Hirdetés:

Miután a nagyvárosokban már sikeresen megvetette a lábát az új oroszlán, most az elővárosokba is kiterjeszti fennhatóságát. Az MAN Lion’s Intercity LE az ingázós járatokra szabva alkalmazza a metropoliszokban szerzett tudását.

Bő egy hónappal a világpremier előtt vezethettük az MAN vadonatúj Lion’s Intercity LE típusát. Ez tulajdonképpen egy nagyra nőtt építőkészlet, amellyel a müncheni mérnökök egy jót játszottak. Fogták a magas padlószintű névadója gépészetét, és beépítették azt az új városi buszok eleje és a távolsági rokonok hátfala közé. Míg a városi forgalomban elképzelhetetlen egy nem alacsonypadlós jármű és a Budapest-Zalaegerszeg vonalra is csak magaspadlós járműveket vásárolnak, addig az agglomeráció egy speciális határmezsgye a két felhasználás között. Ezen elővárosi és helyközi járművek részben a városokban haladnak, ám az azok közötti országutakon, autópályákon is megfordulnak. Jellemzően sokan veszik igénybe ezekent és megállók egész sora jellemzi az útvonalukat. Így a nagy utaskapacitás, a gyors utasáramlás és az akár fél órán át is kényelmes utazás egyaránt fontos szempontok itt.

A hosszabb utakra szánt modellekbe rendelhetünk nyitott csomagtartó polcokat vagy zárt poggyásztartókat is. A hátsó kocsirész sík, színházpadlós kialakítású a lépcsők mögött

Kettős személyiség

Az alacsonybelépésű felépítés előnye, hogy hátul nem nyomul be az utastérbe kerékjárat, több ülés nézhet a menetirányba, nagyobb az ülőhelyek száma. Ráadásul így nem kell drága portáltengelyeket alkalmazni hátul, és a hajtást sem kell egy szűk motortoronyba cipőkanállal befeszegetni. A gyáriak szerint ennek köszönhetően jelentősen az alacsonypadlósok alatt marad az ára, ami remek kiindulás a Lion’s City előző generációjának helyközi és alacsonybelépésű változatait leváltó újdonságnál. A tervezett felhasználásnak megfelelően két eltérő felszereltséget, kialakítást kínál az MAN – a városi, valamint az elővárosi, helyközi változatokat. Csak az éles szeműek mondják meg kívülről, hogy mire szánták az adott variánst: más a kerékméret, eltérő az ajtókiosztás és a nyílászárók mozgása. A városi kisebb kerekeinek köszönhetően 320 milliméter a belépési magasság, a helyközin hat centivel magasabbra kell lépni. Az elővárosi alapban kifelé nyíló lengőajtókat kap, míg az urbánus befelé nyíló bolygóajtókat, de rendelhetők az MAN moduláris ajtókínálatának villanymotoros mozgatású lengő-tolóajtói is. Harmadik ajtót alapban csak a háromtengelyes városlakó kap, mindegyik másiknál felárat kérnek érte.

Három különböző városi ülés rendelhető, kívánságra akár medenceövvel. A több előrefelé néző ülésnek köszönhetően jóval többen foglalhatnak helyet az elővárosi buszban

Belül már egyértelműbb a helyzet, mert a városi kivitel üléseit az alacsonypadlós részen az oldalfalakra rögzítik a könnyebb takaríthatóság érdekében, míg a helyközi itt is dobogókra ülteti az üléseit. Természetesen teljes egészében LED-technikájú a világítás az utastérben és a korszellemnek megfelelően rendelhető antivirális levegőszűrő és a vezetőteret átlátszó bástyaként védő plexi is. A célpiacok eltérő éghajlatának megfelelően különböző szintű és teljesítményű fűtő, szellőztető és légkondicionáló rendszerekkel szerelhető fel a busz.

A helyköziek hosszabb távon is kényelmesebb, vastagabb párnázású üléseket kapnak, a besorolástól függően akár két- vagy hárompontos biztonsági övekkel

Igazságosan, nem testvériesen

Amíg a Lion’s Intercity magaspadlós távolsági busz egy 6,9 literes erőforrással is választható, addig az alacsonybelépésű újdonság csak a nagyobb és modernebb D15 motorral elérhető. A közös nyomócsöves rendszere 2500 bar nyomáson dolgozik, az egységek legnagyobb forgatónyomatéka változattól függően 1200–1600 newtonméter. A hűtőfolyadék-szivattyú és a generátor igényvezérelt működtetésű, így üzemen kívül nem okoznak felesleges túl- vagy többletfogyasztást. A motorok külön átalakítás nélkül üzemeltethetőkw biodízellel, zsírsav-metil-észterrel (FAME), hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) vagy szintetikus üzemanyagokkal (XtL).

A D1556 LOH dízelmotorhoz a Lion’s Intercity LE esetében nincs kézi vagy automatizált váltó, csak automatikus egységek. Ha belegondolunk, teljesen logikus, hiszen a típust főként agglomerációs, ingázós járatokra tervezték, a sok megállóval és még több lámpával, körforgalommal fémjelzett viszonylatokon ez a legjobb megoldás a kényelem, a vezethetőség és a gazdaságosság szempontjait mind figyelembe véve.

