Mielőtt az Oscar-díjas művész feldühödött rajongói kiegyenesített mezőgazdasági eszközeikkel ellenünk indulnának, lenyugtatjuk a kedélyeket. Nem annyira harcias ez a gladiátor, hogy szeretett új-zélandi színészüket öregotthonba küldje. Az új pickup nem a semmiből jött, hiszen a Jeep kishaszonjárművei kifejezetten gazdag múltra tekinthetnek vissza. Már az első, széles körben elterjedt civil Jeep – CJ-2A – alapjaira is épült 1947-ben egy egytonnás kétkerék-, illetve összkerékhajtású kisteherautó, az Overland. Sőt, a Gladiator sem újkeletű elnevezés, az 1963 és 1987 között gyártott J-sorozatú pickupokat 1972-ig így hívta a Jeep. Valójában 1947 és 1992 között végig tartott kishaszonjárművet a kínálatában a Jeep, néha párhuzamosan több modellt is.
Az ős Jeep Gladiator J 200 (1963)
A Jeep Comanche gyártásának 1992-es leállítását azonban nem követte utód. A Jeep 2004-ben leporolta a Gladiator nevet egy pickuptanulmány számára, ami előrevetítette a két esztendővel később bemutatkozó JK Wrangler stílusjegyeit. Nem dupla-, hanem hosszított fülkével rendelkezett, mégis megigézte a mostani Gladiator hangulatát is. Ha mással nem, akkor a gigantikus, 3515 milliméteres tengelytávval biztosan.
Jeep Gladiator koncepció (2005)
A márka rajongóinak mégis közel harminc évet kellett várniuk egy hazavihető, gyári építésű pickupra. Megérte, hiszen a Wrangler terepjáró műszaki alapjait felhasználó Gladiator minden részletén érződik a szeretet, amivel a Jeep munkatársai tervezték. Számtalan apró figyelmességet, kedves részletet rejtettek a harcos rabszolgába. A Jeep az első 4190 különlegesen felszerelt Launch Edition kivitelű platós forgalmazását április negyedikére, a hangzatos Jeep 4×4 Day napra korlátozta. Az előbbi számhoz a Jeep toledói székhelyének körzetszáma (419) adta az ötletet, míg április a negyed hónap a naptárba. Jól mutatja mennyire várták már a rajongók az újdonságot, hiszen alig pár óra leforgása alatt felvásárolták az összes példányt. Ami a 60 815 dolláros vételárat figyelembevéve elképesztő, hiszen ez 17 ezer dollárral borsosabb, mint egy csúcskivitelű Rubicon, sőt majdnem duplája a mezei Sportnak.
Az első példányokat borsos ára ellenére úgy elkapkodták, mint a forró zsömlét
Játékos gladiátor
Játékosság, ahová csak nézünk! Unaloműzés gyanánt a Gladiator újdonsült gazdái vérpezsdítő vadászatba kezdhetnek a legváratlanabb helyeken és formában felbukkanó rejtett motívumokra. Például számtalan ponton visszaköszön a márka védjegyének számító „hétnyílásos” hűtőrács . Össze sem tudnánk számolni a „Jeep” feliratokat, talán még az Ohio állambeli Toledóban sem tudnák megmondani, hogy hányat rejtettek el belőle. Willys Jeep ábrából is annyi van, hogy ha valódiak lennének, simán felszerelhetnénk velük egy banánköztársaság hadseregét.
Még alig száradt meg a festék az új pickupon, máris tanulmányautók seregéhez adta a testét
Néhány lelőhely a teljesség igénye nélkül: jutott a váltógombra, a szélvédő sarkába, a motorházfedél lerögzítőjére, a belső levegő keringtetés és a terepes sebességtartó kapcsolójára, a keréktárcsák peremére. A fényszórókba nem – oda egy-egy Jeep-hűtőrács került. Az egyik legkedvesebb részlet azonban, amikor indításkor egy Jeep szalad végig a műszerpanel központi kijelzőjén. Szerencsére a tervezők találékonysága nem merült ki ennyiben, számos igényes és hasznos megoldást rejtettek a Gladiatorba. A hátsó ülések alatt egy praktikus, zárható rekeszt találunk, de a levehető tető csavarjainak is jutott egy apró dobozocska. A tető szétszereléséhez pedig egy szerszámkészletet rejtettek a könyöklő alá.
