Immár 25. alkalommal tartotta nyitva kapuit a világ legnagyobb buszkiállítása, az 1971 óta minden második évben megrendezett Busworld. Beszámolónkat az ábécé elejéről csuklós villanybuszokkal és díjazottakkal kezdjük.
Hirdetés:

Jól mutatja a kiállítás fejlődését, hogy immár globális sorozattá nőtte ki magát, és a történelmi hagyományokkal bíró európai mellett hat további vásárt rendeznek a Busworld név égisze alatt. Kontinensünk kiállítása is bővül, egyszerűen kinőtte korábbi helyszínét, így Kortrijk helyett ezúttal Brüsszelben kapott otthont. Itt 50 ezer helyett 79 ezer négyzetméteren 376 helyett 511 kiállító termékeit és szolgáltatásait 37 ezer helyett közel 40 ezer látogató ismerte meg. A kiállítók 37, míg a vendégek 143 országból érkeztek. Az innovációkat illetően pedig röviden és tömören kijelenthetjük, hogy az idei Busworld az elektromos hajtásláncokról szólt. Összeállításunk első részeiben az európai márkák újdonságait vesszük sorba.

A Busworld kiállításhoz kapcsolódó további írásaink itt találhatók.

Irizar

Kétezer négyzetméteres standján számos újdonságot mutatott be az idén 130 éves Irizar cégcsoport, amely 3400 főt foglalkoztat és 13 saját gyárat tart fenn. Az új generációs i4 típus könnyebb és áramvonalasabb, ezáltal tüzelőanyag-takarékosabb elődjénél, illetve már teljesen LED-es fényszórókkal is rendelhető. A belsőterében új anyagok és új gyártási eljárások gondoskodnak a tartósságról, teljesen LED-es a világítás, az új műszerfalba pedig könnyedén beépíthetők a pénztárgépek. A kiállított 12,9 méteres, 53+1+1 üléses i4h hibrid modellbe 6,7 literes, háromszáz lóerős, Euro VId minősítésű Cummins dízelmotor és hatfokozatú Eaton automatikus váltó került, amelyeket hatvan kilowattos villanymotor és 5,5 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag egészít ki.

 -

Irizar i4h

Az i8 távolsági busz újdonsága a Swing Synchro ajtórendszer és az Evolution vezérlőelektronika. Az új ajtók simábban mozognak, csendesebben működnek és tökéletesen szigetelnek. A standon álló 14,1 méteres, 58+1+1 üléses i8 modellbe a DAF MX-13 motor 530 lóerős változata került ZF TraXon automatizált váltóval.

 -

Irizar i8

Az i6S is tartogatott újítást, az új PMR kerekesszék-emelőt, amely lényegesen könnyebb az elődjénél. A kiállított 12,9 méteres, 51+1+1 üléses i6S-be DAF MX-11 típusú, 450 lóerős motort és ZF TraXon automatizált váltót építettek.

 -

Irizar i6S

Ezek mellett bemutatkozott az új generációs ie bus, amely új külső-belső formatervezésével még jobban hasonlít a márka többi típusára, tükreit pedig kamerák helyettesíthetik. A 10, 12, 15 és 18 méteres kivitelben készülő, 180 kilowattos Siemens villanymotorral hajtott ie bus új, 350 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagot is kapott, így a hatótávolsága körülbelül 250 kilométer, és akár 600 kilowatt teljesítménnyel is tölthető. A standon szereplő 12,16 méteres, kétajtós modell 33 ülő- és két kerekesszékes helyet kínál, teljes utaskapacitása pedig elérheti a nyolcvan főt.

 -

Irizar ie bus

Emellett a villamosokra hasonlító ie tram új, 12 méteres változata állt. Az egész pontosan 12,17 méter hosszú, 102 férőhelyes, háromajtós, 180 kilowattos Siemens villanymotorral hajtott városi buszt 90 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal látták el. A jövőbe mutató termékek mellett gazdag múltjáról is megemlékezett a spanyol gyártó a standon kiállított gyönyörű állapotú, 1957-es gyártású, felső panorámaablakokkal felszerelt, Leyland motorral hajtott városközi buszával.

IVECO Bus

Szokásához híven az alternatív hajtású járműveit helyezte előtérbe az IVECO Bus a kiállításon. Különösképpen a sűrített földgázzal üzemelő Crossway Natural Power típust, amely elnyerte a 2020-as Év Fenntartható Autóbusza díjat. Ezt a kitüntetést immár sorban a harmadik éve ítélte oda a hét európai szakújságíróból álló zsűri az olasz gyártónak. A Crossway NP hajtásáról a Cursor 9 NP gázmotor legújabb generációja gondoskodik 360 lóerő legnagyobb teljesítménnyel, a négy, egyenként 315 literes gázpalackot pedig a tető szerkezetébe építik be. A 12 és 13 méter hosszú kivitelben készülő jármű hatótávolsága elérheti a hatszáz kilométert.

