Szívünknek kedves helyen, az IFA teherautók egykori szülőhelyén, a ludwigsfeldei gyárban készülnek a fülke-alvázas Sprinterek. Az üzemben tett látogatásunk során a legkorszerűbb technológiák mellett számos különleges felépítménymegoldást is megismerhettünk. Kilenc ágazatból összesen 34 különféle felépítménnyel ellátott Mercedes-Benz Sprinteren keresztül mutatta be a csillagos gyártó, hogy mennyire sokoldalúan alkalmazható az immár 25 éves és harmadik generációjánál tartó kishaszonjárműve. Ezek a felépítmények pedig három kulcsfontosságú terület köré csoportosultak: villamosítás, digitalizáció és fenntarthatóság.
Kereskedelem és e-élelmiszerboltok
Egyre dinamikusabban fejlődik az e-élelmiszerboltok piaca, amelyek lényege, hogy a városlakók online rendelnek az élelmiszerüzletektől. A nagyobb cégek pedig saját flottával szállítják ki a rendeléseket. Ám a hűtést igénylő áruk kiszállítása különösen nagy kihívásokat támaszt, hiszen a különböző áruk eltérő hőmérsékletet igényelnek, az árufelvétel, illetve a rakodás egyre inkább automatizált, miközben a nulla károsanyag-kibocsátás is egyre fontosabb elvárás. Erre válaszul született meg az a hűtődobozos Sprinter, amelynél a felépítmény tetejére napelemeket szereltek. Ezek a teljes hűtési energiaigény akár felét is fedezhetik, és akkor is működhet az elektromos hajtású Carrier Pulsor 350 aggregát, ha a jármű motorja áll, például rakodáskor. A másik kiváló példa a Mercedes-Benz és a Kerstner által az eVito alapjain kifejlesztett, sarki róka fantázianevű, tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű, amelynek természetesen a hűtőaggregátja is elektromos hajtású. Méghozzá a jármű elektromos rendszeréhez kapcsolódik, így nem kell annyi kiegészítő akkumulátort beépíteni. Szeptemberben négy hétig Belgiumban üzemelt a sarki róka, és naponta akár ötven kiszállítást is végrehajtott, ám mindvégig sikerült fenntartani a raktér kívánt hőmérsékletét.
A hűtős felépítmény tetejére szerelt napelemek a teljes hűtési energiaigény akár felét is fedezhetik
Csomagkézbesítés és logisztika
Az online vásárlások rohamos fejlődésével a csomagkézbesítő járművek iránt is egyre nagyobb az igény. Németországban 2016-ban már hárommilliárd csomagot szállítottak ki, azaz naponta több mint tízmilliót, 2021-re pedig négymilliárd kézbesítésről szólnak az előrejelzések. Ebben a szektorban az üresjáratok elkerülése és a rakodási idő csökkentése fokozhatja leginkább a nyereségességet. Ezenkívül egyre több európai városban fel kell készülni az utolsó kilométereken a forgalmi korlátozásokra a védett övezetekben. A hatékony csomagkiszállítást segíti a Spier céggel közösen kifejlesztett jármű, amely elektronikus kártyával nyitható, széles tolóajtóval, a válaszfalban átjáróval, jobb kilátást nyújtó oldalsó ablakokkal, kényelmes, csúszásgátló fellépőkkel, polcozott, nagy térfogatú raktérrel és a fülke belmagasságát növelő, optimalizált tetőlégterelővel könnyíti meg a csomagfutárok munkáját.
Ennél a csomagkézbesítő járműnél nem csupán felépítményezésről van szó, hiszen a fülkét is alaposan átalakították
A nemzetközi logisztikai feladatokhoz pedig a lengyel Lamar gyártó SkyCab tetőhálófülkéjét ismerhettük meg, amelynek tágas, kényelmes, igényesen kárpitozott belsőterét tetőablak, világítás és praktikus tárolózsebek teszik kellemesebbé.
Egy személynek viszonylag tágas és komfortos hálóhelyet biztosít ez a tetőfülke
Építőipar
Egészen másról szól az építőipar, ahol általában nem bánnak kesztyűs kézzel a járművekkel, az utolsó néhány száz métert pedig gyakran nehéz terepen kell megtenniük. A Sprinter kapcsolható összkerékhajtással, terepáttétellel, lejtmeneti sebességszabályzóval, a fékdifferenciál elvén működő 4ETS elektronikus differenciálzárakkal, valamint nagy szabad hasmagassággal és terepszögekkel áll rendelkezésre ilyen alkalmazásokhoz. Sőt, akár 5,0 tonna össztömeggel is készül, és 3,5 tonnát is vontathat. Gyárilag felszerelt, hátrafelé vagy három irányba billenthető platóval is rendelhetők a Sprinterek.