Ezt a tanulmányt több társával együtt az Easter Jeep Safari 2019 rendezvényre vitte a Jeep
Kedvenc részletünk azonban a hátsó ülés mögé helyezett teljes értékű, hordozható Bluetooth-hangszóró, ami akár 20 percig is bírja „egy levegővel” víz alatt. Bár kevéssé valószínű, hogy a tó fenekén szeretnénk meghallgatni a „Jó ebédhez szól a nóta” című műsort, az azonban könnyen valósággá válhat, hogy keresztülgázolunk egy kisebb tavon vagy folyón. A tetejétől teljes mértékben megszabadítható pickup B oszlopának keresztmerevítésére helyezték az utasok olvasólámpáit, így az mindig és minden helyzetben használható. A tervezők figyelme a leszerelhető ajtók könnyű megfogására is kiterjedt, így egy személy is könnyedén meghámozhatja a dzsippet. Hatalmas elismerés a tervezőknek, szívüket és lelküket beletették ebbe a pickupba!
Ebben a formában nem lehet megvásárolni, azonban a hozzávalók könnyedén összeválogathatók a Mopar polcairól
Tengelyhatalom
Ahogy a névadó, ókori harcosok sem vívtak minden alkalommal halálos kimenetelű küzdelmeket, hiszen kiképzésük rengeteg pénzbe és időbe került, úgy vélhetően a Jeep gladiátorának sem lesz évi két-három küzdelemnél több csatája. Márpedig ezzel a Boszporusz-hidat megszégyenítő tengelytávval az erősen tagolt terep leküzdése nem diadal-, hanem vérrel, verejtékkel, néhol könnyekkel kikövezett erőltetett menet. Az egymástól 3479 milliméter távolságra tolt tengelyek közé városi miniautók is elférnének. Tokióban ölnének egy ekkora parkolóhelyért!
A Jeep hagyományaihoz hűen a Gladiator is szinte végtelen lehetőséget biztosít a személyre szabásra
A legősibb ellenfél, a legendás Land Rover kínálatában évtizedekig szerepelt egy a Gladiatornál lényegesen nagyobb szabad hasmagassággal és nagyobb rámpaszöggel rendelkező pickup, a Defender 130. Az angol gyártó kevés racionális döntése közül az egyik, hogy „jómunkás” típusait a tengelytávolságuknak megfelelően nevezte el. A 130-as tengelyei ezért egészen pontosan 3226 milliméterre (127 colra) estek egymástól. Így a magyar katasztrófavédelemnél is rendszeresített angol pickup még csak nem is álmodhatott a rövidebb – 110 és 90 – testvérei terepjáró képességéről. És a Gladiator még erre is rátesz egy lapáttal! A Rubicon kivitelt így a vásárlók ugyanolyan felültetésének érezzük, mint ahogy bizony a Gladiator hasa is szépen felülne valamelyik kerek homokkőre a névadó Rubicon Trail útvonalon. Természetesen jelentős emeléssel ez is orvosolható.
Most képzeljük azokat a sziklákat a két tengely közé! A Gladiator vezetőjének a szokásosnál is gondosabban kell kiválasztani az útvonalat, hogy nagyobb tereptárgy ne kerülhessen a jármű alá
A típus Rubicon utónevű kivitele ugyanis azt sugallja, hogy a harcos pickup módosítás nélkül is végigmenne az egykori kaliforniai postaúton. Márpedig azt útnak nevezni már a prémvadászok idejében is csak a legnagyobb jóindulattal lehetett. A Rubicon Trail legendás, a rekordokért rajongó amerikaiak a járművel bejárható legnehezebb útnak tartják. A hazai útviszonyok ismeretében csak mosolygunk ezen, azonban az nem kérdés, hogy a Gladiator által kínált előnyök kézzelfoghatók.
