Kontinensünk piacvezető buszgyártója, a Mercedes-Benz minden bizonnyal annak is köszönheti sikereit, hogy a személyautó- és teherautó-kínálatához hasonlóan ebben az ágazatban is jóformán mindenre tudnak megoldással szolgálni. A haszonjárművekhez kifejlesztett új 7,7, 10,7 és 12,8 literes egységekből álló motorcsalád, az új és megújult típusok, illetve a példátlanul széles kínálat valószínűleg tovább növeli majd ezt az erőfölényt az Euro 6-os korszakban is.
Panoráma-szélvédő, dupla üvegezésű panoráma-oldalablakok, „igazi” buszos hátfal, karos lengőajtó, hűtő és akár DVD-lejátszós szórakoztató rendszer – a Sprinter Travel kivitele a nagy turistabuszoktól ellesett fogásokkal lovagolja meg a népszerű minibuszos trendet
Hiszen az ajánlat rögtön a legkisebbekkel indul, és immár a Sprinteren alapuló minibuszok is megkapták a kishaszonjármű típusfrissítésének újdonságait (e témáról részletesen júliusi lapszámunkban írtunk) – így e kategóriában is elsőként teljesítik az Euro 6 norma követelményeit. Az áruszállítókból is ismerős, 2,1 literes dízelmotor 129 és 163 lóerő teljesítménnyel, a háromliteres V6-os pedig 190 lóerejével viheti az utasokat úti céljuk felé, míg a sofőr dolgát hétfokozatú automatikus váltó könnyítheti meg. A hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóban mostantól kedvezőbb áramlási tulajdonságokkal rendelkező olaj csökkenti a súrlódási veszteségeket. A motorok tisztább üzemelése érdekében a befecskendezésen, az égésfolyamaton és a töltőnyomáson is változtattak, így csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás, illetve egyúttal javult az egységek járáskultúrája. Az átdolgozott motorokat továbbá intelligens generátorvezérlés, elektromos tüzelőanyag-szivattyú és az opcionális légkondicionáló üresjárati funkciója segíti a tisztább és gazdaságosabb üzemelésben. A hajtáslánc mellett a legfontosabb nóvumnak az új vezetőtámogató rendszerek számítanak, amelyekről márciusban az előzetes menetpróba kapcsán már megemlékeztünk. Habár a személyszállító Sprinterből létezik City nevű városi kivitel is, az csak jövő év elején érkezik, így most ősszel egyelőre az iránytaxinak, munkásjáratnak vagy iskolabusznak használható Transfer, a mozgáskorlátozottak szállításához kialakított Mobility és a Travel turista variáns kapta meg az Euro 6-os újdonságokat. Ez utóbbi a kis csoportok exkluzív utaztatásának fegyvere, akár 19 főt és két köbméternyi csomagot is cipelhet, miközben még a leghosszabb változat fordulókörének átmérője is mindössze 15,3 méter.
Az alacsony belépésű Citaro LE 12,17 méteres városi kivitele 2-2-0 és 2-2-1 ajtóképlettel rendelhető, az azonos hosszúságú, elővárosi Citaro LE Ü 1-2-0 kiosztást kínál. Az új dizájnnak köszönhető újdonság, hogy a Citaro LE kocsitestének hátsó részében – vizuálisan – nem törik meg az övvonal. Ennek ellenére a motor elhelyezkedése miatt könnyű megkülönböztetni a végig alacsonypadlóstól, hiszen bal hátul, a legutolsó tetőoszlop előtt is oldalablakot találunk, nem a motortér szellőzőnyílásait
Közösségi közlekedés
Immár az alacsony belépésű Citaro LE is belép a világ első Euro 6 minősítésű városi autóbuszának, a Citaro második nemzedékének családjába. Az utastérben elöl 2,05 méter a belmagasság, két 195 milliméter magas lépcső vezet föl a hátsó részbe, és habár itt 310 milliméterrel magasabb a tető, nem lehet kényelmesen felegyenesedni. A kocsitest hátsó része belülről egyébként nem változott, továbbra is folyamatosan emelkedő színházpadló jellemzi, amely rendelhető előrenéző ülésekkel, illetve „klubsarokkal” is. További újdonság, hogy az elővárosi, illetve helyközi alkalmazásra szánt Citaro LE MÜ kivitel 13,9 méteresre nőtt, ráadásul a kéttengelyes modell immár 1-2-1 ajtóképletű, az új hátsó ajtó gyorsítja a leszállást.
