Ártatlan, mint a ma született bárány az IVECO Zero-impact nyerges vontatója: gázüzemű (LNG) motorjával nem károsítja a környezetet, és autonóm közlekedésével megóv a balesetektől. Az új fülkebelső és vezetőállás a sofőrt is tehermentesíti.
Hirdetés:

Idén a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mágnesként vonzotta a látogatókat az IVECO Z TRUCK. A jövőt idéző tanulmányvontató a Zero-impact (nulla hatás) koncepció jegyében ígér váltást zöld energiára és önvezető közlekedésre a nemzetközi távolsági fuvarozásban. Nulla ártóhatásával a fenntarthatóságot hivatott szolgálni. Pilótája már nem is a hagyományos értelemben vett gépkocsivezető, hanem fedélzeti logisztikai operátor, aki stresszmentesen, egy percnyi időt sem vesztegetve utazik az önvezetésre is képes járműben, és használja a legkorszerűbb technikát. Egyelőre nem tudni, hogy csak reklámötlet, vagy a sorozatgyártás komoly szándéka húzódik meg mögötte, de sejteti, hogy milyen irányban keresi a jövő útját a nemzetközi haszonjárműmárka. Mindenesetre sokat elmond, hogy 29 szabadalmat jelentettek be a tanulmányra.

 -

Tökéletes a körkilátás a nagy ablakfelületű fülkéből, a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák képével

 

Humán dimenzió
Pierre Lahutte, az IVECO elnöke a következőket mondta szellemi gyermekükről: „A környezetvédelem, a gazdaságosság és a biztonság a járművön belül, illetve kívül, forradalmi megoldásokat kíván tőlünk. A fenntarthatóságra, az élettartamköltségre az ügyfeleinkkel fenntartott műszaki és üzleti kapcsolatokra összpontosítva folytonosan dolgozunk járműveink negatív hatásainak csökkentésén, például alternatív tüzelőanyagokkal, illetve azzal, hogy az embert helyezzük a technika és a dizájn középpontjába. Az IVECO Z TRUCK azt mutatja meg, hogy merre haladunk: a járművezető komfortját, munkabiztonságát, a pillanatnyi igényeihez alkalmazkodó pihenési lehetőségeit tekintve ez már humán dimenzió. Olyan távolsági fuvarozást ajánlunk, amely teljes mértékben fenntartható, zéró emisszióval és zéró balesettel.” Jól hangzik, még ha nem is szigorúan matematikai szemmel kell nézni azt a bizonyos zérót…

 -

Az ajtó nyitásakor előbújó kényelmes és biztonságos lépcsősor vezet a futurista formájú fülkébe – sorozatgyártása nem túlzottan valószínű

 

Gázolaj helyett gázüzem
A zéró szén-dioxid-kibocsátást belső égésű motorral, de biometánon alapuló cseppfolyósított biogáz tüzelőanyaggal (LNG/LBG) valósítja, azaz valósítaná meg az IVECO Z TRUCK. Hiszen az egész elképzelés alapja a biogázos, tetszés szerint formálható gáztartályú, áramvonalas, és 2200 kilométer hatótávú kamion. A motor tüzelőanyag-fogyasztása 33 százalékkal kisebb egy dízelénél, de még tovább mérsékli a szén-dioxid- és szilárd részecske-kibocsátást a finomított biogázból nyert tüzelőanyag.
A gázüzemű motor legnagyobb teljesítménye 460 lóerő, míg maximális nyomatéka 2000 newtonméter, amelyet 16 fokozatú, a felsőkben Powershift-kapcsolású automatizált sebességváltó továbbít a hátsó hídra. Tovább fokozza a hatékonyságot, és csökkenti a károsanyag-kibocsátást az IVECO és a PETRONAS Lubricants International együttműködésének eredményeképp létrehozott kis viszkozitású (azaz könnyen folyó) motorolaj.
Az újszerű tüzelőanyag-tartály az IVECO és a SAG közös fejlesztése. Alumíniumból és többrétegű hőszigetelésből áll, külső rétegként hővisszaverő fóliával. Ez azért fontos, mert ugyebár mélyhűtött (kb. -160 Celsius-fokos) cseppfolyósított gázt tárol. Az alkalmazott konstrukcióval viszont nemcsak hengeres lehet, mint a szokásos gáztartályok, hanem téglatest alakú, így többet tárolhat a rendelkezésre álló helyen, a két tengely között. A két tartály befogadóképessége összesen 1200 liter, ez 2200 kilométeres hatótávot tesz lehetővé – 60 százalékkal többet a jelenlegi (LNG-üzemű) Stralis NP-énél, sőt, meghaladva akár egyes dízelekét is. További újdonság a Rankine-ciklusú veszteséghő-visszanyerő rendszer, amely a kipufogógáz hőenergiáját hasznosítja.