Nemcsak csomagtartó polcokkal, hanem akár szervizpanelekkel is felszerelhetők az elővárosokba utazós modellek

Nem hiányzik a motortéri tűzoltóberendezés és az elektronikus menetstabilizáló a szériafelszereltségből, felárért abroncsnyomás-ellenőrző, kamerás holttérfigyelő, távolságtartó sebességszabályozó és sávtartó is rendelhető. Alapesetben a hátsó világítóberendezés és a nappali menetfény LED-technikájú, felárért teljes egészében fénykibocsátó diódás fényszóró is rendelhető. Jövőre áll szolgálatba az elektromos kormányrásegítő és az arra épülő sávelhagyást megakadályozó rendszer. Szintén a 2022-es évben jönnek majd a motor Euro VI-E minősítésű változatai, változatlan teljesítmény- és nyomatékadatokkal. A kilencliteres erőforráshoz 2023-ban, a városi változatok bevezetésével egy időben érkezik majd az EfficientHybrid modul is, amely egy 12 kilowatt teljesítményű indítógenerátor és a tetőn elhelyezett 40 wattóra kapacitású szuperkondenzátor biztosította villanyos rásegítő. Az új generációs Lion’s City esetében 90 százalék fölötti e megoldás vételi aránya, hiszen ez biztosítja a szükséges fedélzeti energiát a megállókban csöndben álldogáláskor is. Az ajtók bezárása után stop-start rendszerként újraindítja Rudolf Diesel örökségét, majd akár 220 newtonméterrel tehermentesíti annak munkáját a jármű meglódításakor. A 2024-ben debütáló háromtengelyesek kapják majd meg először az új tehergépkocsi-generációban már bevezetett teljesen új elektromos-elektronikai platformot.

Hatékony ingázáshoz

Míg a hajtás esetében egyetértés uralkodik a változatok között, a vezetőterek esetében megint visszatér az utastérnél már megtapasztalt kettősség. Kétféle műszerfallal kínálják, az egyik a magaspadlós névadóé, a másik pedig a Lion’s City városi buszból ismerős, teljes mértékben a VDV-szabványoknak megfelelő. Fontos különbség, hogy az alacsonypadlós rokonoknál 12 centiméterrel magasabbra helyezték a vezetőállást, így a fedélzetre lépő utassal könnyebben találkozik a tekintetünk, ami a jegyvásárlás vagy -ellenőrzés során praktikus előny. A magas padlószintű rokonnál pedig hosszirányban öt centivel nagyobb tartományban állítható a vezetőülés. A mai elvárásoknak megfelelően a vezető fölötti IT-rekeszben akár wifirouter vagy a RIO telematikai egysége is elhelyezhető. A műszerfaltól jobbra további opcionális berendezések kaphatnak helyet, például a kamerák képét közvetítő monitor vagy éppen a forgalomirányítási rendszer fedélzeti egysége. Telefonunkat USB-csatlakozóról táplálhatjuk a munkanap során, zárható rekesz vigyáz a táskánkra, a vezetőállás praktikumát emellett szemetes, pohártartó és a fülkeajtó tartóhálója fokozza.

A homlokfali panelek és a motortér fedeléről is elhagyták a fémvázas merevítést, helyette üvegszálerősítéses műanyagot alkalmaznak, kérésre az oldalfalak is rendelhetők műanyagból

Nagy figyelmet fordítottak a tömegcsökkentésre, így az elsőként debütáló két rövidebb helyközi változat tömege mindössze 11,7, illetve 12 tonna. A szendvicsszerkezetű kompozittető 150 kilogrammal könnyebb, ez 25 százalék megtakarítást jelent az acéltetőhöz képest. Hátul a Lion’s Intercity létravázát az integrált felépítéshez optimalizálták, így 300 kilogrammot spórolhattak az önhordó felépítésben szükségtelenné vált acélprofilok elhagyásával. A független első felfüggesztés a márkatársaival összevethetően szűk fordulókört tesz lehetővé, a háromtengelyesek kormányzott C tengellyel biztosítják a kéttengelyesekhez hasonlóan jó manőverezőképességet. Adaptív lengéscsillapítók és stabilizátorok szolgálják a fokozott menetkényelmet és biztonságot.

Az új hátsó modul beépített bukókeretet tartalmaz, így a jármű megfelel az ENSZ-EGB 66.02 számú borulásvédelmi előírásnak is. Ezt a többlettömeget máshol elért megtakarításokkal ellensúlyozták

A kisebb saját tömeg, a változatlan fordulékonyság és az igényes futómű, az általunk próbára tett középső teljesítményszint erejével és a ZF remek automatikus váltójával dinamikus összhatást eredményez. Így a könnyen vezethető és jól reagáló munkaeszközzel tempósan bejuttathatjuk a városba az ingázókat, nem akadály a sok utas jelentette terhelés, finomak a váltásfolyamatok. Külön remek, hogy az üzemeltető az adott járathoz szabhatja a járművet a városi vagy a helyközi belső specifikálásával. Ennek köszönhetően a nap végén gyorsan hazavihetjük a sok álló utast a közelebbi alvóvárosba, illetve kellő kényelemben a megfáradt, ülő vendégeinket a távolabbi ágyaik felé.

Az MAN Lion’s Intercity LE kínálata
KivitelVárosiHelyközi
Hosszúság (m):12,4413,1414,4612,4413,1414,46
Tengelyek száma:2323
Alapértelmezett kerékméret:275/70 R 22,5295/80 R 22,5
Teljesítmény (kW (LE)):206 (280), 243 (330), 265 (360)243 (330), 265 (360)206 (280), 243 (330), 265 (360)243 (330), 265 (360)
Sebességváltó:Voith DIWA.6 négyfokozatú automatikus vagy
ZF EcoLife 2 hatfokozatú automatikus
Maximális utaskapacitás:9810712194102115
Gyártás kezdete:2023 eleje2024 eleje2022 eleje2024 eleje