Miután a nagyvárosokban már sikeresen megvetette a lábát az új oroszlán, most az elővárosokba is kiterjeszti fennhatóságát. Az MAN Lion’s Intercity LE az ingázós járatokra szabva alkalmazza a metropoliszokban szerzett tudását.
Bő egy hónappal a világpremier előtt vezethettük az MAN vadonatúj Lion’s Intercity LE típusát. Ez tulajdonképpen egy nagyra nőtt építőkészlet, amellyel a müncheni mérnökök egy jót játszottak. Fogták a magas padlószintű névadója gépészetét, és beépítették azt az új városi buszok eleje és a távolsági rokonok hátfala közé. Míg a városi forgalomban elképzelhetetlen egy nem alacsonypadlós jármű és a Budapest-Zalaegerszeg vonalra is csak magaspadlós járműveket vásárolnak, addig az agglomeráció egy speciális határmezsgye a két felhasználás között. Ezen elővárosi és helyközi járművek részben a városokban haladnak, ám az azok közötti országutakon, autópályákon is megfordulnak. Jellemzően sokan veszik igénybe ezekent és megállók egész sora jellemzi az útvonalukat. Így a nagy utaskapacitás, a gyors utasáramlás és az akár fél órán át is kényelmes utazás egyaránt fontos szempontok itt.
Kettős személyiség
Az alacsonybelépésű felépítés előnye, hogy hátul nem nyomul be az utastérbe kerékjárat, több ülés nézhet a menetirányba, nagyobb az ülőhelyek száma. Ráadásul így nem kell drága portáltengelyeket alkalmazni hátul, és a hajtást sem kell egy szűk motortoronyba cipőkanállal befeszegetni. A gyáriak szerint ennek köszönhetően jelentősen az alacsonypadlósok alatt marad az ára, ami remek kiindulás a Lion’s City előző generációjának helyközi és alacsonybelépésű változatait leváltó újdonságnál. A tervezett felhasználásnak megfelelően két eltérő felszereltséget, kialakítást kínál az MAN – a városi, valamint az elővárosi, helyközi változatokat. Csak az éles szeműek mondják meg kívülről, hogy mire szánták az adott variánst: más a kerékméret, eltérő az ajtókiosztás és a nyílászárók mozgása. A városi kisebb kerekeinek köszönhetően 320 milliméter a belépési magasság, a helyközin hat centivel magasabbra kell lépni. Az elővárosi alapban kifelé nyíló lengőajtókat kap, míg az urbánus befelé nyíló bolygóajtókat, de rendelhetők az MAN moduláris ajtókínálatának villanymotoros mozgatású lengő-tolóajtói is. Harmadik ajtót alapban csak a háromtengelyes városlakó kap, mindegyik másiknál felárat kérnek érte.
Belül már egyértelműbb a helyzet, mert a városi kivitel üléseit az alacsonypadlós részen az oldalfalakra rögzítik a könnyebb takaríthatóság érdekében, míg a helyközi itt is dobogókra ülteti az üléseit. Természetesen teljes egészében LED-technikájú a világítás az utastérben és a korszellemnek megfelelően rendelhető antivirális levegőszűrő és a vezetőteret átlátszó bástyaként védő plexi is. A célpiacok eltérő éghajlatának megfelelően különböző szintű és teljesítményű fűtő, szellőztető és légkondicionáló rendszerekkel szerelhető fel a busz.
Igazságosan, nem testvériesen
Amíg a Lion’s Intercity magaspadlós távolsági busz egy 6,9 literes erőforrással is választható, addig az alacsonybelépésű újdonság csak a nagyobb és modernebb D15 motorral elérhető. A közös nyomócsöves rendszere 2500 bar nyomáson dolgozik, az egységek legnagyobb forgatónyomatéka változattól függően 1200–1600 newtonméter. A hűtőfolyadék-szivattyú és a generátor igényvezérelt működtetésű, így üzemen kívül nem okoznak felesleges túl- vagy többletfogyasztást. A motorok külön átalakítás nélkül üzemeltethetőkw biodízellel, zsírsav-metil-észterrel (FAME), hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) vagy szintetikus üzemanyagokkal (XtL).
A D1556 LOH dízelmotorhoz a Lion’s Intercity LE esetében nincs kézi vagy automatizált váltó, csak automatikus egységek. Ha belegondolunk, teljesen logikus, hiszen a típust főként agglomerációs, ingázós járatokra tervezték, a sok megállóval és még több lámpával, körforgalommal fémjelzett viszonylatokon ez a legjobb megoldás a kényelem, a vezethetőség és a gazdaságosság szempontjait mind figyelembe véve.