 -

Tankoló szerelvények a jobb első kerék mögött. -160 Celsius-fokos cseppfolyós gázt átfejteni nem tréfadolog

 

Könnyen gurul

Hasonló a csekély gördülési ellenállású, az AAA minősítést elsőként elnyert Michelin X® LINETM ENERGYTM gumiabroncs célja: távolsági járműszerelvényen alkalmazva egy liternyi fogyasztáscsökkenést hozhat száz kilométeren. Beágyazott RFID (rádiófrekvenciás azonosító) címkéjével nyomon követhető minden egyes abroncs típusa, modellneve, kopása, futásteljesítménye, hőmérséklete, tehát egész élettörténete. Abroncsnyomás-mérővel kombinálva annak adatait is szolgáltatja.

 -

Egyedi rádiófrekvenciás azonosító címke regisztrálja a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok tényleges igénybevételét

 

Új szerepben a sofőr

Az Iveco 2014-ben mutatta be a Vision tanulmányfurgont, amely a gépkocsivezető teljes munkanapjának valamennyi aspektusára adott választ. Ezt fejlesztették tovább a Z TRUCK tervezői, áttérve az autonóm közlekedésre a nemzetközi fuvarozásban.
A teljesen áramvonalazott vezetőfülkét ennek megfelelően érzékelők veszik körül, és az önvezető járműben több irodai munkát végez a pilóta, mint amennyit a volánt forgatja. A fülkét tetszése szerint átrendezheti, attól függően, hogy városban vezet, autópályán üldögél utasként, papírmunkát végez, vagy a pihenőjét tölti. Az utóbbi esetben automatikusan hátrébb húzódik a hátfal, félméternyit adva hozzá az élettérhez, ahol lehajtható fekhely, zuhanyzó, konyha, hűtőszekrény, mosogató és szórakoztató felület szolgálja a kényelmét.
Az ember és a gép közötti kapcsolódási felület teljes körkilátást és adaptív információkat biztosít, mindenről a kellő pillanatban, mértékben és módon tájékoztat, szükség esetén a szélvédőre vetítve. Többek között így jelennek meg a már említett adatok a gumiabroncsokról, aminek nem elhanyagolható a biztonsági jelentősége. Az ülés, a kormány, a pedálsor és a műszeregység önálló egységként függetlenül rugózik a fülkétől, a légkondicionáló pedig klímabuborékot hoz létre a pilóta körül, úgyhogy ideális a hőmérséklet, de nincs zavaró huzat.

 -

Pihenéskor vagy irodai munka közben fél méterrel kiterjeszthető a hátfal és hátrafordítható az ülés – reméljük, menet közben azért nem…

Álmodozás lenne az egész? Annál bizonyosan több, hiszen ha ma még valószínűtlen is egy ilyen vontató gyártása, bizonyos megoldásai hamarosan megjelenhetnek majd a sorozatgyártású típusokban, például a 460 lóerős gázmotor, a hosszú hatótávot megengedő tartályok, az ellenőrizhető gumiabroncs, vagy akár egy-egy furfangos fülkerészlet. Talán tényleg eljön egyszer az ártalmatlanság kora is.

 -

Amikor autonóm üzemmódban robog a jármű, be lehet hajtani a kormányszarvakat, hogy ne legyenek útban