Elon Musk a biztonságos online fizetés atyja, a megfizethető űrhajózás megvalósítója, valamint az alagútfúrás és a vákuumcsőben 1200 kilométer/órával száguldó személyszállító kapszulák látnoka. Nem mellesleg jelentős rajongótábort – és vevőkört – gyűjtött prémiumkategóriás villanyautói köré. A Tesla-hívők néha már-már fanatizmusnak tekinthető lelkesedése a fogyasztói elektronikai cégek termékeihez kapcsolódó viselkedéshez hasonlítható. Mi mással lehetne magyarázni, hogy több mint félmillió ember fizette ki az ezer dollár foglalót egy olyan szemyélyautóra, amelyről akkor még jóformán semmit sem tudtak, és jó esetben is három éven belül kaphatják meg?
Ezt a felforgatóan dinamikus és a fejlett műszaki tartalomra koncentráló mentalitást kívánja a Tesla átültetni a nehéz-teherautók kategóriájába a múlt héten bemutatott akkumulátoros villanymotoros nyerges vontatójával. Korábban már írtam róla, hogy rendkívül sok új szereplő várható mostantól, ez az újdonság is jól mutatja, hogy milyen hatalmas a verseny! Még a Cummins motorgyártó is belépne a villanyvontatók piacára. Üzemanyagcellás vontatót fejleszt a Toyota és a Nikola Motor Company is. A vezér energikusságának ismeretében az sem kizárt, hogy éppen a Nikola névválasztása miatt vette fel a kesztyűt a Tesla.
Az azonban biztos, hogy a Tesla hatalmas előnnyel indul a fentiekkel szemben, évek óta fejleszt és gyárt villanymotoros járműveket és az ezekhez kapcsolódó fejlett rendszereket. Így a Tesla nyerges vontató például örökli a márka személyautóiból az adaptív sebességszabályozót, az automatikus vészfékező rendszert, a sávelhagyásra figyelmeztető és a sávtartó rendszert. Autópályán részleges önvezetésre képes, valamint márkatársaival konvojozhat is.
Kormánykerék, két pedál és két bajuszkapcsoló, a vészvillogó gombja – ennyi a fizikai kezelőszerv. Minden más a két hatalmas érintőképernyő segítségével vezérelhető
Gyorsulási bajnok
Négy motor gondoskodik a négy hajtott kerék meghajtásáról, mind a négy keréktárcsán szuperszéles szólóabroncs feszül. A szerelvény becsuklását az egyes kerekek nyomatékának növelésével vagy csökkentésével, illetve célzott fékbeavatkozásokkal küszöböli ki. Nincs sebességváltó, a regeneratív fékezés a mozgási energia 98 százalékát visszanyeri. Ám ami hasonlóan jelentős fegyvertény: a Tesla jól gyorsul. Nagyon jól. Első hallásra furcsának tűnhet egy nyerges vontató esetében gyorsulásról beszélni, ám az üzemeltető, a járművezető és a forgalom szempontjából egyaránt fontos. Az üzemeltető számára azért szempont, mert minél gyorsabban éri újra az utazósebességet egy lámpa vagy egy autópálya-felhajtó után, annál nagyobb a szállítás átlagsebessége. A járművezető és a forgalom számára egyaránt jelentős biztonsági előnyt jelent, ha a szerelvény a személyautók tempóját azokhoz hasonló dinamizmussal veszi fel autópályán. A vontató önmagában 5 másodperc alatt gyorsul 97 kilométer/óra sebességre, és teljes terheléssel is elegendő ehhez a mutatványhoz húsz másodperc! Egy hagyományos dízelmotoros vontatónak ehhez egy perc kell, a villanymotorok döbbenetes gyorsulási előnyét a Toyota is szemléltette a közelmúltban. Hasonlóan fontos szempont, hogy a Tesla emelkedőn is tartja a 105 kilométer/óra tempót, míg a tengerentúli fosszíliák 72 körül kifekszenek. Érdemes e hihetetlen sebességek kapcsán megjegyezni, hogy az Amerikai Egyesült Államok több államában is 70 mérföld, azaz 113 kilométer/óra a teherautók legnagyobb megengedett sebessége.
A középre helyezett vezetőállás és az ülés melletti, csupán kibillenthető oldalablakok miatt a járművezető nem nyújthatja ki az iratokat például egy telepre való behajtáskor. Nem tudja az ajtó övvonala fölött kihajolva áttekinteni a helyzetet manőverezéskor
Központi kérdés
Szép dolog a dinamizmus, ám akkumulátoros villanymotoros jármű esetén az első kérdés mindig a hatótávolság. A Tesla két különböző változatot jelentett be, ezek 483 vagy 805 kilométeres hatótávolságot kínálnak. A rendkívül kedvező légellenállású formának is köszönhető, hogy teljes terheléssel, autópálya-tempónál a vontató energiafogyasztása kevesebb, mint 1,25 kilowattóra/kilométer. Ez egy remek és beszédes adat, ez alapján ugyanis kicsit mögéje nézhetünk a felhajtásnak, megnézhetjük, mi a realitás!
