Sosem hiányzott némi vagány tökösség a több márka összeolvasztásából létrejött IVECO konstruktőreiből, a 2002-ben megjelent Stralis például a nehéz-tehergépkocsik körében egyedülállóan modern, felülvezérelt motort kapott (Cursor), és az első volt a piacon alapfelszerelésként kínált robotváltóval. Műszaki különlegessége ellenére árban és presztízsben a vezető márkák mögé sorolt be vele a kedvező ár-érték arányra törekvő IVECO, valahogy úgy, mint a személyautóknál a Dacia. És az ilyen járművek stabil kereslete igazolja a döntés helyességét. Most sem a haszontalan, de drága dolgokra tették a hangsúlyt, hanem a teljes birtoklási költség (Total Cost of Ownership – TCO) és a CO2-kibocsátás mérséklésének rendelték alá a műszaki megoldásokat. Ezt a kettőt szellemesen összevonva TCO2-bajnoknak kiáltották ki a megújult Stralist.
A Stralis, azaz ahogy az állandó eposzi jelzőt belénk sulykolni igyekvő sajtóanyag következetesen nevezi, az „Új Stralis” komoly termékfejlesztési, tesztelési és gyártástechnológiai beruházások eredménye. Mind a fülkét előállító valladolidi gyáregységet, mind a jármű egyéb elemeiért és az összeszerelésért illetékes madridi üzemet teljesen megújították, hogy megfeleljenek a World Class Manufacturing termelési szabványnak.
A dupla LNG-tartályokkal akár 1500 kilométer is lehet a gázüzemű Stralis NP hatótávolsága, így hosszú távú fuvarozáshoz is megfelel
Stralis-háromság
A Stralis tulajdonképpen nem egyetlen típus, hanem három. Mostantól a „sima” Stralis név a kisfülkés modelleket jelöli, a korábbi Hi-Street és Hi-Road leváltója, regionális alkalmazásra, illetve veszélyes áruk szállítására. A Stralis XP a Hi-Way leszármazottja, nagy fülkével, nemzetközi fuvarozásra. A Stralis NP pedig a Natural Power utódja, azaz földgázzal üzemelő modell. Itt az a nagy különbség, hogy eddig a sűrített földgázzal üzemelő (CNG) modellek csak kis fülkével, 330 lóerővel, 400 kilométer hatótávval, kézi váltóval, rövid hídáttétellel készültek, vagyis helyi, regionális célra. Az új NP viszont a dupla LNG-tartállyal (cseppfolyósított földgáz) 1500 kilométert is mehet egy feltöltéssel, ami már megfelel nemzetközi alkalmazásra. Ezért kapott nagy fülkét, robotváltót, hosszú hídáttételt, „nemzetközis” felszereltséget és nagyobb, 400 lóerős, 1700 newtonméter legnagyobb nyomatékú motort. Az új, 9 literes LNG / CNG (cseppfolyósított, illetve sűrített földgázzal üzemelő) erőforrás fajlagos teljesítménye és nyomatéka ebben a műfajban a legjobbnak számít, a tonnánként tíz lóerős teljesítménydotáció pedig megfelel a nemzetközi standardnak.
Mindegyik modell közös jellemzője viszont, hogy átdolgozták a hajtásláncot, új az elektromos és elektronikus architektúra, a szerényen a kategória legjobbjának mondott sebességváltó, valamint az első és a hátsó híd. Egyúttal bemutatkoznak a legújabb generációs GPS-alapú előrelátó funkciók, illetve további tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő és a fenntarthatóságot szolgáló megoldások, szolgáltatások.
A Stralis motorjai immár az Euro 6c normát is teljesítik
HI-SCR kipufogógáz-kezelés
A hathengeres Cursor motor háromféle méretben készül, összlökettérfogatuk 8,7, 11,1, illetve 12,9 liter, teljesítményskálájuk 310-től 570 lóerőig terjed, nyomatékukat megnövelték a korábbi kivitelekhez képest. A Cursor 11 motor 420 lóerős változata 100, míg 480 lóerős változata 50 newtonméterrel nagyobb nyomatékot fejt ki, mint eddig, a Cursor 13 erőforrás teljesítményszintjei pedig 510, illetve 570 lóerőre nőttek. Mint megtudjuk, mindhárom motor fajlagos teljesítménye és nyomatéka osztályelső – ha hihetünk a némiképp fellengzős sajtóinformációnak, a lemaradozó többi márka lassan lehúzhatja a rolót.
