Hirdetés:

Nemrég megismerhettük Verát, a Volvo Trucks önvezető tanulmányjárművét, most pedig bemutatkozott ANITA, az MAN önvezető tehergépkocsijának üzemeltetői tesztprojektje.

Közúti forgalomban egyelőre még nem közlekedhetnek teljesen önvezető járművek, a tesztelésük is csak nagyon szigorú korlátozások és feltételek mellett, külön engedélyek birtokában lehetséges. Zárt területen sokkal egyszerűbb és persze biztonságosabb is az alkalmazásuk, ezért a tehergépkocsi-gyártók jellemzően bányákban, kikötőkben és logisztikai központokban tesztelik önvezető megoldásaikat. Piaci elterjedésük is először ezeken a területeken várható. Ezért az MAN is zárt területen, az ulmi DUSS vasúti-közúti intermodális konténerterminálon kezdte meg az önvezetés üzemeltetői tesztelését.

Az Önvezetési Innováció Termináli Üzemeltetésben, németül Autonome Innovation im Terminalablauf (ANITA) projektben együttműködő partnerként a Deutsche Bahn AG, a Fresenius Főiskola és a Götting KG is részt vesz. A német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztérium által mintegy 5,5 millió euróval támogatott program a tervek szerint 39 hónapig fut majd. Célja a konténerek rugalmasabb, gyorsabb és hatékonyabb kezelése a terminálokon, ugyanis az intermodális fuvarozás az egyik leggyorsabban fejlődő terület az áruszállítási ágazatban. Az ANITA pedig egy fontos lépés a teljes fuvarozási folyamat automatizálásában, amely a járművek és a járművezetők munkájának rugalmasabb szervezését teszi lehetővé a fenntarthatóság jegyében.

Az ulmi DUSS intermodális konténerterminálon 2020 júliusától a tervek szerint 39 hónapig fut majd az MAN TGX önvezető tehergépjármű üzemeltetői tesztelése

Az MAN új tehergépkocsi-generációjának bemutatásakor kiemeltük, hogy innovatív elektromos, illetve elektronikus rendszerét már a jövő önvezető technikáinak beépítésére is felkészítették. Nos, nem kellett sokat várni ennek megjelenésére, hiszen az ANITA projekt keretében hamarosan egy ilyen új TGX nyerges szerelvény közlekedik majd teljesen automatizáltan a DB Intermodal Services konténerdepója és a DUSS-terminál területén belül. A teszt során azonban biztonsági okokból mindvégig egy gépjárművezető ül majd a volán mögött, aki szükség esetén azonnal beavatkozhat. Ám erre bizonyára nem gyakran kerül sor, hiszen a tesztelés alapos előkészítése során a megfelelő digitális infrastruktúrát is kiépítik a telephelyeken. Ez egyébként is indokolt a konténerkezelési folyamatok digitalizálásához a Terminal 4.0 projekt keretében. Az MAN önvezető járművéhez a Götting KG fejleszti ki a jármű pontos helymeghatározására és az akadályok észlelésére szolgáló algoritmust. Továbbá alaposan tanulmányozzák az emberek és a gépek viselkedését a telephelyeken, majd ezeket lefordítják digitális folyamatok és szabályok nyelvére. Ezért is jó tesztterep a zárt iparterület, azonban a feladatok e részének megoldása már a Fresenius Főiskola feladata. Az egész projektben abszolút elsőbbséget élvez a biztonság, de természetesen a teljesítmény is fontos szempont. Az MAN számára az ANITA egy újabb fontos állomás a legmagasabb szintű önvezetés kifejlesztése felé vezető úton a DB Schenker AG logisztikai vállalattal és a Hochschule Fresenius együttműködésével a konvojozás közösen folytatott közúti tesztelése után.