Hirdetés:

Kis fazonigazítás a frontvonalon, jelentős megújulás a vezetőtérben, új hajtáslánc, akár 9 fokozatú automatikus váltó és meghatározó fejlesztések az IT-fronton. A Fiat Professional megmutatta nekünk a Ducato megújult járműcsaládját.

Igazi aranytojást tojó tyúk a Ducato a Fiat Professional számára, hiszen 2020-ban a kategóriájában piacvezető volt, s ezt a pozíciót idén is megtartani igyekszik. Ám meddig lehet a régi formában, idejétmúlt paraméterekkel sikeres, merült fel szakmai körökben a kérdés már egy ideje. Nagyon-nagyon aktuálissá vált, hogy történjen valami. Érdemes volt kivárni, elérkezett a pillanat, július kilencedikén megtörtént a nagy találkozás. Legalábbis velem… A pandémia miatti kicsoportos rendezvény a lehető legjobb az újságírónak, nem kell sorba állnia egy-egy tesztkörért. Egy kis elmélet és sok-sok vezetésre váró jármű, ezt kaptuk Baloccóban, félúton Torino és Miláno között. A Fiat legendás tesztpályájára szólt a meghívónk, ahol akár egy születésnapi ünnepséget is tarthattak volna. Hiszen éppen 40 éve született a típus, s ünnepelni is volna mit.

Ducato-evolúció

Az utóbbi években rendre vezeti kategóriájában az eladási listákat, és tényleg becsülettel állja a sarat Európa és a világ útjain. Sikert sikerre halmozott, s amikor 2020-ban a gazdaság padlóra került, ez elkerülte a kishaszonjármű-gyártókat. Sőt, itt új rekord született, addig soha nem látott mennyiségű, 150 ezer jármű hagyta el a szerelősorokat Alessában. De ennek említése csak egy rövid bekezdés volt a prezentációból, s már léphettünk is tovább. A hallgatóság is inkább arra volt kíváncsi, mit történik most, és mit hoz a holnap ezekben a zűrös időkben. Főleg annak tükrében, hogy a Fiat Professional már a Stellantis-csoport tagja. Ami persze nem nagy változás éppen a Ducato esetében, hiszen a francia PSA járművei, a Citroën Jumper és a Peugeot Boxer jó ideje már a közös olasz gyárban, azonos platformon készülnek. Hozzájuk idén csatlakozott az Opel Movano is. A négy az egyben így már nagy felelősség, s a mostani Fiat-újdonságok szükségszerűen lépésről-lépésre átkerülnek majd a többi három típusba is.

Menetpróbára várva

Kicsit igazítsunk az elején

A szokatlanul hosszú csend után hatalmas a várakozás, valami nagy-nagy dobásra számítunk. Előbb azt gondoltam, hogy még nem ez az a pillanat, aztán megváltozott a véleményem, a beszippantott ismeretek, a vezetési élmények végül meggyőztek. A sajtóanyag is megerősít ebben, a jelen módosítások szinte minden területet érintenek. Karakteresebb a megjelenés, csúcstechnológiás a vezetőtér, újak a motorok és az opcionális automatikus váltó, az információs technológiák végeláthatatlan sorát adaptálták a típusba. Azaz a fedélzeti komfort, a biztonság, a hatékonyság, a vezető támogatása és az összeköttetés állt a célkeresztben. Kívülről a jármű a 2016-os ráncfelvarráshoz képest szinte semmit sem változott. De ezt mégis mindenki észre fogja venni. Ugyanis a picit átrajzolt hűtőrácsra egy méretes márkajelzés került. A fényszóró teste megegyezik a korábbival, ám immár teljes egészében LED-technikájú is lehet. Alsó részében a nappali mentfény telített íve még karakteresebb. Középen az út megvilágítására szolgáló LED-egység fényereje 30 százalékkal nagyobb a hagyományos halogénizzóknál. Felül pedig dinamikus irányjelző kapott helyet – ez egyedülálló ebben a szegmensben.

Az új hűtődíszrács, s rajta az eddig itt soha nem látott új logó

Erőben nincs hiány

Azt már az első körben egy extrákkal telezsúfolt személyszállító változatban látom, hogy a kormány mögött egy valóban új világ fogad. Az új ülésben kényelmesen elhelyezkedve a változtatható stílusú digitális műszerfal, középen pedig egy gigantikus méretű, 10,1 col képátlójú képernyő színei kápráztatnak el. Na ez való az én öregedő szemeimnek. Az új csodaváltó karját nem lehet nem észrevenni. Erről azt tudjuk, hogy az eredetileg 2011-ben kezdődött Chrysler-ZF együttműködés egyik gyümölcse. Az amerikai gyártó először a hossz­motorokhoz tervezett nyolcfokozatú váltót kezdte saját maga gyártani a németek licence alapján.

