Russel Crowe szedheti a sátorfáját! A Gladiator kifejezés hallatán ezentúl senkinek sem Marcus Aurelius császár szandálos jobbkeze, hanem Toledo legújabb büszkesége, az évtizedek óta várt Jeep pickup jut majd eszébe.
Hirdetés:

Mielőtt az Oscar-díjas művész feldühödött rajongói kiegyenesített mezőgazdasági eszközeikkel ellenünk indulnának, lenyugtatjuk a kedélyeket. Nem annyira harcias ez a gladiátor, hogy szeretett új-zélandi színészüket öregotthonba küldje. Az új pickup nem a semmiből jött, hiszen a Jeep kishaszonjárművei kifejezetten gazdag múltra tekinthetnek vissza. Már az első, széles körben elterjedt civil Jeep – CJ-2A – alapjaira is épült 1947-ben egy egytonnás kétkerék-, illetve összkerékhajtású kisteherautó, az Overland. Sőt, a Gladiator sem újkeletű elnevezés, az 1963 és 1987 között gyártott J-sorozatú pickupokat 1972-ig így hívta a Jeep. Valójában 1947 és 1992 között végig tartott kishaszonjárművet a kínálatában a Jeep, néha párhuzamosan több modellt is.

 -

Az ős Jeep Gladiator J 200 (1963)

A Jeep Comanche gyártásának 1992-es leállítását azonban nem követte utód. A Jeep 2004-ben leporolta a Gladiator nevet egy pickuptanulmány számára, ami előrevetítette a két esztendővel később bemutatkozó JK Wrangler stílusjegyeit. Nem dupla-, hanem hosszított fülkével rendelkezett, mégis megigézte a mostani Gladiator hangulatát is. Ha mással nem, akkor a gigantikus, 3515 milliméteres tengelytávval biztosan.

 -

Jeep Gladiator koncepció (2005)

A márka rajongóinak mégis közel harminc évet kellett várniuk egy hazavihető, gyári építésű pickupra. Megérte, hiszen a Wrangler terepjáró műszaki alapjait felhasználó Gladiator minden részletén érződik a szeretet, amivel a Jeep munkatársai tervezték. Számtalan apró figyelmességet, kedves részletet rejtettek a harcos rabszolgába. A Jeep az első 4190 különlegesen felszerelt Launch Edition kivitelű platós forgalmazását április negyedikére, a hangzatos Jeep 4×4 Day napra korlátozta. Az előbbi számhoz a Jeep toledói székhelyének körzetszáma (419) adta az ötletet, míg április a negyed hónap a naptárba. Jól mutatja mennyire várták már a rajongók az újdonságot, hiszen alig pár óra leforgása alatt felvásárolták az összes példányt. Ami a 60 815 dolláros vételárat figyelembevéve elképesztő, hiszen ez 17 ezer dollárral borsosabb, mint egy csúcskivitelű Rubicon, sőt majdnem duplája a mezei Sportnak.

 -

Az első példányokat borsos ára ellenére úgy elkapkodták, mint a forró zsömlét

Játékos gladiátor

Játékosság, ahová csak nézünk! Unaloműzés gyanánt a Gladiator újdonsült gazdái vérpezsdítő vadászatba kezdhetnek a legváratlanabb helyeken és formában felbukkanó rejtett motívumokra. Például számtalan ponton visszaköszön a márka védjegyének számító „hétnyílásos” hűtőrács . Össze sem tudnánk számolni a „Jeep” feliratokat, talán még az Ohio állambeli Toledóban sem tudnák megmondani, hogy hányat rejtettek el belőle. Willys Jeep ábrából is annyi van, hogy ha valódiak lennének, simán felszerelhetnénk velük egy banánköztársaság hadseregét.

 -

Még alig száradt meg a festék az új pickupon, máris tanulmányautók seregéhez adta a testét

Néhány lelőhely a teljesség igénye nélkül: jutott a váltógombra, a szélvédő sarkába, a motorházfedél lerögzítőjére, a belső levegő keringtetés és a terepes sebességtartó kapcsolójára, a keréktárcsák peremére. A fényszórókba nem – oda egy-egy Jeep-hűtőrács került. Az egyik legkedvesebb részlet azonban, amikor indításkor egy Jeep szalad végig a műszerpanel központi kijelzőjén. Szerencsére a tervezők találékonysága nem merült ki ennyiben, számos igényes és hasznos megoldást rejtettek a Gladiatorba. A hátsó ülések alatt egy praktikus, zárható rekeszt találunk, de a levehető tető csavarjainak is jutott egy apró dobozocska. A tető szétszereléséhez pedig egy szerszámkészletet rejtettek a könyöklő alá.

