Hirdetés:

Immár évek óta az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján vendégül látja egy kerekasztalbeszélgetésre a hazai e-mobilitás szolgáltatóit, szakértőit, valamint felhasználóit az ABB.

Lassan hagyományosnak tekinthető, hogy ezen a baráti hangulatú eszmecserén megvitathatjuk a világ mobilitásának kérdéseit. Ezúttal a megélt- és közösségi e-mobilitás jelentette a téma fő csapásirányát, amire a szolgáltatói és felhasználói oldalról érkező vendégek reagálhattak. Bredán Csaba, az ABB Magyarország energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója a megnyitó beszédében felvetette az enyhén provokatív kérdést, hogy mi az elektromobilitás? Trend, ipar, kihívás, vagy lehetőség, egy eszköz a fenntarthatóságra, esetleg álom és tévedés csupán, vagy mégiscsak a nagybetűs megoldás? A beszélgetés résztvevői közül többen évek óta villanyautóznak, így saját tapasztalataikat megosztva mondhatták el ennek előnyeit, valamint árnyoldalát. Utóbbit elsősorban a kevés gyorstöltő és az elektromos járművek jelentősen nagyobb vételára, valamint kis hatótávja határozza meg. Amíg hazánkban leggyakrabban 20-50 kilowattos teljesítményű egyenáramú gyorstöltőkkel találkozhatunk, addig Európa nyugati felén a legtöbb autópálya melletti pihenőben ott várakoznak az éhes villanyautókra a 120, 180, sőt 360 kilowattos töltőoszlopok. Az ABB ügyfelei is ezeket részesítik előnyben, a száz kilowattnál kisebb teljesítményű töltőik cseréjénél vagy töltőpontjaik bővítésénél.

Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 15-20 év távlatában nézve annak ellenére kedvezőbben alakulnak a villanybuszok költségei hagyományos társaikkal összehasonlítva, hogy a járművek beszerzésekor magasabb árral és a töltőinfrastruktúra kiépítésével is számolniuk kell. Még gyorsabb a megtérülés, ha a töltési költségeket napelemek telepítésével csökkentik. További lehetőséget jelentene, ha megnyitnák töltőállomásaikat a villanyautósok számára, hiszen a buszok elsősorban éjjel használják a kiépített infrastruktúrát. Egy jelentős méretű autóbuszflottával és a V2G (Vehicle To Grid) technika fejlődésével szükség esetén a járművek akkumulátorai is betáplálhatnának az elektromos hálózatba. A Volánbusz ennek megfelelően 2030-ig a flotta harmadát, 2040-re pedig a felét szeretné elektromos járművekre cserélni.

Patai Krisztina, a Waberer’s fenntarthatósági üzletágának igazgatója beismerte, hogy a járműparkjuk csupán apró részét jelentő öt elektromos teherautóra és három nyerges vontatóra egyelőre kísérleti jelleggel tekintetnek. A cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő járművekkel együtt mégis övék Közép-Európa legnagyobb alternatív flottája. Német Eszter, az Arval Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy habár ügyfeleik egyre inkább a tisztább üzemű járművek felé orientálódnak, egyelőre a hibridekre nagyobb az igény, mint a villanyautókra. Ehhez a munkahelyi és otthoni töltők kiépítésének nehézségei mellett az is hozzájárul, hogy a munkáltatók jelenleg kizárólag az adóterhekkel sújtott munkabérként tudják megtéríteni az alkalmazottaik otthoni töltéseinek költségeit. Az ABB elektromos mobilitás üzletágért felelős szakemberétől, Márgus Norberttől azt is megtudhattuk, hogy a vállalaton belül az e-mobilitás önálló üzletággá fejlődött, ahol immár ezerötszázan szorgoskodnak a kutatás-fejlesztés területén. Skandináviában már tesztelik a legújabb, 3,75 megawattos teljesítményre képes MCS-szabványú töltési technológiát, ami a teherautók és buszok mellett az elektromos hajók és repülők nagy kapacitású akkumulátorainak egyszerre történő töltésére is alkalmas lesz. Az egybegyűltek mindannyian egyetértetek abban, hogy a hidrogénüzemű üzemanyacellás járműveknek is szerepük lesz a jövő mobilitásában. Annak ellenére, hogy a hozzájuk szükséges infrastruktúra kiépítésének nehézségei, valamint költségei még a teljesen elektromos járműveken is túlmutatnak.

Kindred Chevy 3100 Pick-up Truck: Drágán add az életed!
Pihenőidő

Kindred Chevy 3100 Pick-up Truck: Drágán add az életed!

Veterán járművekkel közlekedni sokunk számára életforma, míg másoknak csupán kényszerűség. Azonban, ahogy a macska sem foghat egyszerre künn s bent egeret, úgy az aggastyánok éltetése is bizonyos lemondásokkal jár. Biztosan így kell lennie?

A Mercedes-Benz és Setra buszok újdonságai: Biztonsági játékosok
Teszt

A Mercedes-Benz és Setra buszok újdonságai: Biztonsági játékosok

Részlegesen önvezető turistabusszal faltuk az autópályás kilométereket, míg a szűk ügyességi pályán kamerák egész hada segítette a manőverezést. Kézzelfoghatóan bizonyította a vezetésbiztonsági rendszerek terén úttörő szerepét a Daimler Buses.

MAN eTruck: Tápos Leó
Zöld jövő

MAN eTruck: Tápos Leó

Találós kérdés következik! Oroszlán, mégsem harap, középmotoros, mégsem versenyautó és „elemről” megy, mégsem gyerekjáték. Mi lehet ez? Természetesen az MAN legelső nehézkategóriás elektromos teherautó-családja, az eTGX és eTGS testvérpáros.

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó
Motorsport

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó

Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.

Új Renault Master: Mesteri megújulás
Bemutató

Új Renault Master: Mesteri megújulás

Nevéhez illően mesteri megújuláson esett át a Renault Master. Most bemutatott negyedik generációja ugyanis számos tekintetben példaértékű újításokat vonultat fel az alternatív hajtási megoldásoktól a digitalizáción át a raktér kialakításáig.

MG4 Electric Comfort: Végletek autója
Teszt

MG4 Electric Comfort: Végletek autója

Kiemelt szerep jut az elektromos modelleknek az MG újkori európai történelmében. Mostani főhősünk, az MG4 ráadásul abba a szegmensbe érkezett, ami sokáig messze a legnépszerűbb volt az öreg kontinensen és cégautós berkekben ma is meghatározó.