Értelemszerűen az alacsony belépésű változat előnye az egyszerűbb és olcsóbb gépészet, amely egyúttal gazdaságosabb üzemeltetést is jelent. Hiszen a portáltengely és a szöghajtás helyett a magas padlójú buszok számára fejlesztett, új RO 440 jelzésű hátsó hidat kapja, amely könnyebb, az új fogazásnak köszönhetően csendesebb és a kisebb áramlási veszteségek jóvoltából hatékonyabb is. A számítások szerint összességében körülbelül négy százalékkal takarékosabb az LE változat az alacsonypadlósnál, ráadásul a hosszabb rugóutak kényelmesebb utazást biztosítanak. A Citaro LE esetében az álló kialakítású, 7,7 literes OM 936 erőforrás 299, illetve 354 lóerő teljesítménnyel választható, mindkét erőforrás ZF vagy Voith automatikus váltóval is társítható. Az erősebb változat rendelhető Power-Boost rendszerrel is, amely a jármű sűrített levegős rendszeréből fúj be levegőt a szívócsőbe. Az így megnövelt töltőnyomás pedig rövid időre tovább növeli a forgatónyomatékot, ami különösen kis fordulatszámon előnyös, például emelkedőn megállóból elindulva.
Érdekes statisztikai adat, hogy ez idáig a Citaro vásárlóinak csak harmada választotta az Euro 6-os modelleket, egy évvel ezelőtt ugyanilyen arányt meséltek az új Actrosról is. A Citaro kapcsán fontos még az egyik fejlesztőmérnök szájából elhangzott, jövőbe mutató félmondat, miszerint már dolgoznak a stop-start rendszeren, amely egyelőre még élettartam szempontjából nem felel meg a gyártó elvárásainak.
A korábbinál körülbelül 30 centiméterrel rövidebb az új Intouro M, a 6580 milliméter tengelytávolságú változat fordulóköre mindössze 22,25 méter átmérőjű, ám a középső ajtó új elhelyezése és az átdolgozott üléskiosztás jóvoltából akár 59-en is utazhatnak fedélzetén
Alaposan átdolgozták a nemzetközi szinten és hazánkban egyaránt népszerű, az elmúlt hét évben hatezer példányban gazdára talált Intouro kínálatát is. A 12,14 méter hosszú alapváltozatot ugyanis ezentúl a 12,64 méteres Intouro M követi, az új, akár 63 ülőhelyes csúcsváltozat pedig jó negyven centiméteres gyarapodással a 13,32 méter hosszú Intouro L. Akárcsak a Citaro LE esetében, itt is mindhárom változat farában a 7,7 literes motor dolgozik, a választható teljesítményszintek is megegyeznek. Továbbá a nagyobb hűtési igény miatt újratervezték a motorterek levegőáramlását, ez minden magas padlójú járművükön (Citaro LE, Intouro, Tourismo, Travego) jól látható is a hátfal hatalmas levegőkilépő-nyílásain. Ezeknél a járműveknél a hűtő és annak ventilátora átkerült a jobb oldalra, és ezeket válaszfallal szeparálják el a melegebb motortértől. A kézi kapcsolású, automatikus vagy automatizált váltóval is rendelhető Intouro esetében nagy újdonság, hogy a padlóból kinyúló váltókar helyett immár a műszerfali joystick-váltókarral vezérelhető az erőátvitel. A nagy buszok kézi kapcsolású és automatizált váltói egyébként egyaránt hűtőfolyadékkal működő szekunder retardert kapnak. A váltó kihajtási oldalán található új tartósfék előnye a kis tömeg, hiszen nincs szükség külön olajkörre és -hűtőre. A GO 250-8 PowerShift jelzésű automatizált szerkezet kényelmes és gyors váltásokat biztosít, a manőverezést pedig kúszófunkcióval segíti.
