Ram! Már a szóról is erélyes támadásra asszociálunk, hiszen angolul a faltörő kos és a csatahajó vágósarkantyúja mellett így hívják az ívelt szarvával öklelni mindig kész kost is. Autó neveként az 1932-től 1954-ig gyártott Dodge kisteherautókon bukkant fel, majd az autóipar turbulens eseményeit követően, 2011-től a Mexikóban és Michiganben gyártó Ram Trucks márkában él tovább. Többszörös díjnyertes elődjei után a fehér lapról tervezett, minden porcikájában új Ram 1500 jelenik meg a piacon.
Többféle belső dekoráció választható a sportostól az elegáns hangulatúig
A sportos műszerpanelt nagyméretű központi kijelző uralja
Masszív felépítés
A Ram 1500-é az egy tonna teherbírású pickupok kategóriájának (Ram 1500 hasznos teherbírás: 1043 kg, legnagyobb vontatható tömeg: 5783 kg) leghosszabb és legkönnyebb alváza, az egész járművön pedig több mint egymázsányit könnyítettek úgy, hogy hosszabb és szélesebb az elődjénél. Az alváz 98 százalékban nagyszilárdságú acélból készül, az első nyúlványok változó vastagsága és keresztmetszete nagymértékben fokozza az energiaelnyelést. Ugyanezt szolgálja két ütközőbak, amelyek frontális ütközéskor kifelé szorítják a kereket, hogy ne nyomódhassanak be a lábtérbe. A hossztartók végig zártszelvényűek, a hátsó kereszttartót kívül-belül hozzájuk hegesztik, a tartósság és a csavarásállóság javítására.
Az automatikus sebességváltó forgókapcsolóval, míg az összkerékhajtás és a terepáttétel nyomógombokkal kezelhető
Itt akár egy Jumbo Jet pilótájának érezheti magát a vezető
További érdekesség, hogy az 5,7 literes HEMI V8-as motorral ellátott változat zaját és rezgéseit a hossztartókra rögzített, elektronikusan vezérelt, aktív hangolású moduláló tömegekkel mérséklik, harmóniában az utastér aktív zajelfojtó rendszerével (active noise cancellation – ANC). Ennek hatására 67,1 decibelre csökkent a zajszint – ez a valaha készült legcsendesebb Ram 1500.
Háromféle tengelytáv közül lehet választani: a rövidplatós, duplafülkés Crew Cab kivitelé 3670 mm, a hosszúplatós, duplafülkés Crew Cabé 3899 mm, mindkettő tíz centiméterrel hosszabb a típuselődénél. A hosszúplatós, de rövidebb duplafülkés Quad Cabé 3569 mm. Azt is megtudjuk, hogy a járdák közötti fordulókör átmérője 14,08 méter – ez mifelénk, Európában ijesztően nagynak számít –, azt viszont nem árulják el, melyik tengelytávval. Feltehetően a legkisebbre gondoltak.
Nagy tároló tűnik elő a hátsó ülés felhajtásakor – példaszerű megoldás!
Nagymértékben, akár félig fekvő helyzetig állíthatók a hátsó ülések
Futómű
Nem mindennapi a futómű sem, elöl a felső lengőkar kompozit anyagú, az alsó pedig könnyűfém. A keresztstabilizátort áthelyezték a kerekek mögé, húsz százalékkal növelve hatásosságát. Hátul búcsút mondtak a laprugóknak, már a csavarrugós felfüggesztés harmadik generációját építik be. Különlegességnek számít a frekvenciafüggő csillapítás (Frequency Response Damping – FRD): lassú erőhatás esetén, például kanyarban vagy fékezéskor, bezár a megkerülő szelep, így feszesebben viselkedik az autó, gyorsan változó terheléskor, például rossz úton robogva, kinyit, így lágyabb, komfortosabb a rugózás.
Légrugózással tovább fokozható a kényelem: nemcsak finomabban siklik az autó a zökkenőkön, hanem a terheléstől függetlenül állandó magasságra áll be, de gombnyomásra lesüllyed, hogy könnyebben lehessen beszállni.
A kategória legnagyobb méretű panoráma-napfényteteje teszi derűssé és világossá az utasteret
A csaknem valamennyi változathoz kapható, robusztus 4×4 Off-road csomag tartalma két és fél centiméteres karosszériaemelés, elektromos differenciálzár, módosított hátsó futómű-geometria, erősített lengéscsillapító, ballonos terepgumi, lejtmeneti sebességszabályozó, haspáncél és vonóhorog.