Az IVECO megtartotta a Stralis Euro 6-os generációjával bemutatott HI-SCR kipufogógáz-kezelést, amely 97 százalékkal csökkenti az NOx-szintet, kiváltva az égés hatékonyságát rontó kipufogógáz-visszavezetést (EGR). Továbbá nincs szükség a részecskeszűrő aktív regenerálására, és alacsonyabb a kipufogógáz hőmérséklete, ezáltal a Stralis domboríthat olyan kényes területeken, mint a repülőterek, hajók belseje, alagutak, olajfinomítók vagy üzemanyagtöltő telepek, illetve veszélyes áruk fuvarozása. Mostantól, az Euro 6c változatában a HI-SCR AdBlue-szenzorai valós időben érzékelik a károsanyag-kibocsátás változásait, így folytonosan tartani lehet a határértékeket. A HI-SCR kompakt és könnyű, kedvezően kombinálja a hatékonyságot a hosszú élettartammal, karbantartási periódusai a leghosszabbak a piacon, ezáltal maximálja a rendelkezésre állási időt.
Jól láthatók a hengerfej mellett a kipufogógázt hűtve visszavezető Smart EGR elemei
Sok kicsi sokra megy
A mérnökök hadat üzentek a veszteségeknek, csökkentették a motorok belső súrlódását, és bevezettek egy automatikus alapjárat-kiiktató funkciót, amely előre meghatározott idő után leállítja az álló jármű motorját. A 480XP és az 570XM modellek okos segédberendezései (Smart Auxiliaries) csak akkor vesznek fel energiát, ha ténylegesen szükség van rájuk. Ilyen a tengelykapcsolóval ellátott levegősűrítő, a fékenergia-visszanyerő generátor az intelligens akkumulátor-felügyelettel (40 tonnás szerelvény esetében azért ne várjunk túl sokat ettől, de tény, hogy minden számít, a legkisebb előny is), illetve a kormányrásegítő változó térfogatáramú szivattyúja.
Ugyanezekben a motorokban, vagyis a 480 és az 570 lóerős változatokban alkalmazzák az innovatív Smart EGR rendszert, amely a HI-SCR kiegészítéseként optimalizálja az égést. Lényege, hogy kis mennyiségű (nyolc százalék) kipufogógáz visszavezetésével előbbre lehet hozni a befecskendezés kezdetét. Ezáltal úgy csökken a tüzelőanyag-fogyasztás, hogy megmarad a 97 százalékos NOx-csökkentés, nem változik a hűtőradiátor mérete, nincs extra karbantartási igény, sem kényszerregenerálás.
Az előrelátó HI-CRUISE GPS hajtásláncvezérlő rendszer az út domborzatának megfelelően gyorsít, lassít, vagy vált sebességet, hogy optimálisan kihasználja a jármű lendületét. Tehermentesíti a sofőrt, és még gyakorlatlan kezdővel is sok gázolajat takarít meg.
A Michelin tripla „A” megjelölésű, azaz a szerelvény minden tengelyén a lehető legtakarékosabb gumiabroncsai minimumra szorítják le a gördülési ellenállást, tüzelőanyag-fogyasztásban egyedül ez 1,5 százalékos javulást hoz az első újravágásig, illetve 1,33 kilogrammal kisebb száz kilométerenként a szén-dioxid-kibocsátás – ami 3,7 tonnává adódik össze a jármű élettartama alatt.
A Stralis is megkapta a ZF AS Tronic utódját, a ZF TraXon moduláris robotváltót
Tökéletesített erőátvitel
A ZF új generációs TraXon sebességváltóján alapuló 12 fokozatú, automatizált HI-TRONIX váltómű tíz százalékkal lerövidítette a kapcsolási időket, és kétszer annyi sebességváltást bír ki, mint az elődje, azaz 1,6 millió kilométerre tervezték. Csendesebb is, a zajszint hat decibeles csökkenése azt jelenti, hogy fülre negyed olyan hangos, ami jól jön éjszakai fuvarfeladatok esetén. Az eddigiek után nem lep meg, hogy nyomaték/tömeg aránya a kategória legjobbja, akárcsak az áttételelosztás és a hatékonyság. Ráadásul olyan kiegészítő funkciókat kínál, mint a kúszás funkciót biztosító manőverező mód, a kihintáztatás egy síkos hely csapdájából, a négyféle hátrameneti áttétel és a mellékhajtások új választéka. A költségmegtakarításban a könnyű karbantarthatóságot biztosító moduláris felépítés játszik szerepet.
