Több mint ezer meghívott vendég jelenlétében nyitotta meg kapuit a Volkswagen-csoport legújabb és legkorszerűbb gyára 2016. október 26-án Lengyelországban. Az új üzemben a Volkswagen Crafter és az MAN TGE kishaszonjármű készül.
Hirdetés:

Egy korábbi cikkünkben már részletesen bemutattuk az új Volkswagen Craftert, amely elnyerte a 2017-es Év Kishaszonjárműve díjat, és testvérét, az oroszlános emblémával futó MAN TGE-t. A lengyelországi gyárban ez a két típus készül majd a legkorszerűbb gyártási technológiával, mintegy háromezer alkalmazott közreműködésével. Ez új partnerséget is jelent a járműgyártás területén, hiszen a Volkswagen és az MAN közös üzemben gyártja a két típust.

Az új létesítmény megfelel a Volkswagen Think Blue Factory (A Think Blue a Volkswagen átfogó környezetvédelmi programja) legszigorúbb szabványainak. A hőszigeteléssel és optimalizált, hőenergia-újrahasznosítással ellátott fűtési rendszerrel rendelkező új üzemépület a hosszútávú fenntarthatóság jegyében épült. Az új gyár 2016 novemberében meg is kezdte a működését. A gyártás felfutása után évente százezer új jármű hagyhatja el az üzem kapuját. Az üzem már az építése során is rekordokat döntött, nemcsak a legújabb technológiai megoldások alkalmazásának, hanem a rendkívül rövid építési időnek is köszönhetően. Az első kapavágástól a megnyitóig mindössze 23 hónap telt el, a beruházás összértéke pedig megközelítette a 800 millió eurót.

 -

A Crafter műszerfalának összeszerelése. A gyártás kiszolgálására óránként 17 darabnak kell elkészülnie

 

Több száz robot segíti a gyártást
Az új üzemben a legkorszerűbb gyártási technológiákat alkalmazzák, amelyek egyrészt tartós és nagyon magas színvonalú termékek előállítását teszik lehetővé, másrészt energiafelhasználásukat tekintve is rendkívül kedvezők. A karosszériaüzemben 437 legújabb generációs robot lézeres hegesztési eljárással illeszti össze a különböző elemeket. Ez a technológia rendkívül pontos és a legszigorúbb minőségi kritériumoknak megfelelő, emellett energiatakarékos, hatékony gyártást tesz lehetővé. A fényezőüzem szintén példaértékű megoldásokat alkalmaz. Itt 36 fényezőrobot dolgozik, amelyek a hagyományos eljárásokkal szemben lényegesen kisebb anyagfelhasználással működnek, így csökkentették az energia, a víz és a festékanyagok szükségletét is. A szárítókamrák az új Eco Smart AC technológiával működnek, amelynek energiafelhasználása mintegy 60 százalékkal kisebb, mint a jelenleg bevett eljárásoké. A fényezőüzem VCO-kibocsátása pedig, amely az illékony kémiai anyagokra vonatkozó légszennyezést jelenti, 40 százalékkal kisebb, mint az Európai Unióban, illetve Lengyelországban előírt határérték.

 -

A házasságkötés pillanata, vagyis amikor a karosszériába bekerül a gépészet

Környezetvédelmi díj

A gyártástechnológia fenntarthatósága mellett maga az épület és környezetének kialakítása is előremutató. Amellett, hogy az utóbbi idők legnagyobb ilyen jellegű európai fejlesztését jelenti az új Crafter gyártóüzemének létrejötte, a zöldmezős beruházás jelen esetben új értelmet nyer, hiszen amellett, hogy ez egy nehézipari üzem, a zöld, természetes környezet kialakítása elsődleges szerepet játszott. Az épület körül sok a növényekkel ellátott terület, a dolgozók részére rekreációs zónákat alakítottak ki, helyet kapott egy kerékpárparkoló is. Mindezt a tervezők annak érdekében tették, hogy az itt dolgozók számára élhető környezetet alakítsanak ki, valamint, hogy az új üzem a lehető legkevésbé legyen negatív hatással a tájra és a környező településeken élőkre. Ennek a koncepciónak köszönhetően az új üzem az ilyen típusú építmények körében elsőként elnyerte a German Sustainable Building Council (DGNB – Német Fenntartható Épületek Tanácsa) díjat.
Az új üzem a régió életében is óriási változásokat hozhat. Amellett, hogy közvetlenül háromezer főnek ad munkát, a beszállítókat és a helyi szolgáltatókat is beleértve, ennél sokkal több új munkahelyet és biztos megélhetést teremt.

A Volkswagen új gyára az adatok tükrében
  • Września 30 ezer fős város, mintegy 50 kilométerre, keletre fekszik Poznańtól.
  • Az új üzem méretei lenyűgözőek: mintegy 220 hektáron (2,2 km2) terül el, ami közel 300 futballpálya méretének felel meg.
  • A gyárban 100 000 jármű készülhet évente, ez óránként 17, naponta 380 gépkocsi legyártását jelenti.
  • A gyárban 69 különböző kivitelben készül majd a Volkswagen Crafter.
  • Az üzemben 3000 fő dolgozik, három műszakban, ezenfelül Lengyelországban 47 beszállítót foglalkoztatnak.
  • Az üzem építése során egymillió köbméter földet mozgattak meg, amely elszállításához ötvenezer fuvarfordulót vettek igénybe. A gyárépület megépítéséhez 22 ezer tonna szerkezeti acélt és 8 ezer tonna betonacélt használtak fel, valamint 50 ezer köbméter betont, amelyet 6 ezer fuvarfordulóval szállítottak le. Az épület alapozásához 4000 darab, 16 méter mélyen levert cölöpöt használtak fel, a lefektetett közművezetékek hossza eléri a 15 kilométert.
  • A gyár építésén 3500 építőipari munkás és iparos dolgozott, a beruházás összértéke pedig 800 millió euró, kivitelezése mindössze 23 hónapot vett igénybe. Lengyelország történetében eddig ez a legnagyobb volumenű, külföldi partner által létrehozott beruházás.