Elkészült az első két teljes méretű önvezető városi busz prototípusa. Az eddigi tesztutak alapján ígéretes a Volvo Buses fejlesztése, ám a sorozatgyártásra még várni kell.
Hirdetés:

Önvezető személy- vagy teherszállító járművekkel kapcsolatos kutatásokat már minden jelentősebb gyártó végez, több sikeres tesztútról is hallhattunk már, a témában szinte minden nap érkeznek hírek. A Volvo Buses is kiemelten kezeli ezt a terület, sikeresen meg is építette e terület első „teljes” méretű járműveit. Az úttörő egy tizenkét méter hosszú, városi forgalomra tervezett elektromos hajtású autóbusz, amelyben harminchat ülőhelyet alakítottak ki, így összesen mintegy nyolcvan személy szállítására alkalmas.

 -

Hamarosan talán a városi forgalomban is láthatunk önvezető buszokat

A Volvo 7900 típusból építettek át két darabot, amelyeket előre meghatározott városi útvonalon kezdenek tesztelni. A buszok automatizált irányításához mesterséges intelligencián (MI) alapuló szoftvereket használnak a különböző szenzorok – radar- és lidarrendszerek, műholdas helymeghatározás és háromdimenziós kamerák – mellett. A szoftvert felkészítették a sűrű városi forgalom kihívásaira, a kátyúkra és a heves esőzésekre is. A járművet természetesen tűzfalakkal védik az esetleges kibertámadások ellen.

 -

Egyelőre két prototípus készült az önvezető Volvo 7900 városi buszból

Az első busszal a próbautakat Szingapúrban, a Nanyang Műszaki Egyetem kampuszán belül kialakított pályán végzik. Azért itt, mert a fejlesztőmunkát a svéd gyártó a felsőoktatási intézménnyel és a helyi állami közlekedési hatósággal közösen végezte. A szingapúri pályán lámpás kereszteződéseket, gyalogátkelőhelyeket, megállókat is kialakítottak, a délkelet-ázsiai városállam éghajlata miatt pedig azt is tesztelhetik, hogyan reagálnak a járművek az extrém, trópusi körülmények között, például heves esőzések, áradások közepette, vízzel részben elárasztott útszakaszokon.

Tavaly ősszel a gyártó otthonában, a svédországi Göteborgban is teszteknek vetették alá a másik elkészült prototípust. Az európai „vizsga” alkalmával azt ellenőrizték, a jármű megbirkózik-e a szűkebb helyekkel, képes-e hajszálpontosan manőverezni. Ugyanis szerelőműhelybe, elektromos töltőállomáshoz, mosóberendezéshez is be kellett tudnia parkolnia a járműnek. Bár az automatizált 7900 megoldotta a feladatokat, egyelőre azonban az még kérdéses, mikor láthatjuk éles bevetésen a Volvo önvezető buszait. A gyártó szerint néhány évet kell már csak várnunk erre.