Idén március elsejével indult a Truck Data Center, lehetőséget adva a csillagos márka digitális szolgáltatásainak – Mercedes-Benz Uptime és FleetBoard Manager – piaci bevezetésére. Mindkettőnek előfeltétele a Truck Data Center készülék beépítése a gépkocsiba. Ez utóbbi tavaly mutatkozott be a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás alkalmával, mint a hálózatba kapcsolt kamion „agya“. Folyamatosan felügyeli a fedélzeti rendszereket, valós időben fogad és küld adatokat. Máris kapható a Mercedes-Benz nehézkategóriájú teherautóihoz.
A Mercedes-Benz Uptime intelligens és előrelátó kapcsolatot teremt a jármű, a szerviz és a fuvarozóvállalkozás között. Menet közben folyamatosan diagnosztizál, így idejekorán felismerhetők a kritikus állapotok, megelőzhetők lerobbanások és nem tervezett javítások, optimálisan oszthatók be a műhelylátogatások. Használható önmagában, vagy javítási és karbantartási szerződésekkel kombinálva is.
Az új FleetBoard Manager-App okostelefonos alkalmazás egyszerűen, gyorsan és ingyen kapcsolja hálózatba a járművet. Olyan információkat szolgáltat, mint a járműflotta leterhelésének heti alakulása, az egyes járművek földrajzi pozíciója, vagy költségmegtakarítási lehetőségek.
Figyelmeztet, szervez, elemez a Mercedes-Benz Uptime rendszer
Truck Data Center
A körülbelül tenyérnyi, és az elektronikai felépítés nemzetközi szabványának megfelelő kapcsolati modul már alapfelszerelés az Actrosban. Érzékelők, kamerák és egyéb jeladók jeleit veszi, illetve értékeli ki különféle alkalmazások részére. Egyben csatlakozó felület hálózati szolgáltatók felé, a teherautó okostelefonjaként kommunikál Bluetooth, 3G-jel vagy GPS útján az infrastruktúrával, egyéb járművekkel és logisztikai folyamatokkal. Szoftvereknek és alkalmazásoknak köszönhetően maximálisan illeszthető a regionális ügyféligényekhez.
Mercedes-Benz Uptime
A Mercedes-Benz Uptime rendszert kísérleti üzemben, három évig tesztelték 16 német, brit, osztrák és lengyel flotta 1400 teherautóján. A Truck Data Centeren keresztül, valós időben mutatja a járműrendszerek státuszát, és másodpercek alatt kielemezve az adatokat, konkrét cselekvési javaslatot tesz. Ha karbantartás vagy javítás szükségét állapítja meg, a jármű útvonalába illő, és állapotának megfelelő megoldást javasol a márkaszerviz. Ezáltal csökken az időveszteség, azaz nő a rendelkezésre állási idő.
Amennyiben a jármű lerobbanása fenyeget, azonnal értesítést kap a Mercedes-Benz Customer Assistance Center (CAC) vevőszolgálati központ a hollandiai Maastrichtben, ahonnan felhívják az ügyfél cégénél kijelölt kapcsolattartót, tájékoztatják a szükséges intézkedésekről és a szükséges javítás mértékéről. Rögtön szerveznek is a fuvarfeladathoz passzoló szervizidőpontot.
Hatékonyan szervezik a tervezett karbantartásokat is. Az igényt automatikusan továbbítja a rendszer az ügyfél által kiválasztott márkaszerviznek, ahonnan a diszpécser felhívja a fuvarozót egy konkrét időpontjavaslattal. Közben a szerviz már rendeli is a szükséges alkatrészeket, és felkészül a jármű fogadására. Azokra az egyszerűbb műveletekre, amelyeket saját műhelyében is végrehajthat a flottatulajdonos, időben emlékeztetik.
A Mercedes-Benz Uptime 2016 óta megrendelhető tizenhat európai országban, amelyek között azonban hazánk nem szerepel, mi még várhatunk a sorunkra.
Fent a megtakarítási potenciál, lent a napi elemzés, középen a lényeg: akár 26,3 százalékos tüzelőanyag-megtakarítás
FleetBoard Manager
Az új FleetBoard Manager idén márciustól nyújt csatlakoztatási lehetőséget. Az alkalmazás használatának előfeltétele a Truck Data Center megléte a Mercedes-Benz Actrosban. A rendszer információkat szolgáltat a flottáról és az elmúlt hét nap összesített kilométerfutásáról, valamint ezt összehasonlítja az előző héttel. Megmutatja, melyik jármű érte el a legnagyobb, illetve legkisebb futásteljesítményt, ebből az ügyfél következtetéseket vonhat le a flottaleterhelés időbeni alakulásáról.
Ehhez hasonlóan közli a flotta átlagfogyasztását, megint kiemelve a legnagyobb és a legkisebb adatot produkáló gépkocsit. Azon túlmenően, hogy milyen sávban mozog a tüzelőanyag-fogyasztás, kiderül, hogy hány százalékos megtakarítást sikerült elérni a legutóbbi járművezető-továbbképzéssel, valamint az, hogy mennyivel csökkenne a költség, ha a képzést kiterjesztenék valamennyi gépkocsivezetőre.
Azt is megtudhatjuk az alkalmazás jóvoltából, hogy mennyi szén-dioxidot bocsát ki a flotta, illetve egy-egy jármű. Ez, akárcsak a vele közvetlenül összefüggő tüzelőanyag-fogyasztás, nagymértékben függ az előrelátó, tudatos vezetési stílustól. A további előrelépési potenciál felderítése gyakorlati eredményekben nyilvánulhat meg.
További funkciókat egymás után vezetnek majd be a Mercedes-Benz Uptime alkalmazáshoz, például a lite-Widget elnevezésűt, amely összeállítja, hogy milyen üzemanyagokra és kopóalkatrészekre (olaj, izzólámpák, légszűrő, fékbetét stb.) lesz szüksége egy adott gépkocsinak a következő szerviz alkalmával. Teljes kiépülése után a rendszer megkönnyíti majd a hálózatba kapcsolt flotta menedzselését. Az Android- (Google Play Store) és iOS-kompatibilis (App Store) FleetBoard Manager alkalmazás máris ingyenesen elérhető.