Hannoverben, az IAA haszonjármű-kiállításon debütált a friss, átfogóan ráncfelvarrott Ford Transit, amely 2019 közepétől kerül a márkakereskedésekbe. A külső módosítások a Transit Custom megújulását idézik, például a fényszóró sziluettjét követő LED-es nappali menetvilágítással, így mindenki ráismerhet a megújult típusra. Belül még látványosabbak a módosítások, több a praktikus tároló- és pakolóhely az új műszerfalon, míg a leggazdagabb felszereltségű modellként megjelenik a Limited. A biztonságot és a kényelmet egyaránt szolgáló új tételek között megtalálható például a megfelelő méretű parkolóhely keresésében segítő és a beparkolást is elvégző segédrendszer. Ugyancsak rendelhető fejlett, aktív sávtartó berendezés és a vontatmány méretét is figyelembe vevő holttérfigyelő. A járművezető továbbá az útviszonyokhoz, illetve a szállítási feladathoz illő üzemmódot is választhat a gazdaságos vezetés és a csúszós úton haladás megkönnyítésére, valamint nehéz vontatási feladatokhoz, illetve összkerékhajtású modellekben a sáros, nyomvályús úton haladáshoz.
Gyakorlatilag új a friss Ford Transit műszerfala, ülései pedig jobb tartást biztosító párnázást és strapabíróbb kárpitozást kaptak
A fejlett adaptív sebességtartó automatika nemcsak a követési távolságot tartja automatikusan, hanem akár a sebességkorlátozó közlekedési táblákat is figyeli. Az ütközéselkerülő rendszer pedig még sötétben is észleli a gyalogosokat, ha a fényszóróval bevilágított területen tartózkodnak. Szintén a „vezető látásának kiterjesztését” szolgálják az elöl és hátul elhelyezett kamerák, amelyek például a szűk parkolóhelyekről kiállást könnyítik meg.
A hálózatba kapcsolás jegyében az új Transit elérhető majd a mobiltelefonnal is vezérelhető FordPass Connect fedélzeti modemes technológiával. Ez a Ford Telematics és a Ford Data Services szolgáltatásokkal segíti a tulajdonosok és a flottaüzemeltetők munkáját. Szintén megtalálható a friss Transit fedélzetén a hangutasításokkal is vezérelhető Sync 3 kommunikációs rendszer, valamint a MyKey funkció. Utóbbival korlátozható a jármű legnagyobb sebessége, maximálható az audiorendszer hangereje és beállítható, hogy a menetbiztonsági rendszereket ne tudja kikapcsolni a vezető.
A megújult Transit fejlett hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatásokat is kínál
Ugyancsak a megújulás eredményeként kapott a friss Transit magasra helyezett világítást a rakodótér ajtaja fölé, és szintén a rakodást segíti a motoros raktérajtó. Ezenkívül a Transit tömegét is csökkentette a Ford, például alumínium motorházfedél, változó anyagvastagságú acél keréktárcsák és kettő helyett egy hangtompítóval ellátott kipufogórendszer alkalmazásával. Valamint acél helyett a fülke válaszfala is könnyű, de erős kompozit anyagból készül.
A kétliteres EcoBlue dízelmotoros változatokkal átlagosan hétszázalékos tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést ígér a friss Ford Transit, és újdonság a 185 lóerős változat. A szintén új mHEV részlegesen hibrid modell viszont három százalékkal gazdaságosabb a hagyományos dízeleknél, sőt, városban nyolc százalékkal kevesebb tüzelőanyagot éget el. Az mHEV hibridrendszer az első- és hátsókerék-hajtású modellekhez érhető majd el. Ennek része a hűtött, 48 voltos lítiumion-akkumulátor, amely lassításkor töltődik, gyorsításkor pedig besegít a hajtásba. Egyúttal kis fordulatszámon nagyobb nyomaték áll a vezető rendelkezésére.