Nem hiányzik a motortéri tűzoltóberendezés és az elektronikus menetstabilizáló a szériafelszereltségből, felárért abroncsnyomás-ellenőrző, kamerás holttérfigyelő, távolságtartó sebességszabályozó és sávtartó is rendelhető. Alapesetben a hátsó világítóberendezés és a nappali menetfény LED-technikájú, felárért teljes egészében fénykibocsátó diódás fényszóró is rendelhető. Jövőre áll szolgálatba az elektromos kormányrásegítő és az arra épülő sávelhagyást megakadályozó rendszer. Szintén a 2022-es évben jönnek majd a motor Euro VI-E minősítésű változatai, változatlan teljesítmény- és nyomatékadatokkal. A kilencliteres erőforráshoz 2023-ban, a városi változatok bevezetésével egy időben érkezik majd az EfficientHybrid modul is, amely egy 12 kilowatt teljesítményű indítógenerátor és a tetőn elhelyezett 40 wattóra kapacitású szuperkondenzátor biztosította villanyos rásegítő. Az új generációs Lion’s City esetében 90 százalék fölötti e megoldás vételi aránya, hiszen ez biztosítja a szükséges fedélzeti energiát a megállókban csöndben álldogáláskor is. Az ajtók bezárása után stop-start rendszerként újraindítja Rudolf Diesel örökségét, majd akár 220 newtonméterrel tehermentesíti annak munkáját a jármű meglódításakor. A 2024-ben debütáló háromtengelyesek kapják majd meg először az új tehergépkocsi-generációban már bevezetett teljesen új elektromos-elektronikai platformot.
Hatékony ingázáshoz
Míg a hajtás esetében egyetértés uralkodik a változatok között, a vezetőterek esetében megint visszatér az utastérnél már megtapasztalt kettősség. Kétféle műszerfallal kínálják, az egyik a magaspadlós névadóé, a másik pedig a Lion’s City városi buszból ismerős, teljes mértékben a VDV-szabványoknak megfelelő. Fontos különbség, hogy az alacsonypadlós rokonoknál 12 centiméterrel magasabbra helyezték a vezetőállást, így a fedélzetre lépő utassal könnyebben találkozik a tekintetünk, ami a jegyvásárlás vagy -ellenőrzés során praktikus előny. A magas padlószintű rokonnál pedig hosszirányban öt centivel nagyobb tartományban állítható a vezetőülés. A mai elvárásoknak megfelelően a vezető fölötti IT-rekeszben akár wifirouter vagy a RIO telematikai egysége is elhelyezhető. A műszerfaltól jobbra további opcionális berendezések kaphatnak helyet, például a kamerák képét közvetítő monitor vagy éppen a forgalomirányítási rendszer fedélzeti egysége. Telefonunkat USB-csatlakozóról táplálhatjuk a munkanap során, zárható rekesz vigyáz a táskánkra, a vezetőállás praktikumát emellett szemetes, pohártartó és a fülkeajtó tartóhálója fokozza.
Nagy figyelmet fordítottak a tömegcsökkentésre, így az elsőként debütáló két rövidebb helyközi változat tömege mindössze 11,7, illetve 12 tonna. A szendvicsszerkezetű kompozittető 150 kilogrammal könnyebb, ez 25 százalék megtakarítást jelent az acéltetőhöz képest. Hátul a Lion’s Intercity létravázát az integrált felépítéshez optimalizálták, így 300 kilogrammot spórolhattak az önhordó felépítésben szükségtelenné vált acélprofilok elhagyásával. A független első felfüggesztés a márkatársaival összevethetően szűk fordulókört tesz lehetővé, a háromtengelyesek kormányzott C tengellyel biztosítják a kéttengelyesekhez hasonlóan jó manőverezőképességet. Adaptív lengéscsillapítók és stabilizátorok szolgálják a fokozott menetkényelmet és biztonságot.
A kisebb saját tömeg, a változatlan fordulékonyság és az igényes futómű, az általunk próbára tett középső teljesítményszint erejével és a ZF remek automatikus váltójával dinamikus összhatást eredményez. Így a könnyen vezethető és jól reagáló munkaeszközzel tempósan bejuttathatjuk a városba az ingázókat, nem akadály a sok utas jelentette terhelés, finomak a váltásfolyamatok. Külön remek, hogy az üzemeltető az adott járathoz szabhatja a járművet a városi vagy a helyközi belső specifikálásával. Ennek köszönhetően a nap végén gyorsan hazavihetjük a sok álló utast a közelebbi alvóvárosba, illetve kellő kényelemben a megfáradt, ülő vendégeinket a távolabbi ágyaik felé.
Az MAN Lion’s Intercity LE kínálata | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kivitel | Városi | Helyközi | ||||
Hosszúság (m): | 12,44 | 13,14 | 14,46 | 12,44 | 13,14 | 14,46 |
Tengelyek száma: | 2 | 3 | 2 | 3 | ||
Alapértelmezett kerékméret: | 275/70 R 22,5 | 295/80 R 22,5 | ||||
Teljesítmény (kW (LE)): | 206 (280), 243 (330), 265 (360) | 243 (330), 265 (360) | 206 (280), 243 (330), 265 (360) | 243 (330), 265 (360) | ||
Sebességváltó: | Voith DIWA.6 négyfokozatú automatikus vagy ZF EcoLife 2 hatfokozatú automatikus | |||||
Maximális utaskapacitás: | 98 | 107 | 121 | 94 | 102 | 115 |
Gyártás kezdete: | 2023 eleje | 2024 eleje | 2022 eleje | 2024 eleje |