Habár a pótkocsik fejlesztéseinél továbbra is a saját tömeg csökkentése és ezáltal a hasznos teherbírás növelése, valamint a rakományrögzítés, a ponyvakezelés és az egyéb műveletek gyorsítása, megkönnyítése, illetve biztonságának fokozása jelenti a fő csapásirányt, a gyártók standjain egyre több és fejlettebb intelligens rendszerrel, valamint telematikai funkcióval találkoztunk. Továbbá sok egyéb innovatív, ötletes részletmegoldást is felvonultattak a gyártók.
Az IAA kiállításon látott újdonságok itt olvashatók, köztük a pótkocsikat bemutató sorozatunk első része is.
Lamberet
Lamberet Aero SR2
Nem kevesebb mint 17 modellt állított ki a hűtős pótkocsikra specializálódott Lamberet Hannoverben, köztük 12 újdonságot, míg az Ergowall raktérelválasztó rendszerrel elnyerte a 2019-es Pótkocsi-innovációs Díjat a részegységek kategóriájában. Ez egy új elválasztófal a többkamrás hűtős pótkocsikhoz, amely új anyaghasználata révén jobban ellenáll az ütéseknek, ugyanakkor jobb a hőszigetelése. Szintén új fejlesztésűek az Aerotail légterelő lapok a pótkocsi hátsó függőleges éleinél, amelyek áruelosztásban legalább egy százalékkal csökkentik a tüzelőanyag-fogyasztást. A lapok a hátfalajtók nyitásakor automatikusan elfordulnak, csukásukkor pedig rugók segítségével visszahúzódnak. A Safestair hátsó létra újítása a biztonsági kapaszkodó, amely automatikusan követi a fellépő mozgását kihúzáskor, illetve betoláskor. A Safelight Flex LED hátsó lámpa sajátossága, hogy ütés hatására jobbra és balra is 90 fokos szögben elfordulhat, majd visszatér alaphelyzetbe, így megelőzhetők a költséges lámpasérülések.
Lamberet SR2 X-City
Az Easyfit készletek előnye, hogy a legkorszerűbb digitális technológiák segítségével tervezik és gyártják ezeket a hőszigetelő paneleket furgonok számára. A Multiplex pedig egy hálózatba kapcsolhatóságot biztosító kommunikációs rendszer, amely vízálló készülékével a jármű CAN-Bus-rendszeréből nyeri ki például a hűtőaggregátra vagy az emelőhátfalra vonatkozó adatokat. Az Ergowall, az Aerotail, a Safestair és a Safelight is megtalálható az új Aero SR2 hűtős félpótkocsin, amelynek homlokfalánál CX-profilok is mérsékelik a légellenállást. Az SR2 X-City hűtős félpótkocsi X-Steering kormányzott tengelyeinek érdekessége, hogy rudazat helyett bowdenek biztosítják az ideális kormányzási szöget.
Lamberet Frigoline Expert 12
Újdonság még a Frigoline Expert 12 típusú hűtődobozos felépítmény 7-12 tonnás tehergépkocsikhoz, amely akár tíz százalékkal nagyobb hasznos teherbírást, optimalizált légellenállást és a vázkeretbe épített LED-es rámpavilágítást kínál. A Frigoline HD 26 modellt a Mercedes-Benzzel közösen fejlesztette ki a Lamberet kimondottan az Econic földgázhajtású változatára, így a hűtőaggregát generátorát a jármű gázmotorja hajtja. Szintén új a Frigoline hűtődoboz Mercedes-Benz Sprinter fülke-alvázakhoz, amely a kategória legjobb hőszigetelését nyújtja. A Sprinter zárt furgonokhoz pedig egy új átalakítókészletet kínál a Lamberet, kiváló hőszigetelési együtthatóval.
Meiller
Meiller H436
A billencsfelépítmények nagymúltú specialistája, a müncheni Meiller a biztonságot, mint hatékonyságnövelő tényezőt állította a középpontba az IAA-n. Újdonságként jelentek meg az oldalfalaknál elhelyezett, egyenként két tonna teherbírású rakományrögzítő pontok, amelyek kifejezetten ideálisak az oldalfalnál magasabbra nyúló rakományokhoz. Míg a sarkoknál található, bedugható rögzítőgyűrűk nyolc tonna súlyának megfelelő húzóerőt is elviselnek. Ezenkívül egy új, kamerákból és LED-es munkalámpákból álló csomag segíti a gépkocsivezetőnek a jármű mögötti területre és a rakományra való rálátást.
Meiller LHKA44-3
Továbbá egy új, raklapok szállítására is alkalmas, három irányba billenthető felépítményt és egy szintén raklapokra optimalizált, 2,42 méter belső szélességű, két irányba billenthető, a francia piacra tervezett, Bibenne nevű billencset is bemutatott a gyártó. Ez utóbbi Compas billentőrendszerrel készül. A legújabb D316 típusú, három irányba billenthető felépítmény HBW450-es acélból gyártott Bordmatic és M-jet oldalfalakat, valamint öt milliméter vastag padozatot kínál. Mindemellett az új, RS21 típusú horgos konténeremelőt is az IAA-n mutatta be a Meiller. A felépítmény a gyorsaság, a szerkezet magassága és tömege, valamint a praktikus biztonsági megoldások terén is az élvonalba tartozik. Az AK12 kétkarú, láncos konténeremelő szintén a biztonsági rendszereivel tűnik ki, például minden irányban teljesen automatikusan biztosítja az emelést. A takaróponyvát mozgató rendszere szintén teljesen automatikus, így kényelmes és biztonságos használatot nyújt.