Vadonatúj az egyszeres áttételű hátsó híd, amely optimalizált profilú, kis súrlódású fogaskerekeinek köszönhetően idéz elő javulást a tüzelőanyag-hatékonyságban. A hátsó felfüggesztés pedig tartósabb és 45 kilogrammal könnyebb, valamint javítottak a korrózióvédelmén.
Színes-szagos: nagyon sokféle információt képes megjeleníteni az új architektúrájú elektronika
Multiplex elektronika
A műszaki áttörésként bejelentett, és további innovációknak megágyazó HI-MUX elektromos és elektronikus architektúra multiplex (közismert rövidítéssel mux) rendszerű. Részegységei, közös protokollt használva, két vezetéken kommunikálnak egymással. Ennek megfelelően teljes mértékben áttervezték az egész hálózatot és sok részegységét, akárcsak a sűrített levegő, a gázolaj és az AdBlue csővezetékeit. Az elektromos berendezés moduláris felépítésű, és két fő részre oszlik, a rugalmasság és a könnyű karbantartás érdekében. A rendszer használatával sokféle specifikációjú járművet lehet előállítani, kevesebb alkatrészből és egyszerűbb összeszereléssel.
A tartányos félpótkocsi nem a Stralis gázolajtankja: kiviteltől függően akár 11 százaléknyit csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás
Beszédes számok
A távolsági fuvarozásra való Stralis 480XP és 570XP – ez a szegmens teszi ki az iparág termelésének 60 százalékát, tehát ennek megfelelően számít minden eredmény – 11 százalékkal fogyaszt kevesebb tüzelőanyagot a korábbinál, a TCO-ja pedig 5,6 százalékkal ment lejjebb. Nem is mulasztják el az orrunkra kötni, hogy ez a legmegbízhatóbb és leghatékonyabb nehéz-tehergépkocsi a piacon.
A Stralis NP elsőként kínál nemzetközi fuvarozáshoz megfelelő teljesítményt, hatótávot és vezetési komfortot, földgázüzemű járműként. Összesített birtoklási költsége három százalékkal kedvezőbb a típuselődénél, és (országfüggően) akár öt év alatt kifizetődhet.
Az alacsonyfülkés Stralis műszerfala eltérő kialakítású, mint az XP modellé
Újfajta szolgáltatások
Az IVECO TCO2 LIVE egy moduláris szolgáltatáscsomag, benne több újdonsággal, illetve flottairányítási és vevőszolgálati lehetőséggel. Három eleme az új Stralis lehető leggazdaságosabb üzemeltetésében segít: a TCO2 SMART REPORT egy heti jelentés az egyes sofőrök vezetési stílusáról és a flotta járműveinek tüzelőanyag-fogyasztásáról; a TCO2 ADVISING az IVECO tapasztalatkincse alapján ad takarékossági tanácsokat, egyedül e kettőtől három százalékos fogyasztáscsökkenés várható; a TCO2 DRIVING pedig fogyasztástudatos gépkocsivezetői továbbképzéseket kínál. Ezekhez járul a már ismert DRIVING STYLE EVALUATION, azaz a vezetési stílust kiértékelő rendszer, egy afféle fedélzeti instruktor, amely valós időben ad hasznos tanácsokat a sofőrnek.
Végül itt az exkluzív IVECO UPTIME GUARANTEE, azaz rendelkezésre állási garancia, amely az új Stralis megbízhatóságára és a márka szervizhálózatának kvalitásaira alapoz. Lényege, hogy ha lerobbanna a Stralis, 24 órán belül mobilizálják az ügyfelet a jármű megjavításával vagy cserejármű biztosításával, és ha ez nem sikerül, maximum négynapi kártérítést fizetnek. Az i-re a pontot az új Stralis kedvezőbb karbantartási és javítási költségei teszik fel: standard hároméves karbantartási szerződéssel ötszázaléknyi a különbség, négyévessel már nyolc.
Mindent egybevetve tehát akkor is nagyon jutányosnak ígérkezik az új IVECO Stralis üzemeltetése, ha a sajtószövegírók néha elvetették is a sulykot – semmi okunk, hogy kételkedjünk a mérnökök munkájának eredményességében.