Ahogyan ötven évvel ezelőtt a V8-as motorjával az Utak királyává vált a griffes márka, úgy most a Scania Járművezetői Verseny a tehergépkocsi-vezető versenyek királya. A rendezvénysorozat gyökerei 2003-ig nyúlnak vissza, és azóta folyamatosan fejlődik. Ugyanis egyre több országból egyre többen neveznek be, miközben a szervezők mind magasabbra teszik a lécet, vagyis egyre többféle készséget próbára tevő és egyre trükkösebb feladatokat eszelnek ki. Fontos változás, hogy eltörölték a 35 éves nevezési korhatárt, ezért cserélték le a Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető verseny (YETD) nevet is.
Szabó Attila már másodszor vett részt a Scania járművezetői versenyének európai döntőjén
A megmérettetés célja azonban a kezdetektől fogva változatlan. Felhívni a figyelmet arra, hogy a hatékony, biztonságos és környezetkímélő közúti fuvarozás legfontosabb tényezője nem más, mint a gépkocsivezető, valamint javítani a teherautó-vezető szakma presztízsét és vonzerejét. Ez napjainkban különösen fontos az Európa-szerte általános sofőrhiány miatt.
Változatos kihívások
A közúti kör során a gazdaságos és a defenzív vezetést is értékelték
Az idei versenyre harminc európai országból több mint húszezer tehergépkocsi-vezető nevezett be, akik közül csak az országos bajnokok juthattak be az európai döntőbe. Hazánkat Szabó Attila képviselte május 24-25-én a svédországi Södertälje városában, a Scania Demo Centre tesztközpontban megrendezett versenyen.
Egy nagy és nehéz rakományt kellett a rendelkezésre álló eszközökkel optimálisan lerögzíteniük a versenyzőknek
Az első másfél napban pontszámokért küzdöttek a résztvevők. Ez a verseny már régen nem csak a gazdaságos vezetésről és a pontos manőverezésről szól. A szervezők arra törekednek, hogy mindazt a készséget és tudást felmérjék, amellyel ma egy jó tehergépkocsi-vezetőnek rendelkeznie kell. Ezért a defenzív vezetést is külön értékelték az országúti körön, valamint indulás előtti ellenőrzés, elsősegélynyújtás és rakományrögzítés is várt a pilótákra.
Új versenyszámként jelent meg a madártávlati kép alapján „vakon” manőverezés
Teljesen új versenyszám volt továbbá a madártávlati manőverezés, amely során a résztvevőknek úgy kellett pontos manőverezési feladatokat végrehajtaniuk egy P 280 6×2-es elosztó-teherautóval, hogy az összes ablakot teljesen letakarták, és csak a külső kamerák képeiből összeállított madártávlati képet láthatták a kormánykerék fölé rögzített színes képernyőn. Szintén először került a programba terepezés is, a versenyzőknek egy megrakott XT G 500 8×4-es billenccsel kellett minél messzebbre jutniuk egy száz méter hosszú, mély kavicságyban. Mindezek összesítése után Szabó Attila a második helyen állt a szoros mezőnyben, ami igen előkelő eredmény, és kiválóan tükrözi a magyar fiatalember szakmai tehetségét, illetve felkészültségét.
Szintén új versenyszámot jelentett a terepes kihívás. Szabó Attila azon kevesek közé tartozott, akinek sikerült elakadás nélkül átkelnie a száz méter hosszú kavicságyon
Izgalmas csaták
Ettől a ponttól viszont egyenes kieséses rendszerben folytatódott a döntő a pontszámok alapján első 18 gépkocsivezető számára. A Vizes kihívásban a spanyol kolléga jobban teljesített, így itt Attila számára véget ért a verseny. Ez a nézők számára rendkívül látványos, a Scania volánja mögött ülőktől pedig roppant nagy koncentrációt igénylő feladat szintén az idei év újdonsága volt. A nyerges vontatóra erősített ezerliteres tartályt teletöltötték vízzel, majd a pilótáknak úgy kellett hátrafelé szlalomozniuk, hátramenetben bábut kidönteniük, előrefelé rámpán áthajtaniuk, majd ismét bábut kidönteniük, hogy minél kevesebb víz löttyenjen ki a tartályból, és persze a szintidőn belül maradjanak.
A Vizes kihívás során esett ki Szabó Attila a versenyből
Az innen továbbjutott kilenc versenyző hármas csoportokban mérkőzött meg egymással a Szuper Y versenyszámban. Ez tolatást, bábudöntést és rámpához állást foglalt magában, akárcsak a korábbi években a Szuper Z, csak más alakzatban. Majd következett a végső döntő, amelyben a lengyel Pjotr Dovengiewics, a norvég Andreas Nordsjø és a svéd Fredrik Arwidmark vett részt. A tűzoltással és a békával végrehajtott raklapáthelyezéssel a lengyel fiatalember végzett elsőként, így ő kezdte meg a bábudöntéses manővereket. A norvég versenyző utolsóként mászott fel a fülkébe, ám a manőverezés során behozta a lemaradását, sőt, az élre került, így a feladat pontos elvégzése után ő kapta fel elsőként a kockás zászlót a járművek előtti hordóról, és már állhatott is fel a dobogó legfelső fokára. Második helyen a svéd pilóta végzett, míg a lengyel versenyző harmadikként futott be.
Az első három helyezett: 1. Andreas Nordsjø, Norvégia
Értékes díjak
Henrik Henriksson, a Scania elnök-vezérigazgatója pedig átadta a norvég győztesnek a serleget és az aranyozott indítókulcsot. Nyereménye egy százezer euró értékű kupon volt, amelyet egy új, saját maga által specifikált Scania tehergépkocsi vásárlására fordíthat. A Scania továbbá egy évre a biztosítást és a flottamenedzsment-rendszer használatának díját is állja a jármű mellé. A második helyezett a Schmitz Cargobull, mint főtámogató jóvoltából hőlégballonos kiránduláson vehet részt a németországi Münsterland felett, míg a harmadik helyezett meghívást kapott a Scania Winter téli tesztvezetésre Norvégiába. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a Scania Járművezetői Verseny a királyok versenye és a versenyek királya!
A lenti lejátszási listába összegyűjtöttük a feladatok rövid bemutatóját, valamint egy hangulati összefoglalót a döntőről: