Igazi kihívás egy űrrepülőgépet végső állomására szállítani. A közúti szakaszon Goldhofer THP/SL moduláris tengelysorokból álló tréler segítette a kényes feladat pontos, biztonságos és hatékony végrehajtását.
Hirdetés:

Miután hosszú szolgálatát követően leszerelték a legendás Enterprise űrrepülőgépet, különleges helyet szemelt ki számára az Egyesült Államok országos repülési és űrhajózási hivatala, a NASA. New Yorkban, a Hudson folyón ringatózó, szintén nyugalmazott USS Intrepid repülőgép-hordozó anyahajón kialakított hajózási, repülési és űrhajózási múzeumban állították ki. Csakhogy ehhez Houstonból el kellett juttatni a múzeumba a rendkívül értékes, több mint 37 méter hosszú, közel 24 méter szárnyfesztávolságú, 70 tonnás űrjárművet, ami igen nagy körültekintést és tapasztalatot, valamint különleges eszközöket megkövetelő feladatot jelentett.

 -

Az Enterprise közel 24 méteres szárnyfesztávolsága is komoly kihívást jelentett a közúti szállításban

Intermodális szállítás

Az űrrepülőgépet egy Boeing 747 típusú teherszállító repülőgép a „hátán” vitte el a houstoni űrközpontból a New York-i John F. Kennedy nemzetközi repülőtérre. Itt lépett be a képbe a Bay Crane, az Egyesült Államok egyik legnagyobb darus és speciális fuvarozási szolgáltatásokat nyújtó vállalata, amely régóta hűséges ügyfele a memmingeni Goldhofer trélergyártónak. Mivel a Bay Crane korábban már több különleges szállítási projektet sikeresen megoldott a Goldhofer nagy teherbírású, pontosan irányítható, nagy szintezési tartományú és megbízható THP/SL moduláris tengelysoraival, ezúttal is ezt a típust választotta. A repülőtéren tehát egy 24 THP/SL tengelysorból álló, 230 tonna teherbírású, mélyágyas trélerre emelték át a nagy madarat. Már maga az átemelés is lenyűgözte a szakmabelieket, ugyanis egy különleges keret révén csupán egyetlen daruval hajtották végre a feladatot, míg korábban, az elmúlt harminc évben, több darut kellett alkalmazni az ilyen típusú űrrepülők emeléséhez.
Ezt követően az igen látványos szerelvény közel egy mérföldet tett meg közúton a Goldhofer tréleren teljes biztonságban és problémamentesen a folyópartig, ahol egy bárkára emelték át az űrhajót. A bárka pedig a Hudson folyón egyenesen végső helyére, az úszó múzeumba vitte az űrrepülőt.

 -

Egy 24 Goldhofer THP/SL moduláris tengelysorból álló mélyágyas tréleren, közúton szállították el a 70 tonnás madarat a John F. Kennedy nemzetközi repülőtérről a Hudson folyón várakozó bárkáig

Referenciának sem utolsó

„Számunkra az Enterprise szállítási projektje vállalatunk eddigi sikereinek megkoronázása. A THP/SL moduljainkat méltán tartják a világ legmegbízhatóbb nagy teherbírású tengelysorának. A lehető legjobb referencia, hogy ügyfeleink rendre a Goldhofert választják az ilyen nagy presztízsértékű projektekhez is.” – mondta Stefan Fuchs, a Goldhofer AG elnök-vezérigazgatója.

 -

A Bay Crane vállalat azzal tette még különlegesebbé a projektet, hogy kifejlesztett egy keretet, amelynek segítségével egy daru is elég volt az űrrepülőgép átemeléséhez. Korábban az ilyen feladatokhoz mindig több darut kellett igénybe venni

A Space Shuttle (űrsikló) program

A Space Shuttle űrprogram az 1975-ben véget ért Apollót követte az Egyesült Államokban. Az emberek szállítására is alkalmas űrsiklók legjelentősebb újdonsága az volt, hogy a Föld körüli keringésre szolgáló rész, azaz maga az űrrepülőgép többször is felhasználható volt. A NASA által üzemeltetett űrsiklók első példánya 1981-ban tette meg első űrutazását, amelyet további 134 követett. Sajnos nem volt mindegyik szerencsés kimenetelű, 1986-ban a Challenger, majd 2003-ban a Columbia szenvedett tragikus balesetet, amelyekben összesen 14 űrhajós veszítette életét. Ezek az űrrepülőgépek 24,5 tonna hasznos terhelés mellett hét személyt vihettek magukkal, és 200-650 kilométeres magasságban állhattak Föld körüli pályára. Dokkoló adapterük segítségével űrállomásokhoz is csatlakozhattak. A Space Shuttle űrprogram utolsó repülésére 2011 közepén került sor. Persze már gőzerővel fejlesztik a következő generációt, amelynek neve egyelőre Multi-Purpose Crew Vehicle (MPCV – többcélú csapatszállító jármű). A tervek szerint 2014-ben és 2017-ben végrehajtanak egy-egy személyzet nélküli próbarepülést, míg az első embereket is szállító felemelkedés legkorábban 2019-ben várható.

 -

Nagy becsben álló veteránként vitték az Enterprise űrrepülőgépet végső helyére, az Intrepid úszó múzeumba