 -

Ezt a tanulmányt több társával együtt az Easter Jeep Safari 2019 rendezvényre vitte a Jeep

Kedvenc részletünk azonban a hátsó ülés mögé helyezett teljes értékű, hordozható Bluetooth-hangszóró, ami akár 20 percig is bírja „egy levegővel” víz alatt. Bár kevéssé valószínű, hogy a tó fenekén szeretnénk meghallgatni a „Jó ebédhez szól a nóta” című műsort, az azonban könnyen valósággá válhat, hogy keresztülgázolunk egy kisebb tavon vagy folyón. A tetejétől teljes mértékben megszabadítható pickup B oszlopának keresztmerevítésére helyezték az utasok olvasólámpáit, így az mindig és minden helyzetben használható. A tervezők figyelme a leszerelhető ajtók könnyű megfogására is kiterjedt, így egy személy is könnyedén meghámozhatja a dzsippet. Hatalmas elismerés a tervezőknek, szívüket és lelküket beletették ebbe a pickupba!

 -

Ebben a formában nem lehet megvásárolni, azonban a hozzávalók könnyedén összeválogathatók a Mopar polcairól

Tengelyhatalom

Ahogy a névadó, ókori harcosok sem vívtak minden alkalommal halálos kimenetelű küzdelmeket, hiszen kiképzésük rengeteg pénzbe és időbe került, úgy vélhetően a Jeep gladiátorának sem lesz évi két-három küzdelemnél több csatája. Márpedig ezzel a Boszporusz-hidat megszégyenítő tengelytávval az erősen tagolt terep leküzdése nem diadal-, hanem vérrel, verejtékkel, néhol könnyekkel kikövezett erőltetett menet. Az egymástól 3479 milliméter távolságra tolt tengelyek közé városi miniautók is elférnének. Tokióban ölnének egy ekkora parkolóhelyért!

 -

A Jeep hagyományaihoz hűen a Gladiator is szinte végtelen lehetőséget biztosít a személyre szabásra

A legősibb ellenfél, a legendás Land Rover kínálatában évtizedekig szerepelt egy a Gladiatornál lényegesen nagyobb szabad hasmagassággal és nagyobb rámpaszöggel rendelkező pickup, a Defender 130. Az angol gyártó kevés racionális döntése közül az egyik, hogy „jómunkás” típusait a tengelytávolságuknak megfelelően nevezte el. A 130-as tengelyei ezért egészen pontosan 3226 milliméterre (127 colra) estek egymástól. Így a magyar katasztrófavédelemnél is rendszeresített angol pickup még csak nem is álmodhatott a rövidebb – 110 és 90 – testvérei terepjáró képességéről. És a Gladiator még erre is rátesz egy lapáttal! A Rubicon kivitelt így a vásárlók ugyanolyan felültetésének érezzük, mint ahogy bizony a Gladiator hasa is szépen felülne valamelyik kerek homokkőre a névadó Rubicon Trail útvonalon. Természetesen jelentős emeléssel ez is orvosolható.

 -

Most képzeljük azokat a sziklákat a két tengely közé! A Gladiator vezetőjének a szokásosnál is gondosabban kell kiválasztani az útvonalat, hogy nagyobb tereptárgy ne kerülhessen a jármű alá

A típus Rubicon utónevű kivitele ugyanis azt sugallja, hogy a harcos pickup módosítás nélkül is végigmenne az egykori kaliforniai postaúton. Márpedig azt útnak nevezni már a prémvadászok idejében is csak a legnagyobb jóindulattal lehetett. A Rubicon Trail legendás, a rekordokért rajongó amerikaiak a járművel bejárható legnehezebb útnak tartják. A hazai útviszonyok ismeretében csak mosolygunk ezen, azonban az nem kérdés, hogy a Gladiator által kínált előnyök kézzelfoghatók.

