Mindenképpen nagy és biztató hír, hogy megszületett a DAF CF teljesen elektromos hajtású nyerges vontatója, hiszen, ha sikerül a távolsági fuvarozásban villanymotorra cserélni a dízelt, akkor nagy mérföldkövet érünk el. Csakhogy most még nem erről van szó: a 40 tonna össztömegű nyerges szerelvény nem nemzetközi szállításra készült, hanem városi, illetve agglomerációs nehézsúlyú áruterítőnek, amit az is jelez, hogy félpótkocsija csak kéttengelyes.
Kézenfekvő összefogás
Nézzük, mit is tudhatunk meg a nem kifejezetten információdús sajtóanyagból! Először azt, hogy noha magának a DAF-nak is igen jelentős a fejlesztőkapacitása és innovációs ereje, amit többek között igazol, hogy az elsők között hozott ki 2010-ben az LF alapján hibrid dízel-elektromos hajtású áruterítő teherautót Európában, illetve később további hibrid hajtásláncokat fejlesztett ki az XF számára, ebbe a projektbe egy avatott partnerrel vágott bele. Önmagában ez a döntés is jelzi, hogy mekkora a különbség a dízel- és az elektromos hajtásrendszerhez szükséges tudás, illetve szakértelem között.
Nagy áramerősségekhez illő vastag kábelek az akkumulátortelep, a teljesítményelektronika és a hajtómotor között
Nos, a partner a DAF eindhoveni szomszédja, a több mint 70 ezer alkalmazottat foglalkoztató VDL-csoport, amely jelentős tapasztalatkincset halmozott fel haszonjárművek villamosításában. Különösképp tisztán elektromos hajtású városi autóbuszaival szerzett nevet magának, de aktív a szél- és naperőművek terén is. Európa-szerte sok üzemeltetőnél dolgozik már több száz elektromos autóbusza. A DAF már régóta beszállítója a VDL-nek, így teljes mértékben kézenfekvő volt a két vállalat összefogása az elektromos nehéz-tehergépkocsi megvalósításáért.
A fülke előrebillentésekor elektromos szerelvények tűnnek elő – átlagos teherautó-szervizben csak csodálkozva néznék
Ezt tudja ma
A vontató alapja a 2018-as Év Tehergépkocsija, a DAF CF. Ebbe építették be a VDL fejlett, teljesen elektromos E-Power hajtáslánctechnikáját. Az „intelligens” (nem árulják el, mit értenek ezen, vélhetően a fékezési energia visszanyerését) hajtáslánc 210 kilowatt (286 lóerő) teljesítményű, 2000 newtonméter forgatónyomatékú villanymotorját 170 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátortelep táplálja. Nem kell fejszámoló-művésznek lenni, hogy lássuk: névleges teljesítmény kifejtésével egy óráig sem bírja az akku… És csakugyan „körülbelül 100 kilométerben” adják meg a hatótávot, ami a homályos adatok dekódolásában jártas embernek megsúgja, hogy nagyon kedvező körülmények között lehet ennyi, de akár valamivel kevesebb is. Persze, ahogy mondják, urbánus nehézsúlyú áruterítésre elegendő lesz. A gyorstöltés fél órát, míg a teljes feltöltés másfél órát vesz igénybe. Így a rakodás alatt vagy a kötelező pihenőidő során jelentős mértékben feltölthetők az akkumulátorok, ami jelentősen növelheti az egy műszak alatt bejárható távolságot. A vontató saját tömege 9700 kilogramm, vagyis körülbelül két tonnát kell feláldozni a hasznos terhelhetőségből az elektromos hajtáslánc kedvéért.
A vezetőhelyen első pillantásra nem venni észre semmi különöset, szinte csak a műszerezés tér el a szokásostól, a műszerpanel teljesen digitális
Kérdőjelek
Nagyszerű dolog, ha például nagyvárosi áruházak ellátását, vagy a hulladékgyűjtést sikerül helyi károsanyag-kibocsátás nélküli, nesztelenül suhanó (nesztelenül a manót, egy tehergépkocsi zajának jókora részét a gumiabroncsok adják), vagy legalábbis az átlagosnál csendesebb járművekkel megoldani. Azonban ma még sok kérdés felmerülhet ezeknek a tehergépkocsiknak az üzemeltetésével, kihasználhatóságával, szervizelésével és gazdaságosságával kapcsolatban, hogy csak néhány példát említsünk. Remélhetőleg ezekre a kérdésekre is kapunk majd választ, mire a DAF és a VDL néhány év múlva befejezi az első CF Electric modellek tartós üzemeltetői tesztelését gondosan megválasztott partnereknél. Semmi okunk feltételezni, hogy ha elektromos autóbuszok megelégedésre szolgálnak, akkor miért ne lenne ugyanígy elektromos teherautókkal, kommunális járművekkel is.
Egyelőre csak nyerges vontató készült a CF Electric modellből, később fülke-alvázas kivitelek is várhatók