Immár évek óta az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján vendégül látja egy kerekasztalbeszélgetésre a hazai e-mobilitás szolgáltatóit, szakértőit, valamint felhasználóit az ABB.
Lassan hagyományosnak tekinthető, hogy ezen a baráti hangulatú eszmecserén megvitathatjuk a világ mobilitásának kérdéseit. Ezúttal a megélt- és közösségi e-mobilitás jelentette a téma fő csapásirányát, amire a szolgáltatói és felhasználói oldalról érkező vendégek reagálhattak. Bredán Csaba, az ABB Magyarország energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója a megnyitó beszédében felvetette az enyhén provokatív kérdést, hogy mi az elektromobilitás? Trend, ipar, kihívás, vagy lehetőség, egy eszköz a fenntarthatóságra, esetleg álom és tévedés csupán, vagy mégiscsak a nagybetűs megoldás? A beszélgetés résztvevői közül többen évek óta villanyautóznak, így saját tapasztalataikat megosztva mondhatták el ennek előnyeit, valamint árnyoldalát. Utóbbit elsősorban a kevés gyorstöltő és az elektromos járművek jelentősen nagyobb vételára, valamint kis hatótávja határozza meg. Amíg hazánkban leggyakrabban 20-50 kilowattos teljesítményű egyenáramú gyorstöltőkkel találkozhatunk, addig Európa nyugati felén a legtöbb autópálya melletti pihenőben ott várakoznak az éhes villanyautókra a 120, 180, sőt 360 kilowattos töltőoszlopok. Az ABB ügyfelei is ezeket részesítik előnyben, a száz kilowattnál kisebb teljesítményű töltőik cseréjénél vagy töltőpontjaik bővítésénél.
Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 15-20 év távlatában nézve annak ellenére kedvezőbben alakulnak a villanybuszok költségei hagyományos társaikkal összehasonlítva, hogy a járművek beszerzésekor magasabb árral és a töltőinfrastruktúra kiépítésével is számolniuk kell. Még gyorsabb a megtérülés, ha a töltési költségeket napelemek telepítésével csökkentik. További lehetőséget jelentene, ha megnyitnák töltőállomásaikat a villanyautósok számára, hiszen a buszok elsősorban éjjel használják a kiépített infrastruktúrát. Egy jelentős méretű autóbuszflottával és a V2G (Vehicle To Grid) technika fejlődésével szükség esetén a járművek akkumulátorai is betáplálhatnának az elektromos hálózatba. A Volánbusz ennek megfelelően 2030-ig a flotta harmadát, 2040-re pedig a felét szeretné elektromos járművekre cserélni.
Patai Krisztina, a Waberer’s fenntarthatósági üzletágának igazgatója beismerte, hogy a járműparkjuk csupán apró részét jelentő öt elektromos teherautóra és három nyerges vontatóra egyelőre kísérleti jelleggel tekintetnek. A cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő járművekkel együtt mégis övék Közép-Európa legnagyobb alternatív flottája. Német Eszter, az Arval Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy habár ügyfeleik egyre inkább a tisztább üzemű járművek felé orientálódnak, egyelőre a hibridekre nagyobb az igény, mint a villanyautókra. Ehhez a munkahelyi és otthoni töltők kiépítésének nehézségei mellett az is hozzájárul, hogy a munkáltatók jelenleg kizárólag az adóterhekkel sújtott munkabérként tudják megtéríteni az alkalmazottaik otthoni töltéseinek költségeit. Az ABB elektromos mobilitás üzletágért felelős szakemberétől, Márgus Norberttől azt is megtudhattuk, hogy a vállalaton belül az e-mobilitás önálló üzletággá fejlődött, ahol immár ezerötszázan szorgoskodnak a kutatás-fejlesztés területén. Skandináviában már tesztelik a legújabb, 3,75 megawattos teljesítményre képes MCS-szabványú töltési technológiát, ami a teherautók és buszok mellett az elektromos hajók és repülők nagy kapacitású akkumulátorainak egyszerre történő töltésére is alkalmas lesz. Az egybegyűltek mindannyian egyetértetek abban, hogy a hidrogénüzemű üzemanyacellás járműveknek is szerepük lesz a jövő mobilitásában. Annak ellenére, hogy a hozzájuk szükséges infrastruktúra kiépítésének nehézségei, valamint költségei még a teljesen elektromos járműveken is túlmutatnak.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.

Megérkezett hazánkba a Maxus: Pickupot a népnek
Újabb távol-keleti márka debütál Magyarországon, ezúttal a négy nagy tradicionális kínai autógyártó közül a legnagyobb, a SAIC hozza el a Maxus haszonjárműveit.

A földre szállt hold mostantól az elektromos autók otthona
Rögtön azzal kezdem, hogy eloszlatom a képzavart, amit a címmel generáltam. MOONCITY névvel hozott létre élményközpontot Budaörsön a Porsche Hungaria. Az egykori Agip-székház helyén immár elektromos autók és töltési megoldások tesztközpontja található.

Scania Winter menetpróba: Náluk még futja hóra is
Valóban gazdag ország ez a Norvégia, ott nem spórolják ki a télből a vastag mínuszokat, a hóesést és a simára fagyott utakat.

Daimler Buses eMobility Days: Villanybuszt mindenkinek!
Már háromszáznál is kevesebbet kell csak aludni, hogy bemutassák a Mercedes-Benz Intouro elektromos változatát! Az előzetes kapcsán mögé nézünk egy picit, hogy milyen lehetőségeket és kihívásokat hordoz a normálpadlós helyközi villanybusz.

Scania 40 R B6x2*4NB teszt: Mit tud a gyakorlatban a villanyos V8?
Simán fölmegy ez is a hegyre? Rángat vagy sem? Tényleg csendes? Nagyon más belül a dízelmotoroshoz képest? A gyakorlati oldalról ilyen kérdések foglalkoztathatnak egy elektromos teherautó vezetése kapcsán. Nézzük meg, milyen válaszokat ad erre a Scania!