 -

A Gladiator 79 centiméterrel hosszabb az ötajtósnál, a tengelytáv 49 centiméterrel gyarapodott

Harci szekér

A piacon számtalan különböző pickup közül választhatunk: akad kicsi és nagy, lassú esetleg fürge, gyenge netán erős, valamint kerek vagy éppenséggel szögletes. Mégsem hasonlítható egyik sem a gladiátorhoz! Természetesen nem a Gladiator az első pickup-kabrió, hiszen az 1989–1991 között készült Dodge Dakota Sport és a Chevrolet SSR is nyitható tetővel készültek. Azonban nincs még egy olyan pickup, amelyiknek teljesen levehető lenne a teteje, az ajtajaitól is könnyedén meg lehet fosztani, sőt a szélvédője is előredönthető!

 -

Nincs hozzá fogható jelenség a piacon. Teljesen nyitottá varázsolható, ezzel jelenleg senki sem tud versenyezni

A Gladiator egy teljesen új, megerősített alvázat kapott. A masszív konstrukció tömegét nagyszilárdságú alumínium alkalmazásával próbálták ellensúlyozni. Az ajtók, zsanérok, motorházfedél, sárvédők, szélvédőkeret, valamint a platóajtó mind könnyűfémből készültek. A Gladiator több elemére, például az öt összekötőkarral és csavarrugóval felvértezett hátsó felfüggesztésre is inspirálóan hatott a nagy testvére, a RAM 1500. A harcos pickup két legendás Dana 44 típusú merevtengelyre támaszkodik, ezek robusztussága, tartóssága fogalom a terepjárósok körében. Ennek ellenére a Gladiator igényeihez a Jeep jelentősen megerősítette azokat.

 -

A megnövekedett igénybevétel miatt a Gladiator hátsó felfüggesztése közelebb áll a RAM 1500 pickuphoz, mint a terepjáró testvérekhez

A Rubicon első keresztstabilizátora kényelmesen, az utastérből oldható, ezzel terepen egészen parádés mutatványokra képes az első tengely. A „megvadult” Gladiator kilengéseit a Baja tereprali-versenyeken bizonyított Fox Racing lengéscsillapítói mérséklik. Kiváló ajánlólevél, hogy a Ford Ranger és az F-sorozat futóműetalonnak számító Raptor változata is ezekre esküszik. A Rubicon 17 col peremátmérőjű keréktárcsákon, 33 colos terepgumikkal hagyja el a gyárat. De módosítás nélkül befér alá a 35 col átmérőjű gumiabroncs is. Bár külsőleg közönséges Wrangler keréktárcsáknak tűnnek, megerősített változatban kerültek a pickupra. A Gladiatort masszív küszöb- és platóvédővel látták el, azonban az eredeti rock rail, esetleg rock slider kifejezések jobban szemléltetik a rendeltetését – vagyis arra jók, hogy az aljukat végigkarcolja egy-egy szikla.

 -

Ennyire harmonikus látvány, amikor minden részletnek feladata van. Letisztult, praktikus, gyönyörű

Az acél első lökhárítót úgy tervezték, hogy módosítás nélkül felszerelhessék rá a csörlőt – ilyen sincs máshol! Első ránézésre a Jeep védjegyének számító, jellegzetes hűtőrács csereszabatosnak tűnik a személyautós Wranglereken találhatóval, pedig szélesebbek a nyílásai. Ide került a TrailCam rendszer vízsugárral mosható első kamerája, és szerencsére hátulra is jutott a terepjárást megkönnyítő optikából. Nagy segítség, mert biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a terepezést, hiszen kiszállás nélkül pásztázhatjuk vele a Gladiator előtti és mögötti csapást. Apropó biztonság, a Jeep büszkén hirdeti, hogy több, mint nyolcvan biztonsági funkció óvja az utasok épségét. Erről sajnos azonban a Gladiator alapjául szolgáló új Wrangler szánalmas, egycsillagos Euro NCAP „eredménye” jutott eszünkbe.

 -

Számtalan hasznos funkcióval segíti a terepezést még az infotainment rendszer is

Ha már a funkcióknál tartunk, a negyedik generációját taposó Uconnect kiválóan szótért az almás és zöldrobotos készülékekkel. Az infotainment rendszer 7, illetve 8,4 col képátlójú érintőképernyője a mostanában bemutatkozó típusok „mozivásznaihoz” képest szerénynek mondható, azonban a jármű jellegét figyelembevéve mindenre elég. A manapság megszokott menüpontokon felül egy Off Road Pages oldallal is rendelkezik, ami a terepjáráshoz szükséges segédrendszerek kezelését teszi könnyebé. A Gladiator Rubicon menürendszerében aktiválhatjuk az Offroad+ programot, ami a terepváltó utcai fokozatában a „homokozást”, felezőben pedig a sziklamászást támogatja.

