Egyszer volt, hol nem volt, 1864. október 25-én megszületett John Francis Dodge, majd 1868. május 17-én Horace Elgin Dodge. A fivérek már fiatalon is vonzódtak a gépek iránt, aminek eredményeként Horace 1896-ban benyújtotta egy koszálló kerékpárcsapágy szabadalmát. Ennek hasznosítására egy évvel később a testvérpár kerékpárgyárat nyitott Kanadában. Majd a korral haladva 1902-ben felhagytak a kerékpáriparral, és megkezdték motorok, sebességváltók, illetve tengelyek gyártását a Detroitban kibontakozó autóipar számára. Fontos állomás volt 1910-ben a Dodge-fivérek új üzemének átadása, ahol motorokat és sebességváltókat gyártottak a Ford Motor Companynek. Vállalatuk hamarosan a világ legnagyobb autóipari alkatrész-beszállítójává lépett elő.
1918-as Dodge dobozos furgon kétszárnyú, üvegezett hátsó raktérajtóval
Majd 1914-ben valóra vált a testvérpár nagy álma, azaz elkészült az első saját személygépkocsijuk. Ekkor abbahagyták az alkatrész-beszállítást, hogy minden erőforrásukkal az autógyártásra összpontosíthassanak. A siker nem maradt el, 1915-ben már a Dodge volt Észak-Amerika harmadik legnagyobb autógyártója, egy év múlva pedig már az Egyesült Államok hadseregének is szállítottak járműveket.
Egy tonna teherbírású Dodge kisáruszállító 1932-ből
A kezdetek
Az első Dodge személyautó karosszériája teljes egészében acélból készült, és a típus jó minőséget, illetve tartósságot kínált megfizethető áron, ezért gyorsan népszerűvé vált. A 2,79 méter tengelytávolságú, 3,78 méter hosszú, egy tonna saját tömegű gépkocsi orrába egy 3,5 literes, 35 lóerős motor került, amely háromfokozatú kézi sebességváltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket.
Ennek alapjain már 1917-ben elkészült az első Dodge kishaszonjármű, a Screenside névre keresztelt zárt furgon 2,9 méterre növelt tengelytávolsággal, megerősített karosszériával, 1183 kilogramm saját tömeggel és fél tonna hasznos teherbírással. A hajtáslánc változatlanul került át a személyautókból. Ebből polgári és katonai kivitelt is gyártottak, összesen több mint kilencezer példányban.
Amikor már az Egyesült Államok második legnépszerűbb márkája volt a Dodge, tragikus fordulat következett be: 1920-ban influenzában elhunyt az alapító testvérpár. A vállalat azonban tovább működött, sőt, 1921-ben megállapodást kötött a Graham Brothers céggel tehergépkocsik gyártásáról.
Négy évvel később legördült a gyártósorról az egymilliomodik Dodge jármű. Majd 1928-ban a Chrysler Corporation felvásárolta a Dodge Brothers Companyt, és ezzel együtt megjelent az első hathengeres motor a márka kínálatában.
Dodge KC Truck 1934-ből
Az innováció mindig is a Dodge erőssége volt, ennek ékes példájaként 1929-ben bemutatták az első esőáramú porlasztót az autóiparban. Egy évvel később már nyolchengeres motorokat is gyártottak, 1934-ben pedig bevezették az iparág első gyorsító áttételű (overdrive) automatikus sebességváltóját, valamint elkezdték a független első kerékfelfüggesztés alkalmazását. Hamarosan elkészült a hárommilliomodik Dodge jármű, mígnem a második világháború ideje alatt a kormány utasítására hadiipari termelésre állt át a patinás márka.
Dodge Airflow Tanker Truck tartányautó 1938-ból
Harctérről az utcára
Ennek egyik jól ismert gyümölcse a WC típus volt. A név valójában egy gyári kód, azonban a Weapon Carriers, azaz fegyverhordozó rövidítésének is beillik. A WC számos különféle változatban és alkalmazásra készült, értékes tapasztalatokat nyújtva a márkának a terepes járművek fejlesztését illetően.
