Egy korábbi cikkünkben már részletesen bemutattuk az új Volkswagen Craftert, amely elnyerte a 2017-es Év Kishaszonjárműve díjat, és testvérét, az oroszlános emblémával futó MAN TGE-t. A lengyelországi gyárban ez a két típus készül majd a legkorszerűbb gyártási technológiával, mintegy háromezer alkalmazott közreműködésével. Ez új partnerséget is jelent a járműgyártás területén, hiszen a Volkswagen és az MAN közös üzemben gyártja a két típust.
Az új létesítmény megfelel a Volkswagen Think Blue Factory (A Think Blue a Volkswagen átfogó környezetvédelmi programja) legszigorúbb szabványainak. A hőszigeteléssel és optimalizált, hőenergia-újrahasznosítással ellátott fűtési rendszerrel rendelkező új üzemépület a hosszútávú fenntarthatóság jegyében épült. Az új gyár 2016 novemberében meg is kezdte a működését. A gyártás felfutása után évente százezer új jármű hagyhatja el az üzem kapuját. Az üzem már az építése során is rekordokat döntött, nemcsak a legújabb technológiai megoldások alkalmazásának, hanem a rendkívül rövid építési időnek is köszönhetően. Az első kapavágástól a megnyitóig mindössze 23 hónap telt el, a beruházás összértéke pedig megközelítette a 800 millió eurót.
A Crafter műszerfalának összeszerelése. A gyártás kiszolgálására óránként 17 darabnak kell elkészülnie
Több száz robot segíti a gyártást
Az új üzemben a legkorszerűbb gyártási technológiákat alkalmazzák, amelyek egyrészt tartós és nagyon magas színvonalú termékek előállítását teszik lehetővé, másrészt energiafelhasználásukat tekintve is rendkívül kedvezők. A karosszériaüzemben 437 legújabb generációs robot lézeres hegesztési eljárással illeszti össze a különböző elemeket. Ez a technológia rendkívül pontos és a legszigorúbb minőségi kritériumoknak megfelelő, emellett energiatakarékos, hatékony gyártást tesz lehetővé. A fényezőüzem szintén példaértékű megoldásokat alkalmaz. Itt 36 fényezőrobot dolgozik, amelyek a hagyományos eljárásokkal szemben lényegesen kisebb anyagfelhasználással működnek, így csökkentették az energia, a víz és a festékanyagok szükségletét is. A szárítókamrák az új Eco Smart AC technológiával működnek, amelynek energiafelhasználása mintegy 60 százalékkal kisebb, mint a jelenleg bevett eljárásoké. A fényezőüzem VCO-kibocsátása pedig, amely az illékony kémiai anyagokra vonatkozó légszennyezést jelenti, 40 százalékkal kisebb, mint az Európai Unióban, illetve Lengyelországban előírt határérték.
A házasságkötés pillanata, vagyis amikor a karosszériába bekerül a gépészet
Környezetvédelmi díj
A gyártástechnológia fenntarthatósága mellett maga az épület és környezetének kialakítása is előremutató. Amellett, hogy az utóbbi idők legnagyobb ilyen jellegű európai fejlesztését jelenti az új Crafter gyártóüzemének létrejötte, a zöldmezős beruházás jelen esetben új értelmet nyer, hiszen amellett, hogy ez egy nehézipari üzem, a zöld, természetes környezet kialakítása elsődleges szerepet játszott. Az épület körül sok a növényekkel ellátott terület, a dolgozók részére rekreációs zónákat alakítottak ki, helyet kapott egy kerékpárparkoló is. Mindezt a tervezők annak érdekében tették, hogy az itt dolgozók számára élhető környezetet alakítsanak ki, valamint, hogy az új üzem a lehető legkevésbé legyen negatív hatással a tájra és a környező településeken élőkre. Ennek a koncepciónak köszönhetően az új üzem az ilyen típusú építmények körében elsőként elnyerte a German Sustainable Building Council (DGNB – Német Fenntartható Épületek Tanácsa) díjat.
Az új üzem a régió életében is óriási változásokat hozhat. Amellett, hogy közvetlenül háromezer főnek ad munkát, a beszállítókat és a helyi szolgáltatókat is beleértve, ennél sokkal több új munkahelyet és biztos megélhetést teremt.
A Volkswagen új gyára az adatok tükrében |
---|
|