Mindjárt megérkezik a világelső elektromos pickup, és még csak nem is a Tesla dobja piacra. Legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint. A startupok világában persze sok a bizonytalan tényező, de lássuk, mit ígér a Rivian és milyen az R1T pickup!
Hirdetés:

Környezettudatos pickuprajongóknak érdemes megjegyezniük a Rivian nevet, ugyanis ez az amerikai márka azon dolgozik, hogy sorozatgyártásra készítse fel jövőbemutató platós és szabadidőautó-típusait. Az utóbbi, R1S nevű változat tulajdonképpen az R1T pickup zárt rakterű változata. A szintén kizárólag elektromos hajtású típusokat fejlesztő Tesla piaci stratégiáját követve, a 2009-ben alapított Rivian is hangzatos ígéretekkel mutatta be újdonságait 2018 végén. A sorozatgyártás beindítását akkor két évvel későbbre ígérték, ám manapság, amikor (újra) a lehetőségek és a startupvállalkozások hazája az Amerikai Egyesült Államok, különösen az elektromos járművek piacán, érdemes kivárni az ilyen ígéretek beteljesülését.

 -

A kétségtelenül egyedi megjelenésű Rivian R1T pickup karosszériájának teljes szélességében világít a nappali menetfény

A Rivian sikerét megerősíteni látszik, hogy a bemutató óta idén februárban 700 millió dollárt fektetett a cégbe az internetes kereskedelemben jártas Amazon, majd áprilisban további 500 millió dollár érkezett a Fordtól. Sőt, utóbbival olyan együttműködési megállapodást is aláírt az amerikai startupcég, amely szerint a Ford a Riviannal közösen fejleszti ki új, teljesen elektromos pickupját. Ez összecseng a Ford azon bejelentésével, amely szerint 2020-ra egy Mustang-ihlette elektromos szabadidő-autót és az F-150 pickup teljesen elektromos változatát dobja piacra. Manapság nyilván nem csodálkozunk már azon, hogy az ilyen nagyvállalatok is a feltörekvő kisebb cégekkel együttműködve igyekeznek válaszolni a gyorsan változó ügyféligényekre.

 -

Újdonságai számára a legjobb eredményt jósolja a Rivian a törésteszteken

A szándékon túl azért is lehet reális a gyors együttműködés a Rivian és a Ford között, mert az R1T már eredeti koncepciójában is olyan alapokra épült, amelyre könnyen adaptálható bármilyen más gyártó felépítménye. A gördeszkának nevezett alváz az akkumulátorcsomag mellett magába foglalja a hajtómotorokat, az első és a hátsó futóművet, valamint a fék- és hőmérséklet-szabályzó rendszert. E kialakításnak köszönhetően egyrészt az alváz fölött bőven jut hely az utasoknak és a csomagjaiknak, illetve a rakománynak, hiszen nem rabolnak helyet a műszaki egységek. Másrészt így alacsony lehet a jármű tömegközéppontja, ami kedvező menettulajdonságokat eredményez. Az élvezetes kalandozáshoz pedig a többi szükséges összetevő sem hiányzik ebből a pickupból.

 -

A Rivian R1T akár öt tonnát is vontathat

A minden körülmények között helytálló pickup egyik nélkülözhetetlen kelléke a korszerű futómű. Ez a Rivian esetében elöl független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést, míg hátul ugyancsak független többlengőkaros egységet jelent. Ezenkívül dinamikus keresztstabilizátor, adaptív lengéscsillapítás és szintszabályzós légrugózás felel azért, hogy terepen, szerpentinen, valamint nagy sebességű haladáskor egyaránt kompromisszummentes haladást biztosítson az R1T pickup. A hajtásról minden keréknél egy-egy 147 kilowatt (200 lóerő) teljesítményű villanymotor gondoskodik, természetesen lehetővé téve a kerekenkénti nyomatékszabályozást és akár egyenként 3500 newtonméter talajra vihető nyomatékot biztosítva.