A második világháború egyik hőse, a Dodge Weapons Carrier
A sikeres katonai gépkocsi 750 kilogramm teherbírású kivitelének polgári leszármazottjaként mutatkozott be 1945-ben a Power Wagon összkerékhajtású, platós kisteherautó, amelyet több generáción át folyamatosan fejlesztve egészen 1981-ig gyártottak. A 3,2 méter tengelytávolságú típusra 2,4 méter hosszú plató került, orrában pedig 3,8 és 4,1 literes, soros, hathengeres vagy 5,2 literes, V8-as benzinmotor dolgozott. Négyfokozatú kézi sebességváltóját kétfokozatú osztómű egészítette ki, és mellékhajtóművet is lehetett rendelni. Az első Power Wagon 3,95 tonna össztömeg mellett egy tonna hasznos teherbírást kínált. A típus az evolúciója során 1967-ben 6,3 literes, V8-as motort kapott, 1972-ben és 1980-ban ráncfelvarráson esett át a fülkéje, 1974-ben megjelent a Club Cab hosszúfülke, 1975-től pedig állandó összkerékhajtással gyártották. Az energiaválság miatt azonban 1980-tól visszatért a kapcsolható 4×4-es hajtás.
Dodge Power Wagon 1957-ből
Az első kos
Nemcsak a típus újult meg alapjaiban 1981-ben, hanem a név is. Ekkortól hívták a Dodge pickupját Ramnek, azaz kosnak, utalva a márka autóinak motorházfedelén 1933-ban megjelent, kost ábrázoló emblémára. Aztán 2005-ben a Power Wagon név is visszaköszönt, ugyanis a Dodge Ram 2500 különleges változatára ragasztották rá, amely 5,7 literes, HEMI V8-as motorjával és a terepezést segítő műszaki megoldásaival, illetve extrafelszereléseivel érdemelte ki a Power, azaz teljesítmény elnevezést.
Dodge Ram D350 Cummins dízelmotorral 1990-ből
Az első Dodge Ram rövid-, hosszú- és duplafülkével készült, ennek megfelelően 2 vagy 2,4 méter hosszú platóval. Modellnevében a 150 fél tonna, a 250 háromnegyed tonna, a 350 pedig egy tonna hasznos teherbírást takart. Soros, hathengeres vagy V8-as benzinmotor szerepelt a választékban, a felszereltségi listáról pedig a légkondicionáló, a sebességtartó automatika, az állítható magasságú kormányoszlop, a központi zár és a motoros ablakemelő sem hiányzott, sőt, opcióként hókotrócsomag is rendelkezésre állt. Érdekes csavar, hogy 1982-ben megszüntették a Club Cab hosszúfülke gyártását, majd 1991-ben visszahozták. Egyébként 1985-ben a duplafülkét is száműzték a kínálatból.
Dodge Power Wagon Adventurer Club Cab 1977-ből
Az első látványosabb ráncfelvarrást 1986-ban hajtották végre. Két évvel később a motorok korszerűsítése került napirendre, bevezettek egy 3,9 literes, V6-os, benzinbefecskendezésű egységet, valamint az 5,2 literes, V8-as is elektronikus vezérlésű benzinbefecskendezést kapott. Ezenkívül blokkolásgátlóval is felszerelték a pickupot. A következő évben érkezett egy 5,9 literes, V8-as motor és egy új, gyorsító áttételű (overdrive) automatikus sebességváltó a kínálatba. Sőt, ekkor jelent meg az első dízelmotor a típusban, egy 5,9 literes, soros, hathengeres,160 lóerős, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős Cummins egység. Ezzel szemben a versenytársak csak elavultabb V8-as, örvénykamrás szívódízeleket kínáltak. Említést érdemel, hogy 1990-ben a legkisebb modellt, a Ram 100-ast felváltotta a Dodge Dakota.
Az újabb ráncfelvarrás 1991-ben következett, 1992 és 1994 között pedig a motorokat vették kezelésbe, többek között hengerenkénti befecskendezéssel látták el ezeket, megnövelték a sűrítési arányt, a csúcsváltozat teljesítményét pedig 230 lóerőre növelték. Ezeket a motorokat Magnumnak hívták.
