Ma a globális áruforgalom gerince a konténeres fuvarozás, világszerte 38 millió ilyen szabványos egységrakomány-képző eszköz van állandóan úton. A csomagolt áru 98 százaléka konténerekben érkezik Európa kikötőibe, elsősorban Hamburgba, illetve távozik onnan. Ráadásul folytonosan növekszik a forgalom. A konténerek pedig intermodálisan, azaz hajón, vasúton és közúton utaznak, rugalmasan és gyorsan.
Újra itt van
Ehhez természetesen a feladatra szabott félpótkocsik szükségesek, de a 2008-as pénzügyi válság hatására jelentős túlkínálat mutatkozott a piacon. A Schmitz Cargobull kénytelen volt törölni ezeket a járműveket a palettájáról, az utóbbi időben viszont helyreállt a kereslet, évente 9-12 ezer speciális konténerszállító félpótkocsi eladására lehet számítani. A fő piacok Belgium, Hollandia, Németország és Skandinávia, de természetesen más országokat is ellátnak majd.
A konténerszállító félpótkocsi tulajdonképpen csak egy alváz, hiszen felépítménye maga a fuvarfeladatonként más és más konténer. Az S.CF típus háromféle félpótkocsiját – S.CF Gooseneck 45‘ Euro Light, S.CF Gooseneck 45‘ Euro és S.CF Gooseneck 40‘ LX – a Schmitz Cargobull fejlesztette ki, de gyártásukat török partnerére, a mersini Koluman Otomotiv Endüstrire bízza. Az értékesítést és az ügyfélszolgálatot persze a Schmitz Cargobull hálózata látja majd el. Az elefántos gyártó 2021-ig évente ezer ilyen jármű előállítását tervezi. A török cég egyébként régóta a Daimler partnere is, és mint ilyen, nagy tapasztalatot szerzett haszonjárművek gyártásában. A technológiai folyamat teljes mértékben megfelel a Schmitz Cargobull előírásainak, és a minőséget is olyannak ígérik, mintha Németországban készülnének a pótkocsik.
Az univerzális
Az S.CF Gooseneck 45 Euro a Schmitz Cargobull univerzális konténerszállító alváza, a 20–45 lábas mérettartományban, manuális működtetésű orrész-kitolással
Az S.CF Gooseneck 45´ Euro az univerzális alváz, amely 20–45 lábas EC-konténerek fogadására alkalmas. A 20 lábas a közepére, vagy az alváz hátuljához igazítva helyezhető rá, a 30 lábas pedig az utóbbi módon. A manuális működtetésű orrész-kitolás a szabadalmazott Multilock reteszelő szerkezettel rögzíthet különféle kivitelű alagút-konténereket és alagút nélküli konténereket is. A Klapp Lock zárószerkezet rögzíti az első konténert két 20 lábas felrakásakor, illetve egyszerűen félrehajtható, ha alagút-konténert szállítanak. Két opcionális Step Lock teszi lehetővé a zárószerkezet beállítását a hátsó túlnyúláson, alagúttal ellátott vagy anélküli konténerekhez.
A hatékony
Amennyiben az alváz végéhez állított 20 lábas konténerek (két 20 lábas vagy egy hátra igazított 20 lábas), illetve hátsó kinyúlás nélküli 40 lábas alagút-konténerek hatékony szállítása a feladat, az S.CF Gooseneck 40´ LX típust ajánlja a cég. Az opcionális Step Lock mechanizmus lehetővé teszi alagút nélküli 40 lábas konténerek szállítását is. A 40 lábas alváz első része merev, így ugyanabban a pozícióban rögzíthetők 40 lábas alagút- és egyéb konténerek. A hátsó rész meghosszabbítását nagymértékben leegyszerűsíti, hogy nincs szükség különféle rögzítési pozíciókra a kétféle konténertípushoz.
Hattyúnyakas S.CF Gooseneck 40 LX, egy vagy két 20 lábas, illetve hátsó kinyúlás nélküli 40 lábas alagút-konténerek hatékony szállítására
A könnyű
A három alváz közül az S.CF Gooseneck 45´ Euro Light a könnyűsúlyú opció. Akkor a legcélszerűbb, ha többnyire 40 és 45 lábas konténereket kell szállítani. A nagy teherbírásra optimalizált alváz saját tömege mindössze 4250 kilogramm. Opcionálisan felszerelhető adapterekkel, 40 lábas, alagút nélküli konténerekhez. 45 lábas, rövid alagutas vagy egyenes peremű konténerek felmentési igazolással szállíthatók.
S.CF Gooseneck 45 Euro Light, a könnyű, mindössze 4250 kilogramm saját tömegű, de nagy teherbírásra optimalizált változat
Fontos részletek
Az S.CF Gooseneck alvázak fontos jellemzője a 130 milliméterben rögzített nyakmagasság. Ennek köszönhetően, még ha nagytérfogatú konténert kell is szállítani, 1100 milliméteres kapcsolási magassággal belefér a jármű a négyméteres magassági korlátozásba. A kataforetikus merítő felületkezelés (KTL) pedig rendkívül robusztussá és korrózióállóvá teszi az alvázat.
A központi hátsó kitolás könnyedén és hiba nélkül teszi lehetővé a beállítást a kívánt konténerpozícióhoz. A kitoló munkahenger dugattyúrúdját a központi cső védi, jelentősen meghosszabbítva az élettartamát. Hátra igazított, hátsó kinyúlás nélküli konténerek esetében közvetlenül a rakodórámpához lehet tolatni rakodáshoz. A rámpaütközőket a hátsó konténertartó gerendán helyezik el rámpamagasságban. A jármű teljes szélességére kiterjedő acél ütközésvédő megakadályozza a rakodási sérüléseket, ha villástargoncát alkalmaznak.
A nyitott konténertartó gerendák nem engedik összegyűlni a vizet, ezáltal csökkentik a rozsdásodás veszélyét. A végeselemes módszerrel méretezett profilok teszik rugalmassá a tartógerendákat a konténer felhelyezésekor, hatásosan megóvva az alvázat a törésektől.
Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a Schmitz Cargobull a tőle megszokott színvonalú termékekkel, így minden bizonnyal sikeresen térhet vissza a konténerszállító félpótkocsik stabilan növekvő piacára.
Felsorakozott a termékválaszték, amelyből mindenféle konténerszállítási feladatra kínálkozik alkalmas megoldás. Használhatóságukat opciók fokozzák