A Gladiator 79 centiméterrel hosszabb az ötajtósnál, a tengelytáv 49 centiméterrel gyarapodott
Harci szekér
A piacon számtalan különböző pickup közül választhatunk: akad kicsi és nagy, lassú esetleg fürge, gyenge netán erős, valamint kerek vagy éppenséggel szögletes. Mégsem hasonlítható egyik sem a gladiátorhoz! Természetesen nem a Gladiator az első pickup-kabrió, hiszen az 1989–1991 között készült Dodge Dakota Sport és a Chevrolet SSR is nyitható tetővel készültek. Azonban nincs még egy olyan pickup, amelyiknek teljesen levehető lenne a teteje, az ajtajaitól is könnyedén meg lehet fosztani, sőt a szélvédője is előredönthető!
Nincs hozzá fogható jelenség a piacon. Teljesen nyitottá varázsolható, ezzel jelenleg senki sem tud versenyezni
A Gladiator egy teljesen új, megerősített alvázat kapott. A masszív konstrukció tömegét nagyszilárdságú alumínium alkalmazásával próbálták ellensúlyozni. Az ajtók, zsanérok, motorházfedél, sárvédők, szélvédőkeret, valamint a platóajtó mind könnyűfémből készültek. A Gladiator több elemére, például az öt összekötőkarral és csavarrugóval felvértezett hátsó felfüggesztésre is inspirálóan hatott a nagy testvére, a RAM 1500. A harcos pickup két legendás Dana 44 típusú merevtengelyre támaszkodik, ezek robusztussága, tartóssága fogalom a terepjárósok körében. Ennek ellenére a Gladiator igényeihez a Jeep jelentősen megerősítette azokat.
A megnövekedett igénybevétel miatt a Gladiator hátsó felfüggesztése közelebb áll a RAM 1500 pickuphoz, mint a terepjáró testvérekhez
A Rubicon első keresztstabilizátora kényelmesen, az utastérből oldható, ezzel terepen egészen parádés mutatványokra képes az első tengely. A „megvadult” Gladiator kilengéseit a Baja tereprali-versenyeken bizonyított Fox Racing lengéscsillapítói mérséklik. Kiváló ajánlólevél, hogy a Ford Ranger és az F-sorozat futóműetalonnak számító Raptor változata is ezekre esküszik. A Rubicon 17 col peremátmérőjű keréktárcsákon, 33 colos terepgumikkal hagyja el a gyárat. De módosítás nélkül befér alá a 35 col átmérőjű gumiabroncs is. Bár külsőleg közönséges Wrangler keréktárcsáknak tűnnek, megerősített változatban kerültek a pickupra. A Gladiatort masszív küszöb- és platóvédővel látták el, azonban az eredeti rock rail, esetleg rock slider kifejezések jobban szemléltetik a rendeltetését – vagyis arra jók, hogy az aljukat végigkarcolja egy-egy szikla.
Ennyire harmonikus látvány, amikor minden részletnek feladata van. Letisztult, praktikus, gyönyörű
Az acél első lökhárítót úgy tervezték, hogy módosítás nélkül felszerelhessék rá a csörlőt – ilyen sincs máshol! Első ránézésre a Jeep védjegyének számító, jellegzetes hűtőrács csereszabatosnak tűnik a személyautós Wranglereken találhatóval, pedig szélesebbek a nyílásai. Ide került a TrailCam rendszer vízsugárral mosható első kamerája, és szerencsére hátulra is jutott a terepjárást megkönnyítő optikából. Nagy segítség, mert biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a terepezést, hiszen kiszállás nélkül pásztázhatjuk vele a Gladiator előtti és mögötti csapást. Apropó biztonság, a Jeep büszkén hirdeti, hogy több, mint nyolcvan biztonsági funkció óvja az utasok épségét. Erről sajnos azonban a Gladiator alapjául szolgáló új Wrangler szánalmas, egycsillagos Euro NCAP „eredménye” jutott eszünkbe.
Számtalan hasznos funkcióval segíti a terepezést még az infotainment rendszer is
Ha már a funkcióknál tartunk, a negyedik generációját taposó Uconnect kiválóan szótért az almás és zöldrobotos készülékekkel. Az infotainment rendszer 7, illetve 8,4 col képátlójú érintőképernyője a mostanában bemutatkozó típusok „mozivásznaihoz” képest szerénynek mondható, azonban a jármű jellegét figyelembevéve mindenre elég. A manapság megszokott menüpontokon felül egy Off Road Pages oldallal is rendelkezik, ami a terepjáráshoz szükséges segédrendszerek kezelését teszi könnyebé. A Gladiator Rubicon menürendszerében aktiválhatjuk az Offroad+ programot, ami a terepváltó utcai fokozatában a „homokozást”, felezőben pedig a sziklamászást támogatja.
