Multifunkciós, mint egy svájci bicska, de német és négy kereke van (és nem az Unimog), mi az? A Volkswagen tanulmányterve, a TRISTAR, amellyel a márka a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon tesztelte a közönség reakcióját. Nagymértékben variálható, valódi mindenes, kiváló terepjárónak mondják, sokféle személy- és teherszállítási feladatra alkalmas, egyaránt megállhatja a helyét professzionális munkaeszközként, guruló műhelyként, mobil irodaként vagy akár divatos életstílus-autóként.
Bemutatásának időpontja nem véletlen, jubileumot ünnepelnek vele, hiszen éppen harminc esztendeje jelent meg a Volkswagen első összkerékhajtású Transportere, a Syncro. De tekintsünk csak még jobban vissza az időben! A T-sorozat első tagja 1950-ben jelent meg, a Bogár padlóvázán, mint korszakalkotó újdonság. Tíz éve lépték túl a tízmillió darabot – sorba állítva ezek bőven körülérték volna az Egyenlítőt! Ma már az ötödik nemzedék fut, igáslótól a luxusjárműig terjedő változatokkal. Ennek az imponáló sorozatnak a jövőbeli útját jelöli ki tehát a TRISTAR. Neve nem véletlenül csenghet ismerősen, sok minden viselte és viseli – hogy a közlekedésből válasszunk példát, elegendő a Lockheed TriStar háromhajtóműves, nagy utasszállító repülőgépére utalni.
Mini konferenciaterem, csak a lábunkat kell ügyesen elhelyezni
Tagadhatatlanul Volkswagen
Vegyük hát szemügyre a holnap Transporterét! Kiállítási példánya rövid tengelytávú, hosszúfülkés, platós jármű, nagyon ügyes formatervvel: elég tárgyilagos ahhoz, hogy komolyan vegyék, mint munkaeszközt, és elég dögös, hogy ráugorjanak a divatozók. Az éles, körbefutó fényvonalak, a LED-es fényszórók és a teljesen friss frontkiképzés vadonatúj típust sejtetnek, az ilyesmire csak a vállát vonogató profinak viszont megnyugtató lehet, hogy nem egy részlet utal a folyamatosságra a jelenlegi generációval. Erről árulkodik a sajtóinformáció is: 30 milliméterrel megemelték a karosszériát – mihez képest is? Minden bizonnyal a mostani szériajárműhöz. Egyébként hossza 4788, szélessége 2320, magassága pedig 2066 milliméter.
Arról, hogy ne szerepjáró, hanem vérbeli terepjáró legyen a TRISTAR, a Rocadura könnyűfém keréktárcsákra húzott BFGoodrich Mud-Terrain (sár és terep) gumiabroncsok mellett 4Motion állandó összkerékhajtással és hátsó differenciálzárral gondoskodtak. Nem múlhat az akadályok leküzdése a motoron sem, a kétliteres TDI ugyanis 150 kilowatt, azaz 204 lóerő teljesítményt és 450 newtonméter forgatónyomatékot fejthet ki. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy a TRISTAR, amelynek légellenállása hasonló lehet egy telefonfülkééhez, 10 másodperc alatt gyorsul nulláról száz kilométer/órára és akár 185 kilométer/óra sebességet is elérhet.
Gombnyomásra folyik a forró kávé a csészébe a hátfalon – ez igen!
Tele praktikummal
Odabent a műszerfal monolit gránittömbre emlékeztet, a korábbi Volkswagen Bulli (T1) típus egyszerű funkcionalitását idézve. Ám ez csak látszat, korántsem szimpla a berendezés: a két első ülés nagymértékben csúsztatható és elfordítható, így ha közéjük fordítjuk a húszcolos táblagéptartó asztalkát és bekapcsoljuk a videokonferencia-készüléket, akár munkaértekezletet tarthatunk. Persze közben nem árt egy kis lazítás, amikor a szuper hangrendszerből áradó zene mellett lehet hörpölni a beépített presszógépen főzött kávét.
Nagyszerű, hogy tovább él az ősi, farmotoros Transporterek egy ügyes megoldása: rakományt nemcsak a platóra lehet pakolni, amelyből elfoglal némi helyet a pótkerék, hanem alá is, a jármű teljes szélességére kiterjedő, tágas, portól, víztől és kíváncsi tekintetektől elszigetelt, zárható rekeszbe is.
Volt tehát ok, hogy büszkén húzza ki magát a bemutatón Dr. Eckhard Scholz, a Volkswagen Nutzfahrzeuge vezetője: „A TRISTAR minden eddigit felülmúlóan kombinálja a T-sorozat valamennyi előnyét, felmutatja a benne rejlő potenciált, és igazolja, hogy még mindig ez az etalon. Összeköti a tegnapot a holnappal, az első Syncro tanulmányterv jubileumi évében demonstrálja alkalmasságát a jövőre. Tudatosan fejlesztjük tovább bestsellerünket, minden modellel újrafogalmazva a kategória standardját.” A marketing-tamtamdob ilyetén pufogtatása megmosolyogtató lenne, ha nem állna mögötte cáfolhatatlan igazság. De hát tény, hogy a vitális Transporter élt, él és élni fog.
A rövid kivitelen nem látszik, de lesz padló alatti zárt rakodótér is