Olyannyira több egy szimpla ráncfelvarrásnál, hogy teljesen új alapokra épít a legújabb Renault Trafic. Csakis tisztán elektromos kivitelben és számos izgalmas újdonsággal érkezik a jövő év második felében.
Májusban már előzetesen bemutatkozott a Renault új, kompakt elektromos haszonjárműcsaládja. A francia gyártó most végre leleplezte az új generáció első tagját, a teljesen elektromos meghajtású Trafic Van E-Tech electric modellt.
Új alapok
Az 1980-ban indult Trafic széria immár negyedik generációjának legfontosabb újdonsága a gördeszka (angolul skateboard) padlólemez, amely a hátuljában hordozza a villanymotort. Kialakításánál a legfontosabb szempontot a raktértérfogat maximalizálása, valamint az első túlnyúlás minimalizálása jelentette. Ennek köszönhetően a – teljesen elektromos hajtású – jármű kanyarodási sugara mindössze 10,3 méter, amely megegyezik a Clio személyautóknál mért értékkel.


A raktér az L1 változatnál 5,1 köbméteres (a jármű 4,87 méter hosszú, 1,92 méter széles), az L2 variánsnál 5,8 köbméteres (5,27 méteres hosszúság mellett) lesz. Mivel a „dobozok” külső magassága 1,9 méter, az új furgonok mélygarázsokba is behajthatnak. A széles oldalsó raktérajtón immár a szabványos euroraklapok is beférnek majd, amelyeket eddig bizony csak hátul lehetett berakni.
Szupergyors töltés, kétféle akkumulátor
Másik fontos újdonság a 800 voltos töltés megjelenése, amellyel az akkumulátor 15 százalékosról 80 százalékra körülbelül 20 perc alatt tölthető fel egy DC-gyorstöltővel. Ez a húszperces töltési szünet a Renault előzetes becslése alapján körülbelül 260 kilométeres hatótávplusznak felel meg.
A furgonokba új generációs 150 kilowatt teljesítményű és 345 newtonméter nyomatékú villanymotor kerül majd, aminek köszönhetően a jármű akár 2 tonnát vontathat, terhelhetősége pedig 1,25 tonna.
A Trafic Van E-Tech electric két különböző akkumulátort kínál majd az üzemeltetőknek. A hosszú hatótávú – nikkel-mangán-kobalt (NMC) technológiájú – változatokkal a WLTP szerint akár 450 kilométer hatótáv is elérhető. A lítium-vas-foszfát (LFP) cellás városi kiadás maximális hatótávja pedig a WLTP szerint 350 kilométer. A Renault bejelentése alapján a kereskedésekben elsőként az NMC változat fog megjelenni.
Új külső
Az új elektromos Trafic rövid első túlnyúlással, nagy tengelytávval és az egyterűket idéző karosszériaformával rendelkezik. Elöl egy fénycsík dominál, amelyen a megvilágított márkajelzés is megtalálható. A fényszórók alatta visszafogottan jelennek meg, a karosszéria színére fényezett és fekete elemek váltakozása tagolja a járművet.


A lökhárító alsó része fekete, érdes műanyagból készült, lézeres mintázattal, az oldallemezek övvonala törésekkel tagolt. A hátsó ajtók mellett a világítási funkciók egy-egy blokkban kaptak helyet. A hátsó logó pedig a jobb oldali hátsó ajtóra került.
Belső döbbenet
A vezetőfülkében cső alakban végigfutó műszerfal a jármű egyik meghatározó belső eleme. Két képernyőt tartalmaz: egy 10 hüvelyk képátlójú digitális műszeregységet és egy 12 hüvelykes központi kijelzőt, ami a vezető irányába fordul. Az ülések farmerkék és szürke szövet kombinációjával készülnek, sárga varrással a szürke, fehér varrással a farmerkék részeken.


