Stílusosan, a Torinó városát körülölelő dombok között próbáltuk ki a Fiat Ducato ráncfelvarrott változatát. A bemutatón megvillantotta magát a Fiat Professional kínálatának első tisztán elektromos modellje, a Ducato Electric is.
Hirdetés:

Egy sor újdonsággal érkezett a Fiat Professional a megújult Ducato bemutatójára, amelyet a legendás Mirafiori gyártóegység tőszomszédságában található márkakereskedésben mutattak be az európai szaksajtó számára. A kontinens egyik legnépszerűbb 3,5 tonnás kishaszonjárműve évek óta az eladási listák élmezőnyében szerepel. A 2020-as modellévű változat számos olyan kényelmi megoldást kínál, amellyel a gyártó szakemberei igyekeztek a kisteherautók és a személygépkocsik közötti átmenetet még szűkebbre szabni.

 -

Az új Ducato hatféle felépítménnyel, három magasságban és hatféle tengelytávval érhető el, így a lehetséges külső-belső kombinációk száma megközelíti a tízezret

Az új modellév előkészítésekor a külső esetében a kulcsszó a finomhangolás lehetett, ugyanis megtartották az öt évvel ezelőtti frissítéskor bemutatott arculat fő vonásait – így megmaradt a spártai sisakra emlékeztető megjelenés –, mindössze az apró részleteken igazítottak az uralkodó divatirányzatoknak megfelelően. Ennek eredményeként a LED-es fényszóró fényes fekete keretet kapott, a hűtőmaszk és a lökhárító alsó betétje pedig mostantól titán színben pompázik. Ezzel ellentétben a műszaki tartalom és a vezetéstámogató rendszerek jelentős változásokon mentek keresztül.

 -

A tágas ajtónyílásnak köszönhetően könnyű a be- és kiszállás a fülkébe. A kezelőszervek kézre állnak, komfortjuk a személyautós érzést erősíti

Egységben az erő
A Ducato új, széles körű motorválasztéka a legkülönbözőbb munkákra kínál nagy teljesítményű, kifejezetten a kishaszonjárművek fokozottabb igénybevételére tervezett egységeket, és valamennyi változat gond nélkül teljesíti az Euro 6d károsanyag-kibocsátási normát. Az „egy feladat, egy hajtáslánc” koncepció jegyében átdolgozott, egységesen 2287 köbcentiméteres, 120 és 180 lóerő közötti teljesítményszinteket kínáló, F1A típusjelű dízelmotorok közül bárki megtalálhatja a neki legjobban megfelelőt. Valamennyi egység változó geometriájú turbófeltöltőt kapott, amely lágyabb vezethetőséget és minden eddiginél jobb rugalmasságot biztosít kisebb tüzelőanyag-fogyasztás mellett. A Fiat Professional természetesen azokra is gondol, akik a jövőt az alternatív hajtásban látják. A Natural Power modellek 3,0 literes erőforrása a rendkívül tiszta és hatékony CNG-üzemmel kívánja felvenni a harcot a globális felmelegedés ellen. A 136 lóerős F1C motor 350 newtonméter nyomaték leadására képes.

 -

Hasznos extra a a műszerfal tetején kialakított, hűthető tárolórekesz. A rekkenő olasz hőségben kellemes hőmérsékletet biztosított az életmentő ásványvíznek

Gyere, gyere ki a hegyoldalba
A menetpróba során a számos kínált konfigurációból két változatot is kipróbálhattunk, először a hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelt 140 lóerős furgont teszteltük a torinói metropoliszövezet változatos útjain. A meredek hegyi szerpentineket feltűnő könnyedséggel vette nyakába, hiszen a kanyargós szakaszokon kiválóan mozgott remek fordulékonyságával. Már igen alacsony fordulatszám-tartományban rendelkezésre állt a 350 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték jelentős része, és 1500-as fordulattól éreztük a turbófeltöltő jótékony hatását. A tolatókamera segítségével pedig játszi könnyedséggel oldottuk meg a kiszállítók legnagyobb ellenségének számító parkolást. Csak az egyórás próbakör vége felé vettük észre, hogy a demójárművet mintegy ötszáz kilogrammnyi műterheléssel is megpakolták, így különösen lenyűgöző volt a legnépszerűbb motorváltozat teljesítménye.

 -

Az újdonságnak számító, kilencfokozatú automatikus váltó mindhárom hajtásmódban észrevétlenül dolgozik a kezünk alá