 -

Szó szerint mindennel felszerelték, ami a terepjáráshoz szükséges. A tengelytávot leszámítva az adottságai is kiválóak

A Gladiator jelenleg csupán a start-stop rendszerrel takarékosabbá varázsolt 285 lóerős, 3,6 literes, V6-os Pentastar benzinmotorral elérhető. Szerencsétlen motornak nehéz a dolga, karakterben sokkal jobban illik majd hozzá a 2020-tól kapható 260 lóerős V6-os dízelmotor. Minden bizonnyal ez ugyanaz az olasz VM Motori EcoDiesel motor, ami az amerikai piacon az aktuális JL Wranglerhez is elérhető. Négy felszereltségi szint közül választhatunk: a Sport a fapados, a Sport S kicsit többet nyújt, az Overland a luxuskivitel, amit elsősorban utcai használatra hangoltak, a Rubicon pedig a kőkemény terepjáró. Akár a moduláris keménytetővel, akár ponyvatetővel rendeljük, a Gladiator pillanatok alatt nyitottá varázsolható.

 -

Úgy tervezték a platóajtót, hogy kibírja az ilyen igénybevételt. Nem hiányzik a plató oldalfaláról a 400 wattos, 115 voltos csatlakozó sem. Európa számára vélhetően fokozzák majd a feszültséget

A hasznos terhelhetőség 500–725 kilogramm, a legnagyobb vontatható tömeg pedig 1814–3470 kilogramm között változik. Ez utóbbi érték a vontatócsomaggal 3750 kilogrammra nő. Ezek a különbségek jól mutatják, hogy a modelleket nemcsak pár öntapadós matrica és hangzatos marketing, hanem a valós képességek is elválasztják egymástól. A Jeep egy felméréssel magyarázta meg, hogy miért nem készül majd Gladiator hosszú platóval. Eszerint a közepes méretű (e kategóriába tartoznak a mifelénk is kapható típusok) pickupok nyolcvan százalékát duplafülkével és „ötlábas” platóval értékesítik. A Jeep állítása szerint a motorkerékpárok 94 százaléka – lehajtott platóajtóval – így is elfér az öt láb, 1,52 méter hosszúságú platón. A csillapítottan nyíló platóajtó középállásban is rögzíthető. A részlegesen kinyitott ajtó így akár 226,8 kilogrammal is terhelhető. E funkció az építőiparban fontos, hiszen a szabványos 8×4 láb méretű rétegelt lemez – vagyis az „amerikai tégla” – csak a kerékjáratok burkolatára fektetve és a platón túllógatva szállítható.

 -

Aranyhalat nem, 3469 kilogrammot azonban nyugodtan a horgára akaszthat a Gladiator. Ezzel, valamint 725 kilogramm terhelhetőségével osztályának legeminensebb képviselője Amerikában

Terepsaru

A Jeep még mindig a második világháború óta „változatlan”, egyszerű, robusztus, kapcsolható összkerékhajtásra esküszik. Ilyen a Sport és Overland kivitelek Command-Trac és a Rubicon felszereltség Rock-Trac rendszere is. A kettő közötti különbséget elsősorban a hajtáslánc méretezése, valamint a kétfokozatú osztómű áttételezése jelenti. Hogy a Sport és az Overland se legyenek reménytelenek terepen, egy részlegesen önzáró Trac-Lok differenciálzárat kaptak a hátsó tengelyre.

 -

Észre sem veszi az ilyen enyhe lejtőket. Az ultrarövid áttételezésnek köszönhetően még teljes terhelésnél is bőven elegendő a motorfék ereje

Természetesen a Rubicon a kapcsolható első és hátsó differenciálzárjával, valamint a kiiktatható első stabilizátorával a civilizációtól jelentősen távolabb sodorja majd kellemetlen helyzetbe az utasait. Őket azzal vigasztaljuk, hogy olyan helyen akadtak el, ahová a falu traktorosa amúgy sem tudott volna bemenni értük. A Gladiator gázlómélysége 76 centiméter, ami nem jó, de nem is tragikus. Lehet jobban is csinálni, hiszen a Ford Ranger Raptor még nyolcvanöt centiméteres vízmélységnél sem szorul Pamela Anderson vagy más vízi mentők segítségére.

