Külső méretei alapján a 4,69 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,84 méter magas Snap a 3,5 tonnás kisteherautók kategóriájába lenne sorolható, saját tömege 1,7 tonna, a terhelhetőségét egyelőre jótékonyan elhallgatják a svájciak. Az újdonság elsősorban abban rejlik, hogy a nagy igénybevételnek kitett, illetve gyorsan avuló részegységeket szétválasztották a jelentősen kisebb öregedéssel fenyegetett részektől. A cserére érett egységek így egyszerűen és takarékosan helyettesíthetők anélkül, hogy feleslegesen el kellene búcsúznunk az egész járműtől.
A tehergépkocsik cserefelépítményes rendszeréhez hasonlóan cserélhetők a különféle Podok a Skateboardon
A Snap egy teljesen önvezető, önjáró platformból (Skateboard, azaz gördeszka) és egy akár ingatlanfunkcióra is alkalmas felépítményből (Pod, azaz tok) áll, a két rész teljesen külön életet él! Az alkalmazási területnek jóformán csak az emberi fantázia szab határt, a közösségi közlekedésen felül áruszállításra is alkalmas, továbbá a stabil, görgőkkel rendelkező lábaknak köszönhetően, az acélvázra épített, kompozit szerkezetű Pod kihelyezett bolttá, tárgyalóvá vagy akár kempingházikóvá is átfunkcionálható.
A stabil, görgőkkel rendelkező lábakon a kihelyezett Pod is mozgatható marad
Praktikus, hogy a Skateboard ezalatt egy másik Podot is a hátára vehet, ezáltal mostani rendszereinknél optimálisabb kihasználtsággal üzemelhetne. Gondoljunk bele, mennyi idő elmegy a be- és kipakolással például egy futárcégnél, ezt a Skateboardnak nem kellene megvárnia, simán teljesíthetne pár kört a városban egy áru-/utasszállításra előkészített másik Poddal, így elméletileg a le- és felkapcsolódás (snap) és a töltés idejétől eltekintve szinte állandóan úton lehetne!
Számtalan alkalmazási területre ideális lehet a Snap, például letelepíthető mozgóboltnak, csomagfelvételi és –feladási pontnak, valamint csomagszállító és áruelosztó kishaszonjárműnek is
Mit rejt a Pod?
A Snap egy biometriai rendszer segítségével azonosítja az utasokat, ez amellett, hogy nagyon biztonságos, személyre szabott kényelmet és használhatóságot biztosít. A True Level 5 ember-gép interfész (HMI) egy cserélődő utasokkal üzemelő, teljesen önvezető jármű igényeinek megfelelően kialakított kezelési koncepció. Az utasok azonosítása után a maximális adatvédelem mellett ülőhelyükhöz rendeli privát felhőjük tartalmát.
Minden utas számára két privát és egy a mellette ülő utassal közös képernyő áll rendelkezésre a személyszállító Podban
Minden utas számára három kivetítő áll rendelkezésre, továbbá indukciós, vezeték nélküli telefontöltésre is lehetőségük adódik. Az új fejlesztésű Smart antennának köszönhetően pedig az 5G, a Car2X, a rádió, a Bluetooth és a wifi támogatásával a teljes vezeték nélküli kommunikációs lehetőség lefedett.
Fontos információkat közöl az első és hátsó szélvédő a forgalom többi résztvevője számára
A Snap hat kivetítőn keresztül kommunikál a külvilággal. Az első és a hátsó szélvédőn a közlekedés többi résztvevője számára fontos információkat közöl, például: „Vigyázz, gyermek!” vagy „Megadom az elsőbbséget!” Az oldalablakok lézerkivetítője a beszálló utasokkal teremt kapcsolatot. A felhasználástól függően intimitást vagy diszkréciót támogató, elsötétedő üvegek a Boeing Dreamliner repülőgépeknél is alkalmazott technológiára épülnek. Az Osramtól származik a digitális rendszámtábla, a teljes külső világítás és a belsőtér ultraviola tartományban is világító LED-jei, amelyek ártalmatlanná teszik a baktériumokat, ezáltal jelentősen hozzájárulnak a higiénia fokozásához.
Teázás közben szörfölhetünk a világhálón, ez idő alatt úticélunk felé haladunk
A konstruktőrök figyelme az utasok teázási szokásaira is kiterjedt, mobil tárolókban földieper és menta növekszik, levelükből mindenki tetszése szerint készíthet magának egy egészséges infúziós italt. Igény esetén, ha Podunk elhagyására kényszerülnénk, egy személyi asszisztens szerepkörébe bújtatott, intelligens önjáró robot is elkísérhet bennünket, hogy ellátásunkról gondoskodjon, illetve levegye rólunk a bevásárlás és más bosszantó munkák terhét.
Vegyük szemügyre a Skateboardot!
A ZF-től származó, kormányozható tengelyek között elhelyezett, gyorstöltésre is alkalmas 12 kilowattórás lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorokkal – teljes kapacitás esetén – elméletileg egy száz kilométer sugarú körben mozoghatunk, ezalatt legnagyobb sebességünk nyolcvan kilométer/órára korlátozott. Tekintettel az esetleg álló utasokra a nulláról ötven kilométer/órára gyorsulás öt másodperc. Valószínű, hogy még így is kiömlene az utasok teája, ha a Snap olyan forgalmi helyzetbe kerülne, ahol ennek kiaknázását szükségesnek érezné!
Minden utas bekötve ül, példaértékű! Figyelembe véve a Snap menetteljesítményét ez a legbölcsebb utazási forma a koncepciójárműben
Azonban a 7×18-as Borbet könnyűfém keréktárcsákra a száguldozás helyett energiafogyasztásra optimalizált, 225/35 R 18 méretű gumiabroncsok kerültek. A ZF moduláris, mSTARS (modular Semi-Trailing Arm Rear Suspension) hátsó tengelye kapja a 28 kilowatt állandó, illetve 51 kilowatt maximális teljesítményű hajtást, továbbá 14 fokos szögben kikormányozható.
Szemünknek is szokatlan látvány a hetvenfokos kikormányzási szögre képes ZF első tengely
A Snap kivételes mozgékonyságának titkát azonban az első tengely rejti. A 70 fokos kikormányzási szögről első pillantásra az évtizedeken keresztül London látképétől elválaszthatatlan, legendásan fordulékony, fekete Austin FX4 taxik jutottak eszünkbe.
A Snap a Rinspeed és a projektbe bevont számtalan külső cég közös gyermeke. Elmondhatjuk, hogy az együttműködés sikeres volt, hiszen egy egységes, átgondolt, életképesnek tűnő tanulmány született.