Hirdetés:

Hamarosan sorozatgyártásba kerül az elektromos Freightliner eCascadia nyerges vontató. Már egymillió mérföldet ment a tesztflotta és a töltési hálózat kiépítését is megkezdték.

Jelenleg a Freightliner eCascadia a legnagyobb hatótávolságú akkumulátoros elektromos nyerges vontató Észak-Amerikában. Az eCascadia üzemeltetői tesztben dolgozó prototípusaiból álló flotta futásteljesítménye 2020 novemberében meghaladta a félmillió mérföldet. Majd egy évvel később elérték a valós üzem közben teljesített egymilliomodik mérföldet is. Ez igen szép teljesítménynek mondható, hiszen csupán 2018-ban kezdtek dolgozni a koncepción. E tesztjárművek remek lehetőséget nyújtottak arra, hogy nagy méretű flottákban kipróbálják az új technológia integrációját. Ennek kapcsán például három hónapig tesztelte az eCascadia modelleket a Southern California Edison vállalat, Dél-Kalifornia nagy részének elsődleges áramszolgáltatója. A gyártó valós visszajelzést kap a vezetőktől a járművek teljesítményével, használhatóságával kapcsolatban. Ezek a tapasztalatok pedig a jövő szén-dioxid-semleges közlekedéséhez járulnak hozzá.

A portlandi Daimler-gyár

A Freightliner eCascadia mozgatásáról a Detroit ePowertrain elektromos hajtáslánc gondoskodik. A kéttengelyes vontató egy, a háromtengelyesek két darab 400 voltos hajtott tengelyt kínálnak. A prizmatikus cellákat alkalmazó lítiumion-akkumulátorokkal az eCascadia papíron legfeljebb 400 kilométeres hatótávolságot ígér.

Számos méretű és típusú jármű töltésére alkalmas az Electric Island

Természetesen nincs elektromos közlekedés töltés nélkül. Ezért már tavaly áprilisban megnyitotta kapuit az „Electric Island” nyilvános töltőállomás Portland városában, a teherautós konszern észak-amerikai főhadiszállásánál. A kifejezetten közép- és nehézkategóriás járműveknek tervezett létesítmény nyolc töltőpontot kínál, amelyek többsége nyilvánosan hozzáférhető. Az „elektromos sziget” eleve a fejleszthetőség jegyében készült. Lehetővé téve, hogy a most elérhető megoldásokat a jövő új technológiáira cseréljék – beleértve az egy megawattos töltőket is, amint azok megjelennek.

Szintén tavaly áprilistól már megrendelhető az eCascadia és kisebb testvére, a középkategóriás eM2 elosztó teherautó – nem meglepő módon nagy keresletet tapasztaltak ezek iránt. A rendelési listák vevők előtti megnyitásával már jó időben felkészülnek a termelés 2022 végi megkezdésére. Ezen túlmenően az ügyfelek számára előny, hogy a Freightliner-márkakereskedők kiterjedt hálózata készen áll a villamosítás teljes körű támogatására.

Az eCascadia kistestvére, az eM2

Azért kifejezetten úttörő, amit a nyolcas méretosztályát uraló Freightliner elért, mert alapvetően a mindennapos regionális fuvarozás nagy kihívást jelent az elektromos járművek számára. A bevállalható fuvarok nagyban függenek a (ható)távolságtól és a rakomány tömegétől. Egyes viszonylatokban a járművektől elvárják, hogy több oda-vissza utat is megtegyenek újratöltés nélkül. Ha ezzel már kicsúsznak egyetlen járművezető vezetési idejéből, akkor szükség lehet a két-három műszakos munkarendre. Így amíg a raktárban pakolják a pótkocsit, addig töltődhet a vontató is. A kikötői vontatók és a regionális nyergesek populációja az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában meghaladja a 680 ezer példányt. Tavaly több tucatnyi jármű bevonásával gyakorlati felmérést végeztek e szegmensek villamosíthatóságáról. A következtetések szerint e feladatok száz százaléka elektromos járművel is elvégezhető lenne – a teljes állomány villanymotorosra cserélésével közel 50 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetnék meg évente.

A Freightliner eCascadia hajtásláncának főbb adatai4×26×2
Legnagyobb teljesítmény (kW):134268
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm):15 59231 183
Akkumulátor kapacitása (kWh):210/315/475