Számára új kategóriába merészkedett az MAN a TGE típussal, és nem is akárhogyan. Ez a kishaszonjármű szinte minden tekintetben új mércét állít fel a szegmensében, tapasztaltuk a németországi központból hazánkba érkezett zárt furgon tesztelésekor.
Hirdetés:

Néhány héttel ezelőtt Spanyolországban, a nemzetközi menetpróbán futólag már megismerkedhettünk az MAN TGE típussal, ám most, a hazai teszt során sikerült alaposabban is elmélyíteni a kapcsolatunkat. Tesztautónk a második legkisebb karosszériaméretet közepes motorteljesítménnyel és kis híján csúcsfelszereltséggel ötvözte. Az L3H3 jelölés kissé félrevezető lehet, ugyanis ez a legkisebb tengelytávot, illetve járműhosszt és a középmagas tetőt jelöli, vagyis L1H2 lenne a helyes elnevezés. A paletta egyébként minden szempontból rendkívül széles, ezáltal a TGE nagyon sokoldalúan alkalmazható.

 -

Semmi öncélú megoldás vagy sallang, csak színtiszta funkcionalitás igényes kivitelezésben, korszerű kezelőelemekkel

 

Családban marad
Fontos már a legelején tisztázni, hogy az MAN nem önállóan kezdett termékfejlesztésbe a TG-sorozatú tehergépkocsikkal szerzett tapasztalatát kamatoztatva, hanem valójában csak a nevére vette testvérmárkája, a Volkswagen Haszonjárművek vadonatúj Crafterét. Ez első pillantásra is jól látszik a TGE-n, kívülről csak a hűtőrács és az emblémák különböztetik meg a két típust. A hűtőráccsal azonban sikerült az MAN TG-sorozatú tehergépkocsik formai arculatát a TGE-n is megjeleníteni. Valamit viszont elfelejtettek a tervezők mindkét márkánál: fellépőket kialakítani a jármű orrán a magas szélvédő megtisztításához. Ám ezzel nagyjából a hiányosságok, illetve negatívumok végére is értünk, esetleg még a viszonylag nagy erővel működtethető oldalsó tolóajtót róhatjuk fel.
Ha már a tolóajtónál járunk, fontos megdicsérni, hogy a nyílása mindenhol legalább 130 centiméter széles, a válaszfal csak minimálisan türemkedik be és a kapaszkodó is lapos kialakítású, így valóban befér keresztben is egy Euro-raklap. A 11,3 köbméteres térben egyébként négy ilyen raklap is jól elfér, lekötözésükhöz pedig masszív, padlóba süllyesztett rögzítőgyűrűk kínálkoznak.
A hátsó raktérajtókat egyszerűen lehet 180, illetve 270 fokos szögben is rögzíteni, a viszonylag alacsony, 560 milliméter magas rakodóperem mellett pedig a hátsó lökhárítóban kialakított széles fellépő is segíti a kényelmes bejutást a bendőbe.

 -

Minden szempontból élenjáró a TGE vezetői munkahelyének ergonómiája

 

Ideális munkahely
Hasonlóan igényes kivitelezéssel, jól átgondolt kialakítással, ötletes funkciókkal és korszerű megoldásokkal találkoztunk a fülkében is. A beszállást mindkét oldalon az A-oszlopra szerelt kapaszkodó könnyíti meg a minden irányban tágas, három felnőtt számára is kényelmes belsőtérbe.
A kormánykerék az átlagosnál szélesebb tartományokban állítható, a vezetőülés méretei és kialakítása pedig a nemzetközi forgalomra specifikált nyerges vontatókéval vetekszik, beleértve a motorosan négy irányban állítható deréktámaszt, a testtömeghez igazítható csillapítású rugós felfüggesztést, a két állítható magasságú kartámaszt és az ülőlap módosítható dőlésszögét. Így valóban pillanatok alatt megtaláltuk a kényelmes vezetési testhelyzetet, az ülés pedig több óra használat után is olyan volt, mintha csak pár perce vezetnénk.

