Háromévente nyitja meg kapuit a bauma, a világ legnagyobb építőipari szakkiállítása Münchenben. Az ábécé második felének tehergépkocsi-gyártóinak újdonságait ismertetjük: a Mercedes-Benztől a Volvo Trucksig.
Hirdetés:

Cikksorozatunk első két részében a tehergépkocsi-gyártók standjain kalauzoljuk végig olvasóinkat (az első rész itt olvasható). Az április közepén megrendezett bauma 2019 vásáron az európai haszonjárműgyártók jó része is képviseltette magát.

 

Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz és a Fuso márkát magában foglaló Daimler összesen 2700 négyzetméteren 22 járművet állított ki. A középpontban persze a tavaly jelentősen megújult Actros és Arocs állt.

 -

Mercedes-Benz Arocs 4163 S 8×4/4

Az aktív sávtartó rendszer csak az Actroshoz, ám a külső visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák és belső kijelzők, vagyis a MirrorCam és a gyalogosokat is érzékelő ABA 5 automatikus vészfékrendszer az Arocshoz is rendelkezésre áll. Akárcsak a PPC nevű, továbbfejlesztett előrelátó hajtásláncvezérlés, amely már országúti, sőt, városi forgalomban is segít hatékonyabban közlekedni, így az építőipari fuvarozásban is igen hasznos lehet. Az analóg helyett digitális műszerpanel és a középkonzolon számos kapcsolót kiváltó, nagy érintőképernyő szintén megjelent az Arocsban is. A 7,5-16 tonnás Atego esetében fontos kihangsúlyozni, hogy kapcsolható és állandó összkerékhajtással is rendelhető.

 -

Mercedes-Benz Unimog U 427 4×4

Az építőiparban a csillagos márka három specialistája, az Unimog, az Econic és a Zetros is kiváló megoldást nyújthat a legkülönfélébb feladatokra. Akárcsak a márka kishaszonjárművei, a Citan, a Vito és legfőképp a Sprinter, amely igen rugalmasan felépítményezhető, és első-, hátsó- vagy összkerékhajtással is rendelhető.

 -

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI 4×2

Ezenkívül az X-osztály pickup is könnyen megtalálja a helyét az építőiparban. Ezt a széles kínálatot a 3,5-8,55 tonna össztömegű Fuso Canter egészíti ki, jól betöltve a Sprinter és az Atego közötti rést. A Canter a masszív, alvázas felépítésével, nagy teherbírásával, kiváló fordulékonyságával, valamint opciós összkerékhajtásával, terepáttételével és hátsó differenciálzárjával jó hírnevet vívott ki magának az építőipari szegmensben is.

 

Scania

Külön cikkben ismertettük, hogy a Scania mi mindent vonultatott fel a standján, így most csak a legfontosabbakat foglaljuk össze címszavakban. Az új XT építőipari teherautó-család G 500 8×4 modellje már 58 tonna megengedett legnagyobb össztömeggel is készül bányaipari alkalmazásokhoz vagy nehéz földmunkákhoz. Ennél is gigászibb az S 730 10×4*6 nehézvontató, amellyel a V8-as motorok ötvenéves jubileuma előtt is tiszteleg a griffes gyártó.

 -

Scania S 730 A10x4*6NA

A fenntarthatóság jegyében pedig egy különleges hibrid betonkeverő-autót vitt el a baumára. Ez azonban nem a szokásos értelemben vett hibrid. Hajtásáról a Scania 13 literes, 410 lóerős gázmotorja gondoskodik, míg az olasz CIFA felépítményét villanymotor működteti, így rendkívül tisztán és csendesen dolgozhat ez a jármű például egy városi építkezésen. Egyébként a Scania dízel-elektromos hibrid hajtású fülke-alvázai is jól alkalmazhatók az építőiparban, például billencsként.