Meiller MHPS44-3
A látogatók a továbbfejlesztett, könnyűsúlyú LHKA és klasszikus MHPS billencsfélpótkocsikat is megtekinthették az IAA-n. Mindkettő új kamerákat, LED-es munkalámpákat, az abroncsnyomásértékeket a vontató felé továbbító rendszert és motoros mozgatású tetőponyvát vonultatott fel, az LHKA pedig hőszigeteléssel is kérhető aszfaltszállításhoz. A hátrafelé billenthető felépítményeket a 15 köbméteres C325 és a 20 köbméteres H436 modell képviselte az IAA-n. Ez utóbbi fűthető változatban is rendelhető.
Schmitz Cargobull
Schmitz S.KI Solid Smart
A Schmitz Cargobull standján megtekinthettük mindazokat az újdonságokat, amelyeket az előzetes sajtótájékoztató alapján már részletesen bemutattunk. Az Okospótkocsik Világa szlogen jegyében a digitalizáció és a pótkocsik, illetve a szolgáltatások közötti kapcsolat kiemelt hangsúlyt kapott az IAA-n az elefántos márkánál. Olyannyira, hogy a gyártó SmartTrailer, magyarul okospótkocsi koncepcióját a 2019-es Pótkocsi-innovációs díjjal tüntették ki. Ennek alapja egy új generációs telematikai hardver, amely további opcionális érzékelőket is tartalmaz. Ráadásul minden részegység és érzékelő közvetlen kapcsolatban áll a telematikai egységgel. Szintén nagy figyelmet szentelt a Schmitz Cargobull a kishaszonjárművekhez kínált V.KO dobozos felépítmények bemutatásának is.
Schmitz V.KO
Ezenkívül az IAA-n leplezték le az S.KO Cool hűtős pótkocsi új generációját, amelynek teljesen megújították az elülső részét, új oldalsó aláfutásgátlókkal látták el, a saját hűtőaggregátot pedig a legkorszerűbb közös nyomócsöves dízelmotor beépítésével fejlesztették tovább.
Schmitz S.KO Cool Smart
Az S.CS függönyponyvás félpótkocsik újításai közül az egyik legfontosabb a Power Curtain ponyva, amely a ponyva rétegei közé beépített aramid szálerősítésű szíjak és acéldrótok révén oldalsó ponyvatartó lécek nélkül is teljesíti a DIN EN 12642 Code XL szabvány által előírt szerkezeti merevséget.
Schmitz S.CS Mega Smart
Az S.CS Mega pótkocsiknak háromszáz kilogrammal csökkent a tömegük az új, hidegen hengerelt alváznak köszönhetően. Az S.CS Universal modellnek szintén mérsékelték a saját tömegét, amely így már a hat tonnát sem éri el. A fülke-alvázakra szerelhető M.CS függönyponyvás felépítmények és az ezekhez tartozó Z.CS középtengelyes függönyponyvás pótkocsik is új generációval álltak a nagyközönség elé, sőt, már Mega kivitelben is rendelkezésre állnak. Az S.KI SR billenős félpótkocsi félköríves acélteknője új, innovatív hőszigetelő anyagot kapott, ezáltal csökkent a jármű tömege. Továbbá már az alumínium billenőfelépítmény is készül teljes hőszigeteléssel. Míg az S.KI Volume AK nagytérfogatú billencsek változatlan térfogat mellett 160 milliméterrel alacsonyabb rakodási magasságot és 150 kilogrammal kisebb saját tömeget nyújtanak.
Schmitz S.KI Volume AK
Schwarzmüller
Szuper eszközök az Ön sikeréért – e mottó jegyében három-három járművet állított ki a Schwarzmüller a standján, illetve a szabadtéri területén. Először is bemutatott egy háromtengelyes, hőszigeteléssel ellátott billencspótkocsit, amelynek az alváza és a felépítménye is alumíniumból készül, így a saját tömege csupán 4,8 tonna. A modellhez a Knorr-Bremse által kifejlesztett iTAP-rendszer is elérhető, amelynél a járművezető az okostelefonjáról vezérelheti, illetve ellenőrizheti a jármű számos funkcióját. Szintén nagy figyelmet kapott az Ultralight síkágyas pótkocsi, amely egy igazi mindenes. Újdonságai között említhető a ragasztott, megerősített padozat, a részrakományok rögzítésére is alkalmas rendszer, a raklapütközők és a SAF Air Damping System, amely szükségtelenné teszi a lengéscsillapítók használatát.
Schwarzmüller Jumbo
A négytengelyes, ponyvás Jumbo tréler különleges kiadásának platója 13,6 méter hosszú, szélessége pedig 3,0 méterre is kibővíthető. A 12,7 tonna tömegű jármű akár öt méter széles építőgépek vagy 1,5 méteren harminc tonna terhelést eredményező építőelemek szállítására is alkalmas. Kéttengelyes, síkágyas pótkocsiját kifejezetten építőanyagok szállításához mutatta be a Schwarzmüller. A 6,9 méter belső hosszúságú, 1,0 méter magas oldalfalakkal ellátott eszköz tömege csupán 3350 kilogramm. A háromtengelyes, mozgópadlós pótkocsi különlegessége, hogy az alváza és a felépítménye is alumíniumból készül, amelyeket csavarozás helyett egymáshoz hegesztenek a nagyobb stabilitás érdekében. A mozgópadlós is az iTAP-rendszerrel vezérelhető. A négytengelyes, mélyágyas pótkocsi pedig a rendkívüli tartósság és a csupán 9,4 tonna saját tömeg optimális elegyével ideális építőgépek és más túlméretes rakományok szállításához.
Cikksorozatunk következő részében a háttéripar, azaz a gumiabroncsgyártók és a részegység-beszállítók újdonságait ismertetjük.