Immár a Tourismo minden változata elérhető Euro 6-os kivitelben, a 10,7 literes motor a kéttengelyeseket 360 vagy 394 lóerővel, a háromtengelyeseket pedig 428 lóerővel mozgatja
Turistabuszok
Érdekes ellentéte az „építsünk furgonból minibuszt” trendnek a „rövidítsük midibusszá a normál méretű járműveinket”, márpedig a Tourismo K esetében éppen ez történt. A Tourino leváltására született új változat nagyobb testvéreinek bevált megoldásait használja, hasonló a vázszerkezete, azonos a gépészet. Ez hatalmas előny a gyártó és az üzemeltető szempontjából egyaránt, hiszen a nagy sorozatban gyártott részegységek olcsóbb előállítást és magasabb fokú kiforrottságot jelentenek, könnyebb az alkatrészellátás, ráadásul a csillagos midibusz normál méretű, 22,5 colos abroncsokon gördül. Ez is a már említett, 7,7 literes dízelt kapja, amely a Tourismo K esetében kétlépcsős turbófeltöltéssel 354 lóerőt teljesít, legnagyobb forgatónyomatéka 1400 newtonméter. A nagy hatótávolságról 340 literes tüzelőanyag-tartály gondoskodik, a kedvező üzemelési költségeket pedig a másfélszeresére növelt, 90 ezer kilométeres szervizintervallum is szolgálja.
A 4,98 méterre rövidített tengelytávolság 10,32 méteres hosszt eredményez, amely egy méterrel nyúlik túl elődjén, és „nagybuszos” génjeiből fakadóan 2,55 méter széles. Ám mindez nem megy a mozgékonyság rovására, fordulókörének átmérője változatlanul 17,2 méter az ívbelső kerék 58 fokos bekormányzási szögének köszönhetően! Az új modell magasságának hat centiméteres növekedése mind a belvilág tágasságát szolgálja, így a belmagasság a két métert is meghaladja a közlekedőfolyosón. Mindkét oldalról hozzáférhető a picit nagyobb, 4,2 köbméteres ládatér, és akárcsak elődje, ez is a hátsó tengely mögé helyezett hátsó ajtóval biztosítja, hogy a tengelyek közötti tér teljes egészében a csomagok rendelkezésére álljon.
Az új „apróság” nagyobb testvérei esetében a belépőmotor már a 10,7 literes OM 470. A mindössze 990 kilogramm tömegű erőforrás csendes és rugalmas, 800-as fordulatszámnál már a legnagyobb nyomaték 95 százalékát a vezető rendelkezésére bocsátja. A Tourismo RH és RHD esetében új tárolókat alakítottak ki a sofőr számára, ezenkívül új extrákat vetettek be a biztonság és a kényelem fokozására: immár akár 19 colos monitorok, hárompontos biztonsági övvel szerelt integrált gyermekülések, energiatakarékos, LED-es olvasólámpák, eső- és fényérzékelő, valamint abroncsnyomás-ellenőrző rendszer is rendelhető. Az elegáns megjelenést alumínium dísztárcsák és a lépcsőnél található megvilágított márkajelzés fokozhatja.
A kéttengelyes Travego 15 RHD esetében az optimalizált tömegű légkondicionáló és az új, könnyebb motor egyik legnagyobb előnye, hogy így háromcsillagosként is ülőhelyveszteség nélkül (51 1 1) a 18 tonna megengedett össztömegen belül marad a jármű
A Travego esetében eddig a háromtengelyesek, vagyis a 13,0 méteres Travego M és a 14,03 méteres Travego L kiváltságának számított az Euro 6-os motor. Most az OM 470 erőforrás is megjelenik a típus kínálatában, és annak legerősebb, 428 lóerő teljesítményű változatát kapja a Travego 15 RHD, azaz a 12,18 méter hosszú kéttengelyes modell. Ezzel a lépéssel egy időben a kéttengelyesbe is bekerült a nagyobbak már jól ismert, új műszerfala, és így immár a PowerShift váltó is a multifunkciós kormánykerék jobb oldali bajuszkapcsolójával vezérelhető. Nem utolsósorban kiemelendő, hogy az Edition 1-ből már ismerős. LED-technikájú nappali menetvilágítást, az éberségfigyelőt, az abroncsnyomás-ellenőrzést és az akár álló akadályok előtt is automatikus vészfékezésre képes aktív vészfékrásegítőt ezentúl a kéttengelyes változat is felveszi fegyvertárába. Mindemellett a hosszabb Travegók is profitálnak a „kicsi” újdonságaiból, így az akár kézi kapcsolású váltóval is társítható, 10,7 literes motor szintén rendelhető a 12,8 literes, 476 lóerős OM 471 helyett.
