Miért mondhatjuk, hogy a magyar buszpiacon jó eséllyel a legnépszerűbb típus lesz az új MAN Lion’s Coach a távolsági szegmensben? Leginkább azért, mert az oroszlános buszmárka új zászlóshajója a vázszerkezettől a hajtásláncon át az elektronikus rendszerekig műszakilag teljesen megegyezik a tavaly fölényesen piacvezető címet szerző új NEOPLAN Tourliner típussal, ugyanaz az értékesítési csapat, szervizhálózat és szolgáltatáskínálat áll mindkét jármű mögött, valamint az importőrhöz eddig beérkezett rendelésállomány is igen kecsegtető. A Tourliner magyarországi menetpróbájáról már beszámoltunk, az új Lion’s Coach típust szintén részletesen ismertettük a statikus premier kapcsán. Így most a vezetési tapasztalatokra összpontosítunk.
Tágas tér jó kilátással
A két tesztjármű közül a nagyobb, háromtengelyes modellt választottuk, amely 13,9 méter hosszával a legnagyobb a kínálatban. Ez akár 63 utasüléssel is felszerelhető, ám a tesztbuszba csak 52 került, így igen uras lábteret élvezhetnek az utasok. A vezetőállás térkínálatát és a vezetőülés ergonómiáját sem érheti panasz, ahogyan a kilátást és a tükrök elhelyezését, látóterét sem. Azonban az elődtől örökölt multifunkciós kormánykerék nagy, hosszú sorokban elhelyezett gombjai, a szintén a korábbi generációból átmentett műszeregység kicsi, elavult grafikájú és menürendszerű, egyszerre kevés információt mutató központi kijelzője és a műszerfalon az automatizált sebességváltó mélyre került forgókapcsolója a múltat idézi, nem a jövőt.
Olyannyira egy tőről fakad a NEOPLAN Tourliner és az MAN Lion’s Coach, hogy még a műszerfaluk is megegyezik
Hatékony csúcstechnika
A hajtáslánc viszont a legkorszerűbb színvonalat képviseli. A továbbfejlesztett, 12,4 literes D26-os dízelmotor húsz lóerővel nagyobb teljesítményszinteket és kétszáz newtonméterrel nagyobb nyomatékszinteket nyújt, mint elődje. A háromtengelyes modellekben a 460 lóerős kivitel az alapmotor, tesztbuszunkban is ez szerepelt, ezenkívül pedig 500 lóerős is választható. A megnövelt teljesítmény-, illetve nyomatékértékekhez igazították az MAN TipMatic 12 fokozatú automatizált sebességváltó stratégiáját is, valamint bevezettek egy új, 2,73-os hátsó tengelyáttételt, amellyel száz kilométer/óra sebességnél a legnagyobb fokozatban csak 1200-as fordulatszámon dolgozik a motor.
Egyébként hatfokozatú ZF EcoLife bolygóműves automatikus sebességváltó is választható a Lion’s Coach típushoz, ami elsőre furcsának tűnhet egy távolsági busz esetében. Persze akadnak olyan alkalmazási területek, ahol éppen ez az ideális. Például városnézéshez vagy alpesi utakra, ahol nem szakítják meg állandóan „lassú” fokozatváltások a gyorsítás dinamikáját, az ehhez a váltóhoz tartozó primer retarder pedig kis sebességnél jobb fékhatást nyújt a meredek lejtőkön. Ráadásul ez a korszerű váltó menet közben már fixen összezárja a hidrodinamikus tengelykapcsoló két oldalát, így nem növeli jelentősen a tüzelőanyag-fogyasztást. Nem véletlen, hogy például Svájcban előszeretettel rendelik a Lion’s Coach buszokat ezzel az EcoLife váltóval. De térjünk vissza Nürnbergbe a mi TipMatic váltóval ellátott tesztbuszunkhoz!