Ha a Tesla legújabb, idén gyártásba került Model 3 típusának akkumulátorát vesszük alapul, akkor ez a fogyasztás és ígért hatótávolság legalább 600, illetve 1000 kWh kapacitású akkumulátort feltételez. Ez azt jelenti, hogy csupán az akkumulátorok tömege körülbelül 3,7, illetve 6,2 tonna – ez persze csupán közelítő becslés, erre még érdemes legalább fél-egy tonnát rászámolni a ház, a hűtés és a vezérlés apropóján. És az is nehezíti a becslést, hogy nem ezeket a cellákat, hanem kifejezetten ipari felhasználásra tervezett akkumulátorokat kap majd a vontató. Arról nem is beszélve, hogy a teherautó gyártásának kezdetéig hátralévő két évben még bőven fejlődnek majd az akkumulátorok képességei is. Azonban ha bő 4,5–7 tonna akkumulátort cipel, az a terhelhetőséget pontosan ennyivel csökkenti, ráadásul nem is olcsó mulatság. Lehet egy ilyen jármű kifizetődő?
Egy új generációs váltakozó áramú gyorstöltő hálózatot is vizionálnak: a Megacharger állomásai napenergiából táplálkoznának, és 30 perc alatt 640 kilométernyi árammal töltenék fel a vontatót
Kiszámolták
A kifizetődőség vizsgálatához érdemes megnézni a helyi szabályokat és szokásokat. Egyrészről rendkívül fontos adat, hogy az Amerikai Egyesült Államokban a statisztikák alapján a teljes éves közúti szállítási árumennyiség 78 százalékát 398 kilométernél kisebb távolságra szállították, 56 százalékot pedig nyolcvan kilométeren belülre. Vagyis a hatótávolság – pláne a gyorstöltés kínálta lehetőségeket is figyelembe véve – bőven elegendő a jellemző feladatokra.
A legnagyobb megengedett össztömeget a tengerentúlon a tengelytávolságok és tengelyterhelések alapján számolják, a járműveknek meg kell felelnie a hidak kímélése érdekében hozott szabályoknak. A Tesla által is megcélzott Class 8 kategória esetében a maximum 36,3 tonna. A szállítási statisztikák szerint az USA-ban az ebbe az osztályba tartozó szerelvények 83 százaléka 15 tonna és 33 tonna közötti összgördülőtömeggel halad. Ráadásul ezen a tartományon belül rendkívül egyenletes az eloszlás, vagyis jóformán minden tömegsávhoz közel ugyanannyi megbízás tartozik. A jellemző legnagyobb össztömeg és a törvény által engedélyezett felső korlát között több mint három tonna a különbség, vagyis a terhelhetőségi hátrány egyáltalán nem jelenti azt, hogy arányaiban túl sok munkától esne el a Tesla üzemeltetője.
A középen elhelyezett vezetőállás jobb kilátást biztosít – előre. A megszokott legalább hat tükör helyett ugyanis mindössze két kamera segíti a vezető munkáját
Ám ezzel még nem válaszoltuk meg teljesen az anyagi kérdést, hiszen az akkumulátor kicsiben is drága. A Tesla jelenleg egy óriási akkumulátorgyárat épít, a Gigafactory a nagy darabszámok jóvoltából 125 dollár/kWh árat eredményez majd a márka számára. Ez alapján nagyjából 75 és 126 ezer dollár csupán az akkumulátorok költsége. Ez nem kevés, a nagyobb összeg nagyjából egy szép hálófülkés, dízelmotoros amerikai vontató ára. Ez egyértelműen magával vonzza a nagyobb beszerzési árat, amelyről a Tesla egyelőre mélyen hallgatott. Azonban itt nincs belső égésű motor, sebességváltó, differenciálmű vagy kipufogógáz-utánkezelő rendszer. Ez drasztikusan csökkenti a veszteségeket és a karbantartási igényt is, ezzel pedig növeli a jármű és a vállalkozás hatékonyságát. Ráadásul mind az akkumulátorokat, mind a kompakt villanymotorokat legalább 1,6 millió kilométerre tervezte a gyártó. Így 200 ezer dollár üzemanyag-megtakarítást és két éven belüli megtérülést ígérnek. A Tesla villanyvontatójának kilométerköltsége legalább 20 százalékkal kisebb egy hagyományos dízelmotorosnál. Sőt, három darab konvojban közlekedő Tesla több mint 45 százalékkal csökkentheti a kilométerköltségeket!
A Tesla a várhatóan két év múlva gyártásba kerülő vontatókra darabonként 5000 dollár foglalót kér, és állítólag már bőven érkeztek előrendelések. Lehet, hogy a teherautók piacát is utoléri a startupcégek felforgató tempója? Majd kiderül, hiszen ezek ugye egyelőre mind csak ígéretek a Tesla részéről.
A Tesla nyerges vontató előzetes adatai | |
---|---|
Légellenállási együttható (cd): | 0,36 |
Gyorsulás 0–97 km/h között 36,3 tonna esetén (s): | 20 |
Sebesség 5 százalékos emelkedőn (km/h): | 105 |
Hatótávolság terhelten (km): | 483 vagy 805 |
Az akkumulátorok a padlóban találhatók az első tengely és a hajtott tengelyek között, elhelyezésük rendkívül alacsony tömegközéppontot eredményez