Kivételes, hogy negyedszázadot éljen meg egy teherautó-típus, persze ha azt nézzük, hogy már a második generációja fut, akkor nem annyira, ehhez nyilván kivételesnek kell lennie. Olyan is, mint néhány számadatból könnyen kiolvasható: közel egymillió darab készült belőle az anyaüzem mellett öt földrész nyolc országában: Ausztráliában, Belgiumban, Brazíliában, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Oroszországban, Indiában és Iránban. Kimagasló tartósságának köszönhetően ezek több mint fele még rója az utakat. Átlagos élettartamuk 12 évre tehető, ebből négy-ötöt töltenek az első tulajdonosnál, de vannak húsz évnél idősebb példányok is használatban. A nehéz-tehergépkocsik jellemző futásteljesítménye és leterheltsége alapján nem járhatunk messze az igazságtól, ha feltételezzük, hogy sok közöttük a kilométer-milliomos, és összesen megtehettek vagy ezer milliárd kilométert, teljesítve 16 ezer milliárd tonnakilométert.
Jó időben, rossz időben, több földrész sok országában bizonyított az első generációs Volvo FH
Jókor jót
Igazi jelentősége mégsem ebben áll, hanem abban, hogy amikor 1993-ban egy recessziót követően, a lehető legszerencsésebb pillanatban kihozta a Volvo, merész újszerűségével megváltoztatta a fuvarozás világát és a világ fuvarozását. Korának legkorszerűbb típusává tette a vezető köré tervezett fülke, a biztonság magas foka, a 12 literes, felülvezérelt dízelmotor gazdaságossága és egy sor egyéb innováció, mint például a tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő áramvonalazás, a rendkívül hatásos dekompressziós motorfék, vagy a többféle alkalmazáshoz megfelelő rugalmas alvázkonstrukció. Folyamatosan dolgoztak rajta, és azóta is megőrizte helyét az élvonalban, mint az ágazat egyik meghatározó szereplője.
Decens jelek utalnak az évfordulóra a vezetőfülkében is. A képen nem látszik világosan, de a függönyt Göteborg térképe díszíti
Sofőrbarát fülke
Nem véletlenül szerették és szeretik ma is a gépkocsivezetők: a tervezés időszakában 1500 sofőrt faggattak ki, hogy mit tartanak fontosnak, és milyen fülkében szeretnék leélni fél életüket. Sikerült is olyat alkotni, amelyben egyaránt jó vezetni, pihenni és aludni. Kezdettől 2008-ig háromszor dolgozták át a fülkét, 2012-ben jött ki az új generációs FH, szerkezetileg is új fülkével, amelyben már I-Park Cool integrált légkondicionáló berendezés járul hozzá a prémiumszintű kényelemhez. 2013 óta a Volvo Dinamikus Kormányzás nevű elektrohidraulikus kormánymű teszi könnyebbé, biztonságosabbá, stabilabbá és precízebbé a vezetést.
Igazából a Volvo hozta be a teherautó-fülkék szigorú töréstesztes ütközésbiztonsági vizsgálatát
Első a biztonság
Ami a biztonságot illeti, hagyományosan példát mutat a Volvo. Első márkaként épített be légzsákot a járműveibe 1995-ben, illetve vezette be az elülső aláfutásgátló rendszert (FUPS) 1996-ban, tíz évvel megelőzve a törvényes előírást. A fülkéket virtuális töréstesztek ezrein tették próbára, de végrehajtottak nagyjából száz valóságos ütközéspróbát is. A fülke elemei a kapható legszilárdabb acélból készülnek.
Iparági standardnak számított a 2001-ben megjelent I-Shift automatizált váltómű
Középpontban a váltó
Közben nem feledkeztek meg a teljesítményről és a termelékenységről sem. Külön említést érdemel a 2001-ben megjelent I-Shift automatizált váltómű, amely sokféle követelménynek, igénynek megfelelve mára iparági mércének számít. Az I-Shift Dual Clutch kettős tengelykapcsolós változat egyaránt beválik regionális, illetve távolsági fuvarozásban, kanyargós és hegyvidéki utakon. Minden egyes fokozatváltás gyorsan és simán, a hajtás megszakítása nélkül megy végbe, ami fokozza a vezető komfortját és az átlagsebességet. Építőipari és nehéz szállítmányokhoz a kúszófokozatú I-Shift válik be, amellyel akár 325 tonna össztömeg is mozgatható, a szűk helyeken manőverezést nagymértékben megkönnyítő 0,5 kilométer/óra sebességgel.