 -

Az elcsépelt SUV kifejezés eredeti jelentését (sportcélú haszonjármű) figyelembe véve a Gladiator egyértelműen a szabadidő-autók valódi királya

Akinek ezek a képességek sem elegendők, az előbb-utóbb úgyis az utolsó csavarig átalakítja a gladiátorát. A légbeszívás tető fölé vezetése pedig általában az első beavatkozások között szokott szerepelni. A FiatChrysler anyavállalathoz tartozó Mopar gyári tuningcég kiegészítői és alkatrészei szinte végtelen átalakítási lehetőséget tesznek lehetővé. És akkor a külsős tuningcégek bőséges kínálatáról még nem is esett szó. Átalakítási vágyainknak kizárólag anyagi lehetőségeink szabhatnak határt. Sok mindent eleve úgy terveztek, hogy könnyen lehessen „fejleszteni”. Ebben a Jeep az élen jár. A Mopar csinált egy érdekes felmérést, amiből kiderült, hogy a vásárlást követő „csinosításra” a Gladiatorok gazdái átlagosan ezer dollárt költenek, míg a Wrangler-tulajok csupán nyolcszázat.

 -

A bőség zavara! Az Offroad+ programot és a felezőt aktiválva a rendszer minden segédrendszert a sziklamászáshoz optimalizál, pedig a Gladiator elektronika nélkül is falmászásra termett

Terminator

Ám akad egy versenyszám, amiben a Gladiator Rubicon verhetetlen, mégpedig a hatfokozatú manuális sebességváltóhoz tartozó, ultrarövid 84,2:1 összáttétel. Nincs oka szégyenkezni a nyolcfokozatú automatikus váltónak sem, hiszen a 77,2:1 áttétel is nagybetűsen Pazar. Ezek annyira kiemelkedő értékek, amivel a Gladiator nemcsak saját kategóriájában utolérhetetlen, hanem kis túlzással még egy Unimoggal is versenybe szállhatna! A gyakorlatban ez olyan csigalassú, hatalmas vonóerővel párosuló mozgást tesz lehetővé, ami terepen megfizethetetlen. Még a legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg és 100 százalékos emelkedő mellett is bőséges erőtartalékokkal rendelkezne a Gladiator Rubicon. Kapaszkodóképességének és vonóerejének csupán a gumiabroncsok tapadása, valamint a hajtáslánc leggyengébb láncszemeinek teherbírása szab határt. Utóbbit nem véletlen írtuk, hiszen a négy keréken megjelenő 50 520 newtonméter forgatónyomatékot nem lehet félvállról venni! Ez az érték a kategória átlagának közel háromszorosa!

 -

A Gladiator nemcsak páratlan a pickupok között, hanem egyúttal a piac legsokoldalúbb járműve is

Felfelé tartott hüvelykujj

Még nincsenek európai áraink, de reménykeltő, hogy a Gladiator a vele összehasonlítható felszereltségű ötajtós Wrangler Unlimited változatoknál csupán kétezer dollárral üt nagyobb lyukat az amerikai családok kasszáján. Az európai modellről eddig csupán annyit árultak el, hogy kizárólag a 260 lóerős, háromliteres, V6-os dízelmotorral és nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval kínálják majd. A Gladiator, főleg a Rubicon, egyértelműen a „legfelkészültebb” terepjáró a pickupok között. Nyomatékos erőforrásaival, ultrarövid áttételezésével, merevtengelyeivel, első-hátsó differenciálzárjaival, valamint kiiktatható első stabilizátorával egyértelműen a kategória – csüngőhasú – csodaszarvasa. Semmiben sem a legjobb, mégis semmi sem egyesíti annyire kitűnően a pickupok, a terepjárók és a családi autók, valamint a kabriók ellentmondásos tulajdonságait, mint a Jeep Gladiator. Éljen soká!

 -

Többen kritizálták a külső visszapillantó tükrök aprócska méretét, ami főleg vontatáskor hátrány