Villamosítás és hálózatba kapcsolás – e két területre koncentrált a Ford az idei IAA újdonságai kapcsán. Persze további érdekességeket is tartogatott Európa legnépszerűbb kishaszonjárművének gyártója.
Hirdetés:

Majd csak 2019 közepén érkezik a márkakereskedésekbe a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon debütált friss Ford Transit. A külső módosítások a Transit Custom megújulását követik – például a fényszóró sziluettjét követő LED-es nappali menetvilágítással – így mindenki ráismerhet a megújult típusra. Belül még látványosabbak a módosítások, több a praktikus tároló és pakolóhely az új műszerfalon, és a leggazdagabb felszereltségű modellként megjelenik a Limited. A biztonságot és a kényelmet egyaránt szolgáló új tételek között megtalálható például a megfelelő méretű parkolóhely keresésében segítő és a beparkolást is elvégző segédrendszer. Ugyancsak rendelhető fejlett sávtartó berendezés és a vontatmány méretét is – tízméteres szerelvényhosszúságig – figyelembe vevő holttérfigyelő. A járművezető továbbá az útviszonyokhoz, illetve a szállítási feladathoz illő üzemmódot is választhat a gazdaságos vezetés és a csúszós úton haladás megkönnyítésére, valamint nehéz vontatási feladatokhoz, illetve – összkerékhajtású modellekben – a sáros, nyomvályús úton haladáshoz.

 -

Gyakorlatilag új a friss Ford Transit műszerfala, ülései pedig jobb tartást biztosító párnázást és strapabíróbb kárpitozást kaptak

A fejlett adaptív sebességszabályozó nemcsak a követési távolságot tartja automatikusan, hanem akár a sebességkorlátozó közlekedési táblákat is figyeli. Az ütközéselkerülő rendszer pedig még sötétben is észleli a gyalogosokat, ha a fényszóróval bevilágított területen tartózkodnak. Szintén a „vezető látásának kiterjesztését” szolgálják az elöl és hátul elhelyezett kamerák, amelyek például a szűk parkolóhelyekről kiállást könnyítik meg. Ilyenkor figyelmeztető jelzés is értesíti a vezetőt a számára láthatatlan forgalomról, érkező járműről vagy gyalogosról.
A hálózatba kapcsolás jegyében az új Transit elérhető majd a mobiltelefonnal is vezérelhető FordPass Connect fedélzeti modemes technológiával. Ez a Ford Telematics és a Ford Data Services szolgáltatásokkal segíti a tulajdonosok és a flottaüzemeltetők munkáját. Szintén megtalálható a friss Transit fedélzetén a hangutasításokkal is vezérelhető Sync 3 kommunikációs rendszer, valamint a MyKey funkció. Utóbbival korlátozható a jármű legnagyobb sebessége, maximálható az audiorendszer hangereje és beállítható, hogy a menetbiztonsági rendszereket ne tudja kikapcsolni a vezető.

 -

A Törökországban készülő friss Transit továbbra is első-, hátsó- vagy összkerékhajtással kapható majd. 2020-tól akár tízfokozatú automatikus váltóval is elérhetők a hátsókerék-hajtású modellek

Ugyancsak a megújulás eredményeként kapott a friss Transit magasra helyezett világítást a rakodótér ajtaja fölé, és szintén a rakodást segíti a motoros raktérajtó. Ezenkívül a Transit tömegét is csökkentette a Ford, például alumínium motorházfedél, változó anyagvastagságú acél keréktárcsák és kettő helyett egy hangtompítóval ellátott kipufogórendszer alkalmazásával. Valamint acél helyett a fülke válaszfala is könnyű, de erős kompozit anyagból készül. Mindezek a gazdaságosabb üzemeltetéshez is hozzájárulnak, természetesen a szintén új, két tonna hasznos teherbírású Transit modellekben is.
A kétliteres EcoBlue dízelmotoros változatokkal átlagosan hétszázalékos tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést ígér a friss Ford Transit. A szintén új mHEV hibrid modell viszont három százalékkal gazdaságosabb a hagyományos dízeleknél, sőt, városban nyolc százalékkal kevesebb tüzelőanyagot éget el. Az mHEV hibridrendszer az első- és hátsókerék-hajtású modellekhez érhető majd el. Ennek része a hűtött, 48 voltos lítiumion-akkumulátor, amely lassításkor töltődik, gyorsításkor pedig besegít a hajtásba. Egyúttal kis fordulatszámon nagyobb nyomaték áll a vezető rendelkezésére.

 -

Végre sorozatgyártásúként is készül a hibrid Ford Transit Custom PHEV

A Transit mHEV rendszerénél is fejlettebb a sorozatgyártásúként szintén Hannoverben debütált a hálózatról is tölthető hibrid Transit Custom PHEV. Ezzel a tölthető akkumulátoros hibrid hajtásláncú modellel éppúgy kategóriaelső a Transit, mint az mHEV modellel. A PHEV 14 kilowattórás, szintén hűtött lítiumion-akkumulátora a raktér alatt kapott helyett, így az megőrizte eredeti méretét, és e modell terhelhetősége is meghaladja az egy tonnát. A villanymotor mellett a Ford díjnyertes 1.0 EcoBoost benzinmotorja dolgozik hatótávnövelő erőforrásként. Így akár ötszáz kilométert is megtehet a Transit Custom PHEV, vagy legfeljebb ötven kilométert tisztán villanymotorral (EV Now üzemmódban). A vezető ezenkívül választhatja az akkumulátor töltöttségének megtartását (ez az EV Later üzemmód), vagy EV Auto üzemmódban teljesen a rendszerre bízhatja, hogy mikor, melyik erőforrás dolgozzon.
A tölthető Transit Custom mellett persze a dízelek is megtalálhatók a kínálatban, itt is kiegészülve a 185 lóerős kétliteres modellel, akárcsak a Transit esetében.

 -

A sportos haszonjárművek kedvelőinek a sötét keréktárcsákkal és csíkozott motorházfedéllel piacra kerülő Transit Connect modellel rukkolt ki a Ford

Látható, hogy a Ford rengeteg Transit-újdonsággal készült az idei hannoveri seregszemlére, ám ez még korántsem minden. Hiszen szintén az IAA újdonsága az alacsonypadlós Transit fülke-alváz. A hagyományos elsőkerék-hajtású Transit fülke-alváznál száz milliméterrel alacsonyabb a most bemutatott változat, valamint kétszáz kilogrammal könnyebb is. Ez az előny a nagyobb terhelhetőségben éppúgy megjelenhet, mint a szerényebb üzemeltetési költségekben. Az alacsonyabb fülke-alvázat nyitott hátfalú fülkével kínálja a Ford, így akár ki sem kell szállnia a vezetőnek a raktér megközelítéséhez. A háromféle tengelytávval rendelhető újdonsághoz szélesített hátsó nyomtáv is elérhető, illetve ez a leghosszabb tengelytávú változathoz alapáron jár. Valamennyi kivitel megengedett össztömege 3,5 tonna. A kétliteres dízelmotor 130 és 170 lóerős változataihoz hatfokozatú manuális vagy automatikus váltó kapcsolódhat.

 -

Már kapható a hagyományosnál 100 milliméterrel alacsonyabb Transit fülke-alváz