Ki kell mozdulnunk Wolfsburgból a Volkswagen Bähnle (a német szó jelentése: vonatocska) történelmének megismeréséhez. A várost 1938-ban kifejezetten a Volkswagen gyár alkalmazottainak alapították, ám bogárexpresszünk története Berlinben kezdődött. A nemzetközi jelentőségű Interbau építőipari kiállításra 1957-ben két Volkswagen-technikára épült vonatocska szállította a látogatókat.
Romantika ide, romantika oda: a Volkswagen Bogár hajtáslánca nehezen bírta az extrém terhelést
Kémlelőnyílás! A kis ablakon keresztül megcsodálható a félelmetes, 30 lóerős boxermotor
Az ekkor már kettéosztott egykori-aktuális-mai főváros egy harmadik vonatot is rejtegetett. Mind közül ez a legérdekesebb, hiszen ugyanarra az építőipari kiállításra szállította az utasokat, mint az előző kettő, azonban egy átadás előtt álló metróalagútban. A vontatót a berlini Friedrich Rometsch karosszériaépítő készítette, többek között neki köszönhetjük a négyajtós bogár taxikat is. A pótkocsit Hermann Harmening karosszériaépítő vállalat gyártotta, amely 1973-ban a Kögel tulajdonába került
Käfer-Bähnle a Wolfsburg, Németország egyik legszebb reneszánsz kastélya előtt
Ez a vonat került 1958-ban Wolfsburgba, ahol a városházának, valamint a város közlekedési vállalatának kapóra jött a berlini bogármetró. A boxermozdonyt nem gyárlátogatásra, hanem hosszú, akár negyven kilométeres városnéző túrákra szánták. A kabriószerű jármű eleinte szólóban, hat utassal a fedélzetén közlekedett. Ez gyakorlatilag azonnal kevésnek bizonyult, ezért mögé kapcsolták a Berlinben már bevált, 48 fős pótkocsit is. A 14 méteres vonatocska ezután látogatók ezreit szállította 1958 és 1976 között. A harminc boxer lóerő ötven kilométer/óra csúcssebességgel repítette a fogatot, manapság kapott egy húszas karikát a fenekére.
Turisták kedvence. Mindkét vonatocska gyönyörűen restaurálva várja a látogatókat
A kiállításra épített egyik gumikerekű vonat – manapság a hamburgiak kedvence – a kis északi-tengeri Norderney szigeten is vendégszerepelt, ahol annyira elnyerte a turizmusból élő helyiek tetszését, hogy egyből rendeltek is öt szerelvényt.
Gyakran megjelennek a városi forgalomban is, azonban csúcsidőben nem mindig aratnak osztatlan sikert
A hetvenes évek második felében, 1976-ban a megfáradt bogarat leváltotta egy Golf. Az utána csatolt új pótkocsi csupán 36 ülőhelyet biztosított, azonban elődjénél komfortosabb kivitelben. Az ülések a hetvenes évek jellegzetes narancs-barna színkombinációjában pompáztak. A pszichedelikus látomások ugyan elmaradtak, a korszakra, különösképpen a Volkswagen Transporterekre jellemző virágocskák azonban máig a pótkocsi belső falát díszítik. Egészen 2003-ig rendíthetetlenül tette a dolgát, ekkor egy 14 éves kényszerpihenő következett, amiből három év a restaurálás számlájára írható. Természetesen a köztes időben sem maradtak Wolfsburg látogatói vonatocska nélkül, hiszen 2004-től egy Golf V R32 látta el a megtisztelő feladatot.
Jót tesz a fordulékonyságnak a pótkocsi kényszerkormányzású hátsótengelye
A több mint öttonnás Golf-Bähnle szerelvény sebességét 25 kilométer/órára korlátozták
Azonban térjünk vissza a 2017 óta újra munkába állt egyes Golfhoz, ami látszólag olyan, mint a rosenheimi plébánosé, pedig tartogat meglepetéseket. Egy 1,6 literes – egyes források 1,8-ast említenek – 90 lóerős benzinmotorral serénykedik, ami elsőre kevésnek tűnhet, azonban a 25 kilométer/órára korlátozott csúcssebességhez ennyi is bőven elegendő. Tanulva a Bogár sebességváltójának és tengelykapcsolójának sorozatos meghibásodásaiból a Golfnál egy módosított kétfokozatú automatikus sebességváltó gondoskodik a megfelelő forgatónyomatékról. A Golf másik érdekessége a légfékrendszer, ami elengedhetetlen a több mint 11 méteres és utasokkal öttonnás szerelvény biztonságos megállításához.
Autostadt hatalmas, 28 hektáros területén érzik igazán otthon magukat a gumikerekes vonatok
A gyönyörűen restaurált Bogár és Golf „Vonatocskák” elsősorban Autostadt – a Volkswagen-csoport márkáit bemutató szabadidőpark évi 2-2,5 millió látogatóval – hatalmas területén mozognak, természetesen időről időre Wolfsburg forgalmában is megjelennek. Autóváros jelentőségét jól szemlélteti, hogy minden negyedik Németországban eladott Volkswagent leendő tulajdonosa itt veszi át.
Kétfokozatú automatikus váltó és légfékrendszer teszi biztonságossá a Golf-Bähnle mozgását