MAN
Az IAA-n állt először a nagyközönség elé a tavasszal bemutatott, új generációs MAN Lion’s City városi busz, amelynek egyik leglényegesebb innovációja az MAN Efficient Hybrid nevű hibrid modul.
Egy új gázüzemű motort is bemutatott az oroszlános márka, amely lényegesen könnyebb elődjénél. A soros, hathengeres, 9,5 literes, Otto-elvű E1856 gázmotor 276 és 320 lóerős változatban készül, 1200, illetve 1400 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékkal, és ehhez is társítható az MAN Efficient Hybrid modul. A tetőre szerelt gázpalackok együttes kapacitása 1260 és 1875 liter között lehet. A Lion’s Coach L távolsági busz újdonsága a kerekesszék-emelő és a két kerekesszékes hely, valamint a C-oszlop helyzetét úgy módosították, hogy az első sorban ülők jobban kiláthassanak. A típus további újdonsága az elektrohidraulikusan kormányzott segédtengely és a 12 fokozatú MAN TipMatic Coach sebességváltó. Mindemellett a megnövelt teljesítményű D2676 LOH motor immár 470 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 2400 newtonméter.
MAN Lion’s City 12 E
Mercedes-Benz
Mi más állhatott volna a figyelem középpontjában a Daimler hatalmas standjának Mercedes-Benz autóbuszokat felvonultató területén, mint az előzőleg már részletesen bemutatott eCitaro. Az elektromos buszok körében számos innovációt felvonultató eCitaro feladata, hogy kikövezze az elektromos városi autóbuszok széles körű elterjedéséhez vezető utat. Az új eCitaro már most is a városi buszok alkalmazási területeinek mintegy harminc százalékát képes lefedni, azonban a szilárdtest-akkumulátorok és az üzemanyagcellák bevezetésével ez az arány akár néhány éven belül közel száz százalékra is bővülhet. Ezzel együtt az eCitaro már a Citaro jövőbeli formai megjelenését is előrevetíti.
Mercedes-Benz eCitaro
A 2017 közepén bemutatott és 2018 tavaszán a zsámbéki BUSEXPO kiállításon is szerepelt új generációs Tourismo távolsági busz szintén jelentős érdeklődésre tartott számot Hannoverben. Továbbá a Mercedes-Benz távolsági buszokhoz kifejlesztett Active Brake Assist 4 nevű aktív vészfékrendszer a világon elsőként érzékeli a jármű előtt áthaladó gyalogosokat, és automatikus vészfékezéssel segíti megelőzni az elgázolásukat. Az ABA 4 2019-től alapfelszerelés lesz a csillagos márka távolsági autóbuszaiban. Míg a Preventive Brake Assist a városi buszok első aktív vészfékrendszere, a Sideguard Assist pedig a városi és a távolsági buszok első olyan vezetéstámogató rendszere, amely a jobb oldali holtteret radarral pásztázva figyelmezteti a vezetőt a holttérben tartózkodó gyalogosokra, illetve kerékpárosokra.
NEOPLAN
NEOPLAN Cityliner L
Nyáron előzetes sajtótájékoztatóján természetesen a cégcsoporthoz tartozó NEOPLAN újdonságait is megismerhettük, azonban a márka tartogatott ezekből az IAA-ra is. Immár a Skyliner emeletes távolsági busz is rendelhető akadálymentesített kivitelben, ennél az alsó szinten a felhajtható és síneken csúsztatható ülések révén két kerekesszékes hely is kialakítható. Ezenkívül a felső szintre vezető elülső lépcső a jármű jobb oldalára is kerülhet igény esetén, gyorsabb utasáramlást és nagyobb üléskapacitást eredményezve. A továbbfejlesztett D26-os motor 510 lóerő teljesítmény leadására és 2600 newtonméter forgatónyomaték kifejtésére is képes, és ehhez is kapcsolódhat az új generációs MAN TipMatic Coach automatizált sebességváltó. A Skyliner és a Cityliner buszok úttörő újítása a külső visszapillantó tükröket helyettesítő kamerarendszer, a kis kamerák képe a vezető látóterében elhelyezett képernyőkön tekinthető meg, jelentősen csökkentve a holttereket. Sőt, a Cityliner egy madártávlati képet nyújtó rendszert is kínál, amely hat kamerát használ. A Cityliner L modellt pedig különösen exkluzív, 35 személyes belsőtérrel állították ki, amelynek hátsó részében VIP-társalgót, illetve nagy fedélzeti konyhát rendezett be az MAN Bus Modification Center. A Tourliner C modellt a movingART művészeti projekt részeként különleges külső dekorációval látták el. Továbbá már a NEOPLAN távolsági buszai is rendelhetők a ZF EcoLife Coach hatfokozatú, bolygóműves automatikus sebességváltóval.
Otokar
Otokar Kent C 12
Két új autóbusszal érkezett Törökország vezető buszgyártója, az Otokar az IAA-ra. Az Ulyso midibusz már az Otokar új dizájnkoncepcióját tükrözi, amelynek a korszerű nappali menetvilágítás és a LED-es hátsó lámpák is részei. A tíz méter hosszú, magaspadlós, kompakt távolsági autóbusz az Európában ma elvárt összes biztonsági rendszert felvonultatja. A végig alacsonypadlós Kent C pedig már sűrített földgázzal (CNG) üzemelő változatban is készül. A több mint 55 éves, 2200 főt foglalkoztató gyártó termelési kapacitása évi 12 600 autóbusz a hétméteres midiktől a 18 méteres csuklósokig. A török gyártónak jelenleg is több mint 35 ezer busza üzemel ötven országban, és folyamatosan írja alá az újabb szerződéseket különböző európai városokkal.
Otokar Ulyso T
Scania
Alternatív hajtású autóbuszainak teljes kínálatát felvonultatta a Scania az IAA-n. Ezek közül a legjelentősebb újdonság a világ első gázüzemű távolsági busza, a cseppfolyósított földgázzal (LNG) működő Interlink Medium Decker, amely ezer kilométert is megtehet egy tankolással, sőt, bizonyos specifikáció esetén 1300-at is. Mindeközben húsz százalékkal, biogáz használata esetén pedig kilencven százalékkal is mérsékelheti a szén-dioxid-terhelést. A kiállított, 13 méter hosszú, 53+1+1 fős buszba öthengeres, kilencliteres, 320 lóerős, 1500 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú Scania gázmotor került.
Scania Citywide LE Suburban
Egy tisztán elektromos hajtású, akkumulátorról üzemelő, végig alacsonypadlós Citywide LF városi buszt is megtekinthettek az érdeklődők, sőt, utasként ki is próbálhatták a vásárváros területén belül. Továbbá egy Citywide LE Suburban hibrid elővárosi modell és egy hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemeltethető Interlink High Decker is díszelgett a griffes gyártó standján. Egy fontos új szolgáltatással is megismerkedhettek az érdeklődők. A Scania Zone a virtuális kerítés technológiája révén segíti a fuvarozóvállalatokat és a járművezetőket abban, hogy betartsák az adott övezetek sebességhatárait, illetve zaj- és károsanyag-kibocsátási korlátozásait.
Scania Interlink Medium Decker LNG