Szó szerint mindennel felszerelték, ami a terepjáráshoz szükséges. A tengelytávot leszámítva az adottságai is kiválóak
A Gladiator jelenleg csupán a start-stop rendszerrel takarékosabbá varázsolt 285 lóerős, 3,6 literes, V6-os Pentastar benzinmotorral elérhető. Szerencsétlen motornak nehéz a dolga, karakterben sokkal jobban illik majd hozzá a 2020-tól kapható 260 lóerős V6-os dízelmotor. Minden bizonnyal ez ugyanaz az olasz VM Motori EcoDiesel motor, ami az amerikai piacon az aktuális JL Wranglerhez is elérhető. Négy felszereltségi szint közül választhatunk: a Sport a fapados, a Sport S kicsit többet nyújt, az Overland a luxuskivitel, amit elsősorban utcai használatra hangoltak, a Rubicon pedig a kőkemény terepjáró. Akár a moduláris keménytetővel, akár ponyvatetővel rendeljük, a Gladiator pillanatok alatt nyitottá varázsolható.
Úgy tervezték a platóajtót, hogy kibírja az ilyen igénybevételt. Nem hiányzik a plató oldalfaláról a 400 wattos, 115 voltos csatlakozó sem. Európa számára vélhetően fokozzák majd a feszültséget
A hasznos terhelhetőség 500–725 kilogramm, a legnagyobb vontatható tömeg pedig 1814–3470 kilogramm között változik. Ez utóbbi érték a vontatócsomaggal 3750 kilogrammra nő. Ezek a különbségek jól mutatják, hogy a modelleket nemcsak pár öntapadós matrica és hangzatos marketing, hanem a valós képességek is elválasztják egymástól. A Jeep egy felméréssel magyarázta meg, hogy miért nem készül majd Gladiator hosszú platóval. Eszerint a közepes méretű (e kategóriába tartoznak a mifelénk is kapható típusok) pickupok nyolcvan százalékát duplafülkével és „ötlábas” platóval értékesítik. A Jeep állítása szerint a motorkerékpárok 94 százaléka – lehajtott platóajtóval – így is elfér az öt láb, 1,52 méter hosszúságú platón. A csillapítottan nyíló platóajtó középállásban is rögzíthető. A részlegesen kinyitott ajtó így akár 226,8 kilogrammal is terhelhető. E funkció az építőiparban fontos, hiszen a szabványos 8×4 láb méretű rétegelt lemez – vagyis az „amerikai tégla” – csak a kerékjáratok burkolatára fektetve és a platón túllógatva szállítható.
Aranyhalat nem, 3469 kilogrammot azonban nyugodtan a horgára akaszthat a Gladiator. Ezzel, valamint 725 kilogramm terhelhetőségével osztályának legeminensebb képviselője Amerikában
Terepsaru
A Jeep még mindig a második világháború óta „változatlan”, egyszerű, robusztus, kapcsolható összkerékhajtásra esküszik. Ilyen a Sport és Overland kivitelek Command-Trac és a Rubicon felszereltség Rock-Trac rendszere is. A kettő közötti különbséget elsősorban a hajtáslánc méretezése, valamint a kétfokozatú osztómű áttételezése jelenti. Hogy a Sport és az Overland se legyenek reménytelenek terepen, egy részlegesen önzáró Trac-Lok differenciálzárat kaptak a hátsó tengelyre.
Észre sem veszi az ilyen enyhe lejtőket. Az ultrarövid áttételezésnek köszönhetően még teljes terhelésnél is bőven elegendő a motorfék ereje
Természetesen a Rubicon a kapcsolható első és hátsó differenciálzárjával, valamint a kiiktatható első stabilizátorával a civilizációtól jelentősen távolabb sodorja majd kellemetlen helyzetbe az utasait. Őket azzal vigasztaljuk, hogy olyan helyen akadtak el, ahová a falu traktorosa amúgy sem tudott volna bemenni értük. A Gladiator gázlómélysége 76 centiméter, ami nem jó, de nem is tragikus. Lehet jobban is csinálni, hiszen a Ford Ranger Raptor még nyolcvanöt centiméteres vízmélységnél sem szorul Pamela Anderson vagy más vízi mentők segítségére.