Dodge 200 Club Cab pickup 1973-ból
Macsós pickup
A Dodge Ram második generációját 1994 és 2002 között gyártották, amelynek teljesen új formatervezése a csőrös kamionok orrát idézte. A jármű átütő értékesítési sikereket ért el az első években, 1996-ban közel félmillió példányát értékesítették. A motorkínálat az elődből került át, azaz 3,9 literes, V6-os benzines, 5,2 és 5,9 literes, V8-as benzines, valamint 5,9 literes, soros, hathengeres Cummins dízel szerepelt a kínálatban, amelyre a koronát a Viper sportkocsiból ismert V10-es, nyolcliteres blokk tette fel 300 lóerő teljesítményt és 610 newtonméter legnagyobb nyomatékot kínálva. A modellnevek egy nullával bővültek, vagyis az 1500-as fél tonna, a 2500-as háromnegyed tonna, a 3500-as pedig egy tonna teherbírást biztosított. A platók mérete nem változott, és visszatért a Club Cab hosszúfülke, illetve a Crew Cab duplafülke a kínálatba. Az 1998-as átfogó ráncfelvarráskor megjelent a Quad Cab hosszúfülke hátrafelé nyíló „öngyilkos” hátsó ajtókkal.
Dodge Ram 150 1990-ből, Club Cab hosszúfülkével
A harmadik generáció
A harmadik generáció viszonylag rövidéletű volt, 2002 és 2008 között szerepelt a piacon, annak ellenére, hogy teljesen új alvázat, felfüggesztéseket, hajtásláncokat, fülkéket és belsőteret fejlesztettek ki számára a Dodge tervezői. Az 1500-as modell például független első felfüggesztést kapott, a Quad Cab kivitel pedig hagyományosan nyíló négy ajtóval készült. A 2006-os ráncfelvarráskor jelent meg a Mega Cab hatszemélyes duplafülke 560 milliméterrel hosszabb belsőtérrel és két méter hosszú platóval. A típus számos új, korszerű extrafelszereléssel bővült, többek között beépített navigációs rendszerrel és Bluetooth-os kihangosítóval. Az SRT sportváltozat 8,3 literes, V10-es motorja 510 lóerő legnagyobb teljesítménnyel csalogatta a nem kifejezetten trágyahordásra való pickupot kereső vásárlókat. Egy évvel később megjelent a felépítményezhető fülke-alvázas kivitel, valamint egy 6,7 literes, 350 lóerős, 880 newtonméter legnagyobb nyomatékú Cummins dízelmotor. A 4500-as és az 5500-as modellek pedig 7,5, illetve 8,8 tonna össztömeggel álltak rendelkezésre.
A Dodge Ram második generációja 1994-ben mutatkozott be
Jelenkor
A pickup jelenleg is futó negyedik generációja 2009-ben látta meg a napvilágot. Új formatervezésű fülkével, új felfüggesztésekkel és új HEMI motorokkal érkezett a kereskedésekbe, és ekkor jelent meg a plató oldalfalaiban kialakított, ötletes Rambox tárolórendszer is, akárcsak az opcionális kézi sebességváltó. A Mega Cab viszont eltűnt az 1500-as modell kínálatából, helyét egy négyajtós hosszúfülke vette át. Továbbá az 1500/2500-as modelleken a hátsó laprugós merevhíd helyére csavarrugós, ötlengőkaros felfüggesztés költözött. Az 5,7 literes, V8-as HEMI benzinmotor 383 lóerő, míg a 6,7 literes Cummins dízel 350 lóerő legnagyobb teljesítményt kínált.
Fontos mérföldkőnek számít a 2010-es év, ugyanis ekkor a Chrysler cégcsoport átszervezésének eredményeként a Ram önálló márkává vált. Így a Dodge név eltűnt a pickupokról, a kos természetesen nem. Egy évvel később a dízelmotor legnagyobb nyomatékát 1085 newtonméterre növelték. A 2013-as típusfrissítés során bemutatkozott egy új, 3,6 literes, V6-os benzinmotor, és a ZF nyolcfokozatú automatikus sebességváltója is bekerült a kínálatba. Sőt, 2014-től már légrugós felfüggesztéseken ringatózhatnak az amerikai álom egyik megtestesítője, a Ram pickup utasai. A legfrissebb újdonságot, a Ram Power Wagon csúcsváltozatot pedig egy korábbi cikkünkben mutattuk be Faltörő kos címmel.
A Ram csúcsmodellje, a Power Wagon