Idén ünnepli fennállásának 90. évfordulóját a DAF Trucks. E jeles jubileum alkalmából egy cikksorozat keretében dolgozzuk fel a márka történelmét. Először is bemutatjuk a vállalat alapítóinak, Hub van Doorne és Wim van Doorne uraknak a munkásságát.
Hirdetés:

Valójában már jóval az előtt is fűződött amerikai szál a DAF márkához, hogy 1996-ban a PACCAR cégcsoport tagjává vált. Persze csak annyi, hogy alapítója, Hubert Jozef (Hub) van Doorne a hollandiai America nevű településen született 1900. január 1-jén Martinus van Doorne (1870–1912) kovácsmester és Petronella Vervoort (1866–1952) gyermekeként. A kis Hub már hatévesen szívesen segített édesapjának a műhelyben, magába szívva a gépészet alapjait. A család 1912-ben Deurne városába költözött, majd nem sokkal később az édesapa elhunyt. Hub van Doorne megpróbálta továbbvinni a családi kovácsműhelyt, de fiatal kora miatt ez nem sikerült. Így beállt az eindhoveni Mandiger gépgyárba kovácsinasnak.

 -

Ebből a kis kovácsműhelyből indult a DAF sikertörténete

 

Vargabetűk
Az első világháború után egy híres helyi orvosnak dolgozott gépkocsivezetőként és autószerelőként, ugyanis a fiatalember rendkívüli módon érdeklődött az autók iránt. Ennek során került kapcsolatba Hueges úrral, a van der Valk sörgyár tulajdonosával, méghozzá úgy, hogy sikerült megjavítania az amerikai gyártmányú Stearns-Knight személyautóját, amibe minden más szerelőnek beletört a bicskája. A gyártulajdonost annyira lenyűgözte Hub van Doorne műszaki zsenialitása, hogy azonnal állást ajánlott neki. Majd az ambiciózus fiatalember 1920-ban úgy döntött, hogy a saját lábára áll, és megalapította saját műhelyét, ahol többek között kerékpárok és gépkocsik javításával is foglalkozott. Ám négy év után felhagyott ezzel a vállalkozással, és visszatért a Mandiger gyárba üzemvezetőnek.

 -

DAF mezőgazdasági pótkocsi 1946-ból

 

Ha egy üzlet beindul
Nem sokkal később azonban Hub van Doorne ismét saját vállalkozást indított. Ebben tíz évvel korábbi munkáltatója, a van der Valk sörgyár tulajdonosa, Hueges úr támogatta egyrészt kezdőtőkével, másrészt azzal, hogy a gyárában az egyik kis sarkot leválasztotta a fiatalember számára. Így 1928. április 1-jén négy fővel megkezdte működését a Machinefabriek en Reparatie-inrichting Hub van Doorne, amely többek között fémből készült létrákat, ablakkereteket és szekrényeket gyártott. A cég alapításában már Hub van Doorne hét évvel fiatalabb öccse, Wilhelmus Antonius Vincentius (Wim) van Doorne is részt vett. Míg Hub elsősorban a műszaki fejlesztésért felelt, addig Wim a kereskedelemért, a pénzügyekért és az ügyfelekkel való kapcsolattartásért. A vállalkozás fejlődését jól mutatja, hogy bő egy év múlva már 52 főt foglalkoztatott.

 -

A DAF 600 kisautó a Variomatic fokozatmentes automatikus sebességváltójáról vált híressé

 

Járműgyártás a középpontban
Majd a cég profiljában egyre nagyobb szerepet kaptak a pótkocsik, így 1932-ben megváltoztatták a nevét: van Doorne’s Aanhangwagenfabriek (DAF), azaz van Doorne Pótkocsigyára. Később tehergépkocsikat, a második világháború alatt pedig katonai gépjárműveket is gyártott a vállalat, sőt, ezt követően személygépkocsikat is. Ennek megfelelően ismét átnevezték: van Doorne’s Automobielfabriek (DAF), azaz van Doorne Automobilgyára. Több mint 150 szabadalmi bejegyzés mellett Hub van Doorne nevéhez fűződik a fokozatmentes automatikus sebességváltó elvének kidolgozása, amelyről a vállalat széles körűen ismertté vált az 1950-es és 1960-as években. A kis DAF személyautókat a két kúptárcsa közötti szíjjal fokozatmentesen változó áttételt nyújtó erőátviteli rendszer, a Variomatic tette híressé. 

Hub van Doorne életútja
 -

Hubert Jozef (Hub) van Doorne a hollandiai America nevű kis településen született 1900. január 1-jén. 1929. július 15-én házasságot kötött Henrica Maria Reijnders kisasszonnyal (1905–1987), egy befolyásos helyi kereskedő lányával. Felesége később pápai kitüntetést kapott energikus szociális munkásságáért. Házasságukból öt gyermek született. Hub van Doorne 1953. szeptember 21-én megkapta a műszaki tudományok díszdoktora címet a delfti műszaki egyetemen. Hub van Doorne 1979. május 23-án hunyt el a hollandiai Deurne városában.

 

Példás vezéregyéniségek
A DAF sikerének kulcsa Hub van Doorne műszaki zsenialitása, illetve kiemelkedő kreativitása és Wim van Doorne kiváló üzleti érzéke mellett abban rejlett, hogy a kezdetektől fogva szorosan együttműködve irányították a vállalatot. Igyekeztek nem csupán az íróasztal mögül vezetni a gyárat, hanem jó személyes kapcsolatot ápolni a dolgozókkal és az ügyfelekkel egyaránt. A van Doorne fivérek mindig elérhetők voltak számukra, még akkor is, amikor a DAF már nagyon nagy vállalattá nőtt. Miután Hub 1965-ben, Wim pedig 1971-ben nyugdíjba vonult, fiaik vették át a stafétát, akik hasonlóan sikeresen folytatták a DAF felvirágoztatását.

Wim van Doorne életútja
 - Wilhelmus Antonius Vincentius (Wim) van Doorne 1906. július 19-én született a hollandiai Griendtsveen városában. W.M.G. Thomassennel kötött házasságából három gyermeke született. Miután 1965-ben Hub van Doorne nyugdíjba vonult, Wim van Doorne vette át a DAF elnök-vezérigazgatói posztját, valamint ő indítványozta a mai napig üzemelő borni személyautógyár létrehozását. Wim van Doorne 1978. május 3-án hunyt el Eindhovenben.
Előző cikkNégy évtized, négy jármű
Következő cikkSvéd szépségek
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.