 -

A műszerfal tetején három tágas, mély, A4-esnél nagyobb dokumentumokat is befogadó mélyedés kínálkozik, 12 voltos, illetve USB- és AUX-csatlakozóval, kétoldalt egy-egy mély italtartóval keretezve

A kezelőelemek ergonómiája is példásnak mondható, a kormánykerék olyan közel húzható, mint egy személyautóban és viszonylag meredek szögbe állítható, továbbá minden kijelző, illetve kapcsoló jól látható és elérhető, a joystick váltókar is a kormánykerék közvetlen közelében áll rendelkezésre. A kilátás szintén első osztályú a nagy üvegfelületek és a méretes visszapillantó tükrök jóvoltából. Mindent elkövettek tehát a tervezők, hogy ideális munkakörülményeket teremtsenek.
Ezt igazolják a tárolóhelyek is. A műszerfal frontrészén egy praktikus polc húzódik végig, okostelefonok elhelyezésére kiváló, szintén egy-egy praktikus italtartóval a végein, félliteres palackok számára. A középkonzolon is találtunk még nyitott tárolóhelyet.
A tetőpolcok szintén jól kihasználhatók akár A4-esnél nagyobb holmik elhelyezésére is, középen pedig két DIN-nyílás várja például a tachográfot vagy a CB-rádiót. Középen nagy fényerejű LED-ek gondoskodnak a fülke megfelelő bevilágításáról.
Ez éppúgy nagy segítség a papírmunka elvégzéséhez, mint a lehajtható középső üléstámlán kialakított A4-es írófelület. Sőt, ezt még gumiszalaggal is ellátták a papírok rögzítéséhez, valamint italtartók is sorakoznak itt.

 -

Három főnek is kellően tágas a belsőtér, az igényesen kárpitozott válaszfalon akasztók és ablak is található

 

Kifinomultan masszív
Elindulás után, akárcsak a spanyolországi menetpróbán, itthoni tesztünk során is azonnal szembeötlött, hogy mennyire könnyen kezelhető, illetve vezethető ez a nagy furgon. A kormánykeréktől a sebességváltókaron át a pedálokig minden minimális erőkifejtéssel, pontosan, lágyan működtethető, akár egy törékeny kis hölgy is vígan elboldogulna ezzel a járművel. Olyan, mint egy korszerű „női” kisautó. Ha pedig valaki egy kicsit darabosabban, durvábban kezeli a TGE-t, a technika ezeket a „hibákat” is kisimítja, amennyire csak lehet. Elinduláskor, felfelé, illetve visszafelé váltáskor, motorfékezéskor is mindig nagyon kifinomultan, simán viselkedett a hajtáslánc, apróbb rántások, megugrások, megtorpanások nélkül. Kifejezetten bolondbiztos a jármű.
Továbbá rendkívül csendes, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a motor még erőteljes gázadáskor sem kerreg feltűnően, illetve zavaróan, egyenletes tempónál pedig szinte hangtalan, másrészt még rossz minőségű úton vagy úthibákon sem zörög, rezonál, nyeszereg a belsőtér vagy a méretes raktér. Még a futómű felől is csak tompa puffanások érkeztek az utastérbe a nagyobb felütésekkor. Egyedül az utólag beépített polcrendszer szólalt meg a nagyobb zökkenőknél. Ezzel nagyon masszív felépítést és gondos összeszerelést sugallt a tesztfurgon. Ugyanakkor a rugózása is kényelmesnek mondható, közel másfél tonnás teherbírásához képest nem rázott vagy pattogott bántóan az üres jármű.

 -

A középkonzol színes, grafikus érintőképernyőjének gazdag menüjéből számos vezetéstámogató rendszer beállítható, sok funkció személyre szabható, illetve sok információ megjeleníthető. Bonyolultnak tűnik, mégis egyszerű és logikus a kezelése

 

Kiváló karakter
A Volkswagen kifejezetten kishaszonjárművekhez igazított, azaz számos ponton strapabíróbbá, tartósabbá tett kétliteres dízelmotorjának 140 lóerős változata is kiváló társnak bizonyult a hazai teszten. Remek karakterének köszönhetően a kategóriájában megszokottnál is 100-200-zal alacsonyabb fordulatszám-tartományban használható. Ha nem kell eszeveszettül rohannunk, illetve nem nagy terheléssel és nehéz domborzati viszonyok között autózunk, akkor már 1600-as fordulatszámnál elválthatjuk a fokozatokat. Ilyenkor az első két fokozat után 1000-re, a következő kettő után 1200-ra, míg az ötödiket követően 1300-ra ejti vissza a fordulatszámot, és ezt jól viseli a motor. Már ezres fordulatszámról is megfelelően feláll, minimális, jelzésértékű remegés kíséretében, 1200-tól aztán a járása is kisimul, 1400-tól pedig szinte ereje teljével húz.
Ha dinamikusabban kell haladnunk vagy nagy terheléssel, illetve nagyobb emelkedőkkel kell megküzdenünk, akkor is elég 1800-ig húzatni a fokozatokat, hiszen innen az 1200-1500-as tartományba esik vissza a fordulatszámmérő mutatója, ahol már erőteljesen és minimális turbólyukkal dolgozik a motor.