Az elcsépelt SUV kifejezés eredeti jelentését (sportcélú haszonjármű) figyelembe véve a Gladiator egyértelműen a szabadidő-autók valódi királya
Akinek ezek a képességek sem elegendők, az előbb-utóbb úgyis az utolsó csavarig átalakítja a gladiátorát. A légbeszívás tető fölé vezetése pedig általában az első beavatkozások között szokott szerepelni. A FiatChrysler anyavállalathoz tartozó Mopar gyári tuningcég kiegészítői és alkatrészei szinte végtelen átalakítási lehetőséget tesznek lehetővé. És akkor a külsős tuningcégek bőséges kínálatáról még nem is esett szó. Átalakítási vágyainknak kizárólag anyagi lehetőségeink szabhatnak határt. Sok mindent eleve úgy terveztek, hogy könnyen lehessen „fejleszteni”. Ebben a Jeep az élen jár. A Mopar csinált egy érdekes felmérést, amiből kiderült, hogy a vásárlást követő „csinosításra” a Gladiatorok gazdái átlagosan ezer dollárt költenek, míg a Wrangler-tulajok csupán nyolcszázat.
A bőség zavara! Az Offroad+ programot és a felezőt aktiválva a rendszer minden segédrendszert a sziklamászáshoz optimalizál, pedig a Gladiator elektronika nélkül is falmászásra termett
Terminator
Ám akad egy versenyszám, amiben a Gladiator Rubicon verhetetlen, mégpedig a hatfokozatú manuális sebességváltóhoz tartozó, ultrarövid 84,2:1 összáttétel. Nincs oka szégyenkezni a nyolcfokozatú automatikus váltónak sem, hiszen a 77,2:1 áttétel is nagybetűsen Pazar. Ezek annyira kiemelkedő értékek, amivel a Gladiator nemcsak saját kategóriájában utolérhetetlen, hanem kis túlzással még egy Unimoggal is versenybe szállhatna! A gyakorlatban ez olyan csigalassú, hatalmas vonóerővel párosuló mozgást tesz lehetővé, ami terepen megfizethetetlen. Még a legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg és 100 százalékos emelkedő mellett is bőséges erőtartalékokkal rendelkezne a Gladiator Rubicon. Kapaszkodóképességének és vonóerejének csupán a gumiabroncsok tapadása, valamint a hajtáslánc leggyengébb láncszemeinek teherbírása szab határt. Utóbbit nem véletlen írtuk, hiszen a négy keréken megjelenő 50 520 newtonméter forgatónyomatékot nem lehet félvállról venni! Ez az érték a kategória átlagának közel háromszorosa!
A Gladiator nemcsak páratlan a pickupok között, hanem egyúttal a piac legsokoldalúbb járműve is
Felfelé tartott hüvelykujj
Még nincsenek európai áraink, de reménykeltő, hogy a Gladiator a vele összehasonlítható felszereltségű ötajtós Wrangler Unlimited változatoknál csupán kétezer dollárral üt nagyobb lyukat az amerikai családok kasszáján. Az európai modellről eddig csupán annyit árultak el, hogy kizárólag a 260 lóerős, háromliteres, V6-os dízelmotorral és nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval kínálják majd. A Gladiator, főleg a Rubicon, egyértelműen a „legfelkészültebb” terepjáró a pickupok között. Nyomatékos erőforrásaival, ultrarövid áttételezésével, merevtengelyeivel, első-hátsó differenciálzárjaival, valamint kiiktatható első stabilizátorával egyértelműen a kategória – csüngőhasú – csodaszarvasa. Semmiben sem a legjobb, mégis semmi sem egyesíti annyire kitűnően a pickupok, a terepjárók és a családi autók, valamint a kabriók ellentmondásos tulajdonságait, mint a Jeep Gladiator. Éljen soká!
Többen kritizálták a külső visszapillantó tükrök aprócska méretét, ami főleg vontatáskor hátrány