Nagyon speciális szakterület a fémhulladék szállítása, és mint mindjárt megmutatjuk, különleges felépítményű, felszerelésű járművel végezhető optimálisan. Mint például az UD Stahl Kft. tavaly év végén üzembe állított IVECO Stralis tehergépkocsijával.
Hirdetés:

Környezetvédelmi és nyersanyag-gazdálkodási szempontból egyaránt nagyon fontos a fémhulladék szakszerű összegyűjtése, feldolgozása. E területen jelentős szereplő a 2002-ben alakult UD Stahl Kft., amelynek telephelyei Budapesten kívül Kelet-Magyarországon Hajdúhadházon, Hajdúböszörményben, Kéken, Berettyóújfalun, Miskolcon és Ózdon találhatók. Évente 125 ezer tonnányi anyagot vásárolnak fel, és szállítanak be a telephelyekre, egykaros konténeremelős (multiliftes) tehergépkocsikkal, általában 80–100 kilométeres körzetből. Tizennyolc fülke-alvázas teherautójuk és nyerges vontatójuk havi három-négyezer kilométert fut, 35–40 tonna összgördülőtömeggel. A gépkocsik többsége, 13 darab, IVECO gyártmány.

 -

„Cégünk 2005-ben szerezte be első IVECO járművet, amely mellett elsősorban a kedvező ajánlat és a szervizháttér alapján döntöttünk. Azóta csak ilyen márkájú tehergépkocsikat állítunk munkába, amiben a gépkocsivezetők elégedettsége a kényelemmel, a megbízhatósággal és az egyszerű kezelhetőséggel is szerepet játszik. A járművek üzemeltetési körülményei eléggé sajátosak, nagyon sok a konténercsere és a billentés, valamint rövidek a fordulók, ehhez mérten pedig nem rossz a 42 és 48 liter/száz kilométer közötti átlagos tüzelőanyag-fogyasztás. Mivel saját javítóműhelyt tartunk fenn, csak a garanciális időszakban vesszük igénybe a Pappas Auto Debrecen IVECO márkaszervizének szolgáltatását, amellyel tökéletesen elégedettek vagyunk” – mondta Tóth Ferenc, az UD Stahl Kft. cégvezetője.

 -

Az UD Stahl Kft. Stralisa Hyva egykaros, horgos konténeremelő felépítményt és Penz kanalas rakodódarut is kapott, a lehető leghelytakarékosabban elhelyezve a fülke mögött

 

Kettős feladatkör
Annyiban szokatlan az UD Stahl legújabb szerzeménye, a decemberben átvett IVECO Stralis, hogy a HyvaLift egykaros, horgos konténeremelő felépítmény mellett felszereltek rá egy Penz darut is, ötszirmos, 250 literes kanállal, így nemcsak előre megpakolt cserekonténert szállíthat, hanem meg is tudja rakni a konténert, ha nincs az adott telephelyen megfelelő daru. A gépkocsi hulladékvasat szállít be Hajdúhadházra, egy-egy 36, illetve 32 köbméteres konténerben, vagyis jellemzően 35–40 tonna összgördülőtömeggel közlekedik, olykor terepen is.
A tizenegy méter hosszú, 6×2-es hajtásképletű járművet 11 literes, soros, hathengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű CURSOR dízelmotor 460 lóerős, 2200 newtonméter legnagyobb nyomatékú változata mozgatja, 16+2 fokozatú, kézi sebességváltón keresztül. A megengedett össztömege 26 tonna, vontatási kapacitása pedig 16 tonna. Az első tengelye hosszanti acél laprugós, a hátsó kettő viszont légrugózású, a leghátsó kormányzott kivitelű a jobb fordulékonyság, illetve a kisebb abroncskopás érdekében. Mivel a jármű rövid távolságokon közlekedik, egy hálóhellyel ellátott, alacsonytetős vezetőfülkét kapott. Figyelemre méltó extrafelszerelése a tengelyterhelés-mérő, amely konténerrakodáskor segítséget nyújt a gépkocsivezetőnek ahhoz, hogy elkerülje a súlyos bírsággal járó túlterhelést. Emellett tetővillogóval is felszerelték a járművet.

 -

250 literes, ötszirmos kanállal felszerelt Penz gólyadaru ad lehetőséget a konténer önálló megtöltésére ócskavassal

 -

Igényes és praktikus extrafelszerelésnek számítanak a rozsdamentes acéllemezből készült hátsó sárvédők

„Eddig csak kedvező tapasztalatokat szereztünk a járművel, azt kaptuk, amire számítottunk” – nyilatkozta Tóth Ferenc. Ezek után nem meglepő, hogy máris folyamatban van két újabb IVECO Stralis tehergépkocsi beszerzése, amelyeket a tervek szerint hamarosan további kettő követ majd. Az UD Stahl Kft. példája szerint tehát az IVECO Stralis szupervas az ócskavasak szállításához.

 

Stabil háttérrel
Az UD Stahl Recycling Kft. és a Fémker Kft. üzemi gyártásból és magánszférából származó hulladékot dolgoz fel a legkorszerűbb gépekkel. Az így előkészített hulladékból az ÓAM acélműben különböző acéltermékeket gyártanak, évente akár 360 ezer tonna mennyiségben. Mindhárom vállalatban egy közös: a Max Aicher vállalatcsoport részei, amely közel négyezer alkalmazottal évente 1,5 millió tonna acélt állít elő.