Tisztán elektromos hajtású modelleket mutatott be a Daimler-csoporthoz tartozó Fuso. Az eCanter már kapható, a Vision One sorozatgyártására viszont még éveket kell várni. Ez a jövő.
Hirdetés:

Teljes erővel dolgozik a Daimler Trucks a tisztán villanymotorral üzemelő haszonjárműve sorozatgyártásán, így a konszernhez tartozó Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) fejlesztői sem tétlenkednek. Sőt, úgy tűnik, hogy ők állnak a legközelebb a széleskörű igényeket kielégítő áruterítő teherautó piacra dobásához. Hiszen már át is adták a csakis villanymotorral hajtott Fuso eCanter első példányait. A Tokiói Autószalonon a Fuso képviselői azt is bejelentették, hogy az elkövetkező években teljes típuspalettájukat villamosítják. Ezeket a frissen alapított E-Fuso márkanév alatt forgalmazzák majd. Ehhez kapcsolódóan szintén Tokióban debütált az E-Fuso Vision One tanulmány-teherautó.

 -

A környezeti mellett a zajterhelés szempontjából is jelentős előrelépés a Fuso eCanter

Európában, Japánban és az Egyesült Államokban már idén piacra dobja első sorozatgyártású villanymotoros haszonjárművét a Fuso. A New Yorkban debütált Fuso eCanterből az első két évben ötszáz darab gyártását tervezik, majd 2019-től futtatnák fel a termelést. Az újdonság a városi áruterítés legkörnyezetkímélőbb, helyi károsanyag-kibocsátás nélküli alternatíváját nyújtja. A márka partnereinél többéves tesztelés eredményeként megszületett eCanter sorozatérettségét jelzi a teljes körű garancia, valamint alkatrész-, szerviz- és szolgáltatásháttér, amit a Fuso szervizpontok biztosítanak. Erről a tengerentúlon elsőként a UPS csomagszállító cég győződhet meg, amely tesztelésre kapja az eCanter egyik első példányát. Ezenkívül neves New York-i nonprofit szervezeteknek is lehetőséget biztosít a Fuso az eCanter hosszú távú megismerésére.

 -

Tízezer kilométerenként ezer euró spórolható a Fuso eCanter használatával

A tanulmányautóként 2010-ben debütált Fuso eCanterből 2014-ben készült egy kisebb sorozat, amelynek tagjait hétköznapi használat során üzemeltették a jármű tesztelésében részt vevő partnerek. Az ezekkel szerzett kedvező tapasztalatok vezettek a Fuso eCanter sorozatgyártásához. Hiszen az eddigi tesztek is azt bizonyítják, hogy a Fuso eCanter nemcsak csendesebb és tisztább dízelmotoros társainál, hanem gazdaságosabb is. Tízezer kilométeren átlagosan ezereurós – tehát bő 300 ezer forintos – megtakarítást jelent az üzemeltetőknek, ha dízel helyett elektromos Canterrel járják az utakat. A 100–120 kilométer hatótávolságú, 7,5 tonna össztömegű áruszállító hasznos teherbírása felépítménytől függően akár 3,5 tonna is lehet. Az energiaellátásról hat, egyenként 13,8 kilowattórás lítiumion akkumulátor gondoskodik.

 -

Japánban már 2017 májusa óta üzemel egy 25 tagú Fuso eCanter flotta. Az USA és Európa piacaira Portugáliából érkeznek az eCanterek

Az eCanter továbbfejlesztésén természetesen a Daimlerrel közösen dolgozik a Fuso. Ebben is nagy segítséget jelent a Daimler közelmúltban bejelentett együttműködése az izraeli StoreDot startupcéggel. Az energiatároló anyagok és az elektromos töltőrendszerek területén vezető szerepet betöltő, 2012-ben alapított StoreDot újfajta gyorstöltő kifejlesztésében működik együtt a Daimlerrel. Az izraeli cég új, szerves vegyületeket nanoanyagokkal kombináló FlashBattery technológiája kiemelkedően hatékony energia-visszatermelést biztosít, valamint az akkumulátorok percek alatti feltöltésére is képes. Mindezek különösen fontos előnyt jelentenek a haszonjárművek esetében. Legújabb fejlesztésük a villanyautók akkumulátorát egy tankolás időigényénél is gyorsabban – öt perc alatt – teljesen feltöltő rendszer. Ezt mutatja be az alábbi videó.

A Tokiói Autószalonon bemutatott E-Fuso Vision One tanulmányjármű sorozatgyártású változata a Daimler reményei szerint már a FlashBattery technológiát is megkapja. Az eCanternél nagyobb Vision One minden tekintetben komoly előrelépést jelent, ezt mutatja a 300 kilowattórás akkumulátorcsomaggal elérhető 350 kilométeres hatótávolsága is. A 23 tonna össztömegű tanulmányjármű hasznos teherbírása 11 tonna, tehát csak 2 tonnával kevesebb, mint az alapjául szolgáló dízel társáé. Ezekkel a paraméterekkel tökéletesen alkalmas városi és városközi áruterítő feladatokra. A Fuso számításai szerint körülbelül négy év múlva kerülhet piacra a Vision One sorozatgyártású változata. Ezt az is alátámasztja, hogy a már gyártásba került eCanter akkumulátorait is a Daimler egyik leányvállalata gyártja, és az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítása is „házon belül” történik. Reméljük, bejönnek a Fuso és a Daimler számításai, hiszen az egész emberiség érdeke a bolygónk megóvását biztosító közlekedés, sőt, életmód megteremtése.

 -

Találkozunk 4 év múlva?