Univerzális építőipari kishaszonjármű csapatszállító fülkével és billenőplatóval. A gyárilag felszerelt plató rövidfülke esetén akár 3,6 méter hosszú és 2,2 méter széles is lehet
Szerelők és kisiparosok
Ezek a felhasználók raktárnak és műhelynek is használják a kishaszonjárműveiket. A Mercedes-Benz például a Sortimo céggel együttműködve személyre szabott polcrendszereket és munkapadokat kínál a raktérbe építve. Ugyanakkor itt is megjelentek a hálózatba kapcsolhatósági megoldások, például olyan felhasználási területeken, ahol éjszaka rakodják meg a járműveket. A Mercedes-Benz Smart-Return Box rendszer lényege, hogy a raktáros és a gépkocsivezető is egy okostelefonos alkalmazáson keresztül kap egy adott időtartományban működő elektronikus kulcsot, azaz hozzáférést a járműhöz, így nem kell kulcsokkal bajlódni.
Személyszállítás
Továbbá a hálózatba kapcsolhatósági megoldások személyre szabott közösségi közlekedést tesznek lehetővé, például az utasok alkalmazáson keresztül rendelhetnek szállítójárművet. A járművek pedig az ülésérzékelők segítségével naplózzák az utasszámot, és ez alapján a rendszer összehangolja a kapacitást az igényekkel, tehát járatoptimalizálást tesz lehetővé. A kiállított iskolabuszban arról gondoskodnak az ülésérzékelők, hogy véletlenül ne maradjanak fenn a gyerekek a buszon. Míg az esküvői busz egy exkluzív belsőterű, 22 colos képernyőkkel, LED-es hangulatvilágítással, radiátoros fűtéssel és kétrétegű panorámaüvegezéssel ellátott jármű a násznép szállítására.
A Sprinter City 75 alacsonybelépésű városi buszt két ajtóval, rámpával és kerekesszékes hellyel is ellátták
Mozgásukban korlátozott utasok szállítása
A Sprinter kerekesszékes utasok szállítására is kiválóan átalakítható. A kiállított példány hátuljába 400 kilogramm teherbírású, távirányítású, villogó LED-ekkel ellátott kerekesszék-emelőt szereltek. Az utastér padlójába épített rögzítősínek és az egyenként kivehető ülések segítségével pedig gyorsan és rugalmasan variálható a belső elrendezés. Könnyen megoldható például, hogy a kísérőszemély a kerekesszékes utas mellett ülhessen.
Akár hat ülés vagy öt kerekesszék is rögzíthető az utastér hátsó részében
Mentőautók és sürgősségi járművek
Emellett a mentők körében is igen népszerű a Sprinter. Németországban 21 ezer mentőautó üzemel, amelyeket évente 14 milliószor riasztanak, és sajnos évről évre nő a riasztások száma. Egyre gyakrabban használnak fülke-alvázra épített dobozos felépítményeket a mentőautókhoz, ugyanis sok felszerelést kell vinniük, nagy belsőtérre van szükség, miközben a saját tömeg kordában tartása is nagy kihívást jelent a gyártóknak. A rendőrautók is egyre nagyobbak, gyakran Vito Combit használnak személyautó vagy szabadidő-autó helyett, mert egyre több felszerelést, készüléket kell magukkal vinniük. A rendezvényen kiállított mentőautók 5,0 tonna össztömeg mellett 1,9 tonna hasznos teherbírást kínálnak. Az alumínium vázszerkezetű felépítmény falai szendvicspanelből készülnek, 1060 kilogramm saját tömeggel és 2,0 méter belmagassággal.
A kiállított Sprinter mentőautók fontos jellemzője, hogy gyorsan, könnyen cserélhető rajtuk a doboz, így egy sérülés után hamar és gazdaságosan munkába állítható egy új jármű
Lakóautók
Európában erőteljesen bővül a lakóautók piaca is, tavaly 125 ezer ilyen járművet helyeztek forgalomba. Az első-, hátsó- és összkerékhajtással egyaránt készülő Sprinter ezekhez is kiváló alapot nyújt, és a zárt furgon, illetve a fülke-alváz mellett újdonságként már vontatófejként (angolul tractor head) is elérhető. Ennek lényege, hogy a hajtáslánc, a tüzelőanyag-tartály, a kipufogódob és minden egyéb részegység a B oszlop előtt helyezkedik el. Ez rendkívül nagy szabadságot és rugalmasságot biztosít a gyártóknak a lakófelépítmény kialakításában, például a víztartály elhelyezésében. A befordítható vezető- és utasülés növeli a kényelmet, míg az elektronikus vezérlésű rögzítőfék megkönnyíti az átjárást a lakótérbe.
