Hirdetés:

Több mint tíz év után kívül-belül megújult a Mercedes-Benz Zetros. Legfőbb újdonságaként immár 510 lóerős motorral felvértezve is küzdhet az elemekkel a világ szinte bármely pontján, a legzordabb körülmények között.

Párizsban egy védelmi ipari szakkiállításon mutatkozott be először a pusztán a megjelenésével is színtiszta robusztusságot és célszerűséget sugárzó Mercedes-Benz Zetros még 2008-ban. Úgy tervezték meg ezt a speciális tehergépkocsit, hogy a C-130 Hercules repülőgéppel szállítható legyen, továbbá egy német szabványos vasúti kocsiban is elférjen, ami jól mutatja elsődleges rendeltetési célját. Ám a civil szférában is a világ számos pontján a legkülönfélébb feladatokra a Zetros jelenti az ideális megoldást a kietlen vidékeken végzett áruszállítástól a katasztrófavédelmen, valamint az energia-, bánya- és építőiparon át a mezőgazdaságig, illetve erdészetig, sőt, nem ritkán különleges expedíciók főszereplője. Ráadásul több mozifilmben és videójátékban is feltűnt már karakteres személyiségének, illetve figyelemre méltó képességeinek köszönhetően. A Zetrost arra tervezték, hogy a legszélsőségesebb időjárási és terepviszonyok mellett is magabiztosan juttasson célba nehéz szállítmányokat, olyan helyeken is, ahol csak gyenge minőségű gázolaj és igen elmaradott szervizháttér áll rendelkezésre. Így a legfőbb piacai Afrikában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten találhatók, de igazából a sivatagoktól a sarkvidékekig, a sziklás területektől a sártengerekig bárhol otthon érzi magát.

A csőrös felépítés nehéz terepen éppúgy előnyös, mint szervizeléskor

Most pedig néhány ponton továbbfejlesztették ezt a specialistát, hogy még jobban megfeleljen a kihívásoknak. Először is bekerült a kínálatába a soros, hathengeres, 12,9 literes, OM 460 típusú dízelmotor Euro V-ös, 375 kilowatt, azaz 510 lóerő legnagyobb teljesítményt és 2400 newtonméter maximális nyomatékot szolgáltató változata. Ez az erőforrás 449 lóerős kivitelben is elérhető, míg az Euro III-as motorok 360, 421 vagy 476 lóerő teljesítményszinteket nyújtanak. Ezekhez pneumatikus rásegítéssel manuálisan kapcsolható, 16 fokozatú váltó társul, a hajtás pedig mechanikus differenciálzárakkal teljesen összezárható. Továbbá áttervezték a Zetros hűtőrácsát, amely a levegő optimalizált áramlásával még hatékonyabb hűtést biztosít. Ez bizony nem elhanyagolható egy olyan jármű esetében, amelynek akár sivatagi perzselő hőségben kell hosszú órákon át kis sebességgel, de nagy motorterheléssel dolgoznia. Ezenkívül még számos ponton finomították a járművet, például megkönnyítették a beszállást a fülkéjébe és áttervezték a műszerpaneljét. Megőrizte persze kiváló terepjáró képességét, amelyet 35 fokos mászóképesség, 0,8 méter gázlómélység és oldalanként ötven centiméter rugózási úthossz jellemez. Kerekeit dobfékek lassítják, elektromos rendszere pedig továbbra is a lehető legegyszerűbb, így minimális elektronikát tartalmaz. A két- és háromtengelyes, hátsókerék- vagy állandó összkerékhajtással készülő, sokoldalúan és könnyen felépítményezhető fülke-alvázak megengedett legnagyobb össztömege elérheti a negyven tonnát, míg nyerges vontatóként 120 tonna is lehet a szerelvényössztömege. A Mercedes-Benz Zetros tehát minden eddiginél felkészültebben és erősebben várja, hogy hősiesen helytállhasson a legkeményebb akciókban is.

Mostantól 510 lóerős motorral is készül a Zetros