Ömlesztett anyaggal megpúpozott teherautó sürgölődik a kőbányában. De nicsak, üres a fülkéje, hol a sofőr? Hát, jobb esetben egy másik járművet vezet, de a rosszabb forgatókönyv szerint felmondtak neki, munkanélküli segélyen él, és unaloműzőnek horgászni ment. A ludditák óta sok idő telt el, de ma újra sokan féltik az állásukat, életszínvonalukat a fokozódó automatizálástól. Ennek a későbbi következményei még beláthatatlanok, de az ipar azért teljes erőbedobással dolgozik az önvezető, más szóval autonóm járművek kifejlesztésén. Egyfelől ez a technológia számos előnnyel kecsegtet a hatékonyság és a biztonság fokozása, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén, másrészt Európában egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzd a fuvarozó szakma, így az autonóm járművek nagyarányú elterjedéséig azért nem sok munkanélkülit szülne ez a technológia. Most a Scania legújabb eredményeit tekintjük át.
Ölbe tett kézzel ücsörög az ember, de mintha kissé feszült lenne az arca
Lassan összeáll a kép
Egyedülálló bemutató keretében önvezető tehergépkocsikat ismertetett a Scania, két egymással vezeték nélküli összeköttetésben együttműködő járművel. E technológiát kezdetben például bányákban és kikötőkben használnák majd. Élvonalbeli technológiabeszállítókkal és egyetemi intézetekkel együttműködve, valamint a svéd innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával, a Scania olyan autonóm járműveket fejlesztett ki, amelyek sofőr nélkül tudnak üzemelni zárt területeken, majd később az országutakon, illetve autópályákon is megjelenhetnek. „Az önvezető tehergépkocsi annak a kirakónak az egyik darabja, amelyen a biztonságos, fenntartható és fosszilis energiahordozóktól mentes közlekedés érdekében dolgozik a Scania” – mondta a márka elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson. „A részlegesen vagy teljesen önvezető járművek egyaránt fokozzák a biztonságot és a termelékenységet: egy automatizált tehergépkocsi soha nem hajt túl gyorsan vagy agresszívan, és ritkábban kell megállnia pihenni, így többet áll rendelkezésre.”
Ha belegondolunk, hogy hány, és milyen súlyos balesetet okozott már autóbusz- és kamionvezetők elalvása a volánnál, hajlamosak vagyunk igazat adni neki.
Tolat, billent – unalmas rutinfeladatok, amelyeket a kibernetika is elintézhet
Beépített intelligenciájukkal ezek a tehergépkocsik képesek értelmezni a környezetüket, amelyhez alkalmazkodni is tudnak, így előre meghatározott feladatokat is végrehajthatnak. Teszteken már kifogástalanul teljesítenek, de a technológia csak néhány év múlva lesz kész a piaci bevezetésre.
Egyébként tudni kell, hogy az autonóm fuvarozás, miközben rengeteg új lehetőséget nyit meg, sokkal több feladat megoldását kívánja az önvezető járművek kidolgozásánál. Ahogy Tom Nyström, a Scania mérnöke magyarázta: „Komplett rendszerről van szó, amely irányítja a logisztikát, a járművezénylést, valamint az információcserét a járművek és az infrastruktúra között. Minden egyes szállítási-fuvarozási megoldást egyedileg kell kialakítani, az ügyfél igényeinek megfelelően.”
Autóbusz, nehéz-teherautó – közös jellemzőjük, hogy sofőr nélkül mennek
Bányából közútra
A fejlesztés első lépésében olyan ipari területekre összpontosít a Scania, mint a külszíni bányák, a kikötők és a terminálok. „Azért választottuk az ipari alkalmazásokat, mert ott nagy a gazdasági potenciál, nem akadályozzák előírások az önvezető járművek közlekedését, és kontrollált a környezet” – fejtegette Nyström. „De még így sem olyan egyszerű bárhol is önvezető nehézgépjárműveket alkalmazni. Alapvető követelmény a biztonság, és ezt nehéz lenne garantálni például egy városközpont kiszámíthatatlan forgalmában. Más gyártók is foglalkoznak ilyesmivel, de a személyautók óhatatlanul közúton közlekednek, míg mi az iparterületeken kezdhetünk, és a tapasztalatunk bővülésével lépésről lépésre vállalhatunk be komplexebb körülményeket.” Reménye szerint öt év alatt kirukkolhat az első eladható termékkel a Scania. Már nem maga a megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem a robusztus, praktikus felépítés és a megbízhatóság. Előnye a svéd márkának, hogy modulrendszerű gyártásának jóvoltából képes szinte minden részegységet önállóan kifejleszteni és előállítani.
Hohó, ennek már fülkéje sincs! Műszakilag megoldott, értékesítés talán öt év múlva
Az önvezető jármű egyik nagy előnye tehát a biztonság. A bányaiparban sok az emberre veszélyes, illetve egészségtelen munkahely. Robbantás után például ártalmas gáz- és porfelhő boríthatja el a területet, várni kell, míg kitisztul a levegő, de egy autonóm teherautó azonnal munkára fogható. Földalatti bányákban pedig alaposan meg kell erősíteni a járatok főtéjét, mielőtt embereket lehet beengedni oda – az önvezető nem támaszt ilyen követelményeket. Arról nem is beszélve, hogy sok bánya fekszik ember nem járta távoli vidéken, ahová nehéz kvalifikált dolgozókat toborozni, és ahol sokba kerül kiépíteni lakó-, étkező- és szolgáltató barakkjaikat.
Egy lehetséges jövőkép
Szélesebb perspektívában nézve további társadalmi előnyök bontakoznak ki. Teljesen automatizált szállítórendszer esetén a cégek megszabadulnak egy csomó menedzselési feladattól, jobban koncentrálhatnak a fő tevékenységükre. Kevesebb lehet az elakadás, javul a járművek leterhelése és kihasználása. Nyström már olyan várost vizionál, ahol egy óramű pontosságával megy az emberek és áruk szállítása, nincsenek dugók, sem üresjáratok, és tisztább a környezet. Hogy a világban jelenleg tapasztalható folyamatok megengedik-e, hogy valaha is eljussunk odáig, azt majd meglátjuk, mint ahogy azt is, hogy hányan pecáznak majd hobbiból, és hányan azért, mert munkahely híján nincs pénzük halra.