Csak látszólagos a szembenállás: kétféle fényezéssel készül a különkiadás
Tisztább alternatívák
Nem lennének svédek a svédek, ha nem lettek volna a környezetvédelem előfutárai. A jármű környezeti lábnyomának csökkentésére is jó példa az I-Shift, de korántsem egyedülálló. Nagy előrelépés volt 2017-ben a gázüzemű Volvo FH LNG, amelynek teljesítménye megegyezik a többi családtagéval, de egyaránt üzemeltethető a szén-dioxid-terhelést teljesen megszüntető biogázzal, illetve a dízelhez képest húsz százalékkal mérséklő földgázzal.
A 25-ös számot rajzolja ki a jubileumi dekoráció
Volvo FH 25 Year Special Edition |
---|
Mivel is tiszteleghetne méltóbban a Volvo a negyedszázados húzótípusa, és az azt beszerző sok-sok ügyfél, illetve vezető több milliónyi pilóta előtt, mint egy jól feldobott különkiadással? Kapható Volvo FH és Volvo FH16 típusként is, megkülönböztető külső és belső dizájnnal, magas fokú komforttal és menő részletekkel. A jármű külleme kortárs stílusú, de egy kis retró csavarral. Az ezüst/szürke és narancsszínű dekoráció kiemeli a jármű eredetét, a csíkok a 25-ös számot rajzolják ki, utalva az évfordulóra. Ráadásul a háromdimenziós hatású csík a korai kilencvenes évek stílusirányzatára utal, és finoman érzékelteti a kapcsolatot a múlttal. Kétféle fényezés készül: sötétebb, hűvös szürke (Mammoth Tree Metallic – mamutfenyőmetál) és ragyogó vörös (Crimson Pearl – bíborgyöngyház), az utóbbi az eredeti, 1993-as vörös fülkét idézi fel. Ajtónyitás után prémiumszintű, fényűző belsőtér fogad. A biztonság mindig is kulcsfontosságúnak számított a Volvónál, erre az elkötelezettségre utalnak a narancsszínű részletek, az ülés díszvarrásától a függönyig, a szőnyegig és az ajtó fényvisszaverőjéig. A nagyszerű vezetési élmény érdekében az üléshuzat bőr és steppelt szövet kombinációja. A különkiadás arra is emlékeztet, hogy a Volvo FH innovációs vezető volt, és az is marad. Tartalmazza a legutóbbi, áttörő újdonságokat, és megrendelhetők hozzá a Volvo Dinamikus Kormányzás vadonatúj kiterjesztései, mint a megcsúszás ellen ható stabilizáló asszisztens, a véletlenszerű irányváltást, karambolt és borulást kivédő sávtartó asszisztens, illetve a személyes beállíthatóság, például, hogy a kormánykerék elfordításának erőszükséglete a megszokott, vagy komfortosabb legyen. A Volvo FH 25 Year Special Edition modell korlátozott időtartamban készül, 2018 és 2019 folyamán. Az értékesítés 2018. június végén kezdődött. |
Ígéretes jövő
Ezek után semmi csodálkozni való nincs abban, hogy világszerte egyetlen típusként háromszor – 1994, 2000 és 2014 – nyerte el az Év Tehergépkocsija címet a Volvo FH. Megeshet, hogy nem is áll meg háromnál, hiszen ahogy Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnöke bizakodva mondja: „Rengeteg lehetőség áll előttünk, hogy fantasztikus újításokat valósítsunk meg. Mindet megvizsgáljuk, hogy a Volvo FH továbbra is a gépkocsivezetők kedvence, és a fuvarozók biztos nyereségforrása maradjon. Anélkül, hogy túl sokat árulnék el, biztosan kijelenthetem, hogy az elkövetkező évek még izgalmasabbak lesznek, mint az eddigi huszonöt.”
Kortárs stílusú a cseppnyi retróval fűszerezett jubileumi FH