A cikk első része és második része a hivatkozásokon olvasható.
Renault Trucks
Más gyártókhoz hasonlóan a Renault Trucks standján is az alternatív hajtásmódok álltak a középpontban, különösen az elektromos hajtás. A francia gyártó bejelentette, hogy 2019-ben bemutatja a tisztán elektromos tehergépkocsik kínálatát, amelyeket tíz évig tesztelt üzemeltetők közreműködésével. Ezt a palettát a Master Z.E., a D Z.E. és a D Wide Z.E. alkotja, amelyek a 3,1 és 26 tonna össztömeg közötti kategóriákat fedik le. A zárt furgonként és platósként is készülő Master Z.E. sokféle városi alkalmazásra megfelel. A 16 tonnás D Z.E. városi elosztófuvarozáshoz és hűtőfuvarozáshoz ideális, míg a D Wide Z.E. elsősorban hulladékgyűjtéshez előnyös.
Renault Trucks D Wide Z.E.
A Master Z.E. modellt 57 kilowattos motor hajtja, 33 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátora a NEDC szerint kétszáz, a valóságban 120 kilométer hatótávolságot biztosít. A D Z.E. 185 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotorját 200-300 kilowattórás lítiumion-akkumulátortelep szolgálja ki, amellyel háromszáz kilométer is lehet a hatótávolság. Míg a D Wide Z.E. modellben két ilyen motor dolgozik, a 200 kilowattórás lítiumion-akkumulátortelepének kapacitása pedig kétszáz kilométerre elegendő. A D Z.E. és a D Wide Z.E. CCS-töltővel akár egy-két óra alatt is feltölthető.
Renault Trucks T High Renault Sport Racing különleges kiadás
Szintén újdonság a továbbfejlesztett Optitrack hidrosztatikus elsőkerék-hajtási rendszer, amelyet a Renault Trucks C hazai menetpróbája kapcsán már részletesen bemutattunk. Míg a T típus egy korlátozott példányszámú kiadással készült az IAA-ra. Az F1 Renault Sport Racing csapat sárga színében pompázó T High Renault Sport Racing modellből csupán 99 darabot gyártanak, így mindegyik gépkocsi egy sorszámmal ellátott táblácskát is kap. Persze a fülke belsőterében is a sárga és a fekete szín dominál, még a bőrkárpitozású Recaro üléseken is, valamint karbonszálas betétek is erősítik a sportos hangulatot. A T, a C és K típus újdonsága pedig a Roadpad nevű navigációs, információs, illetve szórakoztató rendszer. A hétcolos érintőképernyővel ellátott rendszer egyszerre két mobiltelefon társítására is alkalmas, Tom-tom navigációt kínál, digitális rádióadásokat is tud fogni, valamint négy kamera képét is megjelenítheti.
Scania
Scania L 340 6×2*4 CNG-hajtással
A svéd márkánál az érdeklődők megismerkedhettek a Scania Flottamenedzsment nevű rendszert kiegészítő Scania Zone funkcióval, amely az adott földrajzi zóna korlátozásaihoz igazítja a jármű sebességét, zajszintjét és károsanyag-kibocsátását. Szintén újdonság a Scania AiCC Plus, amely az aktuális domborzati viszonyoknak megfelelően határozza meg a járművek közötti követési távolságot, ezáltal akár egy százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást. Ez egy újabb lépés az automatikus konvojozás felé.
Scania G 410 LNG nyerges vontató
Iparági újításként mutatta be a Scania a C-me vest nevű hálózatba kapcsolt láthatósági mellényt, amely okostelefonos alkalmazással Bluetooth-kapcsolaton keresztül használható. Ezáltal a telefon vészhelyzetben riasztási jelet küld a Scania Flottamenedzsment rendszernek vagy egy előre beállított telefonszámra. A vészhelyzetet abból ismeri fel a mellény, hogy egy hirtelen mozgás után mozdulatlan marad a viselője. Sőt, a mellény beépített világítása sötétben azonnal felkapcsolódik, ha a vezető kiszáll a járműből.
Volvo Trucks
Volvo FE Electric elektromos hulladékgyűjtő felépítménnyel
Hasonlóan a holland márkához, a Volvo Trucks standján is a múlt büszkeségei, a jelen megoldásai és a jövő alternatívái osztoztak. A svéd gyártó idén ünnepli a Volvo FH típus 25. születésnapját, amelynek kapcsán egy exkluzív jubileumi kiadást is piacra dobott, ahogyan minderről már részletesen tudósítottunk. Természetesen a hannoveri stand egyik ékessége egy ilyen jubileumi kiadású FH 25 Year Special Edition vontató volt. Sőt, az egymilliomodik FH tehergépkocsit történetesen a kiállításon adták át a tulajdonosának. Szintén sok érdeklődőt vonzottak az FL Electric és az FE Electric elektromos modellek, amelyeket már ugyancsak alaposan bemutattunk. Külön érdekesség, hogy az FE Electric hulladékgyűjtőnek a felépítménye is elektromos hajtású, hogy valóban mindig és mindenhol csendesen, tisztán dolgozhasson.
Volvo FH LNG nyerges vontató és gázüzemű motor
Az FM és az FH esetében a cseppfolyósított gázban (LNG) látja a nagy lehetőséget a Volvo, ezért egy FH LNG nyerges vontatót és külön a tavaly bevezetett, 420, illetve 460 lóerő teljesítményszinttel választható gázmotort is kiállította. Ez a modell hatótávolságával, teljesítményével és fülkéjével is kiválóan megfelel hosszú távú fuvarozáshoz. Nem hiányzott a márka zászlóshajója, az FH16 sem a standról, amely egy 8×4-es, 750 lóerős nehézvontatóval képviseltette magát, amelybe kúszófokozatokkal ellátott I-Shift automatizált sebességváltó került. A szolgáltatások tekintetében a gyártó bemutatta a Volvo Connect weboldalt is, amelyen keresztül az ügyfelek egyetlen felületen hozzáférhetnek a különféle digitális szolgáltatásokhoz és funkciókhoz. Ezeket az oldal piacteréről is beszerezhetik, pontosabban előfizethetik. Kár, hogy a Vera projekt keretében készült, és már szintén ismertetett elektromos, önvezető, hálózatba kapcsolt, fülke nélküli tanulmányvontatóval nem találkoztunk a standon.
Cikksorozatunk következő részében a 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjárművek újdonságait vesszük sorba.