Mintegy másfél évvel ezelőtt, a Stralis Hi-Way bemutatásakor egyedülálló megoldással rukkolt ki az Iveco az Euro 6 környezetvédelmi norma teljesítéséhez. Ez nem volt más, mint az FPT (Fiat Powertrain Technologies) által szabadalmaztatott HI-eSCR technológia, amely többek között az AdBlue adalékanyag tökéletesebb befecskendezésével és a jobb elegyedés érdekében a kipufogógáz örvénylő áramoltatásával a nitrogén-oxidok 95 százalékos közömbösítését éri el. Ennek legjelentősebb előnye, hogy szükségtelenné teszi a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR) alkalmazását, nagyobb égési hőmérsékletet és ezáltal hatékonyabb égést biztosítva a hengerekben. Az eredmény bizonyított, a TÜV által végzett, hitelesített mérés során ugyanis az Euro 6-os Stralis Hi-Way több mint két százalékkal kisebb gázolaj-fogyasztást ért el Euro 5-ös elődjéhez képest. Sőt, a hűtésigény megnövekedése híján az Ivecónak az alvázat és a fülkét sem kellett átterveznie, ami a költségek szempontjából kedvező, továbbá nem növeli EGR-rendszer a jármű saját tömegét és hibalehetőségeinek számát.
Járulékos előnyök
Nos, az olasz fejlesztők ugyanezt a bevált receptet vették elő az Eurocargo Euro 6-ossá alakításához is. A különleges HI-eSCR technológiának köszönhetően ennél a típusnál sincs szükség EGR-rendszerre, ezáltal nagyobb hűtőkapacitásra, így a fülke csupán optikai frissítést kapott, igazodva a Stralis Hi-Way fizimiskájához. Ezt a beszerzési költségek kifizetésekor értékelhetik majd leginkább az üzemeltetők, hiszen egy vadonatúj fülke és alváz bevezetése általában több ezer euróval növeli a tehergépkocsik árát. Mint már említettük, az EGR nélkülözése a megbízhatóság és a szervizköltségek szempontjából is üdvözítő, az így megspórolt értékes kilogrammok pedig a hasznos teherbírás javára válnak, ami az Eurocargo kategóriájában legtöbbször különösen fontos szempont.
A mérnökök azonban nem csak egyszerűen hozzábiggyesztették a HI-eSCR-t a meglévő Tector motorokhoz, hanem magukat az erőforrásokat is alaposan továbbfejlesztették. Így a 3,9 literes, négyhengeres Tector 4 összlökettérfogatának megnövelésével megszületett a 4,5 literes Tector 5, az 5,9 literes Tector 6 helyére pedig ugyanígy a 6,7 literes Tector 7 lépett. Ezenkívül a második generációs, közös nyomócsöves, 1600 bar legnagyobb nyomású, többfázisú adagolásra képes befecskendezőrendszer új fúvókákat kapott, amelyek a befecskendezés pontosabb szabályozását teszik lehetővé.
A megújult Eurocargo számára a motorokat jelentősen továbbfejlesztették és egy új automatizált sebességváltó is bekerült a kínálatba
Erősebbek és takarékosabbak
Mindezek révén a 4,5 literes motor 13 százalékkal nagyobb teljesítmény és 23 százalékkal nagyobb nyomaték, míg a 6,7 literes erőforrás 7 százalékkal nagyobb teljesítmény és 5 százalékkal nagyobb nyomaték kifejtésére képes elődjénél. Így például a korábbi hathengeres, 220 lóerős motor helyett most a négyhengeres, 210 lóerős verziót is választhatják az üzemeltetők, ami közel öt százalékkal kisebb gázolaj-fogyasztást eredményez. De azonos hengerszám esetén is átlagosan két százalékkal takarékosabbak az új motorok, nagyobb összlökettérfogatuk ellenére. Sőt, zaj- és rezgésszintjük is csökkent. Ugyanakkor olajcsere-intervallumuk továbbra is 80 ezer kilométer, ami igen szép érték ebben a kategóriában, a dízel részecskeszűrőt pedig elegendő 300 ezrenként cserélni.
Szintén új a kipufogócsőben elhelyezett, elektronikus vezérlésű pillangószelep, amelynek elsődleges feladata, hogy a kipufogórendszer gyorsabb felmelegedését, illetve bizonyos üzemállapotokban a nagy hőmérséklet fenntartását biztosítsa a HI-eSCR-rendszer számára. A pontosan vezérelt csappantyú nem mellékesen a motorfék teljesítményét is megnövelte, a kisebbik erőforrás esetében 100, míg a nagyobbiknál 150 kilowattra. Ez a fékkopás csökkentésével szintén hozzájárul a karbantartási költségek mérsékléséhez.
Egyéb újítások
A hajtásláncot illetően az Eurocargóhoz elérhető sebességváltók igen széles kínálata is tovább bővült, a 12-19 tonna össztömegű modellekhez immár 12 fokozatú ZF Eurotronic automatizált sebességváltó is választható. A biztonság fokozása érdekében új generációs elektronikus menetstabilizálót is kapott a típus, a 6-10 tonnás modellekhez extraként, a 12-19 tonnásokhoz szériában, amely opcióként visszagurulás-gátlóval is kiegészíthető. A fülkében korszerűbb grafikájú műszerpanel fogadja a vezetőt, amely egyszerre több információ megjelenítésére alkalmas, akár az abroncsok nyomását is tudja mutatni. Az új audiorendszer pedig már Bluetooth-os mobiltelefon-kihangosításra is alkalmas. A gyári tartozékok listája szintén tartogat újdonságokat, említést érdemel a vízálló, nagy látószögű tolatássegítő kamera és a telefonos segélyhívó funkcióval kiegészített rablásgátló készlet.
Végül a szolgáltatások sem maradtak parlagon. Az Iveco Elements néven többféle szervizszerződést kínál az Eurocargóhoz. Ezeknek is része az egyes karbantartási műveletekhez előre összeállított cserealkatrész-csomag, amely akár 25 százalékkal kedvezőbb alkatrészárakat eredményez a tulajdonosoknak.
Jól látszik tehát, hogy az Ivecónál az Eurocargo Euro 6-os generációjának kifejlesztésekor a legszigorúbb környezetvédelmi norma teljesítése mellett messze a legfontosabb szempont volt a teljes élettartamra vetített üzemeltetési költségek (TCO) lefaragása.
Kívülről csak jelzésértékű ráncfelvarrást kapott az Eurocargo