Pontosan egy évvel ezelőtt a Mercedes-Benz REFORM 500 LE típusú, alacsonybelépésű városi/elővárosi autóbusz bemutatója kapcsán beszámoltunk az ITK Holding Zrt. grandiózus terveiről a magyarországi autóbuszgyártást illetően. Nos, az elmúlt időszakban több fronton is jelentős előrelépések történtek a projekt megvalósításában.
Elővárosi kialakításban
Először is elkészült a magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád második tagja, az elővárosi/helyközi Mercedes-Benz REFORM 501 LE, amelyet december 11-én mutattak be a Vasúttörténeti Parkban egy nagyszabású rendezvény keretében. Ez a modell ötszáz milliméterrel hosszabb, mint az egy évvel korábban megjelent 500 LE, ugyanis ennyivel nagyobb a tengelytávolsága, valamint negyven milliméterrel magasabb is. Ajtóképlete 2-2-1 helyett 2-2-0, ám a belépési magassága ugyanúgy 340 milliméter, illetve az utastér hátsó része is ugyanolyan magas mindkét modell esetében.
A magas háttámlájú, enyhén párnázott, hárompontos biztonsági övekkel felszerelt ülések hosszabb, azaz helyközi utazásokhoz is megfelelnek
A belsőtérben az eltérő színvilágon kívül fontos különbség, hogy 35 helyett 45 ülőhely várja az utasokat, állva viszont 56 helyett csak 40 fő utazhat. Az elővárosi/helyközi alkalmazásnak megfelelően kényelmesebbek, magasabb háttámlájúak az ülések, felül pedig csomagtartópolcok húzódnak. A járművezetői környezet viszont semmit sem változott, még a kapcsolók elrendezése is pontosan megegyezik a városi/elővárosi és az elővárosi/helyközi kivitelben. A nagyobb tengelytávolságon kívül annyi különbséget azért érezhet majd a pilóta, hogy az 501 LE modellt a soros, hathengeres Mercedes-Benz OM 936 motor 354 lóerős változata hajtja az 500 LE 299 lóerőse helyett, ami kétszáz newtonméterrel nagyobb nyomatékot is jelent. Azonban az 501 LE-ben is ugyanúgy ZF EcoLife hatfokozatú automatikus váltómű dolgozik, mint az egy évvel korábban megjelent testvérében. A gépészetet illetően mindkettő ugyanarra a Mercedes-Benz OC 500 LE típusú önjáró alvázra épül. Továbbá az elővárosi/helyközi modell is használja az ITK Holding Zrt. által fejlesztett távdiagnosztikai és telematikai rendszert, amely üzemelési adatokat szolgáltat a járművek távoli ellenőrzéséhez. Ráadásul az 501 LE kivitelezési minősége is éppolyan kiváló színvonalat mutat, mint az 500 LE modellé. Ugyanis a fejlesztési és a gyártási folyamat alapos felülvizsgálata alapján ez a busz is éppúgy megkapta a csillagos gyártótól a Mercedes-Benz márkanév viselésének jogát.
Az utastér kialakítása is jól mutatja, hogy az 501 LE elővárosi/helyközi felhasználásra készült, például felső csomagtartópolcokkal is ellátták
Jöhetnek a minibuszok
A REFORM 501 LE bemutató sajtótájékoztatóján elhangzott továbbá, hogy már folyamatban van egy ugyanilyen gyártói minősítési eljárás a minibuszokra vonatkozóan, amely várhatóan 2019 első negyedévében lezárul. Ezt követően pedig megindulhat a Mercedes-Benz Sprinter és Vito alapján különféle kialakítású minibuszok gyártása.
A gépkocsivezető munkakörnyezete is igényes és ergonomikus
Forgalomba állt az első jármű
Mindehhez kapcsolódóan fontos hír, hogy 2018. december 12-én az Inter Traction Electrics Kft. ünnepélyes keretek között átadta az első REFORM 500 LE autóbuszt a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nek. Az európai típusbizonyítvánnyal rendelkező jármű egy nappal később már a város menetrend szerinti közösségi közlekedésében szolgálta az utasokat. „Nagy büszkeség számunkra, hogy a Debrecenben gyártott első modellünk a DKV állományában szolgálhatja az utasok kényelmét. Ez a lehetőség azért is különleges, mert debreceniek is tervezték és építették a buszt, így az utazóközönség is joggal lehet büszke erre a járműre” – mondta Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Gyárbővítés
Szintén a sajtótájékoztató keretében Dr. Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere és Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá a cégcsoport jövőbeli fejlesztéseivel kapcsolatos stratégiai együttműködésről. Továbbá az ITK Holding Zrt. leányvállalata szerződést kötött a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-vel és a Civis Ház Zrt.-vel a cégcsoport jövőbeni fejlesztéseihez és gyárbővítéshez szükséges, kétszázezer négyzetméteres ingatlan megvásárlásáról. Kossa György arról is örömmel beszámolt, hogy a 2017-ben átadott Oktatási, Fejlesztési Központ és Kísérleti Üzem, ahol az autóbuszok gyártása mellett kutatás-fejlesztési tevékenység, valamint duális képzés is folyik, már magas színvonalon képzi a jövő szakembereit és mérnökeit. Ennek kapcsán Dr. Papp László így fogalmazott: „Debrecen gazdasági fejlődésének erős bástyája lehet az ITK Holding Zrt. és a buszgyártás. A cég nemcsak munkahelyeket teremt, hanem a Debreceni Egyetemmel és a Debreceni Szakképzési Centrummal együttműködve a város oktatási rendszerének is támogatója, fejlődésének elősegítője.”
Ebből a nézetből nem könnyű megkülönböztetni az 501 LE-t az 500 LE-től
Együttműködés a MOL-csoporttal
A Mercedes-Benz REFORM 501 LE modellt bemutató színvonalas kisfilmben a MOL Limo közösségi autós szolgáltatás és a MOL Fresh Corner kávézók is fontos szerepet kaptak. Nem véletlenül. A MOL-csoport ugyanis tavaly megvette az ITK Holding Zrt. többségi tulajdonrészét azzal összhangban, hogy az olajipari vállalat a 2030-as stratégiájában nagy hangsúlyt fektet a mobilitási és közösségi szolgáltatásokra. Így a MOL Limo elindítása után a közösségi buszközlekedés piacára is belépett a vállalat. Ez az együttműködés pedig stabil és erős hátteret biztosít az Inter Traction Electrics Kft. további termékfejlesztési céljainak megvalósításához is. Kíváncsian várjuk a következő debreceni buszokat!
A Mercedes-Benz REFORM 501 LE műszaki adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (mm): | 12 490 |
Szélesség (mm): | 2550 |
Magasság (mm): | 3320 |
Tengelytávolság (mm): | 6530 |
Nyomtáv elől (mm): | 2103 |
Nyomtáv hátul (mm): | 1802 |
Padlómagasság (mm): | 340 |
Ülőhelyek száma: | 45 |
Állóhelyek száma: | 40 |
Ajtóképlet: | 2-2-0 |
Hajtásrendszer | |
Motor típusa: | Mercedes-Benz OM 936 LA |
Hengerek száma: | 6 |
Öszlökettérfogat(l): | 7,7 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)): | 260(354)/2200 |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 1400/1200–1600 |
Sebességváltó: | ZF 6 AP EcoLife hatfokozatú automatikus |