Az első kerekeket cintányérnyi, 378 milliméter átmérőjű féktárcsa lassítja, ez a kategória legnagyobbja. Azáltal, hogy elektronikus vezérlésűre cserélték a rögzítőféket, kilenc kilogrammal csökkent a jármű tömege. Elektromos immár a kormányrásegítés is, ezzel három kilogrammot nyertek.
Aktív lamellák szabályozzák a hűtőlevegő beáramlását
Áramvonalasabb karosszéria
Egy ekkora pickuptól nem várhatjuk, hogy nyílvesszőként hasítsa a levegőt, de azért odafigyeltek az aerodinamikájára. Elődjéhez viszonyítva kilenc százalékkal, 0,357-re csökkent a légellenállási alaktényező. 56 kilométer/óra sebességnél automatikusan leereszkedik egy kicsit az opcionális légrugózás, ami javít egy kicsit az áramlási viszonyokon. A hűtő aktív lamellái automatikusan nyílnak és csukódnak a motor hőterhelésének megfelelően. A motorházfedél eltereli a levegőt az ablaktörlők felett, ezáltal csökken az örvénylés és a zaj. Ugyanezért simán, hézag nélkül illeszkedik a fülke a platóhoz, amelyet a szegmensben egyedülálló, három részbe összehajtható, zárható fedéllel láttak el.
Az alumínium hátfalajtó csillapítottan nyílik, és nitrogén-olajtöltésű rásegítő csukja fel, amely a leghidegebb és a legmelegebb éghajlaton is egyformán működik. A zárszerkezet elektromos, kapcsolóval és a távirányítóval is aktiválható, ami különösen akkor előnyös, ha csomagokkal megrakodva érkezik autójához az ember. A plató két hátsó sarkából fellépőt lehet lehajtani.
Nagyszilárdságú acél és könnyűfém alkalmazása szorítja le az alváz tömegét
Hatékonyabb hajtáslánc
Fontos újdonság, hogy az eTorque nevű hibridrendszerrel váltották le a hagyományos generátort. Központi eleme a belső égésű motorhoz szíjhajtással kapcsolódó elektromos motor-generátor, amely a pillanatnyi igénynek megfelelően működik a stop-start rendszer önindítójaként, tölti 48 volttal a fülke hátuljában elhelyezett, 430 wattóra kapacitású, kisebb bőrönd méretű, léghűtéses lítiumion- akkumulátortelepet, fékezéskor visszanyer valamennyi energiát, és elinduláskor, gyorsításkor átmeneti nyomatéknöveléssel segít be.
Kétféle motor közül választhat a vevő. A legtöbb kivitelben standard a változó szelepnyitású és szelepemelésű, 3,6 literes Pentastar V6-os (305 lóerő, 364 newtonméter), ennél sokkal rangosabb az 5,7 literes, V8-as HEMI erőmű (395 lóerő, 556 newtonméter), amelynek tüzelőanyag-fogyasztását hengerlekapcsolás csökkenti. Itt minden nagyban megy, még az elektromos hűtőventilátor is 850 wattos…
Nagyméretű a plató, de az egy tonnát alig meghaladó teherbírás nem ok a dicsekvésre
Variálható RamBox rendszer tartja nyugton és katonás rendben a poggyászt vagy éppen a szerszámokat, felszereléseket, kisebb méretű árukat
Minél nagyobb a motor, annál több a veszteséghő, de ezt hasznosítani is lehet. Hidegindítás után a motor hűtőfolyadékával melegítik fel az automatikus váltómű és a 4×2-es modellek hátsó hídjának olajtöltését – ez utóbbi iparági újdonság.
A 2019-es Ram 1500 valamennyi változatát a teljesen elektronikus vezérlésű, nyolcfokozatú, széles áttétel-tartományú automatikus sebességváltóval szerelik fel: a 3,6 literes Pentastar V6-os motorhoz 850RE típus jár, az 5,7 literes HEMI V8-ashoz 8HP75-ös. Mindkettőt összehangolták az eTorque hibridrendszerrel. Több mint negyvenféle kapcsolási jellegdiagram optimalizálja a váltásokat, optimális tüzelőanyag-fogyasztást, menetdinamikát és vezethetőséget eredményezve.
A kétfokozatú terepváltót és a vele egybeépített 4×4-es (kapcsolható vagy igény szerint automatikusan működő) osztóművet a BorgWarner szállítja. A kezelőgombot a műszerfali menetmódválasztó forgókapcsoló szomszédságában helyezték el.