Buszok az MAN TopUsed kínálatában |
---|
A használt tehergépkocsit vásárlók körében régóta jól ismert és kedvelt MAN TopUsed használtjármű-értékesítési program immár autóbuszokkal is kibővült. Ezt a minősítést csakis az MAN TopUsed alapos átvizsgálásán átesett és számos szigorú követelménynek megfelelő használt buszok kaphatják meg, így eleve minimálisra csökkentett kockázatot és átfogóan felmért állapotot jelent. A választást, illetve az összehasonlítást tovább könnyíti, hogy az átvilágítás eredményeként a kornak, a futásteljesítménynek és az állapotnak megfelelően három kategóriába sorolják a járműveket. Három csillagot kaphat az a busz, amely MAN vagy NEOPLAN márkájú, négyévesnél nem idősebb, futásteljesítménye nem haladja meg a 400 ezer kilométert és gumiabroncsainak profilmélysége legalább hat milliméter. Ezenkívül a háromcsillagos járművek friss hatósági műszaki vizsgával rendelkeznek, az MAN TopUsed 12 hónapos hajtáslánc-garanciáját élvezik, és megkapták az esedékes karbantartást, illetve kijavították rajtuk az esetleges hibákat. A kétcsillagos buszok nem idősebbek hatévesnél, futásteljesítményük legfeljebb 600 ezer kilométer, gumiabroncsaik profilmélysége minimum négy milliméter, még legalább három hónapig érvényes a hatósági műszaki vizsgájuk, az ügyfelek pedig igény esetén 12 hónapos hajtáslánc-garanciát vásárolhatnak. A más gyártmányú buszok egy csillagot kapnak, amennyiben megfelelnek az MAN TopUsed előírásainak, biztonságos műszaki állapotban vannak és átestek egy alapszintű takarításon. A TopUsed minősítés tehát mindenképpen szigorú biztonsági és minőségi elvárásoknak való megfelelést tükröz, így fontos szolgáltatást jelent a használt járművet kereső ügyfeleknek – most már autóbuszok esetében is. |
Dinamikus és kényelmes
A 460 lóerős D26-os motor papírforma szerint már 930-as percenkénti fordulatszámtól kifejti legnagyobb, 2300 newtonméter nyomatékát, és ez nem is tűnik túlzásnak a gyakorlati tapasztalatok alapján. Akár 900-as fordulatszámról is szépen, élénken gyorsította a műterhelés nélküli buszt, ezres fordulattól pedig bőven elemében érezte magát. A fordulatszámmérőn 1200 és 1500 között mutatja világoszöld mező az ideális tartományt, ahogyan az előző generációból átkerült, ám ezt nyugodtan lejjebb lehetne tolni, igazodva a továbbfejlesztett motor előnyösebb karakterisztikájához. A TipMatic váltó hangolásakor egyértelműen a kényelmet helyezték előtérbe, ugyanis nem túl gyorsan, ám annál lágyabban kapcsolja a fokozatokat. Cserébe egészen a tizenegyedik fokozatig kettesével váltogat felfelé, így alaphelyzetben harmadikból indulva öt váltással elérhető a legnagyobb fokozat. Ilyenkor körülbelül 1700-as fordulatszámig kihúzatja a motort a vezérlés, hogy elváltva 1100 környékére essen vissza a mutató. Összességében tehát dinamikusan és lágyan, kifinomultan működik a hajtáslánc.
Az elődhöz képest kisebb tömegűek a csomagtérfedelek, így könnyebb kinyitni ezeket. A háromtengelyes, 13,9 méteres modell csomagtere 13,2 köbméteres
A megengedett legnagyobb sebességet, azaz a százas tempót elérve pedig beáll egy végtelen nyugalom. A 1200-as fordulatszámon járó motor hangja jóformán nem is hallatszik, a kiváló iránytartásnak köszönhetően a kormánykerékkel nem is kell korrigálni, a folyamatosan változó karakterű lengéscsillapítás (CDC), az új generációs lengéscsillapítók és az MAN által fejlesztett független első felfüggesztés pedig nagyon jó rugózási kényelmet biztosít vezetőnek és utasnak egyaránt. A vezető munkáját olyan segédrendszerek támogatják, mint az MAN EfficientCruise domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, az MAN EfficientRoll szabadon gurítás és az MAN Attention Guard éberségfigyelő.
Minden ülőhelyhez USB-csatlakozó is tartozik, az egyéni olvasólámpák LED-esek
A hosszú, meredek lejtők sem jelentenek nagy kihívást, hiszen az új retarder a korábbi 3200 helyett 4000 newtonméter maximális féknyomatékot és 420 helyett 500 kilowatt legnagyobb fékteljesítményt szolgáltat. Sőt, az új EVBec motorfék is hatékonyabb az eddigieknél, és már kis fordulatszámon is bőséges fékhatást eredményez.
A városi forgalomban leginkább az tűnt fel, hogy a kormányzott harmadik tengelynek köszönhetően nagyon jól fordul a közel 14 méteres jármű, szűk kanyarokban, kereszteződésekben, körforgalmakban jól kiengedi a hátulját. Az úthibákon pedig, már amennyire Nürnberg útjain vannak, csak minimális zörejek hallatszottak az utastérben, nagyon masszívan összerakott jármű hatását keltve. Manőverezéskor, illetve dugóban araszoláskor a kúszást biztosító Idle Speed Driving funkció nyújt nagy segítséget, ugyanis ilyenkor csupán a fékpedál használatával kényelmesen és lágyan vezérelhető a lassú haladás, megállás, elindulás.
A kipróbált MAN Lion’s Coach L tesztbusz főbb műszaki adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (mm): | 13901 |
Szélesség (mm): | 2550 |
Magasság (mm): | 3870 |
Tengelytávolság (mm): | 6060+1470 |
Fordulási kör átmérője (m): | 22,2 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg): | 23920 |
Ülőhelyek száma: | 52+1+1 |
Kerekesszékes helyek száma: | 2 |
Hajtáslánc | |
Motor típusa: | MAN D2676 LOH |
Összlökettérfogat (cm3): | 12419 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 338(460)/1800 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 2300/930-1350 |
Sebességváltó: | MAN TipMatic 12 fokozatú |
Hátsó tengely áttétele: | 2,73 |
Mindez csak megerősíti azt, hogy az új MAN Lion’s Coach könnyen piacvezetővé válhat hazánkban a távolsági buszok kategóriájában. Továbbá Európa-szerte is nagy sikereknek nézhet elébe, ideértve persze Törökországot is, ahol a típus az oroszlános márka csúcsszínvonalú ankarai gyárában készül.
Az okostelefonokról vették az ötletet a formatervezők az új Lion’s Coach hátuljának megalkotásakor. A hatalmas, sík, fekete felület kiváló például reklámdekorációk elhelyezésére. Aki ragaszkodik hozzá, az a karosszéria színére fényezve is kérheti a hátfalat, de akkor sokat elveszít a típus egyedi karakteréből