 

Tatra

Nem aprózta el a Tatra sem a részvételét a baumán, ugyanis kiállított egy 10×6-os, 50 tonna megengedett legnagyobb össztömegű, T 158-as billencset, amely már természetesen a Tatra Phoenix Euro 6 család tagja. Ennek megfelelően DAF CF fülkével, PACCAR MX-13 típusú, 355 kilowattos, azaz 483 lóerős motorral és ZF TraXon 16 fokozatú automatizált sebességváltóval készül. A kiváló terepjáró képességről persze a cseh gyártó legendás központi csőalváza és lengő féltengelyei gondoskodnak, a harmadik légrugós tengely felemelhető, míg a leghátsó tengely kormányzott és hajtott.

 -

Tatra Phoenix Euro 6 T 158 10×6

Ám a T 158-as rendelhető 10×10-es hajtásképlettel, 60 tonna megengedett legnagyobb össztömeggel, 510 lóerős motorral és Allison 4700-as automatikus sebességváltóval is. A 10×6-os mellett egy 8×8-as, 44 tonna megengedett legnagyobb össztömegű, T 158-as Phoenix Euro 6 billencset is megtekinthettek az érdeklődők. Ez is DAF CF fülkét kapott, azonban 460 lóerős PACCAR MX-13-as motorral és ZF 16 S 2530 Ecosplit 16 fokozatú kézi váltóval szerelték fel.

 

Volkswagen Haszonjárművek

A baumán tartotta a Volkswagen Haszonjárművek a megújult T6, azaz a T6.1 világpremierjét. Az újdonságot már bemutattuk, így most csak röviden összefoglaljuk a legfőbb nóvumait.

 -

Volkswagen T6.1

A T6.1 több új vezetéstámogató rendszert kapott, új praktikus megoldásokkal frissítették a belsőterét, gazdagabb szériafelszereltséggel készül, a válaszfalban kialakított átrakodónyílás megkönnyíti hosszú rakományok szállítását, harmadik generációs információs és szórakoztató rendszerrel látták el, dízelmotorjai pedig már az Euro 6d/Temp normának is megfelelnek. A standon egy zárt furgont és egy duplafülkés, platós modellt ismerhettek meg a látogatók, továbbá egy duplafülkés, ponyvás-platós Craftert, egy e-Crafter elektromos hajtású zárt furgont és egy Caddy kompakt furgont is megtekinthettek.

 

Volvo Trucks

Münchenben több különleges technológiát is felvonultatott járműveiben a Volvo Trucks, amelyek fokozzák az építőipari gépkocsik hatékonyságát, biztonságát, kényelmét, illetve termelékenységét. Ilyen például a Volvo Dinamikus Kormányzás nevű elektrohidraulikus kormányrásegítés, amely nemrég négy új funkcióval bővült, valamint az emelhető tandemtengely. Ezenkívül bemutattak egy elsősorban városi építkezésekre szánt FE Electric elektromos hajtású tehergépkocsit, amely úttörőnek számító, elektromos működtetésű egykaros, horgos konténeremelő felépítményt kapott. Egy másik alternatívát képviselve kiállítottak egy FH 460 LNG 6×4 modellt, amely azt igazolta, hogy a cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott teherautók az építőiparban is megállják a helyüket.

 -

Volvo FH 460 LNG 6×4

 -

Volvo FMX 540 10×6

Ha pedig a kimagasló termelékenység a legfőbb szempont, akkor az FMX 540 10×6-os billencs lehet az ideális megoldás. Ez a 68 tonna össztömegű és 49 tonna hasznos teherbírású jármű olyan sajátos megoldásokat mutatott be, mint a kúszófokozatokkal kiegészített I-Shift automatizált váltó, az automatikusan kapcsolódó elsőtengely-hajtás, az X-High emelt magasságú alváz és a leghátsó tengely fixálható hidraulikus rugózása a nagyobb billentési stabilitás érdekében. Legalább ekkora figyelmet kapott az FH16 750 8×4-es nehézvontató is, a kúszófokozatokkal ellátott I-Shift váltóval, az emelt alvázmagassággal és a Volvo Dinamikus Kormányzással.

 -

Volvo FH16 750 8×4

 

A bauma 2019 haszonjárműves újdonságait ismertető cikksorozatunk következő részében a pótkocsi- és felépítménygyártók standjait járjuk körbe.