A Sprinter egyik újdonsága a lakóautó-gyártók számára a tractor head, azaz a vontatófej. Ennek lényege, hogy a jármű minden részegysége a B oszlop előtt helyezkedik el, így a felépítményező szabadon gazdálkodhat a mögötte kialakított térrel
A Mercedes me connect segítségével a tulajdonos távolról is megtekintheti például az abroncsok nyomását vagy a tüzelőanyag- és az AdBlue-szintet, továbbá baleset vagy lerobbanás esetén segít hatékonyan megoldani a helyzetet, sőt, távdiagnosztikát is lehetővé tesz. Míg a Mercedes-Benz Advanced Control összeköti a lakótér funkcióit, úgymint a világítást, a fűtést és a víztartály szintjelzőjét a járművel, és ezek az MBUX rendszerből vagy okostelefonos alkalmazásról is ellenőrizhetők, vezérelhetők.
A hálózatba kapcsolhatóság okosotthont varázsol a Sprinter alapú lakóautókból
Egyéb iparágak
Mindemellett további érdekességekkel is találkoztunk a bemutatón. Például egy Sprinter nyerges vontatóval, amelyhez egy kis tömegű, háromtengelyes autószállító trélerét kapcsoltak, és a 8,5 tonna össztömegű szerelvény Németországban még így is BE kategóriájú engedéllyel vezethető maradt.
Akár nyerges vontató is készülhet a Sprinterből, például autószállításhoz
A BSK Fahrzeug-Vertrieb GmbH által felépítményezett büfékocsi oldalfala a B-től a D oszlopig felhajtható a kiszolgáláshoz, valamint profi sörcsappal, karaoke-berendezéssel, tévével és három hűtővel is felszerelt. Míg a Ruthmann GmbH cég Steiger TGR 260 emelőkosaras felépítménye 26 méter munkamagasságot kínál még teljes terhelésnél is, maximális oldalsó elérési távolsága pedig 17 méter.
A Steiger TGR 260 típusú felépítmény 250 kilogramm teherbírású emelőkosara egyszerre négy irányban is mozgatható
Korszerű gyártás
A különleges járművek után a különleges gyártást is megtekinthettük. A ludwigsfeldei üzemben a Sprinternek csak a fülke-alvázas modelljei készülnek, méghozzá műszakonként száz, naponta két műszakban összesen kétszáz, tehát évente ötvenezer jármű. Ezek egyötödére a 400+350 méter hosszú gyártósor végén egy külön kis soron platós felépítményt szerelnek, míg a többi fülke-alváz különféle felépítménygyártókhoz kerül. Ebben az üzemben viszonylag kevés robot dolgozik, mert nagyon különböznek az itt készülő modellek, így nehéz automatizálni a gyártást. Minden más téren viszont a legkorszerűbb technológiákkal találkoztunk.
Az alkatrészeket járművenként előre összekészítve a sor mellé szállító automatizált robotkocsik használatának köszönhetően eltűnt az összeszerelő üzemből az alkatrésztároló rekeszek, polcok tömkelege
Bizonyára mindenki ismeri az áruházakból a termékekre ragasztott, rádiófrekvenciás azonosítással (RFID) működő lopásgátlókat. A Mercedes-Benz ilyen chipekkel látja el az összes alkatrészt, amelyek jelét a gyártósor mentén kapuk érzékelik, és riasztanak, ha egy járműbe véletlenül nem megfelelő alkatrész kerülne. Továbbá ez a rendszer a készletnyilvántartást és a logisztikát is segíti.
Az alkatrészeket teljesen automatizált robotkocsik szállítják a gyártósor mellé, méghozzá úgy, hogy az adott járműhöz előre pontosan összekészítik a szükséges alkatrészeket. Így a szerelők a saját feladatukra, magára a szerelésre összpontosíthatnak.
A mesterséges külső váz (exoskeleton) rugók segítségével tehermentesíti az emberi izmokat
A szerelők munkáját támogatják a mesterséges külső vázak, azaz exoskeletonok is. Ezek a testre erősíthető olyan szerkezetek, amelyek rugók segítségével tehermentesítik az emberi izmokat. Például fej feletti munkavégzéskor támasztják a karokat, a motortérbe hajolgatáskor tehermentesítik a hátat, segítik a guggolást vagy akár a csavarozó mozdulatokat is.
Kiterjesztett valóság segít a használati kézikönyvek hibamentes összeválogatásában
A kiterjesztett valóságot (AR) is egyre több helyen alkalmazzák a gyárban. Például a különböző nyelvű használati útmutatók összeválogatásához a szerelő által viselt okosszemüveg zöld színnel jelöli, hogy melyik polcról kell elvennie az adott alvázszámú járműhöz tartozó könyveket.
Ezek a korszerű technológiák mind hozzájárulnak a gyártás hatékonyságának fokozásához és a hibázási lehetőségek minimalizálásához, hogy a Sprinter fülke-alvázak a lehető legjobb minőségű alapot nyújtsák a legkülönfélébb felépítményekhez.