Senki-magát vezeti a Scania autonóm nehéz-tehergépkocsija. A bemutatón minden klappol, de vannak még kérdőjelek a remény szerint öt év múlva már piacképes rendszerrel kapcsolatban.
Hirdetés:

Ömlesztett anyaggal megpúpozott teherautó sürgölődik a kőbányában. De nicsak, üres a fülkéje, hol a sofőr? Hát, jobb esetben egy másik járművet vezet, de a rosszabb forgatókönyv szerint felmondtak neki, munkanélküli segélyen él, és unaloműzőnek horgászni ment. A ludditák óta sok idő telt el, de ma újra sokan féltik az állásukat, életszínvonalukat a fokozódó automatizálástól. Ennek a későbbi következményei még beláthatatlanok, de az ipar azért teljes erőbedobással dolgozik az önvezető, más szóval autonóm járművek kifejlesztésén. Egyfelől ez a technológia számos előnnyel kecsegtet a hatékonyság és a biztonság fokozása, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén, másrészt Európában egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzd a fuvarozó szakma, így az autonóm járművek nagyarányú elterjedéséig azért nem sok munkanélkülit szülne ez a technológia. Most a Scania legújabb eredményeit tekintjük át.

 -

Ölbe tett kézzel ücsörög az ember, de mintha kissé feszült lenne az arca

 

Lassan összeáll a kép
Egyedülálló bemutató keretében önvezető tehergépkocsikat ismertetett a Scania, két egymással vezeték nélküli összeköttetésben együttműködő járművel. E technológiát kezdetben például bányákban és kikötőkben használnák majd. Élvonalbeli technológiabeszállítókkal és egyetemi intézetekkel együttműködve, valamint a svéd innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával, a Scania olyan autonóm járműveket fejlesztett ki, amelyek sofőr nélkül tudnak üzemelni zárt területeken, majd később az országutakon, illetve autópályákon is megjelenhetnek. „Az önvezető tehergépkocsi annak a kirakónak az egyik darabja, amelyen a biztonságos, fenntartható és fosszilis energiahordozóktól mentes közlekedés érdekében dolgozik a Scania” – mondta a márka elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson. „A részlegesen vagy teljesen önvezető járművek egyaránt fokozzák a biztonságot és a termelékenységet: egy automatizált tehergépkocsi soha nem hajt túl gyorsan vagy agresszívan, és ritkábban kell megállnia pihenni, így többet áll rendelkezésre.”
Ha belegondolunk, hogy hány, és milyen súlyos balesetet okozott már autóbusz- és kamionvezetők elalvása a volánnál, hajlamosak vagyunk igazat adni neki.

 -

Tolat, billent – unalmas rutinfeladatok, amelyeket a kibernetika is elintézhet

Beépített intelligenciájukkal ezek a tehergépkocsik képesek értelmezni a környezetüket, amelyhez alkalmazkodni is tudnak, így előre meghatározott feladatokat is végrehajthatnak. Teszteken már kifogástalanul teljesítenek, de a technológia csak néhány év múlva lesz kész a piaci bevezetésre.
Egyébként tudni kell, hogy az autonóm fuvarozás, miközben rengeteg új lehetőséget nyit meg, sokkal több feladat megoldását kívánja az önvezető járművek kidolgozásánál. Ahogy Tom Nyström, a Scania mérnöke magyarázta: „Komplett rendszerről van szó, amely irányítja a logisztikát, a járművezénylést, valamint az információcserét a járművek és az infrastruktúra között. Minden egyes szállítási-fuvarozási megoldást egyedileg kell kialakítani, az ügyfél igényeinek megfelelően.”

 -

Autóbusz, nehéz-teherautó – közös jellemzőjük, hogy sofőr nélkül mennek

 

Bányából közútra
A fejlesztés első lépésében olyan ipari területekre összpontosít a Scania, mint a külszíni bányák, a kikötők és a terminálok. „Azért választottuk az ipari alkalmazásokat, mert ott nagy a gazdasági potenciál, nem akadályozzák előírások az önvezető járművek közlekedését, és kontrollált a környezet” – fejtegette Nyström. „De még így sem olyan egyszerű bárhol is önvezető nehézgépjárműveket alkalmazni. Alapvető követelmény a biztonság, és ezt nehéz lenne garantálni például egy városközpont kiszámíthatatlan forgalmában. Más gyártók is foglalkoznak ilyesmivel, de a személyautók óhatatlanul közúton közlekednek, míg mi az iparterületeken kezdhetünk, és a tapasztalatunk bővülésével lépésről lépésre vállalhatunk be komplexebb körülményeket.” Reménye szerint öt év alatt kirukkolhat az első eladható termékkel a Scania. Már nem maga a megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem a robusztus, praktikus felépítés és a megbízhatóság. Előnye a svéd márkának, hogy modulrendszerű gyártásának jóvoltából képes szinte minden részegységet önállóan kifejleszteni és előállítani.

 -

Hohó, ennek már fülkéje sincs! Műszakilag megoldott, értékesítés talán öt év múlva

Az önvezető jármű egyik nagy előnye tehát a biztonság. A bányaiparban sok az emberre veszélyes, illetve egészségtelen munkahely. Robbantás után például ártalmas gáz- és porfelhő boríthatja el a területet, várni kell, míg kitisztul a levegő, de egy autonóm teherautó azonnal munkára fogható. Földalatti bányákban pedig alaposan meg kell erősíteni a járatok főtéjét, mielőtt embereket lehet beengedni oda – az önvezető nem támaszt ilyen követelményeket. Arról nem is beszélve, hogy sok bánya fekszik ember nem járta távoli vidéken, ahová nehéz kvalifikált dolgozókat toborozni, és ahol sokba kerül kiépíteni lakó-, étkező- és szolgáltató barakkjaikat.

Egy lehetséges jövőkép
Szélesebb perspektívában nézve további társadalmi előnyök bontakoznak ki. Teljesen automatizált szállítórendszer esetén a cégek megszabadulnak egy csomó menedzselési feladattól, jobban koncentrálhatnak a fő tevékenységükre. Kevesebb lehet az elakadás, javul a járművek leterhelése és kihasználása. Nyström már olyan várost vizionál, ahol egy óramű pontosságával megy az emberek és áruk szállítása, nincsenek dugók, sem üresjáratok, és tisztább a környezet. Hogy a világban jelenleg tapasztalható folyamatok megengedik-e, hogy valaha is eljussunk odáig, azt majd meglátjuk, mint ahogy azt is, hogy hányan pecáznak majd hobbiból, és hányan azért, mert munkahely híján nincs pénzük halra.

 -