Írtunk már a villanymotoros Mercedes-Benz eActros nehézkategóriás áruterítőről éppúgy, mint kisebb és könnyebb japán társairól a Mitsubishi Fuso kivitelezésében. A Daimler Trucks csoporthoz tartozó vállalatok közül legutóbb az észak-amerikai részleg mutatta be saját fejlesztéseit. A Freightliner eCascadia és eM2 modellek jóvoltából az elektromos teherautók között is piacvezető szerepre tör a konszern. Ennek érdekében belső szervezeti átalakításokat végeztek a cégen belül, valamint még idén a tengerentúlon is megkezdődik e járművek tesztelése „éles bevetésen”.
Hamarosan munkába állnak a Freightliner elektromos újdonságai, az eCascadia is
Az Amerikai Egyesült Államokban kategóriája legnépszerűbb típusa a legnagyobbak közé tartozó Freightliner Cascadia. Ennek alapjaira épült a bő 36,2 tonna szerelvény-össztömegű, villanymotoros eCascadia. A tervek szerint ez a modell 2021-től már sorozatgyártásban készülhet, 730 lóerős legnagyobb teljesítménnyel. Akkumulátorcsomagja 550 kilowattóra kapacitású, és legfeljebb 400 kilométer hatótávolságot biztosít. A lemerült akku gyorstöltéssel másfél órán belül 80 százalékra tölthető, ami újabb 320 kilométer megtételére elegendő. Ennek megfelelően elsősorban helyi és regionális elosztófuvarozásra tervezték a Cascadia elektromos változatát – ugyanígy gondolkodtak a villanymotoros személyautók terén hódító Tesla első nyerges vontatójának megalkotói is.
Ugyancsak helyi disztribúciós feladatok ellátására alkalmas leginkább a középkategóriás Freightliner eM2 modell. A 11,8 tonna össztömegű jármű sorozatgyártásúként akár 480 lóerős motort is kaphat. Ehhez 325 kilowattóra kapacitású akkumulátor társul, ami maximum 370 kilométeres hatótávolságot biztosít. Ugyanakkor ennek már csupán egy óra alatt 80 százalékosra tölthető az akkuja, és ez 300 kilométerre is elegendő lehet.
Három év múlva sorozatgyártásban készülhet a Freightliner eM2
E két modellből még idén összesen 30 darabot szállít két partneréhez az idén már 76 éves Freightliner márka. A Penske Truck Leasing Corporation 20, míg az NFI Industries logisztikai vállalat 10 ilyen elektromos járművet használ majd. A cégek képviselői egyaránt komoly várakozással tekintenek a tesztelési időszak elé, és örömüket fejezték ki, hogy részt vehetnek a jövő járműveinek fejlesztésében.
A Daimler Trucks egyik képviselője fontosnak tartotta kiemelni, hogy „kizárólag a hagyományos hajtástechnikában és az elektromos meghajtású rendszerekben vezető gyártók képesek műszaki és üzleti szempontból egyaránt meggyőző megoldásokat kínálni.” A Tesla beharangozott haszonjárműve ismeretében ez nyilván nem véletlenül hangzott el a Freightliner újdonságainak bemutatóján. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Bosch támogatásával épített Nikola is egyre inkább a megvalósulás felé halad, akkor látszik, hogy némi félnivalójuk azért akad a nagyoknak. Ezért hangsúlyozták ki, hogy a világ vezető haszonjárműgyártójaként a Daimler Trucks az elektromos meghajtású modellek piacán is elsőségre törekszik. Ennek érdekében hozták létre az E-Mobility Group részleget, a Daimler Trucks elektromos hajtásrendszereinek világszintű összefogására és fejlesztésére. Munkájuk eredményeként a villanymotoros járművek alkalmazása a gyártónak és az üzemeltetőknek egyaránt gazdaságos alternatívát jelent majd.
A Fuso eCanter és a Thomas Saf-T Liner C2 Jouley iskolabusz modellekkel majdnem teljes a Daimler Trucks elektromos haszonjármű flottája. Csak a Mercedes-Benz eActros és az elektromos Citaro busz hiányzik a képről
A frissen bemutatott két Freightliner, valamint a Thomas iskolabusz, a már korábban részletesen bemutatott Fuso eCanter és a Mercedes-Benz villanymotoros modelljei jóvoltából már most is a leggazdagabb elektromos kínálattal rendelkezik a Daimler Trucks. Ezek a járművek azonban három különböző helyszínen készülnek Japánban, Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. E fejlesztőközpontok munkáját az egyes márkákon átívelően egyesíti az E-Mobility Group. Így többek között szabványos globális járműarchitektúrák és alkatrészek születnek majd elektromos modellek számára. Vagyis hasonló rendszer felépítése a cél, mint a Daimler Trucks hagyományos kínálatában található járművek esetében. Ebbe a munkába kapcsolódnak be azok a partnervállalatok, amelyek az elektromos meghajtású modelleket tesztelik, hogy a jövőben zökkenőmentesen és gazdaságosan valósuljon meg a sorozatgyártás.