 -

IVECO Bus Crossway Natural Power

Továbbá a Busworld kiállításon tartotta világpremierjét az IVECO Bus E-Way, amelyet a Heuliez-vel közösen gyártanak, ugyanis a Heuliez Bus régóta készít trolikat, illetve hibrid buszokat. Az E-Way 9,5, 12 és 18 méteres változatban is rendelkezésre áll, amelyek éjszakai lassú- vagy pantográfos áramszedős gyorstöltéssel is tölthetők, míg az akkumulátorok mennyiségét az üzemeltetők adott igényeinek megfelelően szabhatják meg az optimális utasférőhely és hatótávolság érdekében. A standon a 18,2 méteres csuklós modellel találkozhattak az érdeklődők, amelyet 200 kilowatt teljesítményű, 2405 newtonméter nyomatékú villanymotor hajt, akkumulátorainak teljes kapacitása pedig 102 kilowattóra. A modell 35 ülő-, 115 álló- és két kerekesszékes helyet kínál.

 -

IVECO Bus E-Way

Persze a nyáron bemutatott, megújult Daily Minibus Tourys és Start modelljét is kiállították. A 7,5 méteres, 6,5 tonna össztömegű Tourys turistabusz 210 lóerős dízelmotort, nyolcfokozatú Hi-Matic váltót és 19+1+1 ülés kapott, míg a 6,0 méter hosszú, 5,0 tonna össztömegű, 15+1 üléses Start háromliteres, 136 lóerős, sűrített földgázzal üzemelő motort.

 -

IVECO Bus Daily Start

Mindezek mellett egy Heuliez Bus GX 137 E típusú elektromos midibusz is állt a standon. A 9,5 méteres, 16 ülő- és egy kerekesszékes helyet kínáló járművet 210 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorral, illetve 160 kilowatt teljesítményű villanymotorral látták el.

 -

Heuliez Bus GX 137 E

Crealis típus In-Motion-Charging, azaz felsővezetékes hálózatról menet közben is tölthető változatát ismerhették meg a vendégek. A 18,4 méter hosszú, 30 ülő-, 120 álló- és két keresszékes helyet kínáló csuklós városi busz az 55 kilowattórás akkumulátorcsomagjának köszönhetően ott is közlekedhet, ahol nincs felsővezeték. Villanymotorjának teljesítménye pedig 250 kilowatt.

 -

IVECO Bus Crealis In-Motion-Charging

Mindezeket egy Evadys távolsági busz koronázta meg. A 12,1 méteres, 400 lóerős modellbe 49+1+1 ülést szereltek, és számos korszerű vezetéstámogató berendezéssel, illetve kényelmi felszereléssel ellátták.

 -

IVECO Bus Evadys

MAN

Az MAN autóbuszok újdonságait nyáron az előzetes sajtótájékoztató alkalmával már megismerhettük, sőt, többségüket ki is próbálhattuk. Mindezeket részletesen be is mutattuk.

 -

MAN Lion’s City 12 E

A standon a tisztán elektromos hajtású Lion’s City 12 E városi busz állt a középpontban. A 12,2 méteres, 35 ülő-, 41 álló- és egy kerekesszékes helyet kínáló jármű hajtásáról 270 kilowatt legnagyobb teljesítményű központi villanymotor gondoskodik, 480 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjának köszönhetően pedig kedvező körülmények között akár 270 kilométert is megtehet egy feltöltéssel.

 -

MAN Lion’s Coach C

A Lion’s Coach távolsági buszt a kiállítás előestéjén a 22 európai szakújságíróból álló zsűri kitüntette a 2020-as Év Autóbusza díjjal. Az indoklásban elhangzott, hogy a zsűrit lenyűgözte a busz egyedülálló MAN-es formatervezése, valamint következetes koncepciója, amely ötvözi a költséghatékonyságot, a kényelmet és a megbízhatóságot. A standon kiállított 13,09 méteres, 48 új generációs üléssel és két kerekesszékes hellyel ellátott, 470 lóerős modellt az új, bekanyarodást segítő oldalsó holttérfigyelővel is felszerelték. Nyáron hiányoltuk a sorból, ám itt már megtekinthettük az új, D15-ös dízelmotorral korszerűsített Lion’s Intercity városközi buszt is. A 13,15 méteres, 360 lóerős, 55 ülő-, 28 álló- és egy kerekesszékes helyet kínáló jármű LED-es fényszórókat kapott. A Lion’s City városi busznak továbbá egy csuklós, 18,75 méter hosszú, 360 lóerős, EfficientHybrid modullal kiegészített változatát is megcsodálhatták a látogatók.

 -

MAN TGE City

A TGE minibuszokat pedig egy elektromos hajtású, nyolcszemélyes 3.140 E modell és egy 7,4 méteres, 177 lóerős, alacsonybelépésű, 13 ülő- és 6 állóhelyet kínáló, kétszárnyú ajtóval és mechanikus rámpával ellátott City modell képviselte.