Pár hónapja találkozhattunk először a TRATON-csoport elnevezéssel, amikor nyár elején a Volkswagen haszonjárműves részlege, a Volkswagen Truck & Bus bejelentette saját névváltozását. Az újonnan létrehozott szervezet az MAN, a Scania, a Volkswagen Caminhões e Ônibus és a RIO márkákat fogja össze, ügyelve arra, hogy az egyes márkák arculata és egyénisége megmaradjon. A Bár tulajdonjog tekintetében a Volkswagen Haszonjárművek márka továbbra is a Volkswagen AG leányvállalata, operatív és szervezeti szempontból a kishaszonjárműves cég az új csoport partnere a konszern haszonjárműves üzletágában. Persze mindannyian tudjuk, hogy az ilyen jellegű névváltoztatások mögött sokkal több rejlik egyszerű logócserénél. Nem kell a fantáziánkra hagyatkoznunk, ha tudni szeretnénk, mi a célja a Volkswagen-csoportnak, ugyanis a kiadott sajtóközleményekben részletesen beszámolnak ezekről, illetve az elért eredményeikről is. Így kiderül, hogy nem kisebb céllal jött létre a csoport, minthogy a szállítási ágazat globális vezetőjévé váljon. Fiatal és dinamikus vállalathoz mérten a névadás is tudatos marketing eredménye. A fuvarozással szoros kapcsolatban álló kifejezésekből összeállított mozaikszó egyszerre utal magára a fuvarozási tevékenységre, annak jelenlegi átalakulására (TRAnszportálás és TRAnszformáció), a fuvarozott árura (TONna), a csoportot alkotó márkák mögött található hagyományokra (TRAdíció), valamint a folyamatos elérhetőségre és üzemidőre (ON, azaz üzemben), mint az ügyfelek egyre fontosabb elvárására.
A névváltozás jóval több, mint egyszerű logócsere
Szintén közismert tény, hogy a fuvarozási ágazat komoly kihívásokkal néz szembe, mind az áruk mennyiségének növekedése, mind az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályozások miatt. Ugyanakkor a másik oldalon az ügyféligények is növekednek: hatékony, fenntartható és versenyképes megoldásokat várnak. A TRATON mindezekre felkészült, hiszen egy újonnan induló vállalkozás frissességét és szellemiségét nyújtja, miközben márkái kiterjedt tapasztalatára támaszkodhat.
Az augusztus 30-i hivatalos átnevezést követően felgyorsultak az események. Az első háromnegyed év haszonjármű-értékesítési eredményeiben már 15 százalékos növekedésről számol be a TRATON az előző évhez képest. Az idei év során egészen pontosan 166 300 jármű talált gazdára a 2017 első kilenc hónapjában értékesített 144 300 darabbal szemben. A többlethez az MAN 15, a Scania 7, míg a brazil Volkswagen Caminhões e Ônibus 43 százalékos növekedéssel járult hozzá. Ezzel a csoport Európában és Brazíliában is megerősítette piacvezető pozícióját. Persze nem szabad elfeledkezni arról, hogy ezeket az eredményeket még Volkswagen Truck & Bus néven alapozta meg a vállalat.
És amennyiben azt gondolnánk, hogy ennyivel megelégedett a Volkswagen vezetősége, gyorsan eloszlatjuk a kételyeket. Több együttműködést is bejelentettek, az MAN például új teherautót fejleszt a kínai Sinotruk számára. A TRATON a digitális szolgáltatásokat biztosító amerikai Solera vállalattan közösen dolgoz majd ki új szoftvereket a jövő logisztikája számára. Emellett átadták az anyacégnek a stabilmotorokat gyártó MAN Energy Solutions vállalatot és az erőátviteli rendszereket gyártó Renk AG-ban birtokolt tulajdonrészt. A következő lépés pedig az, hogy a hagyományos részvénytársasági formából úgynevezett európai részvénytársasággá (Societas Europaea, SE) alakul a vállalat. A tőzsdei bevezetéstől a függetlenséget és a pénzügyi rugalmasságot várja a vállalat, amelyek hozzájárulnak jövőbeli növekedéséhez. A TRATON SE, azaz TRATON Részvénytársaság bejegyzését még erre az évre tervezik. Hiszen ne feledjük, végső cél a világszintű vezető szerep elérése.