Kinek cseng ismerősen a Proterra név? Valószínűleg nem sokan teszik fel erre a kérdésre a kezüket. Pedig érdemes megjegyezni a márkanevet, ugyanis a vállalat Catalyst E2 max elektromos autóbusza közel 1800 kilométert tett meg egyetlen töltéssel.
Hirdetés:

Amerikában aránylag jól ismert márkanév a Proterra, hiszen a vállalat úttörő szerepet vállal a zéró helyi károsanyag-kibocsátással megvalósuló közösségi közlekedés elterjesztésében, több mint 400 járművet értékesített az Újvilág államaiban. Nyolc év hosszú idő egy olyan gyors ütemben fejlődő területen, mint az elektromos hajtásláncú vagy üzemanyagcellás elektromos autóbuszok piaca. Így nem is lehet azon csodálkozni, hogy mi 2009-ben még az igény szerinti töltést elsők között felvonultató első generációs járművek teszteléséről írtunk, most meg már az aktuális generáció hatótávolságának világrekordjáról szólnak a hírek.

 -

Íme, a világrekorder elektromos hajtásláncú autóbusz teljes valójában

Ilyen hosszú bevezető után azonban lássuk, mi is történt szeptember elején az Indiana államban található Navistar Proving Grounds pályán. A 40 láb, azaz majdnem 13 méter hosszú Catalyst E2 max autóbusz egy töltéssel 1101 mérföldet, közel 1800 kilométert tett meg 660 kilowattóra energiatároló kapacitással, amely új világrekordot jelent az elektromos hajtásláncú járművek hatótávjában. Ez a távolság nagyjából 160 kilométerrel hosszabb, mint az előző rekord, viszont amiatt jelentős, hogy a korábbi csúcsot a Catalyst E2 max autóbusznál negyvenhatszor könnyebb – egy pontosan meg nem nevezett – személyszállító jármű állította fel. Persze ez az eredmény nem hirtelen, a semmiből érkezett, hanem tudatos fejlesztési munka eredményeként jött létre, ugyanis tavaly szeptemberben 440 kilowattóra akkumulátorkapacitással 970 kilométert, míg két évvel ezelőtt, 2015-ben egy 275 kilowattórás akkumulátorcsomaggal 415 kilométert tett meg a tesztelt jármű egy töltéssel.
Nem csoda, hogy a cég az amerikaiak optimizmusát is felülmúlva tekint a jövőbe, és úgy tervezi, hogy autóbuszaival jelentős hatást gyakorol a személyszállítási ágazatra. Ha egy kicsit benézünk a számok mögé, akkor könnyen beláthatjuk, hogy a bizakodás mögött komoly tények sorakoznak fel, úgymint az elektromos busz hagyományos dízelüzemű buszokhoz hasonlított kedvező üzemeltetési költsége. Szintén nem elhanyagolható faktor, hogy a lítiumionos akkumulátorok ára több mint hetven százalékkal mérséklődött 2010 óta. Lehet, hogy nem költői túlzás a Proterra elnök-vezérigazgatójának kijelentése, amely szerint leáldozott a belső égésű motorral közlekedő járművek napja. 

A Proterra Catalyst E2 max autóbusz legfontosabb műszaki adatai
Méretek és tömegek
Hosszúság (mm):12 952
Magasság (mm):3404
Tengelytáv (mm):7518
Első terepszög (fok):8,6
Középső terepszög (fok):7
Hátsó terepszög (fok):9
Fordulókör sugara (m):12,77
Saját tömeg (kg):14 996
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg):17 713
Menetteljesítmény
Energiahatékonyság (kWh/km):1,17
Legnagyobb sebesség (km/h):105
Gyorsulás 0-32 km/h között (s):6,8
Akkumulátor kapacitása (kWh):660
Névleges hatótávolság (km):563
Normál töltési idő (óra):<5
Hajtáslánc
Villanymotor teljesítménye (kW):220
Sebességváltó:Proterra kétfokozatú automatizált
Akkumulátorgarancia (év):6