 -


Ráadásul országúton sem kell ebből a mezőből kilógni, ugyanis a hosszú áttételezés révén hatodik fokozatban kilencven kilométer/óra sebességnél csak 1800-as percenkénti fordulaton jár az erőforrás, szépen, csendesen és bőséges erőtartalékokkal. A tartalékokból pedig az autópályán megengedett legnagyobb tempónál az M7 autópálya meredekebb emelkedőin sem fogyott ki, érződött, hogy még nagyobb terheléssel is visszaváltás nélkül szaladna fel. Ennél a sebességnél 2600-on állt a mutató, ám a motor hangja ekkor is visszafogott, diszkrét maradt. A zuhogó eső kopogó hangját a szél, illetve a gumik zaja sem szárnyalta túl. A viharos szél persze jócskán cibálta a nagy oldalfelületű furgont az autópályán, de normális szélviszonyok esetén nagyon stabil és jó iránytartású a TGE. Kiváló utazóautó, nemzetközi feladatokra is jól megfelel, otthon érzi magát az autópályán.
Habár tüzelőanyag-fogyasztási rekordot nem döntött a jármű a szokásos ciklusunkon, de a száz kilométerenként 8,3 literes átlaga azért a jobbak közé tartozik ebben a méret-, tömeg- és teljesítménykategóriában. Különösen úgy, hogy viharos szélben és heves esőzésben kellett a fogyasztásmérést lebonyolítanunk. Részleteiben városban és országúton durván hét liter körüli, autópályán pedig 10-11 liter közötti átlagot tapasztaltunk. Ezenkívül néha AdBlue adalékot is kell tölteni a jármű 18 literes tartályába.

 

Segédek serege
A hajtáslánc mellett az MAN TGE élenjáró korszerűségét jelzi az is, hogy 16 fejlett vezetéstámogató rendszert kínál, köztük több egyedülálló megoldást is. Ezek jó része tesztautónkban is szerepelt, és amelyiket lehetett, azt előszeretettel használtuk.
Az adaptív sebességtartó automatika kiválóan teljesített, a követési távolság mértékét több fokozatban állíthattuk a kormánykerék bal küllőjén elhelyezett gombcsoportról. Erről a műszerpanel központi kijelzője grafikus visszajelzést is adott. Ehhez kapcsolódik az automatikus vészfékezés funkció és a veszélyesen kis követési távolságra figyelmeztetés. Utóbbi esetében a központi kijelző bal alsó sarkában egy kis grafika jelzi, ha túl közel haladunk az előttünk lévő jármű mögött.
Az aktív sávtartó szintén nagyon jó szolgálatot tett. A hatvan kilométer/óra felett aktiválódó, persze a menüből kikapcsolható, segéd a kormánykereket saját maga forgatva képes volt nemcsak egyenes úton a sávban tartani a gépkocsit, hanem még élesebb kanyarokat is szépen, biztonságosan lekövetni. Egészen megdöbbentő érzés volt, amikor az Egér úton kifelé hetven kilométer/óra sebességnél teljesen elengedett kormánykerékkel a jármű maga vette a kanyart! Egyébként pedig a megfelelő irányban határozott ellenállással igyekszik a vezetőt arra terelni, hogy maradjon a sáv szélein belül.
Mivel a jármű oldalán is ultrahangos érzékelőket helyeztek el, sávváltáshoz is segítséget nyújtott a TGE. Kétoldalt a visszapillantó tükrökben narancssárgán világító ikonnal jelezte, ha az adott oldali holttérben másik jármű is tartózkodott, ha pedig kitettük az irányjelzőt, akkor villogott ez az ikon. Ha ennek ellenére elkezdtük ráhúzni a kormányt, akkor a volán abba az irányba felkeményedett, az ellenállással utalt arra, hogy nem kéne tovább folytatni a manővert.
Ezeket az oldalsó érzékelőket használta az aktívan beparkoló rendszer is. Amennyiben a középkonzol megfelelő gombjával aktiváltuk a segédet és húsz kilométer/óránál lassabban haladtunk, a központi kijelző grafikusan jelezte, ha az út szélével párhuzamosan parkoló gépkocsik között kellően nagy helyet talált. Ekkor csak meg kellett állnunk, elengednünk a kormánykereket, és a tengelykapcsoló-, illetve a fékpedál használatával szabályozni a manőver sebességét. A rendszer ehhez igazodva művészi pontossággal bekormányozta a nagy furgont a parkolóhelyre. Tesztünk során többször is használtuk ezt a segédet, pontosan és megbízhatóan működött. Bravó MAN! Különösen fontossá válik ez a segédrendszer azáltal, hogy az online vásárlás térhódításával egyre gyakrabban használnak belvárosi futárfeladatokhoz is nagyobb furgonokat.
Ehhez jól jön a nagyon szép és alig torzító képet adó tolatássegítő kamera, valamint a járművet madártávlati nézetből grafikusan mutató és a környezetében lévő tárgyakra hangjelzéssel figyelmeztető parkolássegítő rendszer is.
Tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő és szükség esetén a járművet automatikusan lefékező segédet is kapott a tesztjármű, de ezt most nem próbáltuk, nem akartunk feleslegesen vészhelyzetet teremteni. Ugyanezért az éberségfigyelőt sem hoztuk ki a béketűréséből. Az esős időben viszont nagy hasznát vettük az állítható érzékenységű, esőérzékelős ablaktörlő-vezérlésnek.