 -

Ha kell, három másodperc alatt 96 kilométer/óra sebességre gyorsul a Rivian R1T

A leendő ügyfelek 105, 135 vagy 180 kilowattórás akkumulátorcsomagot választhatnak majd a Rivian R1T pickuphoz. Ezt masszív alsó burkolattal látják el, így terepen, illetve bármilyen körülmények között megfelelő védelmet kap az energiatároló. Továbbá külön hőmérséklet-szabályzó rendszer gondoskodik az időjárási viszonyoktól független energialeadásról, így a hatótávolság 370 és bő 640 kilométer között alakulhat. Az adaptív akkumulátorszabályzás pedig a vezetési stílust és szokásokat figyelembe véve felel az optimális energiafelhasználásért, hozzájárulva az akkumulátor élettartamának maximalizálásához. A Rivian villanypickup fedélzeti töltője 11 kilowattos, ám az akkumulátor akár 160 kilowattos egyenáramú töltés fogadására is képes, így félórás gyorstöltéssel bő 320 kilométernyi hatótáv nyerhető.

 -

A műszerpanelt helyettesítő 12,3 colos kijelző mellett a középkonzol 15,6 colos kijelzőjén és a hátsó utasok 6,8 colos érintőképernyőjén keresztül kommunikálhatunk az autóval

Elsőre nem látszik, hogy milyen gazdagon alkalmaztak fa díszítőelemeket az utastérben a Rivian belsőépítészei. Ezen túl is igényes, prémiummárkákat idéző anyaghasználatot ígér a márka, a nagy igénybevételnek kitett helyeken a sportszergyártóknál bevált, strapabíró és könnyen tisztítható anyagokkal kiegészítve. Az egyik legnagyobb kihívást éppen a minőségi, mégis praktikus és tartós utastér kialakítása jelentette. A megvalósításhoz a korszerű bútorgyártás, valamint a túra- és kültéri felszerelések gyártóitól kaptak segítséget a Rivian tervezői. Emellett nemcsak a pickupok rajongóira gondoltak, hanem azokra is, akik más járműkategóriák használóiként nyergelnének át a kalandvadász villanyplatósra.

 -

Bőven akad tárolóhely a Rivian pickupjában…

 -

…hiszen a hagyományos értelemben vett motortérbe is pakolhatunk

Viszonylag könnyen valósulhatott meg az a cél, miszerint a világ legnagyobb zárható csomagterét kínáló pickupja legyen a Rivian R1T. Hiszen belső égésű erőforrás híján az autó orra mindjárt 330 literes csomagtartót rejt. Ehhez további 350 literrel járul hozzá az autó teljes szélességében használható, a hátsó ülések mögött, illetve a hátsó kerekek előtt kialakított poggyásztér. Ide mindkét oldalról egy-egy masszív fedél lenyitásával pakolhatunk, és méretéből adódóan akár golftáska vagy snowboard is kényelmesen elfér itt. A lehajtható fedelek pedig ülőkeként is használhatók, például a sícipő átvételéhez, vagy fellépőként használhatjuk a raktérbe, illetve a tetőre pakoláskor. Ezenkívül a plató alatti, szintén zárt és szigetelt, 200 literes tárolóban akár teljes méretű pótkerék is helyet kaphat.

 -

A platón három darab 110 voltos csatlakozó és a beépített levegősűrítő csatlakozója is megtalálható

Két fixen beépített heveder segít rögzíteni a rakományt, például két kerékpár vázát, a Rivian pickup platóján. Biztonságukról pedig platókamera gondoskodik, amelynek jóvoltából nemcsak szemmel tarthatjuk az ott utazó holmit, hanem még riasztást is kapunk, ha nemkívánatos esemény történne velük. Mindemellett egy teleszkópos állványrendszert is kínál a Rivian R1T pickup, amely használaton kívül elfér az első csomagtartóban. Segítségével pedig a plató padlójára, oldalfalaira, illetve a tetőre egyaránt gyorsan és egyszerűen rögzíthetünk például kerékpár- és sífelszerelés-tartót, sátrat vagy plusz tárolódobozt. Ám, ha még ez is kevés lenne, akkor az ülések alatti 95 literes űrbe is pakolhatunk kisebb csomagokat.