Könnyű és biztonságos fellépni az elég magas platóra a kihajtható lépcsőfokról
Remek és egyedi megoldás a zárható, megvilágított tároló a platófalban
Uconnect
„Minden idők legfejlettebb pickupjának” negyedik generációs Uconnect rendszeréhez 12 colos, teljes mértékben konfigurálható, színes érintőképernyő tartozik. Kisteherautóban még soha nem volt 900 wattos zenegép, 19 hangszóróval, amelyhez csatlakoztathatók a személyes eszközök – a vadonatúj SiriusXM típus a Harman Kardon gyártmánya. Aki nem szereti a monitort tapizni, használhatja a kétoldali hagyományos gombokat. A képernyőn megjeleníthető a négy kamera 360 fokos madártávlati nézete is, ami nagy segítség egy ilyen járműmonstrum manőverezésekor. Szerényebb igényű vásárló navigációs készülék nélkül, illetve 8,4 vagy 5,0 colos képernyővel veheti meg autóját. Mobileszközök csatlakoztatására öt USB-port és vezeték nélküli töltődokk ad lehetőséget.
Ilyen nagy járművön aranyat ér a 180 fokos látószögű, oldalirányú forgalmat figyelő, tolatássegítő asszisztens
A gazdag biztonsági felszerelésben többek között oldalsó holttérfigyelő is van a biztonságos sávváltás támogatásához
Új külső dizájn
A formai bravúrokat mutassák a képek, beszéljünk inkább a tárgyszerű dolgokról. Háromféle világítás készül: halogén, LED-es, illetve teljesen LED-es, adaptív szabályozással (AFS). A navigátorral, Wi-Fi-vel, rádióval és SiriusXM-mel felszerelt járművek cápauszony alakú tetőantennát kapnak – ezáltal az új Ram 1500 az első pickup botantenna nélkül. Opcióként kapható a közel egy négyzetméteres panoráma-napfénytető. Okos dolog a plató dupla oldalfalában, zárható fedél alatt elrejtett rakodórekesz, benne 115 voltos dugaszoló aljzattal (az Egyesült Államokban ez a normál hálózati feszültség) és világítással. A holmikat az iparági újdonságnak számító RamBox poggyászkezelő rendszer vízálló, zárható, megvilágított rekeszei segítenek rendben tartani.
Keréktárcsából tizenhatféle áll rendelkezésre, 18-tól 22 colosig, a jármű színét 12 árnyalat közül lehet kiválasztani, és megjelent négyféle háromrétegű fényezés is. Akinek ennyi sem elég, eltérő színű sárvédőkkel és alsó résszel rendelheti meg a Kost.
Három részben összehajtható keménytető óvja a poggyászt
Igényesebb belsőtér
A szegmens legnagyobb utasterét magas színvonalon rendezték be. Az anyagok és színek modulrendszerű variálásával hangulatok jönnek létre, mindegyiknek megvan a maga „hőse”. Az új fűtő-hűtő-szellőző berendezés 25 százalékkal több levegőt mozgat meg, az eddiginél alacsonyabb zajszinttel. A belső tárolók összes térfogata 151 liter, duplája a hozzá legközelebb álló vetélytársénak. Egyedül az emelt helyzetű középkonzol 12 kombinációt tesz lehetővé, például eltüntethető a mélyében egy 15 colos laptop. Hátul is vannak italtartók, ezeket asztalkatartó egészíti ki. Van az autóban három háztartási konnektor is – persze a tengerentúli lapos érintkezőkhöz és kis feszültséghez, nálunk nem sokra használhatnánk ezeket, noha 400 wattal terhelhetők.
Ritka kombináció a terepes mintázatú gumiabroncs és a cápauszony-antenna
Zsúfoltságra a második sorban utazók sem panaszkodhatnak, ülésük nyolc fokozatban állítható, lábterük a szegmens leghosszabbja, és exkluzív SmartFold középső kartámasz fokozza a kényelmet. Az ülést felhajtva 20 literes tároló nyílik meg, de még a teljesen sík padló alatti teret is kihasználták a tervezők: ott vannak a tágas RamBin rekeszek, például a levehető vonóhorog elpakolására. Hevederrel lehet lekötni, hogy ne zörögjön.
Piaci vetélytársai joggal tarthatnak a megújult Kos öklelésétől, hiszen kevés jármű akad, amely ennyire megfelelne a nagyzási hóbortját még nem igazán levetkőzött amerikai vásárlóközönség igényeinek. Nálunk legfeljebb nem éppen praktikus, de annál feltűnőbb villantó lehet, bizonyára látunk majd belőle néhányat.