A tárolóhelyek kialakítása az üzleti felhasználók igényeihez igazodik. A zárt kesztyűtartó mellett több nyitott rekesz is rendelkezésre áll: pohártartók és dokumentumtartók a központi kijelző alatt, rekeszek a műszeregység mögött és a kormány két oldalán, valamint ajtózsebek két szinten. Az utasoldalon mély polc található a műszerfal „csöve” alatt. A műszerfal és a szélvédő közötti terület további tárolási lehetőséget kínál, és a környezetbarát kialakítás jegyében 50 százalékban növényi eredetű anyagból készült.
Funkcionális újdonságok
A Trafic E-Tech electric a Renault első olyan járműve, amely az Ampere által fejlesztett szoftverdefiniált jármű-architektúrára (SDV, azaz Software Defined Vehicle), épít. A technológia előnye, hogy a digitális funkcionalitásért nem több kisebb vezérlőegység felel, hanem egy központi számítógép, amely a teljes élettartam alatt távolról bármikor frissíthető.


Az Android Automotive OS-alapú CAR OS már gyárilag széles alkalmazáskínálattal érkezik. Ez az applikációkínálat könnyedén bővíthető, például az openR evo fedélzeti szórakoztató és információs rendszert és annak jövőbeli frissítéseit akár utólag is le lehet majd tölteni a járművekre. De 360 fokos kamerával vagy klímavezérléssel is lehet majd „okosítani” az autót. A furgon operációs rendszere emellett lehetővé teszi céges applikációk integrálását is, például a futárcégek a saját rendszereiket telepíthetik az autóba.
A könnyű üzemeltethetőséget segíti a prediktív karbantartás funkció, ami valós idejű állapotfigyelést biztosít, távoli diagnosztikával kiegészítve. A Safety Coach és Safety Monitor funkciók pedig vezetési visszajelzéseket adnak, míg a My Renault távoli hozzáférést biztosít a töltéshez, előfűtéshez vagy a jármű állapotának ellenőrzéséhez. Az átalakított járművek speciális funkciói a Converter Companion segítségével a központi kijelzőre integrálhatók, a QR-kódos sofőrazonosítás pedig kifejezetten a flottás használatra készült.
A járművekben elérhetőek lesznek a Vehicle-to-Load (V2L) és a Vehicle-to-Grid (V2G) funkciók is: előbbi a külső eszközök töltését teszi lehetővé a jármű akkumulátoráról (például laptopét), utóbbi pedig energia-visszatáplálást biztosít a hálózatba a kétirányú töltés segítségével.

Megmutatjuk mennyi mindent kínál gyárilag az MAN TGE: Felépítménykirály
Érdekes küldetésre indult idén a Rolling Tons csapata. Míg Sándor kollégánk Münchenben nyomozott az MAN TGE gyári felépítménykínálata kapcsán, addig Bence hazai ügyfeleket kérdezett a legkisebb oroszlán sikereiről.

Toyota Proace Van és Proace Verso EV teszt: Közepes méretű, de nem középszerű, ász
Izgalmas lehetőség a Toyota Proace EV, ha valaki közepes méretű, elektromos kishaszonjárművet keres. A két akkumulátorkapacitással és 100 kilowatt teljesítményű gyorstöltéssel elérhető modellt nemrég alaposan próbára tettük.

Toyota Proace City EV Van és Verso teszt: Két pólus
A Toyota Professional kínálatának egyik legapróbb típusa a Toyota Proace City Van áruszállító és a Toyota Proace City Verso személyszállító.

A Renault kishaszonjárművek fejlesztési központja: Jövőt nézni mentünk, a múltat láttuk
Ha szereted a járművek világát, akkor a gyárlátogatásnál egyetlen dolog lehet izgalmasabb: egy fejlesztési központ. Ezért is fogadtuk örömmel a közelmúltban a Renault meghívását, hiszen az idén 60 éves, Párizs melletti komplexumukba invitáltak bennünket.

Toyota Proace Max EV L3H2: Második pillantásra érdemes
Tavaly már alaposan kiveséztük a Toyota vadonatúj teljes méretű kishaszonjárművét, a Proace Max típust. Idén pedig megvizsgáltuk, mit tud az akkumulátoros elektromos változata.

Megérkezett hazánkba a Maxus: Pickupot a népnek
Újabb távol-keleti márka debütál Magyarországon, ezúttal a négy nagy tradicionális kínai autógyártó közül a legnagyobb, a SAIC hozza el a Maxus haszonjárműveit.