A legerősebb, automatikus váltós kivitel a lakóautók népszerű alapja lesz

Azóta a keresztmotorosokhoz készült kilencfokozatú egység is bekerült a Fiat és a Jeep több típusába is. Egy rossz szavam nem lehet a váltóra. Bár ezekkel a járművekkel nem lehetett kimenni a forgalomba, de a próbapályán korlátlanul nyúzhattuk. Nem tudtam kifogni rajta, nem nyivákolt, csendben, finoman tette a dolgát – engem meggyőzött! A friss, harmadik generációs 2,2 literes Multijet3 dízelmotor 89, 104, 117 és 130 kilowatt (120, 140, 160, 180 lóerő) fokozatokban rendelhető, és megfelel az őszi, legújabb Euro 6 kritériumoknak is. Valamint a gyáriak állítása szerint hét százalékkal kevesebbet fogyaszt elődjénél! Az automatikus váltó csak a legerősebb három motorváltozathoz kérhető.

A „fapados” Ducato

Felzárkózott

A forgalomba, egy 40 kilométeres körre szándékosan az „alsó vég” járművét választom,
ennek lehet az információim szerint a hazai kezdő ára nettó 7 millió forint, míg egy minden extrával felvértezett autó 10 milliót kóstál. A nagy különbség a volán mögött is érződik, bár ez részben optikai, ízlésbeli észrevétel is. Engem nagyon a „régi”, 2016-os Ducato megjelenésére emlékeztet, még a fényszóró is a régi, halogénizzós. Az alapkivitelű légkondicionáló bumszli gombjai ódivatúnak hatnak, ám kesztyűben is remekül kezelhetők. Azért nincs teljesen igazam, mert a kormánykerék, az ülés vadonatúj, és flottás járműnek biztosan viszik majd így is. A kereskedőtől tudom, hogy lesz olyan megrendelés, amikor se klíma, se multimédia nem kell bele…

Automatikus váltó, nagy központi képernyő, elegáns panelű légkondicionáló – a négykerekű hotelekben nyaralók fontos célközönséget jelentenek

Ám a tolatókamerán kívül digitális középső visszapillantó tükör is volt, amely tökéletes képet adott a mögöttem zajló történésekről. A vezetékes telefontükrözés jóvoltából a navigáció is kispórolható ebből a járműből. Már a korábbi fordulóknál is feltűnt, hogy az elektromos kézifék billentyűjét külön, kézzel kellett kezelni. Aztán a kocsi leadásakor megtudtam, hogy a hiba nem bennem van, az még nem automatikus működtetésű. Állítólag hamarosan az lesz…

Digitális visszapillantó tükör és kamerája a harmadik féklámpa alatt


A Ducato teljesen új elektromos architektúrájának köszönhetően akár az önvezetés kettes szintjére is képes, a torlódásasszisztenssel felvértezett távolságtartó sebességszabályozó és az aktív sávtartó jóvoltából. Az éberségfigyelő, a táblafelismerő, a részben automatikus parkolófunkció, valamint a kerékpárosokat és gyalogosokat is észlelő vészfékrendszer mind üdvözlendő újdonság. Így a vezetéstámogató és biztonsági rendszerek terén nincs is hiányérzetem. A flottakövetés, az egyes járművek valós idejű szemmel tartása más gyártókhoz hasonlóan is fontos opcióvá lépett elő. Azt azért összességében észre kellett vennem, hogy az új Ducato adott esetben tudja mindazt, amit ma egy korszerű, világszínvonalú furgonnak tudnia kell. A javára váló optikai tuning és a sok más területet érintő változások mellett továbbra is gazdaságos, elnyűhetetlen munkaeszköz lehet. Vagy akár fényűző lakóautó, mert a 130 kilowatt, az automatikus váltó, a nagy képernyők és a biztonsági arzenál alapvetően ezt a piacot szolgálja ki. Kedvező ára és elsőkerék-hajtása miatt hosszú évek óta a legnépszerűbb választásnak számított ezen a piacon is, most elektronikai tudásban is felzárkózott az újabb, nemesebb kihívókhoz. Megmutatja, hogy egy 15 éves platformon is kínálható a modern igényeket teljesítő jármű. Egy picit jobban belőtte a frizurát, ám leginkább az új belső értékeinek örülünk.

A lényeg: a rakodótér, ami annyira jó, hogy hozzá sem kellett nyúlni. És éppenséggel ezerféle módon variálható, a régi új ajtóbelső mindent elnyel

Előző cikkUltrahangos tömegcsökkentés
Következő cikkNyújtózkodjunk!
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.