Ősszel útnak indult az első magyarországi önvezető konvoj. Egyelőre csak egy tesztút valósult meg három Volvo Trucks szerelvény részvételével, amelyek az M1 autópályán valós forgalmi körülmények között közlekedtek.
Hirdetés:

Sokan talán még a résztvevők közül sem gondoltak bele abba, hogy szeptember 15-én hazai közlekedéstörténelmi eseménynek lehettek szemtanúi Lébényben. Ezen a napon több szervezet együttműködésének eredményeként, éles tesztben, valós forgalmi körülmények között indult útjára Magyarországon először önvezető járműkonvoj. A konvojozás (platooning), mint technológia elsődleges célja az áruszállító járművek környezeti terhelésének és tüzelőanyag-felhasználásának csökkentése, valamint a járművezetők tehermentesítése. A hazai tesztkonvojban három nyerges szerelvény haladt egymás mögött, a három jármű pedig Wi-Fi segítségével vezeték nélküli összeköttetésben állt egymással. A két követő jármű képes volt azonnal és automatikusan végrehajtani minden manővert, amelyet az első járműben ülő vezető megtett. Egyszerre fékeztek, lassítottak, gyorsítottak, sőt, aktív kormányzással egymás nyomvonalát is követték. Így a követési távolság fél másodperc volt közöttük, ami nyolcvan kilométer/óra sebességnél tíz métert jelent, ez pedig számottevően csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást. A kísérleti konvojozás megvalósításában három szervezet vett részt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Waberer’s International Nyrt. és a Volvo Trucks. A tesztút előkészítése két hónapot vett igénybe, amelynek fontos pontja volt a szükséges engedélyek megszerzése. Az európai közúti közlekedési jogszabályi környezet, így a magyarországi is, nem teszi lehetővé azt, hogy járműszerelvények ilyen közel haladjanak egymás mögött, ezért kell külön engedély. A három Volvo járműszerelvény a hazai forgalmazó lébényi telephelyéről indulva Budapest irányába hajtott fel az M1 autópályára, meglehetősen erős forgalomban. A konvoj minden gond nélkül haladva letért az M86 gyorsforgalmi útra, amelyen egészen a rábapatonyai elágazásig haladt, majd ott megfordult és elindult vissza, Lébénybe. Ugyan a technika megengedné, hogy csak az első járműben üljön vezető, jelen esetben mindhárom szerelvény FH vontatójának vezetőülésében a Volvo Trucks gyári tesztpilótái foglaltak helyet. A technikára csak a követést bízták, a manőverezési helyzeteket a tesztpilóták kezelték. A kísérlet során semmilyen váratlan vagy balesetveszélyes helyzet sem alakult ki. Az önvezető járművek alkalmazása nagy jövő előtt áll – mondják a szakemberek –, de a jogszabályi háttér megteremtése és a társadalmi elfogadtatás még gyerekcipőben jár.