Hirdetés:

Újabb mérföldkőhöz, új területre érkezett az ATLAS-L4 projekt, amelynek keretében lépésről-lépésre valósággá válhat a vezető nélküli teherautó. A projekt célja a logisztikai központok közötti ingázás automatizálásával enyhíteni az ágazat kihívásait.

Nem kisebb nevek, mint az MAN Truck & Bus, a Knorr-Bremse, a Leoni, a Bosch, a Fernride, a BTC Embedded Systems, a Fraunhofer AISEC, a Müncheni Műszaki Egyetem, a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a TÜV SÜD, az Autobahn GmbH és a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet (WIVW GmbH) egyesítette erőit még 2022 januárjában a logisztikai központok közötti 4. szintű automatikus szállítás gyorsforgalmi utakra tervezett megvalósítása szolgálatában. A német Szövetségi Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium által támogatott projekt jogszabályi alapjául az az automatizált vezetésről szóló, még 2021-ben elfogadott törvény szolgál, amely meghatározott útvonalakon és megfelelő műszaki felügyelet mellett immár lehetővé teszi a járműszerelvények önálló közlekedését. Ez a projekt következő tervezett lépése, amelyhez már nagy lépésekkel közelednek.

Ugyanis a teljes rendszerfejlesztésért felelős MAN már egy prototípust is készített, amely fülkéje tetején, elején és oldalán elhelyezett érzékelőkkel, illetve a belterében működő számítógépekkel első lépésként egyfajta „szenzorjárműként” gyűjt adatokat a biztonsági vezetővel tervezett első autópályatesztekre is kiterjedő fejlesztésekhez. Az MAN müncheni tesztpályáján megtett első kilométerek során először kommunikáltak egymással az egyes komponensek, az érzékelők pedig első ízben végeztek valósághű környezetfelismerést. Mindeközben a 4-es szintű architektúra elektromos rendszerét, kormányzását és redundáns fékberendezését is sikeresen tesztelték. Ugyancsak jelentős lépés a műszaki felügyelet irányítóközpontjának tavaly szeptemberi üzembe helyezése és a járműcsatlakozás kiépítése. A webkapcsolat jóvoltából a jármű minden lényeges információja is megjelenik már a térképen – például az aktuális sebesség és az önvezető rendszer állapota. A járműprojektet kísérő kockázatelemzés is sikeresen zajlott, amelynek alapjain meghatározták a kiberbiztonsági megoldásokat – például a hiteles és titkosított kommunikációt. Valamint kidolgozták a funkcionális biztonsági intézkedéseket, például a szükséges redundanciákat és degradációs koncepciókat is. Ennek során széles körű kibertámadási és meghibásodási forgatókönyveket futtattak le, majd megfelelő védelmi koncepciókat dolgoztak ki, hogy a biztonságos minimum funkcionalitást a várható események lehető legszélesebb körében biztosítsák.

A következő nagy mérföldkő a közúti tesztelés, természetesen biztonsági vezetővel a fedélzeten. A projekt 2024 decemberéig tart, a cél pedig az automatizált teherautók autópályás közlekedésének teljes körű ipari koncepciójának megalkotása.

A Mercedes-Benz és Setra buszok újdonságai: Biztonsági játékosok
Teszt

A Mercedes-Benz és Setra buszok újdonságai: Biztonsági játékosok

Részlegesen önvezető turistabusszal faltuk az autópályás kilométereket, míg a szűk ügyességi pályán kamerák egész hada segítette a manőverezést. Kézzelfoghatóan bizonyította a vezetésbiztonsági rendszerek terén úttörő szerepét a Daimler Buses.

MAN eTruck: Tápos Leó
Zöld jövő

MAN eTruck: Tápos Leó

Találós kérdés következik! Oroszlán, mégsem harap, középmotoros, mégsem versenyautó és „elemről” megy, mégsem gyerekjáték. Mi lehet ez? Természetesen az MAN legelső nehézkategóriás elektromos teherautó-családja, az eTGX és eTGS testvérpáros.

Szívóskodik!
Hírek

Szívóskodik!

Filigrán háziasszonyok rémálma, egyúttal a kétbalkezes ezermesterek álma lehetne a Mercedes-Benz gigantikus porszívója.

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó
Motorsport

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó

Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.

Volvo FH16: A világ tetején
Teszt

Volvo FH16: A világ tetején

Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.

Itt elmondhatod a véleményedet!