 -

A megfelelő megvilágításról LED-es lámpák gondoskodnak, amelyeket a műszerfalról is lehet működtetni. Ez különösen hasznos például egy olyan alkalmazás esetén, mint amilyenre a tesztfurgont szabták a praktikus polcrendszerrel és satupadokkal

 

Végtelenül személyre szabható
A központi kijelző pedig nemcsak a fokozatváltásra figyelmeztetett, hanem valós időben szöveges gazdaságossági tanácsokat is adott, például megálláskor a váltó üresbe kapcsolását és a tengelykapcsoló felengedését javasolta, hogy a stop-start rendszer leállíthassa a motort. Egyébként a központi kijelzőn egyszerre sok fontos információ megjeleníthető, a középső nagy mezőjében pedig a részletes üzemi, illetve menetadatoktól a telefonon és az asszisztensrendszereken át a navigációig számos funkció megtekinthető a logikus felépítésű menüben. Mindez a kormánykerék gombjaival kezelhető, így vezetés közben is nagyon kényelmes és egyszerű a használata. Sőt, az is beállítható, hogy milyen adatok jelenjenek meg, vagyis személyre szabható a menü.
Hasonlóképpen még számos funkció személyre szabható a középkonzol nagyméretű, színes, grafikus érintőképernyőjén. Például hány másodpercig világítson az üdvözlő és a hazakísérő fény, a külső tükröket lehessen-e szinkronban, azaz egyszerre állítani, esőben automatikusan felkapcsolódjon-e a tompított fényszóró, az adaptív sebességtartó Eco, Comfort, Normál vagy Sport üzemmódban működjön, az egyérintős irányjelző működjön-e, a komfortnyitás melyik ablakokra vonatkozzon, sőt, még az is, hogy a parkolássegítő rendszer elöl és hátul milyen hangerővel, illetve milyen hangmagassággal csipogjon!
Ezen a kijelzőn továbbá médiafájlok is lejátszhatók, aktiválható a hangvezérlés, Bluetooth-on keresztül mobiltelefon társítható, az MAN SmartLink segítségével áttükrözhetők az okostelefon bizonyos alkalmazásai, illetve megjeleníthető a navigáció. Ezenkívül megtekinthetők a részletes menetadatok az utolsó tankolás, nullázás és indítás óta külön-külön, a komfortfogyasztók, mint például a légkondicionáló, tüzelőanyag-fogyasztása, valamint a gépkocsi üzenetei. Sőt, multimédiás kezelési kézikönyv és konfigurálási kalauz is rendelkezésre áll.

 -

A magyarországi piaci bevezetésig még jó néhány hét hátra van, ezért az árakról, a felszereltségi szintekről, a garanciális feltételekről és bizonyos műszaki adatokról egyelőre nem kaptunk tájékoztatást a hazai importőrtől, így kissé hiányos a szokásos táblázatunk

 

Ebből is jól látható, hogy az MAN TGE valóban minden ízében a legkorszerűbb színvonalat, sőt, már a közeljövő színvonalát képviseli. A kényelem, a biztonság, a vezethetőség és a praktikusság terén is maximálisan kiszolgálja személyzetét. Egy igazi csúcstermék, amely méltó az oroszlános emblémára.

Az MAN TGE 3.140 L3H3 zárt furgon részletes adatai itt találhatóak.

Előző cikkOldalvédelem
Következő cikkSEMA őrültségek
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.