Gyárilag sportosított megjelenésű változatban is rendelkezésre áll a Ford Transit Connect kompakt furgon
Konnektorról tölthető furgon
A Transit mHEV rendszerénél is fejlettebb a sorozatgyártásúként szintén Hannoverben debütált, konnektorról tölthető hibrid Transit Custom PHEV. Ezzel a modellel éppúgy kategóriaelső a Transit, mint az mHEV modellel. A PHEV 14 kilowattórás, szintén hűtött lítiumion-akkumulátora a raktér alatt kapott helyett, így az megőrizte eredeti méretét, és e modell terhelhetősége is meghaladja az egy tonnát. A villanymotor mellett a Ford díjnyertes 1.0 EcoBoost benzinmotorja dolgozik hatótávnövelő erőforrásként. Így akár ötszáz kilométert is megtehet egy tankolással a Transit Custom PHEV, vagy legfeljebb ötven kilométert tisztán villanymotorral (EV Now üzemmódban). A vezető ezenkívül választhatja az akkumulátor töltöttségének megtartását (ez az EV Later üzemmód), vagy EV Auto üzemmódban teljesen a rendszerre bízhatja, hogy mikor, melyik erőforrás dolgozzon.
A tölthető Transit Custom mellett persze a dízelek továbbra is megtalálhatók a kínálatban, itt is kiegészülve a 185 lóerős, kétliteres motorral, akárcsak a Transit esetében.
Végre sorozatgyártásúként is készül a hibrid Ford Transit Custom PHEV
Csomagkiszállító felépítményhez
Látható, hogy a Ford rengeteg Transit-újdonsággal készült az aktuális hannoveri seregszemlére, ám ez még korántsem minden. Hiszen szintén az IAA újdonsága az alacsonypadlós Transit fülke-alváz. A hagyományos elsőkerék-hajtású Transit fülke-alváznál száz milliméterrel alacsonyabb a most bemutatott változat, valamint kétszáz kilogrammal könnyebb is. Ez az előny a nagyobb terhelhetőségben éppúgy megjelenhet, mint a szerényebb üzemeltetési költségekben. Az alacsonyabb fülke-alvázat nyitott hátfalú fülkével kínálja a Ford, így akár ki sem kell szállnia a vezetőnek a raktér megközelítéséhez. A háromféle tengelytávval rendelhető újdonsághoz szélesített hátsó nyomtáv is elérhető, illetve ez a leghosszabb tengelytávú változathoz alapáron jár. Valamennyi kivitel megengedett össztömege 3,5 tonna. A kétliteres dízelmotor 130 és 170 lóerős változataihoz hatfokozatú manuális vagy automatikus váltó kapcsolódhat.
A műszerpanel külön mutatja az akkumulátorok töltöttségi szintjét és az elektromos üzemmódban megtehető távolságot is
Sportos platós
Míg a Transit és a Transit Custom esetében a hatékonyság, a biztonság, a fenntarthatóság és a praktikusság jelentették a fejlesztések kulcsszavait, addig a népszerű Ranger pickup esetében a sportosság. Ahogy az Amerikai Egyesült Államokban régóta népszerű Ford F-150 Raptor, úgy az európai kistestvére, a Ford Ranger Raptor is a futómű köré épül. Elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk csavarrugóval, hátul viszont a Ranger történelmében első alkalommal kapott csavarrugót az összekötőkarokkal és Watt-rudazattal ellátott merevtengely. Ahhoz, hogy az off-roadra optimalizált Raptor tartósan bírja a susnyásban száguldást és a távolugrásokat, hosszú rugóutakra van szüksége. Emiatt meg kellett erősíteni és át kellett tervezni az alvázat. A lengések zabolázásáért elöl-hátul egyedileg a Raptor számára készülő és a versenysportból ismert Fox Racing lengéscsillapítók felelnek. Aki nem követi a Baja-versenyeket, mégis ismerősen cseng számára a Fox név, nézze meg kerékpárja teleszkópját.
Nagy sebességnél sem akadály a tagolt terep. Sőt, a Raptor kiváló futóműve itt érzi magát elemében
A 838 milliméter átmérőjű 285/70 R 17 BFGoodrich All Terrain T/A KO 2 gumiabroncsok és a szélesebb, 1710 milliméteres nyomtáv is hozzájárult, hogy a Raptor 1873 milliméter magasra és 2180 milliméter szélesre növekedett, valamint a hosszúsága sem maradt változatlan, immár 5398 milliméter. A megnövekedett méretekből a plató is profitált, immár 1560 milliméter hosszú és 1743 milliméter széles. A szabad hasmagasság a sima Ranger 229 milliméteréhez képest tekintélyes 283 milliméter. Az első terepszög 32,5 fok, míg a középső és a hátsó 24 fok. Gázlómélysége 850 milliméter, ezzel kategóriájában mindenkit megelőz.