 -

A Rivian szerint az R1T pickup és az R1S szabadidő-autó egyaránt újraértelmezi saját kategóriáját

A Rivian marketingkommunikációján, valamint az R1T koncepcióján túl a pickup információs rendszere is a Tesláét idézi. Hiszen szintén egy biztonságos, a fejlesztőknek szinte korlátlan további fejlesztési lehetőséget adó operációs rendszerre épül a jármű működése. Minden Rivian jármű egy adatfelhő-alapú rendszerbe továbbítja a használata során gyűjtött menetadatokat. Ezek jóvoltából folyhatnak a további fejlesztések, amelyeket például a szervizbe látogatás nélkül is megvalósítható szoftverfrissítések eredményeként élvezhetnek a Rivian-tulajdonosok. Természetesen az utasok is állandó internetkapcsolattal vehetik igénybe a különféle beépített, például zenei, térképes és navigációs, alkalmazásokat, a természetben vagy a városi dzsungelben tett kalandozások során egyaránt.

 -

Hármas szintű önvezetésre is képes a Rivian R1T, így autópályán szinte teljesen rábízhatjuk a vezetést

Az Egyesült Államokban három helyszínen, valamint Európában Angliában működtet fejlesztőközpontokat a Rivian. Ezenkívül a cég egy gyártóüzemet tart fenn az Egyesült Államokban, Illinois állam Normal városában, ahol majd az újdonságok készülnek. Jelenleg 600 munkatárssal dolgoznak a pickup- és a szabadidőautó-piacot újraértelmező R1T és R1S típusok sorozatgyártásának beindításán. Látható, hogy hajtásmódján túl egyéb tekintetben sem hétköznapi a Rivian elektromos pickupja, és bizonyára sokan várják már a megjelenését. Ők ezer dollár, vagyis alig 300 ezer forint befizetésével jelezhetik igényüket az R1T típusra, amelynek kedvezményekkel csökkentett alapára az Egyesült Államokban 61 500 dollár, azaz bő 18 millió forint körül alakul. A gyártás a csúcsváltozattal indul, míg az olcsóbb, kisebb akkumulátoros modellek, illetve a márka megjelenése a világ más részein egy éven belül várható, tehát 2021 folyamán. Reméljük, sikerül a bolygóbarát, de legalábbis a dízeleknél fenntarthatóbb kalandorpickup piacra gördítése jövő év végéig.

 

A Rivian R1T előzetes műszaki adatai
Modell:105 kWh135 kWh180 kWh
Méretek/tömegek
Hosszúság (mm):5475
Szélesség behajtott tükrökkel (mm):2015
Magasság (mm):1815
Tengelytávolság (mm):3450
Nyomtáv elöl és hátul (mm):1710
Szabad hasmagasság (mm):200–360
Gázlómélység (mm):1000
Első/középső/hátsó terepszög (fok):34/26/30
Kapaszkodóképesség (fok):45
Csomagtér térfogata az ülések alatt (l):9595n.a.
Csomagtér térfogata elöl/középen/hátul (l):330/350/200
Saját tömeg (kg):n.a.2670n.a.
Hasznos teherbírás vezetővel együtt (kg):n.a.800n.a.
Megengedett össztömeg (kg):3470
Vontatható fékezett utánfutó tömege (kg):5000
Raktér szélessége (mm):1385
Raktér hosszúsága/lehajtott hátfallal (mm):1400/2100
Tömegeloszlás az első/hátsó tengely között (%):52/48
Motorválaszték
Legnagyobb teljesítmény (kW):300562522
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm):56011201120
Legnagyobb sebesség (km/h):200
Gyorsulás 0-96 km/h (s):4,93,03,2
Gyorsulás 0-160 km/h (s):12,57,08,0
Hatótávolság (km):370480640