Ismét megmutatták a Daimler Truck North America szakemberei, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a közúti fuvarozás hatékonyságának növelésében. Céljuk, hogy a Freightliner SuperTruck II tanulmányjármű megoldásait a sorozatgyártásba is átvigyék.
Hosszú évekkel ezelőtt elindította az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma a SuperTruck programot azzal a céllal, hogy a járműgyártók az eredményeket felhasználva csökkenthessék a tehergépkocsik károsanyag-kibocsátását. A Daimler Truck North America (DTNA) a program keretein belül 2015-ben leplezte le a SuperTruck I tanulmányjárművet, amelyet idén év elején követett a Las Vegas városában bemutatott SuperTruck II. A fejlesztők munkájának eredményességét jól tükrözi, hogy a program kezdete óta duplájára növelték az akkori kiindulási jármű hatékonyságát. Ez elsősorban az aerodinamika javításának, a kis gördülési ellenállású gumiabroncsoknak, a hajtáslánc továbbfejlesztésének, valamint a korszerű műszaki megoldásokkal hatékonyabbá tett energiagazdálkodásnak köszönhető.
A SuperTruck II a Freightliner eddigi legjobb légellenállási együtthatójú teherautója, még a rendkívül kedvező formájú SuperTruck I tanulmányjárműhöz képest is 12 százalékkal javultak az aerodinamikai mutatói. Ráadásul ezt nem egy alapjaiban új felépítésű jármű kifejlesztésével, hanem a piacvezető Cascadia típus formai finomításával érték el. Az áttervezett motortérfedelet, lökhárítót és oldalszoknyákat úgy illesztették a meglévő fülkéhez, hogy biztosítsák a levegő zavartalan áramlását a jármű körül. Ezenkívül a hűtőrácsot, a levegőbeömlőket és az ajtókat is módosították a légellenállás csökkentése érdekében. Autópályás sebességnél az aktív oldalsó légterelők és tetőlégterelő mintegy tíz centiméterre szűkíti a vontató és a félpótkocsi közötti rést, a korszerű szintszabályzó rendszer pedig centiméterekkel lesüllyeszti az egész szerelvényt. Persze a számottevő légellenállást kifejtő külső tükröket sem hagyták meg, hiszen ezek ma már kis kamerákkal is kiválthatók.
A SuperTruck II minden idők legkedvezőbb légellenállású Freightliner tehergépkocsija
Mindemellett a SuperTruck II a Freightliner eddigi leghatékonyabb hajtásláncát kapta meg. A SuperTruck I modellhez képest 5,7 százalékkal kisebb átlagos tüzelőanyag-fogyasztása így a kisebb hajtási veszteségeknek is köszönhető. Az új vontatót ráadásul egy innovatív, 48 voltos, lítiumion-akkumulátorral működő elektromos rendszerrel is felszerelték. Erről üzemel többek között az új, elektromos légkondicionáló, amely a hagyományos berendezésekhez képest ötven százalékkal kevesebb energiát igényel. A teljesen új fejlesztésű gumiabroncsok kisebb gördülési ellenállása is csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást, miközben nagyobb futásteljesítményükkel a drága állásidőt mérséklik. Kíváncsian várjuk, hogy a SuperTruck II újításai közül melyek és mikor köszönnek vissza a sorozatgyártású tehergépkocsikon, akár a Mercedes-Benz európai típusain is.