Az olaszországi menetpróba során a legtöbbet az új, kilencfokozatú automatikus váltótól vártunk, hiszen a korábbi robotizált kivitelek után a 3,5 tonna össztömegű Fiat járművekhez most először kapható az AT9 névre keresztelt nyomatékváltó egység. Imánk igen gyorsan meghallgatásra talált, hiszen a második körben a kínálat csúcsát képviselő, 178 lóerős minibuszváltozattal vezettük végig a már megismert, sokszínű itinert. A választókar tövénél helyezték el a programkapcsoló gombját, amellyel háromféle üzemmód (Normal, Power és Eco) közül választhatunk. A belvárosi részen egyből az Eco móddal ismerkedtünk, amelyben a vezérlőegység óvatos gázreakciókkal igyekszik leszorítani a tüzelőanyag-fogyasztást, így a legkisebb lelkiismeret-furdalással tudtuk le a hétköznap délelőtti dugókat. A soron következő, Milánó-Torinó kerékpárverseny legendás „Superga” hegyi szakaszának meghódításakor már a sokat sejtető Power üzemmódba kapcsoltunk, ekkor a Ducato kisbuszunk közvetlen gázreakciókkal és lendületes sebességváltással adta tudtunkra, hogy készen áll a csúcshódításra. Bármelyik lehetőséggel éltünk az út során, a váltó minden alkalommal észrevétlenül kapcsolt az optimális fokozatba. A legerősebb motor leginkább a nagy terheléssel járó, hosszú távú fuvarfeladatok teljesítésekor válik indokolttá, de tesztutasaink szállításakor is ugyanúgy hasznosnak bizonyult.

 -

A 8-17 köbméteres, szinte teljesen szögletes alakú raktér a targoncások régi nagy barátja

Támogató szolgálat
Az új Ducato biztonsági rendszerei érezhető fejlődésen mentek keresztül, az újításokat a jellegzetes olasz közlekedési kultúrának köszönhetően nem egyszer saját bőrünkön is tapasztaltuk. A holttérfigyelő rendszer (BSA) a hátsó lökhárítóba épített érzékelők segítségével észleli a holttérben tartózkodó járműveket, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő (RCP) rendszer pedig tolatáskor válik hasznunkra, és aktívan jelez, amennyiben oldalirányból érkezik jármű.

 -

A tolatókamera képe még a kisebbik, 5 hüvelykes rádió kijelzőjén is pontos képet ad a jármű mögött zajló életről

Az eső- és fényérzékelő funkció a csapadék mennyiségétől függően aktiválja az ablaktörlőket, illetve romló fényviszonyok esetén automatikusan kapcsolja fel a tompított fényszórót. Az automatikus távfénykapcsoló pedig megakadályozza a szemből jövők elvakítását. Újdonságnak számít a táblafelismerő rendszer, amely a középső visszapillantó tükör házában található fedélzeti kamera segítségével észleli a sebességkorlátozásra, illetve az előzési tilalomra vonatkozó közlekedési táblákat. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) még kedvezőtlen látási viszonyok között is képes felismerni a forgalmi sáv indokolatlan elhagyását, a próbaút során többször figyelmeztetett bennünket jellegzetes fény- és hangjelzéssel. A teljes fékvezérlés (FBC) opció pedig éppen akkor volt résen, amikor alkalmi bázisunkra tartva az egyik előttünk haladó sofőr hibájából hirtelen megállt a sor.

 -

Az új információs és szórakoztató rendszer Apple CarPlay és Android AutoTM támogatása révén a sofőr menet közben is biztonságosan érheti el mobiltelefonja szolgáltatásait

Már magyar árakkal
A 2020-as modellévű Fiat Ducato már a hazai márkakereskedésekben is megrendelhető, a belépőszintet a nyolc köbméter raktérfogatú, 120 lóerős furgon jelenti nettó 6 206 000 forintos beszerzési árával. A fülke-alvázas kivitel nettó 6 311 000 forinttól indul, a kínálat csúcsán helyet foglaló, 178 lóerős, 4,25 tonna össztömegű, 17 köbméteres raktérrel rendelkező Ducato Maxi változat pedig nettó 8 501 000 forinttól érhető el.

A megújult Fiat Ducato motorválasztéka
Modell:2.3 1202.3 1402.3 160 Power2.3 180 Power3.0 140 Natural Power
Összlökettérfogat (cm3):22872999
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):88(120)103(140)118(160)131(178)100(136)
Legnagyobb nyomaték (Nm):
*AT9 Automatikus váltóval
320350380/400*400/450*350

 -

A tolatókamerát is magába foglaló pótféklámpa egyben hátsó légterelőként is funkcionál

 

Feltöltődve

A torinói sajtóbemutató csúcspontjaként néma csendben gurult be a rendezvényterembe a Fiat első, tisztán elektromos hajtású haszongépjárműve, a Ducato Electric. Az idei évtől előrendelhető, akkumulátorcsomagtól függően akár 360 kilométer elméleti hatótávolságot ígérő verziót a gyártó a legfontosabb ügyfeleivel karöltve fejlesztette ki. A tervezés során a partnerek mindennapos szállítási igényeit tanulmányozták, és közösen fogalmazták meg azokat az alapvető elvárásokat, amelyek szorosan kapcsolódnak a Fiat Ducato „fejlettebb technológia, takarékosabb üzem, fokozott érték” koncepcióhármasához. Az akkumulátorcsomag a hátsó futómű előtt, a padlólemez alatt kapott helyet, így a jármű elejébe épített 90 kilowatt teljesítményű és 280 newtonméter nyomatékú villanymotorral együtt remek tömegelosztást biztosít. A valamennyi karosszériaváltozatban elérhető Ducato Eletric akár 1,9 tonna maximális terhelhetősége pedig csak kevéssel marad el hagyományos hajtású társaiétól.