A jármű sérülékeny részeit a motortól a váltóig egy három részből álló haspáncél védi, méghozzá 2,3 milliméter vastag, nagyszilárdságú acélból. A robusztus, nagyszilárdságú alumínium fellépőt 84 ezerszer terhelték egy száz kilogrammos teherrel, így szimulálták tíz év kemény használatát. A hátsó lökhárító egy beépített vonóhorog-előkészítéssel, illetve két 3863 kilogrammra hitelesített vonószemmel rendelkezik, az első még erre is rátesz egy lapáttal, ha valamilyen csoda folytán sikerülne elakadnunk, akkor a két 4635 kilogrammos vonószemhez bátran köthetnénk egy traktort, esetleg fordítva.
Ritkán lehet váltófülekbe és a kormány középállását jelölő piros csíkba botlani egy pickupban. Masszív oldaltartást biztosítanak az ülések, de szükség is van rá
Ezzel el is érkeztünk az Amerikai Egyesült Államokon kívüli világ számára szánt Raptor leggyengébb pontjához, a motorhoz. A Ranger eddigi legerősebb, 3,2 literes, öthengeres, 200 lóerős, 470 newtonméter csúcsnyomatékú dízelmotorja egy új fejlesztésű, többek között a Transitból ismert, kétliteres EcoBlue egységnek adja át a stafétát. A Panther motorcsaládhoz tartozó négyhengeres, két turbófeltöltővel lélegeztetett, 213 lóerős dízelmotor 500 newtonméter csúcsnyomatéka már percenként 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre áll. Viszont a 2332 kilogramm saját tömegű Raptor a sima Rangerhez képest jó 200 kilogrammal nehezebb, ezért gyorsulásban szinte nincs köztük különbség. A teljesítménye miatt kiábrándító motorválasztáshoz tartozó tízfokozatú automatikus váltó található a kétszer erősebb F-150 Raptorban is.
A célcsoport fényében érthető, hogy a kategóriában megszokott ezer kilogramm terhelhetőségtől messze elmarad a Raptor 758 kilogramm teherbírása, és a legnagyobb vontatható tömeg is „csupán” 2500 kilogramm. A fékrendszert a nagy igénybevételhez igazították, a határozott lassulásról négy 332 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű tárcsafék gondoskodik.
A Terrain Management System (TMS) hat üzemmóddal rendelkezik, ezeket a kormánykeréken lévő kapcsolókkal aktiválhatjuk. A rendszer a választott programhoz igazítja a kipörgésgátlót és a motorvezérlést. Szilárd útburkolathoz normál és sport, terepre fű/murva/hó, sár/homok, szikla és a Baja-mód közül választhatunk.
A Raptor logóval díszített kormánykerék mögött, magnézium váltófüleket találunk, nem gyakori jelenség egy pickupban. A tartós anyagokkal felvértezett utastérben a sportos terepezés igénybevételéhez alakították az első üléseket, ezek nemcsak Newton első, második, harmadik és negyedik törvényének megvalósulásakor nyújtanak kiváló tartást, hanem elnyelik a rezgések jelentős részét is. A navigációs rendszert is a profi terepezők igényeihez optimalizálták, igény esetén egy breadcrumb, azaz kenyérmorzsa-funkció jóvoltából, Jancsi és Juliskához hasonlóan nyomot hagy, amint letérünk a műútról.
Tekintélyes szabad hasmagasság, vegyes terepre optimalizált gumiabroncsok, masszív fellépő és haspáncél jellemzi. Azonban a terepszögek csupán átlagosnak tekinthetők
Az utasok biztonságát és munkáját számos további elektronikus asszisztens segíti. Elektronikus menetstabilizáló (ESC), vontatmánystabilizáló (TSC), visszagurulás-gátló (HSA) és lejtmenetvezérlő (HDC) éppúgy helyett kapott a fedélzeten, mint a Load Adaptive Control (LAC), amely a jármű terheléséhez igazítja az elektronikus menetstabilizáló rendszer működését. A hátsó kamerák képe a középkonzol nyolccolos kijelzőjén jelenik meg, a parkolásban is érzékelők vannak segítségünkre. Arról még nem nyilatkozott a Ford, hogy Európába, azon belül Magyarországra mikor kerül Ranger Raptor. Mondanunk sem kell, a szokásosnál is jobban örülnénk egy menetpróba, illetve hosszabb teszt lehetőségének!
További érdekességek a Ford háza tájáról, illetve a 2018-as SEMA kiállításról ide kattintva olvashatók.