Hátsó WC, kompakt konyha a hátsó ajtónál vagy akár a képen is szereplő állókonyha is rendelhető a Tourismo K esetében. A felhasználásnak megfelelően egyszerű vagy akár luxuskivitelű ülésekkel is szerelhető, itt egy 32 személyes elrendezés elegáns ülései láthatók
Szolgáltatások
A Daimler Buses szolgáltató ágazata, az OMNIplus az új, Euro 6-os járművekhez az üzemeltetés költségeinek egyszerűbb számítása érdekében új karbantartási csomagokat kínál. A BasicPlus minden kötelező átvizsgálást és bizonyos kopó alkatrészeket (pl.: ablaktörlőlapátok, fékbetétek, lengéscsillapítás kopó alkatrészei, ékszíjak) is tartalmaz. A Premium pedig a fizikai sérüléseken és a gumiabroncsok cseréjén kívül jóformán minden javítást fedez. A továbbképzések kínálatában újdonság a professzionális járműkezelési gyorstalpaló, amelyen megismertetik a sofőröket a buszok helyes kezelésével, üzemeltetésével, így a járművek korszerű biztonsági és takarékossági megoldásait maximálisan ki tudják használni.
Teljesen új kezdeményezés a BusStore, amely a cégcsoport TruckStore „márkájához” hasonlóan az európai márkakereskedők használt járműveit gyűjti csokorba. A hatnyelvű www.bus-store.com weboldalon a megszokott alapadatok mellett kereshetünk többek között akár a felhasználás, az Euro-minősítés vagy az ülőhelyek száma alapján is, sőt, kilenc különböző valutában számol az oldal. A buszokról viszonylag részletes adatokat találunk, és egyszerűen kérhetünk további információkat a kereskedéstől. A böngészést zavaró egyetlen probléma, hogy a képek kifejezetten kicsik. A hálózat a cikk írásának pillanatában közel 160 buszt listázott, ez valamivel több, mint a Volvo és a VDL hasonló szolgáltatásainak kínálata. Természetesen az ismert és népszerű európai portálokon ennél szó szerint nagyságrendileg több járművet találunk mindig, ám a BusStore nem zsákbamacskát, hanem kizárólag ellenőrzött járműveket kínál.
A Daimler Buses összességében több száz millió eurót költött a teljes buszpaletta továbbfejlesztésére, és a kapcsolódó szolgáltatások kidolgozására. A korai startnak köszönhetően megszerezte az Euro 6-elsőséget több kategóriában is, így az idei év végéig már 1700 ilyen minősítésű Daimler Buses termék talál majd gazdára. Habár a részecskék és a nitrogén-oxidok mennyisége a kimutathatóság határára csökkent, az ehhez szükséges tömegnövelő segédberendezések ellenére átlagosan öt százalékkal gazdaságosabban üzemelnek és ritkábban kell átvizsgálni az új csillagos buszokat. Az eddig is rendkívül széles kínálat mellett elsősorban ezek azok a fegyvertények, amelyekkel a Daimler Buses az Euro 6 korszakában is igyekszik fenntartani erőfölényét.
Az új Tourismo K a nagyobbak moduláris karosszériaszerkezetének elemeiből épül, és a gépészete is azokból származik. Így a nagyok szinte minden biztonsági és kényelmi extrája rendelhető a Tourismo K-hoz, amely már alapáron is rendelkezik elektronikus menetstabilizálóval, kipörgésgátlóval és vészfékrásegítővel. Háromcsillagos kivitelben akár 41 főt is szállíthat a 18 tonna megengedett össztömeg kihasználásával, ez héttel több a Tourino kapacitásánál